707 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
6 Svar
kompressionstest kompressionstest
Hej MC folket
Ved nogen om man laver kompressionstest med eller uden tændrør?
Vh
0 synes godt om
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 73 Emner: 18 Svar: 9
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.295
mar 2009
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 6 Emner: 6 Svar: 520
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.868
Ironi kan forekomme.
jan 2023
Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
Når jeg tester kompression gør jeg det på lun motor. Altså den har lige roteret nogle minutter.
1) ud med alle tændrør.
2) sæt tændrørshætte på tændrørene og lad dem ligge/hvile mod topstykket (for at undgå overbelastning af tændinssystemet)
3) begynd med valgfri cylinder
4) tryk kompressionsmåler hårdt mod tændrørshullet . (med adapter er der en fast tæt forbindelse)
5) gasspjæld helt åbne (gashåndtag i bund)
6) tryk på startknap og lad motoren rotere indtil visernålen i kompressionsmåler ikke stiger mere. Samtidig tæller du i det indre1-2-3-4 osv, så du ved de næste test lader starteren køre i lige så lang tid.
På en gammel 2-cylindret BMW kan man nærmest tælle eller fornemme antal omdrejninger.
7)udløs trykket i kompressionstesteren og gentag på de næste cylindre.
8) hvis jeg oplever en påfaldende forskel vil jeg gentage en test på alle cylindre.
Hvis et kompressionstryk er påfaldende svagt og du vil søge mulig fejlkilde:
Så skal du bruge en adapter, som kan tilsluttes luftslangen fra en kompressor.
Adapteren kan du lave således: Find et gammel tændrør og knus / fjern porcelænet. Derefter kan du kigge igennem tændrøret.
Find et kobberrør i passende dimension, f.eks. 6 mm udvendigt og lod det fast til gevinddelen.
Din hjemmelavede tændrørsadapter skrues fast i tændrørshullet og du monterer en trykluftslange til adapteren. (vent med at tilslutte lufttryk).
Proppen til påfyldning af motorolie tages af (meget vigtigt)
Motoren turnes indtil stemplet på den valgte cylinder står i top i kompressionstakten.
Sæt i gear og træd hårdt på bremsen, så motoren ikke kan rotere.
Tilslut lufttryk.
Hvis der nu suser en halv pelikan op af påfyldningshullet skyldes det, at luften har nemt ved at suse forbi stempelringe.
Hvis det suser ud af karburatoren er indsugningsventilen ikke helt tæt
Hvis det suser ud af lydpotten er udstødningsventilen ikke helt tæt.
Hvis det suser ud mellem cylinder/motorblok og topstykke er toppakning utæt.
Skulle du have glemt at afskrue proppen til motorolie risikerer du, at det forhøjede tryk inde i motoren forplanter sig, så diverse pakninger beskadiges.
vh
Poul
kompressionstest