CANBUS modstand baglygte R1150R CANBUS modstand baglygte R1150R
Jeg har en BMW R1150R-Rockster.
Jeg er ved at montere LED pærer og blinklysene har jeg fixet ved at modificere blinkrelæet - ingen eksterne modstande
Men baglygten giver advarsel via CANBUS systemet, og jeg har ikke fundet nogen måde at omgås det på.
Så jeg er nok nød til at sætte en modstand på for at øge forbruget.
Men da modstande bliver varme, vil jeg helst have så lille effekt som muligt, men stor nok til at jeg ikke får fejl.
Jeg kigger på
39 Ohm = 3,7 Watt
47 Ohm = 3,0 Watt
56 Ohm = 2,6 Watt
Man må formode at LED pæren har et forbrug på ½ -1 Watt i sig selv.
Hvor meget ekstra skal jeg forbruge for at CANBUs'en ikke melder fejl?
(Kan jeg gå højere en 56 Ohm endda?)
Jeg regner med at købe en 50 Watt modstand i aluhus.
De er typisk rated til 14 watt uden køleplade, og hvis jeg så er nede under 3-4 watt regner jeg med at den ikke bliver varmere end at jeg kan montere den på plastik - men det bliver testet først.
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 16 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 694
Jeg snuppede lige 4 styk af dem her med hjem i dag:
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilbelysning/led-modstand/modstande-til-eftermonterede-led-parer-24-v-5-w-2000048057
Ja det er 24 volt, 5 watt, for så er de kun på 1,25 watt ved 12 volt. Det er ca. 130 ohm.
Jeg prøvede så med 1 i parallel med baglygten.
Ikke nok.
2 i parallel = Yes, ingen fejl på "5 watt" baglygten.
Så prøvede jeg bremsen som jo er 21 watt normalt.
Her kunne jeg også nøjes med 2 i parallel.
Så selv om bremselyset er 21 watt normalt så stiller CANBUSen sig tilfreds med kun 2,5 Watt forbrug ligesom for kørelyset.
Dvs. 2,5 watt konstant og 2,5 watt ekstra når man bremser.
Det er sgu bedre end 5 watt og 21 watt.
Og da det er delt ud på 4 modstande beregnet til 5 watt hver bliver de ikke sådan rigtig varme.
Så det er løsningen. Jeg ender på ca. 65 ohm per modstands par.
Tænkte måske nogen kunne finde inspiration, så hermed er erfaringen givet videre. (Andre MC kan have andre målepunkter, men det er interessant at man slet ikke behøver nær 21 watt på bremsen)
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.294
sep 2021
Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 166
Formodes det at LED lygten kun bruger 1 Watt, Så må den samlede regnede modstand være 12x12/1= 144 0hm.
Regnet tilbage reciprok for parallele modstande Vil en 35 ohms modstand Give et totalt forbrug tilsavarende 5 watt.
Anyways. Der kan kan nok registreres et forbrug selvom det ikke er lige så stort som det "originale" Glødepærer er ofte meget enten eller i deres virke,.
Dine 24v 5watts modstande må have en ohmsk værdi på omkring 115ohm
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 16 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 694
Så det passer meget godt med at de sælges som 5 watt til "folk der ikke forstår strøm", for det ender med 5 watt med led'en.
Korrekt sælges en modstand jo med nominel effekt f.eks. 1/4 watt eller 50 watt. som er det maksimale den kan optage. Den optagne effekt bestemmes så af spændingen og den ohmske modstand. Så at BilTema sælger 5 watt modstande er lidt noget vrøvl....
Modstande skal sælges efter nominel effekt og ohmsk modstand.
Jeg endte med at købe 2 stk 50 watt (nominel), 68 Ohm.
De giver 2,1 watt optaget ved 12 volt. CANBUS'en er glad.
Modstandene bliver ikke for varme (derfor de 50 watt nominel = stor overflade = lavere varme).
Lektien er at nogle steder(BilTema) sælder de CANBUS modstande efter cirka optaget effekt ved 12 volt . Så må du selv regne ohm ud.
Andre steder sælger de modstande uden overhovedet at forstå strøm:
https://www.ekstralys.dk/led-autolamps-modstand-til-24v
Det er en nominel 50 watt modstand (14 watt uden køleplade).
Så jeg vædde på de bare ikke forstår hvad de sælger og dens ohmske værdi henstår i det uvisse - og derfor også den optagne watt. Men der står 50 watt på den et sted.
Og det gør der på den type uanset ohmsk modstand.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.294
CANBUS modstand baglygte R1150R