1.455 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Stort/lille Kort Stort/lille Kort

Hej alle
Vil starte med at sige UNDSKYLD ved godt at dette emne er taget op mindst 1000 gange før ! så undskyld undskyld..

Men bliver snart 21 og er derfor i tvivl om mit kort automatisk blev stort, selvom jeg endnu ikke har 2 års anciennitet.

Derfor besluttede jeg mig at ringe til 3 forskellige køreskoler hvor jeg fik 2 nej'er og et ja for at det automatisk blev stort. Blev derefter henvist til Borgerservice kontoret da de eftersigende skulle vide alt om det.
Her fik jeg svaret at det automatisk blev stort når jeg fylder 21.

Altså har 2 ja'er og 2 nej'er.. og er mere forvirret end før..

Kan i hjælpe mig ud af denne rotterede.?

Mvh Pelle

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stort og tungt spejl og 4 billeder 550 kr.
  • Rengøre træterasse 1.500 kr.
  • Installer 3 pendel lamper 500 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Ophæng af spejl på badeværelse 500 kr.
  • Rodfræsning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stort/lille Kort
  • #1   7. maj 2012 Når det er 2 år gammelt svarer det til et stort

• #2   7. maj 2012 Du får det store automatisk når du fylder 21. Selv hvis du aldrig har kørt mc siden du fik dit kort så bare rolig smiley

• #3   7. maj 2012 NEJ NEJ NEJ.

Har du bestået en køreprøve på en stor MC? Nej
    Har du haft det lille MC kørekort i 2 år?, Nej

Hvis du vil have det store kort inden inden du kan opfylde de 2 år, skal du op til en køreprøve på en stor MC når du er fyldt 21.

• #4   7. maj 2012 Slet den ene "inden"

• #5   7. maj 2012 Tror sgu snart man skal have fat i en jura mand der ved noget. Har fået at vide af både kørelære, og en mc-betjent at man skal til køreprøve, men hvis du siger borgerservice ikke engang ved det??? WTF???

• #6   7. maj 2012 Og så står de 3-3.

Ifølge lovgivningen så har kan du kun få det store kort hvis du har haft det lille kort i 2 år eller hvis du er gået til køreprøve på en stor mc.
    Førstnævnte sker automatisk, sidstnævnte kan du først når du er fyldt 21 år.
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123635
    Læs §15

I dit tilfælde, betyder det du stadig har lille kort, da du ikke har haft det i 2 år, eller er gået til køreprøve på stor mc.

• #7   7. maj 2012 Nemli ja.

Og den næste som spørger om dette her i forum, får aldrig det store kort, men må nøjes med det lille for altid smiley

• #8   7. maj 2012 Hvis han har fået kortet f.eks da han var 18 år så får han altså det store automatisk når han fylder 21 og han skal ikk op til nogen prøver. Sådan var det i hvert fald for 4-5 år siden

• #9   7. maj 2012 Det eneste alderen 21 har betydning for, er om du må gå op til en køreprøve på en stor motorcykel. Intet andet! Der er ikke noget magisk tilladelse i forbindelse med alderen.

Hvis du tager den MC-kørekortet som 50 årig på en 125 34hk maskine, så går der også 2 år før du må køre på en stor motorcykel. At borgerservice og politiet ikke har styr på reglerne er rimelig pinligt. Men jeg kan fortælle at det har de prøvesagkyndige, og jeg har kendskab til det med den 50 årige, som en aktuel sag. Lille pige/kvinde, kunne ikke nå jorden på køreskolens gs500, tog køreprøven på en 125 kinøjser. Resulterede i lille kørekort, noget som kørelæren ikke lige havde tænkt over.

• #10   7. maj 2012 OC O, Så gælder 2 års reglen. Alder er fuldstændig ligegyldigt i forbindelse med hvad du har lov til. Læs mit ovenstående indlæg.

• #11   7. maj 2012 OC O: For 4-5 år siden, var loven på det punkt ikke anderledes end i dag. Og tager man kortet som 18-årig, har man automatisk det store efter 2 år, når man er 20.
    Jeg har lige linket til loven, og alligevel er dit svar forkert.

• #12   7. maj 2012 OC O,
    Prøv nu lige at læse færdig før du svarer, han skriver jo selv.
    "Men bliver snart 21 og er derfor i tvivl om mit kort automatisk blev stort, selvom jeg endnu ikke har 2 års anciennitet."

Desuden, hvis han havde taget kortet på sin 18 års fødselsdag så ville han heller ikke få det det store som 21 årig, men allerede som 20 årig pga. af de 2 års erfaring med lille kort !

• #13   7. maj 2012 Nogle der kender bøden for at kører på stor motorcykel med lille kort?
    Mvh

• #14   7. maj 2012 Vores kørelærer sagde at bøden var tilsvarende som at køre nogetman ikke har kort til..... 5000kr eller deromkring.

Min kone tog kort på lille mc i en alder af 29. Hun må kun køre lille indtil hun bliv er 31.

2 års erfaring ellers tidligst som 20årig

• #15   7. maj 2012 Max: Eller til hun vælger at tage en køreprøve på stor MC.

• #16   7. maj 2012 lige præcis.

• #17   7. maj 2012 Vil lige sige tusind mange tak for de hurtige/mange svar smiley

Kan i have en god aften.

Mvh Pelle

• #18   7. maj 2012 NEVER ENDING STORY......

• #19   7. maj 2012 Tora københavn. Jeg er 31 og igang med mc køreskilt. Jeg tager til STOR med det samme pga alderen og skal ikke nøges med lille i 2 år

• #20   7. maj 2012 Rasmus N: Men det ændre ikke på, at hvis du går til køreprøve på lille mc. så får du det lille kort, uanset alder. Det er den historie Tore fortæller.

• #21   8. maj 2012 Jeg har lige været ude at køre med kørelæren. Han sagde hvis du har 2 års erfaring feks fra 18-20 år får du automatisk stort kørekort. Tæger du den som 19 årig skal du som 21 årig til en køreprøve hvis du ikke kan vente til du bliver 22 hvor du får den pr automatik.

• #22   8. maj 2012 Rasmus N: Enten kender den pågældende kørelærer ikke loven, eller også har i misforstået hinanden. Får du det lille kort den dag du fylder 19, så gælder det automatisk som stort den dag du fylder 21år. Ikke pga. din alder, men fordi du så har haft kortet i 2 år.
    Hvis kørelæreren skulle have ret, er det underligt, at dem der tager kortet som 19-årige, skal vente 3 år før det automatisk gælder som stort, når det for alle andre kun er 2 år.

• #23   8. maj 2012 Max motor det er mig der har formuleret det forkert men ja du har ret.:)

Kommentér på:
Stort/lille Kort

Annonce