Fejlbedømt sving Fejlbedømt sving
Hey!
Jeg var ude og køre ca 100 km snoet landevej igår, hvor jeg gradvist lagde dyret længere og længere ned i svingene. Jeg har skiftet Kineserens dæk ud med noget med mere i bid i, så det skulle jo lige testes ordentligt
Jeg når så et højresving med god oversigt, ingen biler, ja, ingenting som kunne forhindre mig i at lege lidt. Men da jeg når ind i svinget ligger der en masse grus lige i den ideele svinglinie, inderst til højre. Jeg laver en let opbremsning for at undgå grusset, hvilket får maskinen til at rejse sig, og jeg må en tur over i rabatten i modsatte side. Intet styrt eller noget, bare ud og rulle i græsset, og en erfaring rigere.
Men hvad er den bedste reaktion i sådan en situation? Kontrastyring? Bremse? Forbremse, bagbremse eller Motorbremse?
Ja,ja, jeg ved godt at jeg bare skulle have tilpasset farten så der var "plads" til sådan en situation.
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
aug 2005
Følger: 69 Følgere: 55 MC-er: 4 Emner: 177 Svar: 1.700
det kræver tilvending men det er ikke så slemt....vigtigst er at du slapper af og ikke panikker, så gør det nemlig galt.
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.073
hehee
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
I dit tilfælde ville jeg have brugt let bagbremse (kræver man kender denne godt), så MC'en blev rettet lidt op, og så kompensere for det ved at lænde kroppen ind i svinget. Så kører man igennem svingen med samme radius, men vægten på indersiden gør at man kører igennem med mindre nedlægning på MC'en.
Du kan afprøve dette i en øde rundkørsel. vælg en konstant hastighed du mener passer til, og sid lige på MC'en. Når du så har taget et par omgange læner du kroppen ind mod centrum af rundkørslen. Jo længer du læner kroppern (hang out) desto mere skal du kompensere for det ved af rejse MC'en op.
Husk at farten skal være den samme hele tiden.
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
Tag den lige ud, helst hvis der kommer en mark og senere en å, det giver bare de fedste slidmærker nogensinde:) Yiiiiiiiiiii
Øhh - se selv! http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=6647
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.151
Det lyder lidt scary bare at køre igennem når biken har stor nedlægning.
Jesper, jeg må ud og ta' 50 omgange i den lokale rundkørsel
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
Oftest kan MC'en meget mere end man krediterer den for. Fejlbedømte engang et sving på min Canyon 500. Der skulle jeg lægge den meget længere ned end jeg troede den kunne. Men det gik godt, og jeg fandt ud af, at frihøjden på sådan en er meget stor :o)
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.151
Lige en ting mere: Hvis jeg kører igennem grus i et sving, skal jeg så koble ud, så maskinen bare ruller igennem?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
Hvis der ligger så meget man tror det er en grusvej, så skal hastigheden ned.
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 925
Men det med at forsætte... når man lige er 2 cm fra "knee down" hvad så med forhjulet? ved godt at baghjulet kan flytte sig en ½ meters penge og så få ved igen - det kan godt gå. Men hvis forhjulet skrider - hva så?
aug 2005
Følger: 69 Følgere: 55 MC-er: 4 Emner: 177 Svar: 1.700
ja klart forhjulet skrider med, men det betyder heller ikke noget... det er hele cyklen der skrider sidelæns, og det er bare at slappe af og når gruset er væk vil begge hjul få greb igen og du fortsætter din kurs...
tro mig det er ikke noget problem, jeg har lært det på de kurser hos fdm og gennem erfaring, og på de kurser bliver du tvunget ud i det og de stopper ikke før du har lært det !
jeg øver det selv tit når jeg kommer til sving hvor der ligger grus, bare hold den nedlægning og slap af så skrider den sidelæns og for fat igen og fortsætter.........intet problem idet. !
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 228
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 171
Kan se du har fået nogle gode råd, lavede selv det lille trick for 14 dage siden. Lækkert vensre sving, 90-100 km/t, hvor jeg så åbenbart bestemte mig for at slå græsset i rabatten. Kan ikke sige andet end, lige meget hvad du gør så må du aldrig aldrig aldrig bremse! Er blevet belært om at slappe af og hold fart og linje gennem svinget. Kan se at der er andre end mig der har lært det på den hårde måde. Dog ikke lige så slemt som Rasmus, men slap nu ikke lige så billigt som du.
Mit problem er nu ikke så meget mine skader på min stakkels honda, men at jeg ikke kan li at kører venstre sving længere, hvilket er skide upraktisk.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 996
maj 2004
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 1.253
mar 2005
Følger: 20 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 856
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
Når baghjulet alene slipper får cyklen til at stå på tværs med forhjulet stadig pegene i den rigtigt retning. Dette medfører at mc'en bliver lagt en del mere ned end den var. På det tidspunkt hvor baghjulet så får fat igen vil den trække baghjulet ind på plads igen og derved rejse mc'en op igen. Da det jo sker vældigt snapt bliver føreren sendt til vejrs.
Hvis begge hjul slipper vil hele mc'en flytte sig 'sideværts' i forhold til kursen, så der er ikke noget baghjul der skal trækkes på plads, når dækkene får fat igen.
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 996
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 26
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 115 Svar: 1.650
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
sep 2004
Følger: 14 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 119 Svar: 1.470
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.151
dec 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
Kan godt være det kan lade sig gøre, men lige meget hvad, så mister man vejgrebet, og det er da aldrig en god ting.
Personligt bremser jeg når jeg ser grus på vejen, og styrer udenom, eller kører lige igennem hvis det er muligt.
Og man kan da "sagtens" bremse i et sving, cyklen retter sig op, men det betyder bare man skal kontra-styrer lidt ekstra. Selvfølgelig skal man ikke bare hugge bremsen MAX, men man kan tage den ret kraftigt, og stadig tage svinget med kraftig kontra-styring. Men man skal være opmærksom på det nedsætter vejgrebet.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Svar: 1.308
Fejlbedømt sving