Nybegynder med *mange* spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Halløj Mcg!
*ADVARSEL, halvlang post!*
Jeg er ikke engang begyndt at tage MC-pappet endnu, men allerede nu er der en bulliard spørgsmål, som presser sig på...
Først lidt om mig selv: 30 år gammel, haft alm kørekort i 12 år.
Type: Er nok mere teoretiker end praktiker.
Kan godt lide at køre stærkt, men er også ret bevidst om egne begrænsninger.
Nu til spørgsmålene:
1. Links til sites, hvor man kan lære "the basics" (hvad er en bagsvinger, Kn-filter, forrør, skil-ad-og-saml-selv-guides?
2. Jeg har kigget på 3 forskellige maskiner, og besluttet at det med stor sandsynlighed bliver én af dem jeg køber(brugt):
Suzuki GSX-F 600, GSF-Bandit 600 (N/S?) og SV-650
Hvad er fordelene/ulemperne ved disse maskiner? Jeg er nok mest til touring men med mulighed for "momentan" sindssyge/race
Jeg véd godt, at kørekomfort o. lign er individuelt, men jeg søger mere overordnede for/imod argumenter? Personligt er jeg lidt forelsket i SV'eren...
3. Jeg kan læse mig frem til at næsten alle (?) "piller" lidt ved deres maskiner. Er det en nødvendighed med mekaniske forkundskaber, for at få fuld valuta for sin investering, eller kan man lære det hen ad vejen?
Jeg er ikke teknik-forskrækket, meeen vil jo heller ikke ødelægge noget...
4. Hvor meget skal man påregne at bruge på personligt udstyr? Læder, hjelm osv..
5. Hvilke ting kan/bør selv en nybegynder forventes at holde øje med, når han/hun køber en brugt maskine? Mislyde etc..?
Enhver feedback vil blive værdsat
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 82
feb 2004
Følger: 18 Følgere: 15 MC-er: 7 Emner: 70 Svar: 287
2:Tag SVén stor mulighed for andre dele + billig forsikring God cykel
3:Det er ike nødvendigt men sjovt, nogle gange! Igen individuelt fra pers til pers
4:mellem 10 til 15kkr og så kan man self. købe meget dyrt!
(Tip køb cykel og udstyr samme sted og opnå god rabat)
5: Mislyde, service, generel stand omlakering = hvorfor? tidl skadet måske ++++ mange flere ting.
Mit råd køb en nyere bike samt tøj hos en forhandler så er der garanti og mindre bekymringer
sep 2005
Følger: 15 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 210 Svar: 1.000
2. fine maskiner men gå efter dine åbenbart "good vibrations"... SV er nice
3. Det er ikke nødvendigt men det kommer mange gange af sig selv.....
4. 10000 er et godt tal og det er jo ikke der du skal spare....
5. Tag en sagkyndig med hvis du handler brugt....
feb 2006
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 207 Svar: 1.117
Den har en lille "Intro" med dele/komponenter.
2) har ikke selv prøvet nogle af maskinerne
3) selv piller jeg ikke med min maskine (da jeg lidt ala dig ikke vil ødelægge noget) og da der er andre (mekanikere)der ved meget mere om motoren på cyklen får de lov til at pille med den.
4) man kan få udstyr til mange prislag...
det svinger meget !!
5)
Hva pris lag er vi ude i ?
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 435
MEN det er jo forskelligt fra person til person, så prøv dem alle og køb så den du syntes bedst om.
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
http://www.bikechatforums.com find en manual.... og læs den ..... evt bare på en 1. cyl offroader basis er de fleste mcer rimelig ens (undlad guzzi, bmw, harley ducati og andre underligheder)
(link fjernet)
lidt om hva som helst.....
der er en bulliard andre links....
2.SVen er ikke dum...... oxo min favorit i det udvalg...
Banditten er ældre cykel men har oxo sin charme især hvis man vil bygge noget ingen andre har lidt som lego man kan få alverdens gøjl og gsx-f-r motorer i mange udgaver passer i...hvis man syntes man vil begå ulovligheder og ha 140 hestes 1100/1200 motor i uden at betale staten.
gsxf er en endnu ældre konstruktion, men populær fordi den ligner lidt en racer.......på 8 km afstand....
mit sidste valg....men måske mere egnet hvis du vil på ferie.
men prøv dem alle....kan jo være du sidder af røv på en SV eller ikke ka li at køre V-twin.
3. du siger du kender dine begrænsniger :-9
læs den downloadede manual og lav det du gider og overlad det du ikke gider eller ikke mener du magter til andre.....om 5 år laver du sikkert alt selv eller har penge som lort og ansætter folk til at pudse og starte cyklen
4. 3000-150000 men sæt 5000-10000 til side så er du sikker. husk forsikring koster måske kassen.
5..... svært læs alt om cyklerne, lyt til din fornemmelse i maven....
tag en med der ved noget........siger man ofte, men det har prøvet engang, det viste sig at vennen ikke viste en skid og jeg kom hjem med en lort
5
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
teori og praksis er 2 vidt forskellige ting
jun 2006
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 74 Svar: 770
2. Har ikke kørt nogen af maskinerne - Banditten er uden kåbe dette ser mere råt ud, mens sv´eren har kåbe, som er en kæmpe fordel når du køre længere ture.
3. Kan se du er elektriker så det er vel bare et spørsmål om tid inden du selv lige får lyst til at ændre noget, enten så er man ikke tilfreds med håndtagene, eller så er det nummerplade holderen, der er masser af muligheder, mit råd: Find en god kammerat som har mc, og så planlæg hvad du gerne vil ændre og så sørg for at holde styr på skruer og andet så du ved hvor de forskellige ting kommer fra
4. Nu behøver det ikke være en læderdragt, jeg købte eks, tekstil tøj til 2500 kr på tilbud, bilka osv af de store kæder køber ofte kendte mærker hjem og sælger det så billigt.
Men afhænig af mærke: 5000 -> 10000. Du kan også købe brugt udstyr herinde eks, eller i den blå, og spare mange penge.
5. Som der er nævnt, Mislyde(Motoreren piver og sådanne ting), Rust, Lakskader, Svær at få i gear, De samme ting du ville kigge efter hvis du skulle prøve bil, dog er vi så heldige her i landet at det er så pokkers dyrt at købe motorcykel at folk passer ordenligt på deres maskiner - derfor hvis du henter en i tyskland skal du være opmærksom på at dernede er det bare et transportmiddel.
Mvh
Michael
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 5
Kanon med alle de svar! Jeg er på arbejde lige nu, men vil "dykke" ned i alle jeres forslag i aften!
Det er dæleme lækkert med et aktiv som denne side!
Haha, jeg er allerede helt ekset, og har ikke engang været i nærheden af en MC endnu..
*Slår koldt vand i blodet, og leder efter en god køreskole*
Thx guys!
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Havde regnet med at blive slagtet for at skrive "guzzi, bmw, harley, ducati og andre underligheder"
Men ok skal nok tale pænt om F-eren. Så siger vi at den ligner en racer på 800 meters afstand istedet.....
Forøvrigt ligner den der nyere model lidt Jabba fra Star Wars syntes jeg :-)...
Men En F-er er da en fin gennemtestet mc (den er færdig bygget), kører oxo godt og er ideel til danske forhold....kan det hele.... lidt VFR i discount udgave.
Men når det er sagt gir den mig ca. ligeså meget hjertebanken som en golf, Astra eller Ford mondeo
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 462
Jeg kunne ingen ting mekanisk (er akademisk-nørd), nu har jeg prøvet mig frem i et år, samt læst og lyttet lidt. Jeg magter nu gøre et par små ting, i år har jeg:
Skiftet olie og oliefilter
Skiftet forgaffel
Skiftet lidt slanger og kabler
Skiftet koblingsgrep
Skiftet bremser
Skiftet batteri
Strammet kæde
Renser karburator
Det lyder ikke af meget og var ikke svært.
Jeg nyder det næsten lige så meget som at køre... eller jeg nyder mere at køre når jeg selv har pillet lidt.
Så jeg kan kun sige en ting: kom igang !
Du får et bedre kendskab og et dybere forhold til din cykel.
maj 2004
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 36 Svar: 973
Jeg stod i samme situation da jeg skulle have mc, og valget faldt på GSX750´Feren, da jeg synes den trækker meget renere og bedre fra lave omdrejninger.
Designet på GSX-750F´eren er selvfølgelig smagsag; men synes den er lækker, kører godt, har mest saft og kraft af dem du nævner, og så er den god på alle slags veje. Som sagt er du velkommen til at prøve min, som er til salg.
maj 2004
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 36 Svar: 973
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=13001
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 5
1000 tak for alle jeres råd og meninger! Ingen nævnt, ingen glemt.
Jeg vil kaste mig ud i det, i 1. omgang med pappet. Undervejs vil jeg så bruge tiden på at sætte mig mere ind i tingene jvf jeres tips.
Meget, som jeg ikke har spurgt specifikt til, kan jeg læse mig til her. (tøjmærker, osv)
Marc JJ, det er en fin maskine du har. Det er nok lidt tidligt at love mig ud til noget som helst, men jeg har dig in mente.
Iøvrigt, så bor jeg i Odense, så det kan da være at jeg får brug for en venlig (og tørstig?) sjæl, som evt. kunne guide mig i en købssituation..
Er der nogen, der kan anbefale en MC køreskole i Odense C? (Har fundet dem alle, men hvem er bedst?) Kenneth's i Vindegade ser lovende ud?
mar 2007
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 23
Nybegynder med *mange* spørgsmål