Lidt Vinter fif til din MC
1.081 visninger
|
Oprettet:
Sådan overlever mc'en vinteren
Inden maskinen sættes i hi, bør nogle forberedelser udføres for at holde maskinen i topform gennem stilstands-perioden. Sådan vælger du den bedste forhandler-opbevaring.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Få minutters arbejde minimerer risikoen for rustskader gennem vinteren. Men mange motorcyklister glemmer motorcyklens indvendige dele – dem, der ikke umiddelbart kan ses med det blotte øje
Motor, karburator eller indsprøjtningssystem korrosionssikres. Tilføj en deciliter olie i benzintank, totaktsolie er bedst. Start motoren, og lad den køre 15-20 minutter. Afmonter tændrør, og dryp 5-6 dråber olie i hvert tændrørshul, og isæt tændrør igen. Lad herefter motoren rotere 10-15 omgange og sluk. Så er cylindervæggene korrosionssikrede
Batteri skal også holdes i topform. Afmonter minuskablet fra batteri, og tilslut en lader. Tænd laderen en gang om måneden, indtil batteriet er ladet helt op. Alternativt brug en pulslader, der lader op til korrekt spænding uden at forårsage skader på batteriet.
Grundig vask, hvor døde insekter og tjærerester fjernes, er vigtigt, da de ellers kan ætse lak og krom. Forgaffelbenene rengøres med stor grundighed. Fastgroet skidt er ødelæggende og kan betyde dyr udskiftning.
inReadMetaldele som stål og aluminium skal overtørres med et tyndt lag syrefri olie - for eksempel symaskineolie - efter endt rengøring for at undgå korrosion.
Kædetræk og kabler smøres grundigt. Brug skummende kædespray til kæde og WD40 eller Triflow til kabler.
Vælg et tørt sted
Fyld benzintanken helt op, så den ikke ruster indvendig. Dette er ikke nødvendigt på motorcykler med kunststoftank.
I stilstandsperioden skal motorcyklen feriere et tørt sted. Fugt er motorcyklens fjende. Der er flere muligheder. Opbevaring hos forhandler, plads i lager-hotel eller egen fugtfri garage.
Udsættes motorcyklen for kulde, tager den ikke skade, men store temperatur udsving er lig med kondens, hvilket bør undgås.
Forhandlerpriserne svinger fra 250 kr. per måned til 500 kr. per måned. De billigste opbevarer kun maskinen, mens de dyreste ofte rengør og inkluderer en forårsvask. Nogle afhenter endda maskinen på bopælen.
Et lagerhotel er et godt og prisbilligt alternativ. De bedste bruger store affugtere i deres opbevaringshal hvilket er ren guf for motorcyklen. Priserne findes helt ned til 50 kr./m2 per måned.
I egen garage er det let at teste om fugtprocenten er lav nok. En fugtmåler er billig, og viser den under 60% relativ fugtighed, kan maskinen sagtens overvintre hjemme.
Så er der kun tilbage at ønske maskinen god vinterferie.
( I kan jo bruge det eller Ikke )
Inden maskinen sættes i hi, bør nogle forberedelser udføres for at holde maskinen i topform gennem stilstands-perioden. Sådan vælger du den bedste forhandler-opbevaring.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Få minutters arbejde minimerer risikoen for rustskader gennem vinteren. Men mange motorcyklister glemmer motorcyklens indvendige dele – dem, der ikke umiddelbart kan ses med det blotte øje
Motor, karburator eller indsprøjtningssystem korrosionssikres. Tilføj en deciliter olie i benzintank, totaktsolie er bedst. Start motoren, og lad den køre 15-20 minutter. Afmonter tændrør, og dryp 5-6 dråber olie i hvert tændrørshul, og isæt tændrør igen. Lad herefter motoren rotere 10-15 omgange og sluk. Så er cylindervæggene korrosionssikrede
Batteri skal også holdes i topform. Afmonter minuskablet fra batteri, og tilslut en lader. Tænd laderen en gang om måneden, indtil batteriet er ladet helt op. Alternativt brug en pulslader, der lader op til korrekt spænding uden at forårsage skader på batteriet.
Grundig vask, hvor døde insekter og tjærerester fjernes, er vigtigt, da de ellers kan ætse lak og krom. Forgaffelbenene rengøres med stor grundighed. Fastgroet skidt er ødelæggende og kan betyde dyr udskiftning.
inReadMetaldele som stål og aluminium skal overtørres med et tyndt lag syrefri olie - for eksempel symaskineolie - efter endt rengøring for at undgå korrosion.
Kædetræk og kabler smøres grundigt. Brug skummende kædespray til kæde og WD40 eller Triflow til kabler.
Vælg et tørt sted
Fyld benzintanken helt op, så den ikke ruster indvendig. Dette er ikke nødvendigt på motorcykler med kunststoftank.
I stilstandsperioden skal motorcyklen feriere et tørt sted. Fugt er motorcyklens fjende. Der er flere muligheder. Opbevaring hos forhandler, plads i lager-hotel eller egen fugtfri garage.
Udsættes motorcyklen for kulde, tager den ikke skade, men store temperatur udsving er lig med kondens, hvilket bør undgås.
Forhandlerpriserne svinger fra 250 kr. per måned til 500 kr. per måned. De billigste opbevarer kun maskinen, mens de dyreste ofte rengør og inkluderer en forårsvask. Nogle afhenter endda maskinen på bopælen.
Et lagerhotel er et godt og prisbilligt alternativ. De bedste bruger store affugtere i deres opbevaringshal hvilket er ren guf for motorcyklen. Priserne findes helt ned til 50 kr./m2 per måned.
I egen garage er det let at teste om fugtprocenten er lav nok. En fugtmåler er billig, og viser den under 60% relativ fugtighed, kan maskinen sagtens overvintre hjemme.
Så er der kun tilbage at ønske maskinen god vinterferie.
( I kan jo bruge det eller Ikke )
Lidt Vinter fif til din MC
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 17 MC-er: 4 Svar: 355
mc skal bare være vasket og batteriets pluspol afmiteret.. og må ikle oplades hver måned da det så falder sammen af overladning... nej det skal bare stå uberørt indtil foråret hvor man kan måle spænding på det og er det under 12.6 volt så give det en smule strøm som anvefalet af Yuasa.
God Jul
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 5 Emner: 9 Svar: 173