1.904 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Bremse service? -hvordan? Bremse service? -hvordan?

Hej med jer..
Jeg har lige planer om at få lavet et bremse service på min kawasaki, men er lidt på bar bund..
Hvad skal jeg have kigget efter? Og hvordan?
Har tænkt mig at skille kaliberen ad og rengøre, samt ny bremsevæske.
Men i hvilken rækkefølge gør man? Og hvordan lufter jeg bremserne ud? -har sådan en bremseudlufter pistol, men ikke den store erfaring i at bruge den smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremse service? -hvordan?
  • #1   6. feb 2013 Man skilder ikke kaliberen ad m.m den er utæt, du kører stemplerne lidt ud og gør dem rene med bremsevædske og så motionerer du dem godt plus rengøring af alle trædeflader med bremserens

• #2   6. feb 2013 Hvis du vil skille bremsekalibrebne ad, går jeg ud fra det er for at renovere dem med nye stumper. Hvis du ikke har den store forstand på det, eller kender en der har, så drop at gøre det selv og lad en fagmand udføre det. Bremserne skal man ikke lege med!!!

• #3   6. feb 2013 Men du bør ikke rode med bremser alene når du ikke aner hvordan det virker, få hjælp af en der ved hvad der skal gøres

• #4   6. feb 2013 Jeg vil sgu holde med de andre her..
    Har man ikke prøvet at lave bremser før, er det en god ide at få én med forstand på det, til at hjælpe.
    - Det er trods alt livsfarligt hvis de samles forkert.

Hvis du begiver dig ud i det alligevel, så lad være med at skild kaliperen af. Bare sørg for at få trykke alle stemplerne ud (men sørg for de ikke popper helt ud), og få gjort dem rene for snavs, ir og andet lort. Hele kaliperen rengøres i bremserens især indvendig. Alle fjederplader og glide "nåle" (i mangen på bedre ord) rengøres, tjekkes for rust osv. Hvis de er meget rustne, så gør dem rene med en roterende stålbørste (varstomt!).

Sammel derefter igen. Nogle anbefaler at bruge en smule silikonefedt på stemplerne. (og ikke andre slags fedt!).
    Jeg smører altid bare med bremsevæske.

Sæt nye klodser i hvis de skal skiftes, eller rengør de gamle på alle sider, og smør kun kanterne der er i kontakt med kaliperen med (meget lidt!!) kobberfedt.

Sæt derefter kaliperen på, og udluft systemet indtil der ikke er mere gammelt bremsevæske i systemet.

• #5   6. feb 2013 Brug keramisk fedt, kobberfedt æder gummitætningerne i kaliberen

• #6   6. feb 2013 Glenn:
    Læs lige hvad jeg skrev. Ingen kobberfedt andre steder end på kanten ad klodserne, der hvor den glider op ad kaliperen.
    - Der er heller ingen gummitætninger. smiley

Brug aldrig kobberfedt nogle steder hvor der kan komme i kontakt med gummi.

• #7   6. feb 2013 Kobberfedt var noget man brugte i stenalderen, det sviner og virker ikke særligt godt, keramisk bremsefedt smører bedre, afleder varmen bedre, sviner bedre, bliver sidende hvor det skal, det er billigere og så er det ikke giftig. Gi mig en eneste grund til at bruge kobberfedt i stedet for keramisk bremsefedt....

• #8   6. feb 2013 Du har muligvis ret.
    Jeg har ikke lært andet, og har selv brugt det med godt resultat.. Hvis der findes noget bedre, er det jo kun godt. smiley
    Jeg ville bare gøre opmærksom på, at vi var helt enige om, hvilke steder det IKKE skal bruges. smiley

• #9   6. feb 2013 Hvis man har bare en lille smule mekanisk snilde er det altså ikke det store problem at skille dem ad og lave det selv.

Jeg splittede mine fuldstændig ad sidste vinter, havde aldrig set en kaliber indvendig før, og det er altså ret simpelt. Vi snakker et par gummipakninger som skal placeres hvor de passer, og så bare tage det stille og roligt uden stress. Og mine har da fungeret fejlfrit siden.

• #10   6. feb 2013 Lasse du spurgte sikkert heller ikke nogen før du gik igang, altså mente du at vide hvordan det skulle tackles. Her taler vi om en der siger han er på bar bund, jeg mener stadig ikke det er klogt i sådan en situatinen at gøre det selv.

• #11   6. feb 2013 Nej jeg spurgte ikke, men anede heller ikke hvad jeg ville finde.
    Jeg sprang bare ud i det. Hvis man indser man er kommet på for dybt vand, er det jo bare at putte stumperne i en kasse og smutte forbi et værksted, så skal de nok samle det for dig, og så har det kostet dig det samme som hvis du bare havde afleveret den, og du har lært noget samtidigt.

• #12   6. feb 2013 Altså jeg ved godt hvordan bremser fungere, men har ikke skildt en kaliber ad før. Vidste ikke at man bare skulle holde snitterne fra det hvis ikke det fejler noget..
    Nu er jeg ret teknisk snild, men søgte bare lidt info, måske noget "must know" inden jeg begav mig ud i det. Jeg samler jo ikke noget jeg er i tvivl om, det er sku kun botnakker der gør det..

• #13   6. feb 2013 Der er okay guides på youtube.

• #14   6. feb 2013 Men vil nu sige du sagtens kan skille dem ad, også selvom de ikke er utætte.
    De kan jo renses væsentlig bedre end hvis man bare trykker stemplerne lidt ud. Bare køb nye pakninger til samlingen af de to dele af kaliberen.

• #15   6. feb 2013 Tjek priserne inden du går igang med at splitte ad, nogle rep-kit koster en god del over 1000kr pr kaliber

• #16   6. feb 2013 Når du er ``grøn`` indenfor faget, vil jeg anbefale dig, at tage en del fotos af caliberne før adskillelse, dernæst af stumperne osv. Kan blive nyttigt senere,,,,,,,

• #17   6. feb 2013 Det er ikke svært, men det er BREMSER. Første gang du gør det hed, så få en kyndig til at stå fadder til arbejdet! Du kan sgatens selv lave det, så den kyndige skal bare guide og ikke have snavsede fingre. Næste gang kan du selv!

• #18   6. feb 2013 Poul nu er der ikke så meget i sådan en kaliber nu skal i heller ikke gøre det svære end det er,

Efter jeg hat skiftet Mc så skal jeg lige have noget værktøj for at kunne skille mine kaliber ad de stemplerne skal bag ud, så det skal jeg lige på jagt efter og så får de også turen, Det er rart at vide skidtet bare køre optimalt

• #19   6. feb 2013 Rengøring af bremse caliper:

http://www.youtube.com/watch?v=FNz00OTRLzM

Udluftning/bleeding:

http://www.youtube.com/watch?v=9GBzff-nzok

"not rocket since" smiley selvfølgelig skal man være forsigtig! er det standard rengøring/udskiftning af bremseklodser/udluftning, synes jeg dog ikke man skal skræmes væk, det er rigtig enkelt.

Men som alt lærestof, variere det fra person til person hvor god man er til at lærer ved hjælp af YouTube guides..

• #20   7. feb 2013 Steffen:

Der er INGEN der siger at det her er svært, men det er noget der ikke MÅ kikse. Derfor skal strådstarter have en fadder første gang!

Kommentér på:
Bremse service? -hvordan?

Annonce