3.075 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Fejlbedømt sving Fejlbedømt sving

Hey!

Jeg var ude og køre ca 100 km snoet landevej igår, hvor jeg gradvist lagde dyret længere og længere ned i svingene. Jeg har skiftet Kineserens dæk ud med noget med mere i bid i, så det skulle jo lige testes ordentligt smiley

Jeg når så et højresving med god oversigt, ingen biler, ja, ingenting som kunne forhindre mig i at lege lidt. Men da jeg når ind i svinget ligger der en masse grus lige i den ideele svinglinie, inderst til højre. Jeg laver en let opbremsning for at undgå grusset, hvilket får maskinen til at rejse sig, og jeg må en tur over i rabatten i modsatte side. Intet styrt eller noget, bare ud og rulle i græsset, og en erfaring rigere.

Men hvad er den bedste reaktion i sådan en situation? Kontrastyring? Bremse? Forbremse, bagbremse eller Motorbremse?

Ja,ja, jeg ved godt at jeg bare skulle have tilpasset farten så der var "plads" til sådan en situation.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af vandhane i køkkenvask 800 kr.
  • VVS udskiftning af vandhane der drypper 1.600 kr.
  • Fugning af fodlister ca 30 kvm. 400 kr.
  • Toilet skyller ikke ud. 1.999 kr.
  • Opsætning af dampspærre og gipsplader 1.500 kr.
  • Opgravning af rødder 6.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fejlbedømt sving
  • #1   22. maj 2008 Lig din svigbane om undervejs, længere ind eller ud...

• #2   22. maj 2008 Rør ingen ting...!!!!!!!!!!!!!!! og brems ALDRIG....! i et sving.... der sker ikke en fis.... cyklen hopper ganske lidt og så er der bid igen... gjorde det for sjov igår... altså kørte gennem grus... det kilder lidt i maven og så er det over.... det er faktisk noget man over på køre kurser idag... smiley holdt du øjen med forsvindingspunktet hele vejen gennem kurven...?

• #3   22. maj 2008 bare fortsæt din linie gnnem svinget og SLAP i kroppen, der sker ikke noget ved at køre gennem grus, så længe du slapper af, cyklen vil højst sandsynligt skride til siden men når gruset er væk vil den få bid igen og fortsætte gennem svinget.........det er noget du blandt andet kan lære på FDM kørekurser...........

det kræver tilvending men det er ikke så slemt....vigtigst er at du slapper af og ikke panikker, så gør det nemlig galt.

• #4   22. maj 2008 tag ikke imod råd fra Rasmus..........han kan alligevel ikke huske hvad han gør når der kommer grus !!!!

hehee

• #5   22. maj 2008 Man må aldrig bremse i sving. Årsagen har du selv fundet ud af. (når man er mere øvet kan man godt bruge bremsen i sving til at korrigere sin line)
    I dit tilfælde ville jeg have brugt let bagbremse (kræver man kender denne godt), så MC'en blev rettet lidt op, og så kompensere for det ved at lænde kroppen ind i svinget. Så kører man igennem svingen med samme radius, men vægten på indersiden gør at man kører igennem med mindre nedlægning på MC'en.

Du kan afprøve dette i en øde rundkørsel. vælg en konstant hastighed du mener passer til, og sid lige på MC'en. Når du så har taget et par omgange læner du kroppen ind mod centrum af rundkørslen. Jo længer du læner kroppern (hang out) desto mere skal du kompensere for det ved af rejse MC'en op.
    Husk at farten skal være den samme hele tiden.

• #6   22. maj 2008 JO JO!

Tag den lige ud, helst hvis der kommer en mark og senere en å, det giver bare de fedste slidmærker nogensinde:) Yiiiiiiiiiii

Øhh - se selv! http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=6647

• #7   22. maj 2008 Jeg er godt klar over at man ikke bør bremse i et sving. Det var faktisk lidt en panikreaktion da jeg så gruset.

Det lyder lidt scary bare at køre igennem når biken har stor nedlægning.

Jesper, jeg må ud og ta' 50 omgange i den lokale rundkørsel smiley

• #8   22. maj 2008 Hvilke dæk har du på?

Oftest kan MC'en meget mere end man krediterer den for. Fejlbedømte engang et sving på min Canyon 500. Der skulle jeg lægge den meget længere ned end jeg troede den kunne. Men det gik godt, og jeg fandt ud af, at frihøjden på sådan en er meget stor :o)

• #9   22. maj 2008 Jeg kan ikke lige huske mærket. Har læst andre som anbefalede dem, pga godt greb, men til gengæld skulle der ikke være så mange kilometer i dem.

Lige en ting mere: Hvis jeg kører igennem grus i et sving, skal jeg så koble ud, så maskinen bare ruller igennem?

• #10   22. maj 2008 Nej bare hold gassen neutral, alt efter hvor meget der altså ligger.
    Hvis der ligger så meget man tror det er en grusvej, så skal hastigheden ned.

• #11   22. maj 2008 Jeg kender godt fornæmelsen... Det er ikke sjovt, jeg er også en skovl til at ville bræmse når jeg syndtes det sker.

Men det med at forsætte... når man lige er 2 cm fra "knee down" hvad så med forhjulet? ved godt at baghjulet kan flytte sig en ½ meters penge og så få ved igen - det kan godt gå. Men hvis forhjulet skrider - hva så?

• #12   22. maj 2008 Rasmus,

ja klart forhjulet skrider med, men det betyder heller ikke noget... det er hele cyklen der skrider sidelæns, og det er bare at slappe af og når gruset er væk vil begge hjul få greb igen og du fortsætter din kurs...

tro mig det er ikke noget problem, jeg har lært det på de kurser hos fdm og gennem erfaring, og på de kurser bliver du tvunget ud i det og de stopper ikke før du har lært det !

jeg øver det selv tit når jeg kommer til sving hvor der ligger grus, bare hold den nedlægning og slap af så skrider den sidelæns og for fat igen og fortsætter.........intet problem idet. !

• #13   22. maj 2008 Kunne godt tænke mig at se nogen billeder af sving, hvor der er grus der kan køres igennem. Herovre i det mørke Jylland, hvor ALLE 18 knægte skærer højresvingene i deres gamle sænkede Golf II, der ligger rigtig tit meget grus/sand i svingene

• #14   22. maj 2008 Hej Martin.
    Kan se du har fået nogle gode råd, lavede selv det lille trick for 14 dage siden. Lækkert vensre sving, 90-100 km/t, hvor jeg så åbenbart bestemte mig for at slå græsset i rabatten. Kan ikke sige andet end, lige meget hvad du gør så må du aldrig aldrig aldrig bremse! Er blevet belært om at slappe af og hold fart og linje gennem svinget. Kan se at der er andre end mig der har lært det på den hårde måde. Dog ikke lige så slemt som Rasmus, men slap nu ikke lige så billigt som du.
    Mit problem er nu ikke så meget mine skader på min stakkels honda, men at jeg ikke kan li at kører venstre sving længere, hvilket er skide upraktisk.

• #15   22. maj 2008 Jin: Har det på samme måde. Oplevede en bil kom på tværs i et sving. Eneste måde at komme ud af det, er ved at få kørt en masse sving. Sig til hvis du vil have en at træne rutinen med.

• #16   22. maj 2008 Risikerer man ikke at lave en highsider og blive smidt af, når dækkene pludselig genvinder grebet???

• #17   22. maj 2008 har du fuldstændigt ret i allan og det kan gøre frygteligt ondt i løgene når cyklen pludseligt går modsat

• #18   22. maj 2008 Overvej evt. også en banedag, det lærer dig rigtig rigtig meget om hvad din cykel og du kan.

• #19   22. maj 2008 En highsider er hvis det kun er baghjulet der slipper og får fat igen.

Når baghjulet alene slipper får cyklen til at stå på tværs med forhjulet stadig pegene i den rigtigt retning. Dette medfører at mc'en bliver lagt en del mere ned end den var. På det tidspunkt hvor baghjulet så får fat igen vil den trække baghjulet ind på plads igen og derved rejse mc'en op igen. Da det jo sker vældigt snapt bliver føreren sendt til vejrs.

Hvis begge hjul slipper vil hele mc'en flytte sig 'sideværts' i forhold til kursen, så der er ikke noget baghjul der skal trækkes på plads, når dækkene får fat igen.

• #20   22. maj 2008 Men forhjulet rammer jo gruset først, så er der ikke chance for at forhjulet bare "forsvinder" under en, hvis du forstår hvad jeg mener. Forstår nu heller ikke helt, at motorcyklen ikke bare skrider væk under en, hvis begge hjul i teorien kunne ramme gruset samtidig.

• #21   22. maj 2008 Tja.. dit indlæg bekræfter jo bare min fornemmelse, der er mange der køre på MC som ikke rigtigt har lært det, det kræver en hel del rutine at beherske sådan en. Jeg har kørt en del i Harzen, der lære man s.. at kikke frem i kurverne, lægge en linie og følge den, abstraher fra vejbelægningen, og hold fokus på svingbanen. Gør man ikke det går der ged i det. Så, på den igen, øvelse gør mester, og en sikre MC kører.

• #22   22. maj 2008 Ole N: Der er også vigtigt at holde øje med vejbelægningen. Ikke fedt at bliver overrasket over MC'en smutter fordi man har overset nogle våde visne blade, mudder fra jens landmanda traktor, is osv. osv.

• #23   22. maj 2008 is???? I vaffel eller pindis? ;-P

• #24   22. maj 2008 Mr. Triple: Kører man MC i ydersæsonen, kan der godt ligge is på vejen.

• #25   22. maj 2008 Nu er jeg ikke så skarp i svingteknik endnu, men jeg tager dem da hurtigere og hurtigere, men jeg kigger meget efter grus, og hvis jeg ser grus eller småsten, så gør jeg alt jeg kan for at få farten af og rette udenom hvis det er muligt. At køre direkte igennem det synes jeg lyder noget farligt.. Men det må jo kunne lade sig gøre. Hvor meget skal til før hjulene smutter?

• #26   22. maj 2008 Der er vel også stor forskel på om man kører over is eller lidt grus? Hvis man kører over is i et skarpt sving er man vel sikker på at komme ned at ligge??

• rud o
    rud o Tilmeldt:
    dec 2005

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
    #27   22. maj 2008 I går kørte jeg igennem et sving i Kalundborg på Jawaen. Svinget drejer mod venstre og er ned ad bakke mod et fodgængerfelt. jeg kørte ikke særlig hurtigt vel en 40 stykker og havde opmærksomheden rettet mod anden trafik og eventuelle fodgængere og opdagede ikke gruset i svinget før både for- og baghjul slap. Jeg nåede ikke gøre en skid før hjulene igen greb fat- nu udenfor gruset og Jawaen fortsatte videre som intet var hændt. Det har sikkert set proffet ud for de andre trafikanter, men sandheden er at jeg intet gjorde, og havde jeg gjort noget var det sikkert endt i tårer.

• #28   22. maj 2008 Synes måske det er lige modigt nok at sige man roligt kan holde på og fortsætte gennem grus, sand og blade i sving, og man bare skrider lidt for derefter at fortsætte.

Kan godt være det kan lade sig gøre, men lige meget hvad, så mister man vejgrebet, og det er da aldrig en god ting.
    Personligt bremser jeg når jeg ser grus på vejen, og styrer udenom, eller kører lige igennem hvis det er muligt.

Og man kan da "sagtens" bremse i et sving, cyklen retter sig op, men det betyder bare man skal kontra-styrer lidt ekstra. Selvfølgelig skal man ikke bare hugge bremsen MAX, men man kan tage den ret kraftigt, og stadig tage svinget med kraftig kontra-styring. Men man skal være opmærksom på det nedsætter vejgrebet.

• #29   10. jun 2008 Kenneth X: Det er måske også værd at nævne, at det kan rive en del i styrret, man kommer hen over gruset med en del nedlægning på. Den glider ikke bare stille og roligt hen over det. Danser hen over det, vil være en bedre betegnelse smiley

Kommentér på:
Fejlbedømt sving

Annonce