1.638 visninger
|
Oprettet:
Skift af oktan - ok eller varm luft {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har gået og ruget lidt over noget. Min gamle 10'er er lagt ud til at kunne køre på amerikanernes fortyndede benzin i følge instruktionsbogen, og kan derfor trille på oktan 87.
Jeg tænkte på at købe en tændingsretarder (som man stadig kan få til min), og prøve at justere tændingen ind til oktan 95 (ved ikke om jeg kan gå højere med komp.forhold 11:1, og så er blyfri 98 ikke altid til at få fat på). Så er spørgsmålet bare... vil det give noget i den sidste ende, eller er det bare lost cause??? Hvis det ikke er en tabt sag, hvor meget kan tændingen tænkes at skulle grundjusteres???
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 880
Så deres oktan 87 svarer til vores oktan 92
(jvf.: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating )
Så den justering du vil lave ændrer i virkeligheden kun muligheden for at gå fra oktan 92 til 95, hvilket sikkert er så lidt at det ikke kan mærkes.
Bare til info
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Pyt!! Så glemmer vi det...
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 86
Men jeg syntes ikke rigtigt jeg mærker en forskel fra 95 -> vPower/Dynamic
Selvom jeg dog bilder mig ind at den køre anderledes på 92...
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
Med det sagt, så kører min gamle harley mærkbart bedre på højere oktan, f.eks. v-power. Og med kickstart er det rart kun at skulle jokke et par gange. Jeg har haft toppene af for nylig af anden grund, og mine ventiler lignede sgu stadig nye, og var fuldstændig tætte efter ca. 30.000 på v-power. ...og nej, jeg har ikke aktier i Shell
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 667
Jep... men min gamle ZX'er er gudskelov med karburatorer og elektronisk tænding med faste værdier. Altså før alt det der gejl med adaptive indsprøjtninger og tændinger...
Som iøvrigt kun er opfundet for at få motorene til at køre på alverdens halvsuspekte følere, og diverse mosevand som lokalt kaldes benzin - uden at fabrikkerne behøver fremstille maps til forskellige dele af verden.
En adaptiv indsprøjtning kan nedsætte kostprisen på en føler til godt og vel en fjerde-del, fordi følere som ellers ville have været kasseret i kvalitetskontrollen, alligevel kan bruges - fordi indsprøjtningen indstiller sig selv efter den nye følers middelværdier. Altså kan middelværdierne svinge enormt meget mere, og følerne behøves ikke fremstilles efter så strenge krav. Voila og flere penge i kassen... at man så også kan få det til at fremstå som om man har gjort det for kundernes skyld - det er en anden sag!!
Det koster lidt mere i fremstillingsprocessen end et indsprøjtningsanlæg med faste værdier, men når man har fremstillet et par millioner enheder - så betyder det nærmest intet...
jun 2005
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
"For lavt oktantal giver en fejlforbrænding, tændingsbanken og eftertænding, i værste fald kan der brændes hul i stemplerne."
Tro heller ikke det giver meget så det kan mærkes, men det var måske noget der skulle testes på en dyno... evt også med noget fly benzin (vist 106 oktan)
Der er mere at hente med n&k luftfilter og ny udstødning..
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 41
På en ældre gsxr 1100 med karb, er der betydelig forskel på de forskellige oktan tal.
kan meget tydeligt mærke forskel på motorgang og trækkræft , ved anvendelse af v-power den går simpelthen mere rent.
tvivler dog på effekten på nyere maskiner, de skulle jo geren "justere" sig ind til det lavere oktantal.
kan kun anbefale det til ældre motore uden diverese isenkram.
Skift af oktan - ok eller varm luft