{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.438 visninger | Oprettet:

Stort / Lille Kørekort !? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Denne debat har nok været vendt et par tusind gange, men med mit første øjekast fandt jeg ikke lige nogen i eksempler herinde.

Det korte og det er lange er.. Jeg tog mit MCkort for halvandet års tid siden, og fylder nu 21 om et par måneder. Hvad sker der når nu jeg bliver stoppet på min zx6r fra 2007, når jeg stadig har lille kørekort..

Får jeg "bare" 5000,- i bøde? - og hvad sker der så 2. gang? - Er ordensmagten overhovedet opmærksom på forskellen? - Nu ved jeg godt at det ikke er et forum for kriminelle, men lad mig høre jeres erfaring.

God Tirsdag.
Kristian.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stort / Lille Kørekort !?
  • #1   23. mar 2010 hvad mener du? er den droslet nu? når du fylder 21 så kører du bare ligesom alle os andre. æ gas i bund, det æ sund smiley

  • #2   23. mar 2010 @ Magnus D

    er du helt sikker på man skal op til prøve på stor MC? jeg husker da ellers at jeg engang talte med en som fik forklaret af en anden som mente at have hørt fra en tredje at der må køres på stor MC (dvs. mere end de 36 hk) når man har haft lille kort i 2 år eller er fyldt 21år, hvad der nu end kommer først.

    Hvis ja, så sur røv til Kristian R, hvis nej så rock on! smiley


  • #3   23. mar 2010 Lige en lille sidebemærkning.

    I tilfælde af man automatisk har fået det store kort, dvs at der på ens kørekort stadig kun står man har det lille, skal man være opmærksom på at politiet ikke kan love at andre lande godkender, kender til eller accepterer den 2-årige regel vi har herhjemme, i tilfælde af man bliver stoppet. Derfor bør man få opdateret sit kørekort inden man kører rundt i udlandet.
    - Fik jeg ihvertfald af vide af hhv politiet og borgerservice smiley


  • #4   23. mar 2010 Hvis du vil køre stor MC lovligt, skal du enten vente et ½ år, til du så har haft det lille i 2 år, eller gå til køreprøve på stor MC. Det kan du nu hvor du er fyldt 21.
    Straffen:
    http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-642.html
    Har dog hørt nogle argumenter for, at har man det lille kort er det kun ½ bødetakst, men det kan jeg ikke finde lige pt.


  • #5   23. mar 2010 Ring til en kørelærer / Politiet ,,, Der er så mange meninger om dette Gå da til hovedet og få det fastlagt 1 gang for alle Slut

    Og lad os så høre hvad du finder ud af

    (link fjernet)

    http://www.bilskolen.dk/mc.htm

    (link fjernet)

    For at få et stort MC-kørekort skal man enten være fyldt 21 år, eller have haft et lille MC-kørekort i minimum 2 år - man får det automatisk, uden at skulle op til endnu en køreprøve.


    Håber det hjælper


  • #6   23. mar 2010 (link fjernet)

  • #7   23. mar 2010 du får 5000kr i bøde fordi du kører et køretøj, hvor dit kørekort ikke er beregnet/gældende.. når det er sagt er det en latterlig regel at hvis man har taget kørekort som 20 årig og 11 måneder gammel så skal man vente i 2 år, og hvis man tager kørekort måneden efter må man springe på en hayabusa samme dag..!!

  • #8   23. mar 2010 Nej Når du bliver 21 Så har du stor kort

  • #9   23. mar 2010 Steffen du læser det forkert. I teksten du linker til står der kun at man først kan erhverve det store når man er 21. Det står ikke det bliver lavet om automatisk.
    Så svaret er: Det lille i 2 år eller ny køreprøve når du fylder 21


  • #10   23. mar 2010 Steffen: Nixen. For der første er der store fejl der hvor du linker til.
    For det andet siger lover, at retten til at føre stor MC kun kan opnås ved at have to år med lille kort (her sker det automatisk) eller ved at have taget og bestået en praktisk prøve (køreprøve) på stor MC. Den prøve kan man dog først tage når man er fyldt 21år

    § 15. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.
    Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 8, stk. 1, nr. 2, litra b-d, er dog betinget af, at den pågældende
    1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A,
    2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år og herefter har bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel, jf. bilag 5, eller
    3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en stor motorcykel, jf. bilag 5.


  • #11   23. mar 2010 Iøvrigt skræmmende så mange fejl der kan stå på de sider Steffen linker til, taget i betragtning af at det komme fra kørelærer. Som eksempel:

    "Har du taget kørekort til lille MC som 18-årig, kan du efter 2 år, som 20-årig, tage en køreprøve på en stor MC og du må så køre den store"
    Nej det sker så automatisk iht §15

    "Er du over 21 år, kan du vælge lille eller stor MC. Vælger du kun den lille, må du automatisk køre den store efter 3 år – uden køreprøve"
    Pudsigt, loven siger da 2 år....

    "Det lille kørekort giver ret til at køre motorcykel indtil 28 kw ( 35 hk ) populært sagt op til 250 ccm"
    Motorstørrelse har intet på sig, og desuden er det 25kw = 34hk...

    "To års erfaring med kørekort til lille motorcykel for at kunne erhverve kørekort til stor motorcykel eller man er fyldt 21 år. "
    Næsten rigtig, skal bare have med, at hvis man bliver 21 inden de 2 år er gået skal man op til ny køreprøve.


  • #12   23. mar 2010 Rigtigt Jesper. Det giver også mening. Kristian var under 21 da kørekortet blev taget og det foregik på en lille cykel. Så er der to års ventetid - eller muligheden for at gå op til stor prøve efter 21-års fødselsdagen. Jeg TROR nok at hvis man dumper til den store prøve, så beholder man det lille kort. Sådan er det i hvert fald hvis man har bilkørekort og vil udvide med mc-kort eller omvendt.

  • #13   23. mar 2010 Som kasper N og Jesper virum skriver...

  • #14   23. mar 2010 Det er sku skræmmende at siderne er forkerte

  • #15   23. mar 2010 Steffen: Det er da også skræmmende du ikke lagde mærke til der ikke stod det samme på siderne, inden du vidergav dem som gyldig information...

  • #16   23. mar 2010 Og ikke at forglemme §8 i BEK ( https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123635#K1 ) som siger;

    § 8. Kørekort til kategori A (motorcykel) giver førerret i henhold til følgende:

    1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre:

    a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.

    b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg.

    Der er altså også et kraft/vægt forhold som man skal medregne, og jeg mener faktisk at Aprillia RS125 har fået dispensation for netop dette, kan andre bekræfte det?

    Man kan jo undre sig over at der ikke står noget om nogen max motoreffekt hvis man bare losser en sidevogn på, hmmmm smiley


  • #17   23. mar 2010 Er ved at læse til mc kørelære. Har lige tjekket undervisningsplanen (færdselsloven)

    Du skal have 2 års erfaring på lille mc eller op til ny prøve (teori og praktisk).
    Til den nye prøve er der intet krav om undervisning.

    Dvs. For at gøre det billigst, kontakter du en kørelære, og køber dku's hjemme øve cd til kat. A.
    Kan være de har den på dit lokale bibliotek.
    Kørelære skal lave en ansøgning og ja den godkendt på kommunen, så kan han bestille en teoriprøve til dig.
    Bestå den og han kan bestille en køreprøve til dig.
    Hokus pokus du må køre stor mc.


  • #18   23. mar 2010 Seriøst, det er egentligt underligt at skulle til prøve igen når man har kørt 2 år på lille kort.

    Det er jo den samme teori og samme trafik man kommer ud i når man har lille kort som stort. Eneste forskel er at en maskine med nogle flere heste kan trække lidt mere og det har man sku alligevel styr på efter 2 år på MC.

    Når man sammenligner med mig som ikke har kørt MC i 7 år og jeg kan gå direkte ud og købe en MC med mere end 34 hk på stort kort. Jeg vil sku mene at der er laaaaangt! større risiko for at jeg laver rav i den ude i trafikken end en ung knejt der har kørt på lille maskine i 2 år.

    Indimellem giver de danske love altså ikke mening.

    Sorry for off-topic men havde lige lidt bræk at skulle af med smiley



  • #19   23. mar 2010 Jens E: Underligt, for i bekendtgørelsen for kørekort som jeg har citeret, er det kun den praktiske prøve man skal igennem, hvis man vil opgradere sit lille kort til stort inden de 2 år er gået.

    Peter R: Du skal netop IKKE op til ny prøve efter de 2 år.


  • #20   23. mar 2010 Jesper.

    Undskyld, så forkert.
    Du har helt ret.
    Undervisningsplanen 10.1.3 3)
    III) Uden at have mindst 2 års erfaring som fører af lille motorcykel, er fyldt 21 år og herefterhar bestået en PRAKTISK prøve på stor motorcykel.

    Må have læst køreprøve....

    Så bliver det endnu billigere for dig.
    Ring til en kørelære og forklar ham hvordan landet ligger.
    Vil skyde på max 2000 plus et prøvegebyr på 580 kr.
    Vil lige skynde mig at sige, jeg ikke kender taksten for et prøvegebyr kun til praktisk prøve.


Kommentér på:
Stort / Lille Kørekort !?

Annonce