1.322 visninger
|
Oprettet:
Mand til tuning søges {{forumTopicSubject}}
Jeg søger en til at tune min Zündapp DB 201.
Motoren er:
Motor: Zweitakt
Zylinderzahl: 1
Hubraum: 198 cm3
Bohrung x Hub: 60 mm x 70 mm
Leistung / Drehzahl: 7,5 PS / 4000 min-1
Steuerung: .
Getriebegänge: 3
Tænkte at den kunne bores/tunes som en gammel puch maxi eller noget, men har ikke selv værktøj og forstand/evne til det.
Er du mand for jobbet, så lad os tale sammen om det.
Ring eller mail.
mob: 42244115
a_lyngbye@hotmail.com
Ja eller skriv her.
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 213 Svar: 1.685
hvis du vil have flere kræfter vil jeg foreslå dig at købe noget større....
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
Er super glad for cyklen, så jeg skifter den ikke ud lige med det samme. Med mindre jeg vinder i lotto næste uge.
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 213 Svar: 1.685
evt skifte stempleringe...
du KAN få den boret op... købe nye stempler, og lave større studs til indsugningen og større karburator og sætte en anden udstødning på....
men... for det første bliver det skide dyrt... for det andet kan det nemt blive et gætværk hvor lidt og hvor meget studs plus dyser skal være... så går du i gang med det( som jo i forvejen er dyrt) skal du være forberedt på at bruge meget lang tid på justerering.. og beregne den måske ikke bliver særlig kørbar.. samt at motordelene på cyklen ikke er beregnet til det ekstra pres..
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
Mht topstykket, er det så nok bare at gøre som du siger? Og hvor meget skal man tage af?
Hvad med stemplet? Skal der gøres noget ved det også? Ud over nye stempelringe...
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 213 Svar: 1.685
topstykket vil jo give en anelse højere kompression..du skal tage det lidt i etapper. hvis du får det planet for meget er det ikke så godt. et planet topstykke vil gøre at cyklen bedre holder hastighed op af bakker mv.
du behøver nødvendigvis ikke skifte stemplet med mindre det er blevet slidt meget..
jeg ville ikke "tune" mere på den hvis det var min. ville være træls hvis man brugte det meste af sommeren på at få den færdig og så havere fordi motoren ikke holdte til det.
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 213 Svar: 1.685
glæder mig til at se når den engang er færdig...
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
Bor skyldekanaler op. Er det for at rense dem ud, eller for at øger benzingennemstrømning?
Et par extra bundpakninger? er det i forhold til hvor meget jeg tager af topstykket eller hvad?
Det er original udstødning der sidder på, regner med at skille den ad og rense den godt ud, eller hvad?
Beklager alle mine spørgsmål, men jeg er newby inden for motor-halløj. Men man bliver jo aldrig for gammel til at lære.
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
Skyllekanalerne skal have større flow, så der kan suges mere luft og brændstof ind. Dette gøres ved at bore dem op. På fagsprog hedder det "at porte motoren".
Dine originale udstødninger ligner ikke noget, man normalt ser på en 2-takter. Der mangler jo et resonanskammer i starten, så skal lave modtryk i motoren så benzin og luftblandingen optimeres og ikke bare suges igennem uden forbrænding. Her vil du HELT sikkert få en markant ydelse, hvis du kan finde et alternativ til den.
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
sep 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 299
Undskyld min ironiske bemærkning, men synes sq det er synd
Skift stempelringe (de trænger nok til det) og få evt. honet cylinderen.
Det giver sikkert lidt, men synes det vil være synd at begynde at bearbejde den som en gammel fisker-puch
Du vil sikkert også opleve, at hvis du frst får den tunet godt og grundigt, så kan du begynde at skifte lejer i motoren... og sikkert ret hurtigt renovere gearkassen... så havde det nok alligevel været billigere at købe en anden cykel
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
sep 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 299
Som R46 skriver, så er det naturligvis helt op til dig om du vil tune på den og jeg beklager hvis jeg har blandet mig uretmæssigt.
Over and out - god fornøjelse med projektet
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
Det lyder somom, det er en dårlig idé at begynde at pille ved motoren.
Udover selvfølgeligt, at skifte de fornødne ting, der må være slidt på de forgange58 år.
Mange tak for alle jeres input.
Cyklen skal også holdes så original som muligt, ihvertfald mht udseende, så nye smarte potter var udelukket fra starten, men kunne man finde noget der mindede om de originale, havde det da måske været en mulighed.
Men tak for hjælpen til alle.
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 658
Fandt lidt på http://de.wikipedia.org/wiki/Z%C3%BCndapp
DB 200: („Bauernmotorrad“) Baujahr 1935−1940 und 1947–1951, 198 cm³, 7 PS, Einzylinder-Zweitakt
DB 201: Weiterentwicklung mit Teleskopgabel; 7,5 PS, Höchstgeschwindigkeit 85 km/h
Hvis din kan nå de 85km/t, er du nok også ved at være henne hvor bremser og køreegenskaber har nået maks...
Hvad jeg villle gøre: Skille motoren ad, rense den for sodaflejringer, samle den og fifle lidt med nålehøjden i karburatoren m.m. Altså holde den så original som muligt, og så købe en kineser eller en fra den blå avis til "ræs" :0)
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
Jeg skal somså'n ikke ræse nogle steder, men som du siger, vis jeg kan nå de 85 er jeg også godt tilfreds.
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 15 Svar: 222
ellers plane toppen og større kaburator og studs.. så er du ved at være der..
men dette forkorter dens levetid! (meget)
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 15 Svar: 222
og held og lykke..
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
Jeg gætter på, at han bare skal bruge nogle opgraderingsstumper, som giver en smule mere "power" og ellers støtter jeg fint Klaus' indlæg. En rengøring af motoren og finjustering vil helt sikkert gøre underværker.
aug 2006
Følger: 31 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 343
De stærkeste 2-takt scooterne smider jo 22hk med "komplet" tun på 70cc cylinder. Det er en liter effekt på ~315 HK!
Men du er jo højst sandsynligt bare interesseret i lidt optimering/renovering. En så gammel MC trænger nok til en kærlig hånd i motoren, så den bliver ligeså frisk, som da den var ny.
Mand til tuning søges