{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.290 visninger | Oprettet:

lille-stort kørekort {{forumTopicSubject}}

jeg er ved at have sparet op til kørekortet nu og synes egentlig også det er fint nok at tage den her i efteråret så jeg ligesom kan finde en cykel hen over vinteren

men da jeg bliver 21i slutningen af maj næste år skal jeg vel op til en ny køreprøve eller sådan noget skal jeg ikke? kan det så betale sig at tage det nu?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lille-stort kørekort
  • Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 17
    #1   21. aug 2007 Du skal ikke op til en ny køreprøve, du må bare først køre stor mc 2 år efter du har taget kortet, altså først når du er 22 og fylder 23 i maj. Så jeg ville nok vente, da det er surt kun at kunne køre på 34 hk...

• #2   21. aug 2007 nej.... dit kort skifter automatisk over til stort når de er blevet 21, eller ha kørt 2 år. Altså hvis du er 21 eller derover så må du køre på stor cykel.. smiley

• #3   21. aug 2007 hmm mette... er det ikke bare fra man er fyldt 21. så hvis man tager kort som 18 årig, og to år efter må kører stor?? Gælder det så også hvis man er 30 når man starter, må man så først kører stor som 32årig???

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#4   21. aug 2007 Mener ikke det skifter automatisk når man fylder 21 hvis man har taget kortet som 20 årig...

Mener reglen er at man kan tage direkte til stort hvis man er over 21, ellers får man først til stort når man har haft lille i 2 år

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#5   21. aug 2007 Hvis man er 30 og tager til lille (er der faktisk nogen der vælger, små piger f.eks) så går der 2 år

• #6   21. aug 2007 nåå oki, ja det har du da vist igrunden ret i ... sry for misvisende info Henry.. smiley

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#7   21. aug 2007 Men, det er rigtig det er muligt at være kun 20 år og køre stor. Den regel er jeg nemlig inde under.. hehe.. Dejligt at der ikke er nogen begrænsning på. Selvom jeg nu ikke rigtig rettede mig efter den før..

• #8   21. aug 2007 det vil sige at hvis jeg tager det lille nu kan jeg godt få til stort næste år hvis jeg bare tager en ny prøve?

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#11   21. aug 2007 Man kan godt tage til lille selvom man er over 21, kender flere der har taget til lille selvom de var "gamle" da man så også skal op til prøve på en lille cykel... De kunne ikke magte en stor..

Hvis man tager til stor kan man ikke gå til prøve på en lille, og derfor kommer de ind under den regel med 2 år

• #12   21. aug 2007 vil sq gi xander ret.. smiley

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#13   21. aug 2007 Allan: Man skal ikke være 21 for at køre stor, og man får ikke noget nyt kort... Efter mit kort har jeg kun til lille, men da jeg har haft det i 2 år så bliver det automatisk til stor

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#14   21. aug 2007 Det er alle jer store mænd, i kan jo sagtens styre en stor cykel.

Men en lille tøs på 165 der kun kan nå jorden på en 250 chopper, har et problem med at komme til køreprøve på en stor

• #15   21. aug 2007 sq godt man fik kortet for 11-12 år siden hvor der ikke var de skide regler for stort og lille kort smiley Reglerne blev lavet om et par mdr. efter jeg fik mit kort, så der var lidt heldig, for var kun 19 da jeg fik pappet

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#16   21. aug 2007 Det er mega let at fuske med drosling alligevel, det er ikke til at se jo..

Det eneste man skal gøre er at få den synet med drosling, få en ny reg. attest hvor der står den er droslet, og så lige selv lave den om når man kommer hjem.. Gjorde jeg de 2 første år på en ER-5.

Fik aldrig brug for det, blev aldrig stoppet så jeg skulle vise noget af det

• #18   21. aug 2007 oki så bliver de penge da hvist bare lige lagt på hylden indtil næste år hehe

• #19   21. aug 2007 mange tak for hjælpen hehe

• #20   21. aug 2007 men var du blevet indblandet i ulykke, kan de sq godt finde på at checke cyklen for om den er droslet, som du jo påstår... og så bliver det sq dyrt, for så vil forsikring ikke dække en skid... smiley øv øv
    men heldigt du ikke er blvet busted for det *GG*

• #21   21. aug 2007 Henry: Du kan vælge at vente til der er gået 2 år (regnet fra datoen på dit kørekort), eller du kan gå op til en ny køreprøve når du bliver 21.

Man kan også sagtens tage det lille kort selvom man er over 21. Min køne var 25/26 år da hun fik kortet, og det var det lille kort, fordi hun ikke kunne køre de "store" mc'er sikkert i trafikken, og derfor måtte ned på en 250'er der var lavere.
    Idag har hun det store kort, så ingen problemer der.

• #22   21. aug 2007 der var en på mit hold da jeg tog løre kort hun var hcvis omkring de 30 og hun fik da til lille så det er alså stadig sådan... og ja hun skulle køre 2 år eller op til nu køre prøve hvis hun skulle havde stort...

og grunden til dette var at hun var forlille til den stor mc han havd....

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#23   21. aug 2007 Martin

Den eneste forskel på den model var en lille plastik dims der skulle skiftes under tanken. Kan ikke huske hvad den hedder, min far ordnede det hele, hehe.

Den originale var der 1 hul i den den droslede var der 2 huller i.. Det var alt forskel der var. Så tvivler lidt på de ville opdage det

Min far er kørelære og de prøve sagkyndige kiggede også underligt da de så billeder af de 2 plastik dimser. De troede ikke på det kunne gøre en forskel

Allan: Jeg går da stært ud fra at jeg har kort til stort nu. må mit står der den 20/10/2004 ud for lille cykel. Så kan politiet jo selv regne ud at jeg har haft det over 2 år. Tror kun det ændre sig hvis jeg skal have nyt kort (hvis jeg blev så skør at tage til lastbil eller lign)

• #24   21. aug 2007 mette

hehe ok... troede drosling sad i indsugning... gør det oftest nemlig .....

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#25   21. aug 2007 Muligvis nu...

Den cykel blev købt lige efter den nye regel kom. Det ekstra hul gav den vidst falsk luft, så den stoppede med at yde helt ligeså meget over 6000 omdrejninger, ikke noget jeg mærkede noget til da jeg ikke kørte så hidsigt dengang. Min far sagde han kunne mærke det lidt

• Mette C
    Mette C Tilmeldt:
    aug 2007

#26   21. aug 2007 Det var et hul i gasspjældet

Som her (link fjernet)

• #27   21. aug 2007 mette

ok giver mere mening hehe....

• #28   21. aug 2007 Her er reglerne fra Dansk Kørelærer Union:

Motorcykel - kategori A
    Motorcykler opdeles i "lille" og "stor". En lille motorcykel må højst have en motoreffekt på 25 kW. Samtidig må tallet, der fremkommer ved at dividere motorcyklens motoreffekt med dens egenvægt inklusive vand, olie og brændstof højst være 0,16 (kW/kg).
    Har du fået dit motorcykelkørekort den 1. juli 1996 eller derefter, giver det ret til at køre motorcykel både med og uden sidevogn.
    Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til lille motorcykel (forklaring på lille og stor motorcykel se afsnit om kørekortkategorier). Efter 2 år opnås uden videre ret til også at føre store motorcykler. Personer, der er fyldt 21 år kan få udstedt kørekort til stor motorcykel uden at kravet om 2 års erfaring i kørsel på lille motorcykel er opfyldt.

Altså....... du behøver ikke at vente, og du skal ikke op til flere prøver......

• #29   21. aug 2007 det kan være ligemeget med hvor længe man har kørt osv. fik afvide af min kørelærer at det kun er aldersbestemt.. det vil sige at man automatisk får det store når man fylder 21 medmindre man ikke kan sidde på en stor, eller er 21 når man tager kortet, men ikke kan sidde på en stor maskine. men det bedste er nok at sprøge en kørelære.. de ved det nok bedst.. smiley

• #30   21. aug 2007 Romba: Jo det er netop det der står. Man skal være 21 eller over før man kan få udstedt det store kort. Har man ikke haft det lille kort i 2 år, skal man til ny køreprøve hvis man vil have det store som 21 årig. Så bortfalder kravet om de 2 års erfaring nemlig.

Mikkel H: Din kørelærer er galt på den. Reglerne er som tidligere beskrevet i tråden. Og man kan sagtens tage det lille kort selvom man er over 21.

Daniel K: Nej man behøver ikke at få udstedt et nyt kort. At dato'en ved det lille er over 2 år, er gyldighed nok. Men det kan være en god ide, hvis man vil leje mc i udlandet, at få lavet sit kort om, for at være på forkant.

• #31   22. aug 2007 Ang når man tager kort som 18 årig.. så går der er altså stadig kun 2 år så du skal ikke vente til man bliver 21 men kun 20 når det tages som 21 år.. og er næsten sikker på at du skal vente to år når du tager det før... Det ville da være undfære andet...

• #32   22. aug 2007 Hoejer: Det er korrekt. I det tilfælde har man det store kort som 20 årig, hvilket også er nævnt tildligere i tråden.

• #33   22. aug 2007 sorry læste bare forkert.. læste bare dette her..

allan B

Skrevet: 21-08-2007 18:55:13

når man er under 21 kan man kun tage lille kort. men tager man først kortet når du er 21 for du direkte stor.
    hvis du har taget kortet da du er 18 skal du ned på politi stationen når du bliver 21 der skal du bare beteale et nyt kort så for du et hvor du har til stor, ik noget med at skal op til prøve igen.

• #34   22. aug 2007 Hoejer: Ja ikke alt hvad man læser i forum er korrekt...

• #35   22. aug 2007 nej for man kan godt tege til lille køre kort om så du er 50 så skal du køre de 2 år og det kan hedde hvis du ikke kan køre på kørelæres stor maskine eller han kun har lille

• Bo J
    Bo J Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #36   25. aug 2007 hmm er kun blevet mere forvirret af at læse denne tråd..

Kommentér på:
lille-stort kørekort

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce