{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.323 visninger | Oprettet:

Bubber B
Bubber B
Tilmeldt:
15. jul 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Overvejelser ift. første MC {{forumTopicSubject}}

Hej folkens, jeg står og skal til at købe min første MC og håber at i kan bidrage med råd og info.

Drømmemaskinen er en Kawasaki ZX6R fra 2013+ , men da prisen er ret høj, er det ikke sikkert at jeg vælger denne.

Alternativt har jeg kigget på en Honda CBR600FI (2001+).

Jeg er tiltrukket af sportsmaskiner, men har læst lidt blandede meninger ift. at starte på 600+ CC R maskiner - på danske forums lader folk til at være mere åbne over for dette, hvorimod især amerikanske sider fraråder f.eks. zx6r som første MC, og ofte også 600 CC i det hele taget. Alternativt har jeg derfor også holdt øje med en Yamaha FZ6S, men kun med den tanke at jeg senere ønsker at skifte den ud med kawasakien eller lign.

En anden ting er nyere vs. ældre MC - Nyere er dyrere, men jeg tænker de umiddelbart er mere sikre med færre ekstraomkostninger til reparationer m.m. og derfor er pengene ikke spildt.

Jeg er 29 år og tog kørekortet for halvandet år siden mens jeg studerede. Undervisningen foregik på 600+ CC motorcykler, primært MT07 og indimellem ER6F, samt CBF600.

Motorcyklen skal primært bruges til at køre for sjov og som en hobby. Men skal også køre fra min bopæl i København til familien i Jylland.

Hvad er jeres råd og erfaringer i mit tilfælde? Alle meninger og holdninger er velkomne. Primære spørgsmål er om det er dumt at starte ud på en sports MC (600 CC).

PS: Jeg er klar over forsikringspriser osv., og det er ikke det afgørende for mig - budgettet tillader det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejelser ift. første MC
  • #1   15. jul 2018 Jeg synes ikke selv en Sports mc er dumt nej, det kommer an på hvor voksen din højremand er smiley

    nogle vil dog mene at det er bedre at starte på en anden type og blive dus med at køre MC, da en 600+ racer kan virke voldsomt og begrænse dit udbytte af "køreskills" smiley


  • #2   15. jul 2018 Hvis du kan styre dig selv, så synes jeg en sportsmaskine er fint, hvis det er det du helst vil have. Jeg startede med en 750 kubik og masser af power og kort efter købte jeg en GSXR. Men jeg kunne også styre mig selv og lade være med at køre som en idiot.

    Så længe man kører pænt og ikke vil ligne en MotoGP pilot på offentlige veje, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan starte med en sportsmaskine. En CBR F4 er et godt valg. Kender flere der har haft en og de har alle været glad for den.

    Kender også mange (inkl. mig selv) der blev træt af kørestilling på racercykler. Især på lange ture, og endte med at købe en naked eller en cykel hvor man sidder mere oprejst. For eksempel en Suzuki GSX 600 eller Kawasaki Z750

    Køb den du bedst kan lide og nyd det smiley :-)

    Håber du kan bruge det til noget


  • #3   15. jul 2018 Min 1. cykel var en 1000 cc og har kørt 4. sæsoner indtil jeg i år har skiftet til en 800 cc Z800 Naked bike pga stiv lænd på længere ture smiley

    Køb nu din drømme cykel, du styre jo selv hvor meget du hiver i håndtaget, personligt kan jeg bedst lide det meget jævne træk en 1000 cc gir, kontra en 600 hvor der først sker noget efter 5 - 6000 omd. smiley


  • Bubber B
    Bubber B Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #5   17. jul 2018 Tak for alle svarene smiley Lyder som om det bare er med at købe den maskine man kan lide.

    Jeg synes ikke selv en Sports mc er dumt nej, det kommer an på hvor voksen din højremand er

    nogle vil dog mene at det er bedre at starte på en anden type og blive dus med at køre MC, da en 600+ racer kan virke voldsomt og begrænse dit udbytte af "køreskills"


    Hvordan skal det forstås at den vil begrænse udbytte at "køreskills"?


    Jeg har selv købt en Yamaha FZ6 S(ABS) som første cykel, efter mange overvejelser mellem den eller en MT-07. En 2001 Kawa ZX6R var også oppe at vende.

    Efterfølgende har jeg så været ude at prøvekøre et par SuperSport maskiner, hhv. Yamaha R6, GSXR 600 og GSXR 750 hvoraf sidst nævnte drømmer jeg lidt om.


    Fortryder du købet af FZ6S'eren? / ville du set i bakspejlet hellere have købt en supersport fra starten?


  • #6   17. jul 2018 Supersporten kan virke intimiderende, hvor i mod en "alm" mc kan virke overskuelig? indbyde til at flytte grænser osv.. jeg er selv gået fra en Sv650S til en R6 smiley den overrasker stadig til tider smiley


  • #7   17. jul 2018 En 600'er er lidt mere tilgivende - og nemmere i manges øjne - at tackle, hvis man er lidt kæk og prøver den af hen mod grænsen. Dér er en 1000'er virkelig et brutalt bæst og den kan lynhurtigt tage magten fra en. En 600'er kan selvfølgelig også køre stærkt.

  • #8   17. jul 2018 Det værste ved en sportsmaskine er sidestillingen. Man har MEGET vægt på arme og hænder, samt det er svære at orienterer sig..
    Man bliver hurtigere en god og rutineret mcist på en cykel som er lettere at køre på i dagligdagen.... Jeg HADER bykørsel på min gsxr smiley


  • #9   17. jul 2018 Enig - kørestillingen er virkelig lort (i mange tilfælde) på sådan en.

    Næh, siddestilling er absolut en overset parameter i mange tilfælde smiley


  • #10   17. jul 2018 Fatter ikke det brok over siddestilling på supersport. Så galt er det bare slet ikke ved bykørsel, og er man bare lidt oppe i fart er det det eneste rigtige.

  • #11   17. jul 2018 @Lars
    “Det eneste rigtige” smiley smiley
    Du burde prøve at krydse en storby på en motard smiley


  • #12   17. jul 2018 @Lars L

    Helt enig, jeg har endnu ikke døjet med dårlig siddestilling hverken på kort eller lang tur.. har dog kæmpet med varme underhyler i læder 8D lidt ala underbukser i cykelshorts 8D 8D...


  • #14   18. jul 2018 Efter små 14 år på MC, vil jeg råde dig til at købe det du brander for... for du gør det afligevel indenfor kort tid. Også koster det dig bare penge at skifte.

    Tag ud og prøv lidt forskelligt inden du bestemmer dig, og på prøve turer skal du køre en tur, i det miljø du normalt vil bruge MC til. Altså hvis du kommer til at køre 80% små landeveje med kørsel op og ned i fart, samt rundt i små skarpe sving. Så nytter en prøver tur på motorvej hvor du tester topfart ikke en skid.

    Jeg startede som 19 årig på en gs500 og købte året efter en zx-6r, det var zx6r'eren jeg foralvor lærte og køre motorcykel på.


Kommentér på:
Overvejelser ift. første MC

Annonce