Afgift på Honda cx500c {{forumTopicSubject}}
Hej godtfolk.
Jeg synes det er lidt svært at gennemskue det at købe en mc uden afgift.
Hvis jeg køber en Honda cx500 fra 81 uden afgift, vil jeg skulle betale for afgift, men hvor meget?
Jeg har via. Sydfynsmc fundet frem til den oprindelige pris på en Honda cx 500c er 35.000kr.
Er det så rigtigt regnet ud at afgiften vil være omkring:
35.000*0,4=14.000(40% af den oprindelige pris i veteranafgift)
14000-9700=4300 (de første 9700kr er fri)
4300*1,05= ca 4500 for at få plader på sådan en gammel dag.
Er dette korrekt? Og er der andre overvejelser jeg burde gøre mig ift. køb af sådan en? Er enormt grøn på området.
Vh.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
dec 2019
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 3
Så mit regnestykke er helt hen i hampen?
Jeg har svært ved at finde noget konkret information omkring det, og synes jeg læser mig frem til lidt forskelligt.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
dec 2019
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 3
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Korrekt, det er ikke nok i sig selv med veteranstatus for at opnå 0 kr i afgift. For cykler +35 år regnet fra 1. reg., der fremstår som oprindeligt (orig.), bliver afgiften beregnet af en værdi (afgiftspligtig værdi), der svarer til 40% af oprindelig nyværdi UDEN afgift, og det er her, mange går galt i byen, og fejlagtigt bruger nypris med afgift som beregningsgrundlag.
I dette tilfælde skal afgiften beregnes af 40% af ca. 15.800 (nyværdi uden afgift) eller ca. 6.300, men da de første 10.000 (2019-regler) og 10.200 (2020-regler) er afgiftsfrie bliver afgiften dermed korrekt her 0 kr, som følge af den lave nyværdi uden afgift.
Helt generelt bliver +35 år veteraner afgiftsfrie med en oprindelig nyværdi uden afgift på 25.000 (ca.oprindelig nypris med afgift 61.000 (2019-regler)) eller 25.500 i 2020 (svarende til oprindelig nypris incl. afgift ca. 63.000 med 2020-regler). Så det gælder for mange, men bestemt ikke alle veteraner.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
...og cyklen skal fremstå helt original, SKAT er i år begyndt at slå hårdt ned på ombygninger, uoriginale farver, hjul/dæk etc. Spørg blot i en amerikanerbilklub, de ryster i bukserne nu efter et par razziaer ved biltræf her i sommer
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
dec 2019
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 3
Hvis jeg gerne vil ombygge motorcyklen, hvor meget kan jeg så regne med at skulle betale for at få den indregistreret?
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
En eventuel senere ejer har jo nærmest heller ikke en kinamands chance for at vide, hvor meget der tidligere er betalt i afgift.
Så når Fabian sælger hans MC om 5 år og den nye ejer synes at det kunne være et rigtig fint vinterprojekt at få cyklen malet om i nogle for ham fede farver, samtidig med en moderne baglygte, fordi den gamle er defekt, ja så skal der igen beregnes afgift ???????
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
For biler med ringe brændstoføkonomi kan afgiftillægget blive alvorligt pga brændstoføkonomiens indflydelse på registreringsafgiften som alm. brugt, især ældre amerikanerbiler. Ironisk nok er det de store danske amerikanerbilklubber selv, der har sporet SKAT ind på den nye praksis efter i nogle år at have forsøgt at få afskaffet originalitetskravet for veteranafgiftede biler. Har det fra en pålidelig kilde i AR-klubben, søg selv i amerikanerbilfora, hvis I gider.
I den sidste ende falder hammeren jo først, når SKAT får fat i ens uoriginale veteranafgiftede køretøj – eller en emsig synsmand gør det. Men sådan er vilkårene altså lige nu...
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
http://www.fda-biler.dk/www.fda-biler.dk/hvem-er-fda-og-hvad-laver-de
--- en ren DansK klub vel at mærke, ikke en EUropæisk...
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Skal vi lige lade hatten gå rundt?
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 84
Beregningen fra #8 er den præcise og den skal stå originalt ved toldsyn før SKAT anser den som veteran. Nyprisen inkl. afgift skal op i ca. 80.000 før beregningen med 40% af pris uden afgift kommer over de 10.000,-
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Nyprisen inkl. afgift over 80.000 før afgift forekommer lidt højt , for mange modeller er den noget lavere, f.eks er den oprindelige nyværdi uden afgift 25.500 (grænsen i 2020) på en GL650 årg. 83-84 (svarende til 63.000 i nypris inkl. afgift) - taget fra Motorstyrelsens seneste niveauliste. Men det svinger lidt med nypris-afgiftsgrænsen inkl. afgift, bl.a. pga forskellige afgiftssystemer i de forskellige årgange, så det tal skal man bruge varsomt og kun til en grov approksimation for at afgøre afgift/afgiftsfri (fordi man oftest kan finde det nemt, mens uden afgift kan være lidt sværere).
Det præcise tal er oprindelig nyværdi uden reg.afgift, hvor grænsen i 2020 som omtalt er 25.500 (fordi 40% af 25.500 giver afgiftspligtig værdi AV= 10.200), og derefter beregnes afgiften som sædvanligt -
0 kr. af de første 10.200 kr. af AV, 85 % af værdien mellem 10.200-62.300 kr. og 150 % af resten i 2020.
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 84
Min LM lå dog på 79.740,- i 1983 og tænker f.eks. en HD eller BMW fra 80'erne også er over grænsen for afgiftsfri så reglen er netop ikke veteran = afgiftsfri i alle tilfælde.
Det er dog sjovt nok nærmest altid den første kommentar der kommer her på MG når nogen spørger....
Michael S - kan du finde nyprisen ex. afgift i nogen database på nettet ? Den kunne jeg kun få oplyst ved telefonisk kontakt til motorstyrelsen dengang.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Pointen var nu mere, at de 80.000 som afgiftsgrænse inkl. afgift for afgiftsfrihed i mange tilfælde er noget for højt, og jeg nævner så en GL650 årg. 83-84 (der er mange andre eksempler) med nypris inkl. afgift 63.000 (nyværdi uden afgift 25.500), den ville dermed IKKE være helt afgiftsfri i 2019, mens den lige bliver det i 2020 . Som sagt - brug det tal med forsigtighed.
Mht at finde nyværdien uden afgift så er det korrekt, at det er noget vanskeligere, men nogle modeller er listet i niveaulisterne, og på andre kan man finde tallet ved tilbageregning fra DMR. I sidste ende kan man blive nødt til, som du gjorde, at spørge Motorstyrelsen (SKAT), hvis man vil være helt sikker.
maj 2017
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1
Mvh. Erik
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Det mener SKAT så ikke -
https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947429
Dokumentets gyldighed fra 31.07.2019 og frem.
Kan du evt linke til noget andet, der understøtter dit udsagn.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
Afgift på Honda cx500c