Lyd-teori...!? {{forumTopicSubject}}
Jeg har et par åbne udstødninger som lyder meget dybe, men som jeg syntes var for høje volumemæssigt..... til det formål lavede jeg nogle Db-killere til dem. Det lyder meget bedre (og mere afmålt), men jeg mangler nu alligevel noget viden for at få det helt perfekt......
Hvad er den rigtige frengangsmåde hvis jeg ønsker at bibeholde de dybe toner, men eliminere de lyse..... skal hullerne i db-killeren være store eller små?? Er det vigtigt at tvinge lyden gennem disse huller (og evt. dæmpermateriale) eller bør der stadigt være hul hele vejen igennem? Skal man bruge udstødningens rumfang som resonanskammer eller hvordan??
Alle råd, gode ideer og erfaringer modtages med kyshånd...! c",)
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 852
Derudover er det sådan at desto dybere lyd du ønsker, desto lavere frekvens (svingninger) skal du lade passere. Det tror jeg umiddelbart at det er det ulden gør. Den bremser de høje frekvenser hvorimod de laveve vil passere igennem.
Om dette er helt ved siden af virkeligheden, er der sikkert nogen kloge mennesker der kan svare på.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 166
De db-killere jeg lavede var med en masse 8m huller og lige nu tror jeg måske at jeg hellere skulle lave en slids og banke den ind ad i røret således at den fungerer som en "scoop" der kan få afbøjet lyden i diverse retninger som der også bliver sagt..... og så ellers give den noget dæmpermateriale for det er der jo nok også rigtigt at den vil tage flere af de høje frekvenser i forhold til de lave. Så kan jeg bagefter finde ud af hvorvidt det er smart at stoppe hullet i enden af db-killeren eller ej....!
Hvis der er andre der har gode ideer/teorier så sig endelig til......
Jeg kan ikke lade være med hele tiden at tænke på Smart-ass-bilerne med høj musik - det eneste man kan høre er bassen.... om man så kunne tænke sig at lave et kammer med et hul i hver ende, fylde det med dæmpermateriale og så glemme alt om det perforerede rør, men nu tænker jeg bare højt......??!??
Lyd-teori...!?