{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.638 visninger | Oprettet:

Skift af oktan - ok eller varm luft {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har gået og ruget lidt over noget. Min gamle 10'er er lagt ud til at kunne køre på amerikanernes fortyndede benzin i følge instruktionsbogen, og kan derfor trille på oktan 87.

Jeg tænkte på at købe en tændingsretarder (som man stadig kan få til min), og prøve at justere tændingen ind til oktan 95 (ved ikke om jeg kan gå højere med komp.forhold 11:1, og så er blyfri 98 ikke altid til at få fat på). Så er spørgsmålet bare... vil det give noget i den sidste ende, eller er det bare lost cause??? Hvis det ikke er en tabt sag, hvor meget kan tændingen tænkes at skulle grundjusteres???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af oktan - ok eller varm luft
  • #1   11. sep 2009 Bemærk at amerikanernes oktan tal sættes fra en anden skala.
    Så deres oktan 87 svarer til vores oktan 92
    (jvf.: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating )

    Så den justering du vil lave ændrer i virkeligheden kun muligheden for at gå fra oktan 92 til 95, hvilket sikkert er så lidt at det ikke kan mærkes.

    Bare til info smiley


  • #2   11. sep 2009 Hmm... sjovt!! Jeg havde ellers opfattelsen af at skalaen gik den anden vej.

    Pyt!! Så glemmer vi det... smiley


  • #3   11. sep 2009 ja.. bedre oktan vil give lidt hvis det er en højt ydende motor som en mc-motor jo er.. men motoren skal justeres ind til det..

  • #4   11. sep 2009 I still med emnet, så har jeg fået anbefalet højest mulige oktan tal til min - siden den har direkte indsprøjt'.

    Men jeg syntes ikke rigtigt jeg mærker en forskel fra 95 -> vPower/Dynamic
    Selvom jeg dog bilder mig ind at den køre anderledes på 92...


  • #6   11. sep 2009 Rigtigt som Rune(s-mc.dk) skriver. Du kan ikke umiddelbart sammenligne med europæisk standard på oktan.
    Med det sagt, så kører min gamle harley mærkbart bedre på højere oktan, f.eks. v-power. Og med kickstart er det rart kun at skulle jokke et par gange. smiley Jeg har haft toppene af for nylig af anden grund, og mine ventiler lignede sgu stadig nye, og var fuldstændig tætte efter ca. 30.000 på v-power. ...og nej, jeg har ikke aktier i Shell smiley


  • #7   11. sep 2009 -> Johan P

    Jep... men min gamle ZX'er er gudskelov med karburatorer og elektronisk tænding med faste værdier. Altså før alt det der gejl med adaptive indsprøjtninger og tændinger... smiley

    Som iøvrigt kun er opfundet for at få motorene til at køre på alverdens halvsuspekte følere, og diverse mosevand som lokalt kaldes benzin - uden at fabrikkerne behøver fremstille maps til forskellige dele af verden.

    En adaptiv indsprøjtning kan nedsætte kostprisen på en føler til godt og vel en fjerde-del, fordi følere som ellers ville have været kasseret i kvalitetskontrollen, alligevel kan bruges - fordi indsprøjtningen indstiller sig selv efter den nye følers middelværdier. Altså kan middelværdierne svinge enormt meget mere, og følerne behøves ikke fremstilles efter så strenge krav. Voila og flere penge i kassen... at man så også kan få det til at fremstå som om man har gjort det for kundernes skyld - det er en anden sag!! smiley

    Det koster lidt mere i fremstillingsprocessen end et indsprøjtningsanlæg med faste værdier, men når man har fremstillet et par millioner enheder - så betyder det nærmest intet...


  • martin h
    martin h Tilmeldt:
    jun 2005

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #8   12. sep 2009 Fandt lige det her på nettet:

    "For lavt oktantal giver en fejlforbrænding, tændingsbanken og eftertænding, i værste fald kan der brændes hul i stemplerne."

    Tro heller ikke det giver meget så det kan mærkes, men det var måske noget der skulle testes på en dyno... evt også med noget fly benzin (vist 106 oktan)
    Der er mere at hente med n&k luftfilter og ny udstødning..





  • #9   16. sep 2009
    På en ældre gsxr 1100 med karb, er der betydelig forskel på de forskellige oktan tal.

    kan meget tydeligt mærke forskel på motorgang og trækkræft , ved anvendelse af v-power den går simpelthen mere rent.

    tvivler dog på effekten på nyere maskiner, de skulle jo geren "justere" sig ind til det lavere oktantal.

    kan kun anbefale det til ældre motore uden diverese isenkram.


Kommentér på:
Skift af oktan - ok eller varm luft

Annonce