Uansvarlige lastbilchauffører Uansvarlige lastbilchauffører
Vi har set det flere gange i TV, hvor mange lastbilchaufførers usikre adfærd på de danske veje eksponeres.
Og igår var det sgu nær gået galt for mig under en overhaling af et sættevogntog på den sønderjyske motorvej.
Jeg kørte med 130 km/t og lå i overhalingsbanen i færd med at overhale en række lastbiler, der lå på en lang stribe. Da jeg nåede til den tredie i rækken og lige havde passeret røven af ham, slog han pludselig et voldsomt slag ud mod mig.
Heldigvis lå jeg ude i den yderste fjerdedel af overhalingssporet (gør jeg altid når jeg overhaler). Havde jeg ligget i midten af sporet, var jeg blevet ramt. Ditto hvis jeg havde siddet i en bil.
Jeg bremsede meget hårdt ned og bad til de højere magter om, at bilen bagved, havde tilstrækkelig stor afstand til mig og havde set hvad der skete foran ham. Det havde han heldigvis.
Da chaufføreren havde fået ro på sin lastbil, vovede jeg et nyt forsøg og overhalede ham stille og roligt. Et reflektivt øjekast op i kabinen, åbenbarede årsagen til hans slingrekurs:
Han sad og rodede med papirer, der lå i en stor stak over rattet...!!!!!!
Hvad fanden i helvede tænker de mennesker dog på? De skal passe deres kørsel. Kontorarbejde, madpakke, telefonsnak osv osv... kan de bruge deres pauser til. Nå de ligger med et 40 tons tungt vogntog med 80+ km/t på vejene, skal de kun koncentrere sig om én ting: Sikker kørsel.
Evner de ikke det, går de hen og bliver direkte livsfarlige for deres medtrafikanter. Og så bør de holdes væk fra de biler.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
mar 2006
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 623
maj 2010
Følger: 77 Følgere: 69 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 539
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
enig..... sikken en syg stodder..
mvh
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
Lad falde hvad falde vil og lad resten stå.
Han kunne, hvis du har ret, have ventet til den første og bedste rasteplads. Og SÅ samlet sine papirer op.
aug 2010
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 221
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 485
dec 2006
Nu har jeg prøvet det på egen krop og jeg må sige, at jo mere jeg sad og tænkte over det i aftes, da jeg var kommet hjem, jo mere rystet blev jeg. For jeg er LANGTFRA den eneste MC'ist der har prøvet de ting. Jeg tror langt de fleste herinde, har været ude for tilfælde, hvor pelsen nær var blevet sat til.
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.808
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Men at "Vi har set det flere gange i TV, hvor mange lastbilchaufførers usikre adfærd på de danske veje eksponeres."
Det er kun for at blæse tingene op.. hvor mange gange har vi ikke set hjernedøde MCister der stikker af fra politiet.. Og at alle 18 årige i GTi biler er nogle djævle..! Alt det propoganda pisser mig sgu af!!
dec 2006
Du har helt ret. Men jeg vil vove den påstand. at en lastbilchauffør kan gøre liiiidt mere skade på mig med sin 40 tons tunge lastbil, end jeg kan gøre skade på ham med mine samlede 277 kg motorcykel og fører..
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
god weekend
dec 2006
Problemet er jo, at der stort set ikke ligger virksomheder, fabrikker og produktioner ud til vandet, hvor skibene ville have lettere adgang. Transporttiden skal også tages i betragtning.
Dagligvarebutikker, detailsalg osv, skal også have deres varer leveret. Så vi ER afhængige af en ret høj grad af tung trafik.
Men jeg tror da også på, at småskibene ville kunne have en berettigelse på visse områder af godstransport. Men det er et logistisk meget tungt og dyrt apparat.
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.159
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 293
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 240
desuden hader jeg alle motorcyklister fordi jeg engang har set en der var ved at kører en mor og barnevogn over i et fodgængerfelt.
mvh en erhvervschauffør.
pps jeg har ligeledes prøvet at komme lidt ud af min bane, ikke pga at jeg var fuld, eller rodede med papir eller andet, men pga en pludselig kastevind fra siden.
pas på derude, vi skal allesammen være her.
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.311
kørte på køgebugt motorvejen med rigtig rigtig god fart.
kom til der hvor vejen skiller i køgebugt motorvejen og ring 04
da en tysker opdaged at han var kørt forkert og derfor holdte stille i ydersporet
OG hvis ikke den flinke lastvogns chaufør der kørte i inderbanen var trukket ud i nødsporet var jeg sku ikke her mer
så nogele af dem er sku opmerksomme i trafikken
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 79
der er mange der ikke skal skrive i denne tråd
til jesper h
nu har jeg kørt lastbil i 19 år at fra forvogn til 200 tons sværgodstransport og jeg har da også prøvet det med at der kommer kastevinde eller der er store spor i vejen
jeg er ikke glad for at høre om din oplevelse med denne lastbil
men nu er det ikke KUN lastbilerne der køre og laver alt andet nå de køre der er selvfølge ikke nogen undskylding
så skal du se køgebugtmortorvejen om morgen eller aften
PS: det er desvære det der sker nu og her nå man køre på de danske veje
har vi alle ikke gjordt noget DUMT i trafikken........?
mvh en mc / trucker
dec 2006
Jeg er helt med på, at ikke alle chauffører sætter al ansvarlighed til side og kører derefter.
Så hvis jeg har givet udtryk for generalisering, så beklager jeg naturligvis.
Og jeg ved også godt, at der kan være kastevinde osv, der kan bringe en lastbil der er 4 meter høj lidt ud af kurs.
Og jeg KAN heller ikke udelukke, at de 5 meter i sekundet det blæste fra syd igår, har listet sig ind fra den sydgående lastbils højre side og smidt ham over imod mig. Og at han derefter er gået igang med at samle papirer op fra gulvet, i det øjeblik jeg kørte forbi ham.
Hånden på hjertet: Tror du selv, at det er dét der er sket?
Når man sidder med 40+ tons bil mellem hænderne og med en fart på 80+ km/t, så mener jeg stadig at man skal være sig det enorme ansvar bevidst og lægge den nonchelante holdning til side... også selvom en lastbil generelt er mere retningsstabil end end bil og MC... og passe sin kørsel.
Chauffører og bilister der tror de kan klare alt muligt andet end at passe sin kørsel og stadig tror de kører sikkert, kan altså godt pisse mig af.
Og fra disse handlinger og til almindelige kørefejl, er der i min optik et meget langt stykke vej imellem. Den ene af dem er nemlig 100% bevidst.
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 123
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 79
hvis alle gad være flinke og give plads nå de som kommer ned af rampen skal ind på mortorvejen og holde bremse afstand var der aldrig køkørsel
det er desvære altid de dårlige oplevelser man høre om og ikke de gode
køre nu sikkert der ude her i weekenden
god weekend
dec 2006
Retfærdigvis og i stil med Ib's indlæg har jeg da også et par positive oplevelser med lastbiler. Som engang sidste forår jeg var på vej fra Århus til Svendborg på motorvejen efter mørkets frembrud. Ved Vejle kom der RIGTIGT meget regn og jeg kunne bare ikke se en skid, så jeg satte farten ned til 60 km/t. Der lå en lastbil bag mig og af frygt for vand og vind når han overhalede mig, trak jeg ind i nødsporet. Han gav et par korte blink og trak længere bagud for at markere, at han blev bagved mig, indtil regnen stilnede af.
Meget fint hensyn.
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
Politi: Slinger han stadig?
Mig: Ikke rigtig.
Politi: Han læser nok avis eller sådan.
Mig: Skulle ikke undre mig!
Politi: kan du se hvilket land bilen er fra?
Mig: Ved ikke rigtig om jeg "vil" køre op på siden og tjekke.
Politi: Men hvis han begynder at slinger igen eller han kører galt får vi det jo nok af vide.
Mig: Så i kan intet gøre?
Politi: Ikke hvis vi ikke ser det eller der sker noget.
Mig: ok
Politi: Farvel
Så de kan ikke gøre en dyt.synes man ser dem alt for lidt kontrolere på motorvejene! Efter jeg havde lagt på overhalede jeg og det var så også en fra estland!
Politi:
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 455
Ps. Kig kun på selve lastbilen, traileren kan nemt være dansk og spændt på en polak
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
hvis du køre rund i last bil og imens skriver og roder med pc... så skulle du sku have sparket den op i røven....
og så er du sku en tosse
mener jeg....
mvh
Uansvarlige lastbilchauffører