Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Fjernelse af ukrudt og oprydning af blade 500 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kompressionstest
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #1   14. mar For at lave en kompressionstest, skal du skrue en adapter i tændrørshullet..................... smiley

• #2   15. mar jeg har lavet en adapter, men ved ikke om jeg skal pille alle tændrør ud og lave målingen, eller om det er bedst at tage dem en efter en?

• #3   15. mar Hvordan er det motoren er bygget op, og særligt: Hvor mange "huller" er der mellem 2 cylindre? Hvis du svarer på det spørgsmål har du også svaret på dit andet...

• #4   15. mar Ud med alle tændrør, i med testeren, fuld gas, kør med starteren

• #5   15. mar Meget hurtigere og lettere: Sæt slangen på udstødningen og du har en test på alle cylindre af en gang.
    Ironi kan forekomme. smiley

• Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
    #6   19. mar Hej Jan
    Når jeg tester kompression gør jeg det på lun motor. Altså den har lige roteret nogle minutter.
    1) ud med alle tændrør.
    2) sæt tændrørshætte på tændrørene og lad dem ligge/hvile mod topstykket (for at undgå overbelastning af tændinssystemet)
    3) begynd med valgfri cylinder
    4) tryk kompressionsmåler hårdt mod tændrørshullet . (med adapter er der en fast tæt forbindelse)
    5) gasspjæld helt åbne (gashåndtag i bund)
    6) tryk på startknap og lad motoren rotere indtil visernålen i kompressionsmåler ikke stiger mere. Samtidig tæller du i det indre1-2-3-4 osv, så du ved de næste test lader starteren køre i lige så lang tid.
    På en gammel 2-cylindret BMW kan man nærmest tælle eller fornemme antal omdrejninger.
    7)udløs trykket i kompressionstesteren og gentag på de næste cylindre.
    8) hvis jeg oplever en påfaldende forskel vil jeg gentage en test på alle cylindre.

Hvis et kompressionstryk er påfaldende svagt og du vil søge mulig fejlkilde:
    Så skal du bruge en adapter, som kan tilsluttes luftslangen fra en kompressor.
    Adapteren kan du lave således: Find et gammel tændrør og knus / fjern porcelænet. Derefter kan du kigge igennem tændrøret.
    Find et kobberrør i passende dimension, f.eks. 6 mm udvendigt og lod det fast til gevinddelen.
    Din hjemmelavede tændrørsadapter skrues fast i tændrørshullet og du monterer en trykluftslange til adapteren. (vent med at tilslutte lufttryk).
    Proppen til påfyldning af motorolie tages af (meget vigtigt)
    Motoren turnes indtil stemplet på den valgte cylinder står i top i kompressionstakten.
    Sæt i gear og træd hårdt på bremsen, så motoren ikke kan rotere.
    Tilslut lufttryk.
    Hvis der nu suser en halv pelikan op af påfyldningshullet skyldes det, at luften har nemt ved at suse forbi stempelringe.
    Hvis det suser ud af karburatoren er indsugningsventilen ikke helt tæt
    Hvis det suser ud af lydpotten er udstødningsventilen ikke helt tæt.
    Hvis det suser ud mellem cylinder/motorblok og topstykke er toppakning utæt.
    Skulle du have glemt at afskrue proppen til motorolie risikerer du, at det forhøjede tryk inde i motoren forplanter sig, så diverse pakninger beskadiges.
    vh
    Poul

Kommentér på:
kompressionstest

Annonce