{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

Mand til tuning søges {{forumTopicSubject}}

Jeg søger en til at tune min Zündapp DB 201.
Motoren er:

Motor: Zweitakt
Zylinderzahl: 1
Hubraum: 198 cm3
Bohrung x Hub: 60 mm x 70 mm
Leistung / Drehzahl: 7,5 PS / 4000 min-1
Steuerung: .
Getriebegänge: 3

Tænkte at den kunne bores/tunes som en gammel puch maxi eller noget, men har ikke selv værktøj og forstand/evne til det. smiley

Er du mand for jobbet, så lad os tale sammen om det.
Ring eller mail.
mob: 42244115
a_lyngbye@hotmail.com

Ja eller skriv her.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mand til tuning søges
  • #1   20. jul 2008 det er minimalt hvad du kan hente ud af den.... med mindre du virkelig vil bruge mange penge. og alligevel får du ikke nogen "vild" maskine ud af det... desuden bliver der noget med pålidligheden af den...

    hvis du vil have flere kræfter vil jeg foreslå dig at købe noget større....


  • #2   20. jul 2008 Jeg ønsker heller ikke en "Vild" maskine, men en cykel der i det mindste kan følge med på landevejen. smiley

    Er super glad for cyklen, så jeg skifter den ikke ud lige med det samme. smiley Med mindre jeg vinder i lotto næste uge.


  • #3   20. jul 2008 det du kan gøre at at plane topstykket.... sandpapir og en glasplade.. så bliver kompressionen højere...

    evt skifte stempleringe...


    du KAN få den boret op... købe nye stempler, og lave større studs til indsugningen og større karburator og sætte en anden udstødning på....
    men... for det første bliver det skide dyrt... for det andet kan det nemt blive et gætværk hvor lidt og hvor meget studs plus dyser skal være... så går du i gang med det( som jo i forvejen er dyrt) skal du være forberedt på at bruge meget lang tid på justerering.. og beregne den måske ikke bliver særlig kørbar.. samt at motordelene på cyklen ikke er beregnet til det ekstra pres..





  • #4   20. jul 2008 Kan næsten regne ud at der bliver en masse gætværk, som du siger, også taget i betragtning at der nok ikke findes så meget info mht tuning af lige præcis denne motor.

    Mht topstykket, er det så nok bare at gøre som du siger? Og hvor meget skal man tage af?
    Hvad med stemplet? Skal der gøres noget ved det også? Ud over nye stempelringe...


  • #5   20. jul 2008 hvis du nøjes med topstykket og skifte stempleringe... så er du langt...
    topstykket vil jo give en anelse højere kompression..du skal tage det lidt i etapper. hvis du får det planet for meget er det ikke så godt. et planet topstykke vil gøre at cyklen bedre holder hastighed op af bakker mv.

    du behøver nødvendigvis ikke skifte stemplet med mindre det er blevet slidt meget..

    jeg ville ikke "tune" mere på den hvis det var min. ville være træls hvis man brugte det meste af sommeren på at få den færdig og så havere fordi motoren ikke holdte til det.



  • #6   20. jul 2008 Det kan jeg kun give dig ret i. Det bliver nok også først til vinter. Lige nu skal den synes, og males om.

  • #7   20. jul 2008 ja vintertiden er altid lang. så godt man har noget at skrue i...

    glæder mig til at se når den engang er færdig...


  • #8   20. jul 2008 Plan topstykket, bor skyllekanalerne op, smid et par extra bundpakninger på - så du skubber cylinderen længere op. Vigtigeste af alt er udstødningen, da det er en 2-takter. Stort set alt effekten skal hentes der, så der er vigtigt at der sidder en "rigtig" 2-takter potte på, med en veldimensioneret resonanskammer til modtrykket. Derefter kan du ellers gå i gang med resten. En større karburator vil også virke, men så skal resten også være på plads. Tror snildt du kan hente min. det dobbelte ud af motoren, men husk også på at den nok slides en DEL mere end før.

  • #9   20. jul 2008 Hvis jeg ønsker at plane topstykket. er det så bare for at gøre det plant, eller tager man reelt noget af (X antal mm), for at gøre det bedre?

    Bor skyldekanaler op. Er det for at rense dem ud, eller for at øger benzingennemstrømning?

    Et par extra bundpakninger? er det i forhold til hvor meget jeg tager af topstykket eller hvad?

    Det er original udstødning der sidder på, regner med at skille den ad og rense den godt ud, eller hvad?

    Beklager alle mine spørgsmål, men jeg er newby inden for motor-halløj. Men man bliver jo aldrig for gammel til at lære. smiley


  • #10   21. jul 2008 Man fjerner gerne nogle mm, for at hæve kompressionen men også for at udligne det "tab" du evt. får ved at sætte flere bundpakninger på.

    Skyllekanalerne skal have større flow, så der kan suges mere luft og brændstof ind. Dette gøres ved at bore dem op. På fagsprog hedder det "at porte motoren".

    Dine originale udstødninger ligner ikke noget, man normalt ser på en 2-takter. Der mangler jo et resonanskammer i starten, så skal lave modtryk i motoren så benzin og luftblandingen optimeres og ikke bare suges igennem uden forbrænding. Her vil du HELT sikkert få en markant ydelse, hvis du kan finde et alternativ til den.


  • #11   21. jul 2008 Har du nogle forlsag til evt potter? Gerne noget i samme stil eller mindre, hvis det er til at finde.



  • #12   21. jul 2008 Ja det bliver da fin Zündapp... med expansionpotter, planet top og hakket stempel.... smiley

    Undskyld min ironiske bemærkning, men synes sq det er synd smiley

    Skift stempelringe (de trænger nok til det) og få evt. honet cylinderen.
    Det giver sikkert lidt, men synes det vil være synd at begynde at bearbejde den som en gammel fisker-puch smiley

    Du vil sikkert også opleve, at hvis du frst får den tunet godt og grundigt, så kan du begynde at skifte lejer i motoren... og sikkert ret hurtigt renovere gearkassen... så havde det nok alligevel været billigere at købe en anden cykel smiley


  • #13   22. jul 2008 Rasmus: Om det er sundt/usundt og hvad der ellers sker inde i en tunet motor, behøver man jo ikke være hjernekirurg for at finde ud af. Han spurgte til tuning og der er blevet svaret. Om det er moralsk forkert/korrekt er jo op til ejeren.

  • #14   22. jul 2008 Jeghar bestemt ingen intentioner om at ødelægge min motor, hvis ikke den kan holde til det, gør jeg bestemt ingenting ved den. smiley

  • #15   22. jul 2008 Allan - en motor som er 58 år er nok efterhånden ved at være "kørt til" - jeg tror du skal regne med at den ikke bliver glad for en effektforøgelse smiley

    Som R46 skriver, så er det naturligvis helt op til dig om du vil tune på den og jeg beklager hvis jeg har blandet mig uretmæssigt.

    Over and out - god fornøjelse med projektet


  • #16   22. jul 2008 Jeg er somsagt ny inden for mc, og motorer, så derfor spørger jeg.
    Det lyder somom, det er en dårlig idé at begynde at pille ved motoren.
    Udover selvfølgeligt, at skifte de fornødne ting, der må være slidt på de forgange58 år.

    Mange tak for alle jeres input.

    Cyklen skal også holdes så original som muligt, ihvertfald mht udseende, så nye smarte potter var udelukket fra starten, men kunne man finde noget der mindede om de originale, havde det da måske været en mulighed.
    Men tak for hjælpen til alle. smiley


  • #17   22. jul 2008 Hej

    Fandt lidt på http://de.wikipedia.org/wiki/Z%C3%BCndapp

    DB 200: („Bauernmotorrad“) Baujahr 1935−1940 und 1947–1951, 198 cm³, 7 PS, Einzylinder-Zweitakt
    DB 201: Weiterentwicklung mit Teleskopgabel; 7,5 PS, Höchstgeschwindigkeit 85 km/h


    Hvis din kan nå de 85km/t, er du nok også ved at være henne hvor bremser og køreegenskaber har nået maks...

    Hvad jeg villle gøre: Skille motoren ad, rense den for sodaflejringer, samle den og fifle lidt med nålehøjden i karburatoren m.m. Altså holde den så original som muligt, og så købe en kineser eller en fra den blå avis til "ræs" :0)


  • #18   22. jul 2008 Tak for svaret.
    Jeg skal somså'n ikke ræse nogle steder, men som du siger, vis jeg kan nå de 85 er jeg også godt tilfreds. smiley


  • #19   29. jul 2008 der er uendeligemuligheder på en 2-takter.. fil skullekanalerne så brede som overhovedet muligt uden at lave dem flade hvis du forstår.. og så må du helst ikke file dem længere op eller ned med mindre du har meget forstand på motoren..

    ellers plane toppen og større kaburator og studs.. så er du ved at være der..

    men dette forkorter dens levetid! (meget)


  • #20   29. jul 2008 er der membran på den kan du også lave din egen a den slags.. skriv hvis du mangler info..

    og held og lykke..


  • #21   29. jul 2008 Er vi ikke bare gået tilbage til den form for tuning, som ejeren for det første ikke ved en disse om og samtidigt ikke ønsker så voldsomme ændringer, da de forringer levetiden gevaldigt.

    Jeg gætter på, at han bare skal bruge nogle opgraderingsstumper, som giver en smule mere "power" og ellers støtter jeg fint Klaus' indlæg. En rengøring af motoren og finjustering vil helt sikkert gøre underværker.


  • #22   3. aug 2008 Med en portning af cylinderen samt større karburator og en rigtig ekspansions/resonans udstødning, så burde man kunne hente over 50hk. Dog ved jeg ikke hvordan cylinderen ser ud, så det er ikke sikkert, at det er muligt med så mange.

    De stærkeste 2-takt scooterne smider jo 22hk med "komplet" tun på 70cc cylinder. Det er en liter effekt på ~315 HK!

    Men du er jo højst sandsynligt bare interesseret i lidt optimering/renovering. En så gammel MC trænger nok til en kærlig hånd i motoren, så den bliver ligeså frisk, som da den var ny.


Kommentér på:
Mand til tuning søges

Annonce