1.455 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Renovering af stempel 2 takter. Renovering af stempel 2 takter.

Jeg er ved at renoverer en Yamaha RD, hvor stemplerne har ganske små ridser.
Cylinderen vil jeg genopfriske med lidt nænsom honing.
Kan man ikke genopfriske et gamle stempler med lidt fint sandpapir e.l.?
Gode ideer og erfaring modtages smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Renovering af stempel 2 takter.
  • #1   1. mar 2022 Hvorfor ikke bare købe 2 nye propper, så dyre er de jo heller ikke ? smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #3   1. mar 2022 Du bruger ståluld eller korn 300+ smergellærred, og så kan du slibe derudaf.
    Mål med jævne mellemrum med et skydelære, om de stadig er runde.
    Når ridserne er væk, kan du polere med brasso eller en anden form for poleringsmiddel. Olien bliver nemt hængende på noget der er blankt, så det er en god ide til stempler.
    Når resultatet så er perfekt, lægger du stemplerne i ovnen og giver dem 40 minutter ved 180 grader, for at fjerne spændingerne fra dem.
    Når det er gjort, åbner du skrotkassen og smider dem ned i bunden, for man kan ikke genbruge hverken stempler eller stempelringe, hvis man har tænkt sig at hone cylindrene.

• #4   1. mar 2022 Nå, så er det altså bedre at ikke hone cylinderne og ikke gøre noget ved stemplerne, men blot samle skidtet igen!
    Der skal altså 4 stempler i min MC som ca. koser dkk 700,-/stk.

• #5   1. mar 2022 Wow, nå det er en 500..fanme synd og skam ikke at lave sådan en fin mc ordentligt..

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #6   1. mar 2022 Nej det bedste er at få cylindrene boret og honet ordentligt, og smide 4 nye stempler i.

• #7   1. mar 2022 Hvem siger at det ikke bliver ordentligt lavet?
    Hvis cylinder og stempler er inden for de angivet mål i manualen, så er det vel OK.
    Min erfaring er at alle 2 takter hurtigt får ganske små ridser i stemplerne, så det er blot dem jeg vil ondulerer.

• #8   1. mar 2022 Hvis du har noget ordentligt at måle med, så er der en mulighed for at se hvor oval og skævt slidt dine cylindre er og så hjælper en let honing ikke, Et stempel kit ( 4 stempler ) kan fås for 2000 kr. og så en gang boring, så ca. 35-3800 kr så er det helt som det skal være. Har lavet MC cylinder arbejde i 30 år.

• #9   3. mar 2022 Typisk er der også forskel på om ridserne sidder ned over stempelringene eller nede langs skørterne, og selvfølgelig hvor slemme de er. Men hvis det er nede langs skørterne på stemplet, så har det sjældent bredt sig til cylinderen, så tænker det er værre end det. Jeg er ret enig i at få repareret cylinderen og smide nye stempler i smiley

• #10   4. mar 2022 Hvis stemplerne er inden for mål, så ville jeg bare skfte ringene, men det er de nok ikke på en 2-takter.
    Jeg gjorde det selv på en Honda CB500F engang, stempler kostede 38 kr stk og ringe 100 pr sæt, stempler var som nye men ringene var slidt op med stort olieforbrug til følge, den blev som ny bagefter. Tror den blev honet ved en prof dengang, men husker det ikke helt.

Kommentér på:
Renovering af stempel 2 takter.

Annonce