Gearproblemer... :-( Gearproblemer... :-(
To spørgsmål:
1)
Når jeg kører med "landevejshastighed" mod f.eks. en rundkørsel i en bil, så sætter jeg den ofte i frigear og lader den trille det sidste stykke. Ved rundkørslen sætter jeg den i anden gear og kører så gennem...
Hvis jeg gør det på mc'en - altså skifter fra 5. gear til neutral og lader den trille og derefter tilbage i 2. gear, så børster den næsten altid tænder når den skal i gear og det lyder så afgjort ikke spor sundt!
Gør jeg noget forkert eller er der et eller andet jeg bør vide om mc-teknik der gør at man ikke kan sammenligne med en bil?
2)
Samme situation som før - altså gearer ned mod f.eks. en rundkørsel.
Nogle gange (dog sjældent) skifter den slet ikke gear. Jeg kan trykke pedalen ned og den er bare helt "slap". Så skal jeg slippe koblingen for at den kun lige tager ved (er jo stadig i f.eks. 5. gear, så koblingen slippes ikke helt), så den ikke går ud og derefter trække koblingen ind igen og så kan jeg måske skifte.
Forleden dag måtte jeg gøre det 2-3 gange før jeg kom i 1. gear og jeg holdt for rødt, så det var lidt træls at sænke dem bagved mig lige i myldretiden.
Håber en eller anden kan fortælle mig hvad der er galt, hvis det er noget galt. Eller er det bare noget der sker en gang i mellem?
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 77 Svar: 455
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 121
F.eks., hvis du kører 80 km/t, og vil begynde at skifte ned, så bremser du måske til 70 km/t, skfiter til 4, bremser videre til 50 km/t, skifter til 3, bremser videre til 25-30 km/t, skifter til andet, og slipper koblingen, og kører ind i rundkørslen, hvis du skal bremse helt ned, fortsætter du selvfølgelig med at bremse, og kan derefter sætte den i frigear, og når cyklen så næsten står helt stille, skifter du til 1 gear.
Det er den metode jeg bruger, og hører/mærker sjældent gear kassen brokke sig.
Om overstående er korrekt, har jeg ingen teknisk videm omkring.
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.073
det er jo det samme hvis du prøver at bore med en vinkelsliber.......det ender også forkert.
hvem har lært dig at køre MC ????
jun 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 994
Prøv når du kommer hen imod en rundkørsel fx. som i eksemplet at gear ned til 4 slip kobling (hvorved den så motorbremser og du sparer lidt på bremser
Samme når du kommer hen til et lyskryds og har gjort ovennævnte og holder i frigear, så kan cyklen nogle gange ha problemer med at komme ned i 1. pga. at tandhjulene står lige overfor hinanden og kan derfor ikke gå i hak.
Dette plejer at kunne løses ved at lige trille 10cm frem og tilbage og så prøve igen
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg ved ikke om Mikkel bare ikke har prøvet det, eller om alle hans MC-er har haft custom-gearkasse (made to fool you)
Det har ydermere den fordel, at skal du pludselig afsted, så kobler du bare til og vrider rullen....
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
så nej det kan bestemt ikke sammenlignes på nogen måde !
feb 2006
indtil du er i frigear ? det nærmest gear er vel det næste , enten det op eller ned
fornemmelse
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 57 Svar: 231
Oftest gør jeg også som I beskriver altså lader den motorbremse ved at geare et gear ned ad gangen.
Tilføjelse til situation 2, så er jeg faktisk ikke klar over om den skifter fra 5. - 4., men det gør den jo nok (udfra det I beskriver) og så bliver den først "slap" derefter.
Kim(6920Videbæk) O:
Øhh.... Det har min kørelærer.
dec 2003
For det første er det utroligt hårdt for din gearkasse det du gør og det er også en potientiel fare forbundet med det den dag hvor du med høj hastighed får den trådt ned i 2 gear og for tidligt kobler ud og får en baghjulsblokade med de følger det nu kan give.
Jeg finder det også en smule rystende at du trillende mod et stop sætter din bil i frigear ?? noget der gør det betydeligt sværere at styre bilen udenom en pludselig opstående fare.......ønsker du at trille kan du jo blot træde koblingen ned og så geare ned alt efter hvor hurtigt farten falder.
Grunden til at jeg lyder en smule "skrap" i denne tråd er at jeg især i denne sæson er stødt på mange(mere end 10) nybegyndere som OVERHOVEDET ikke kan køre motorcykel......jaja jeg ved godt at man skal lære det når man har fået kørekortet, men der er et par stykker af dem jeg har mødt som mangler grundlæggende færdigheder og som efter min bedste overbevisning ikke skulle have lov til at køre rundt i traffiken simpelthen fordi de er til fare for dem selv.
Kan se du bor i det vestjydske som jeg og hvis det da ikke er din ære for nær så giver jeg gerne et kursus i korrekt gearskifte........gearskifte uden brug af kobling og det gøres absolut vederlagsfrit da mit eneste ønske er at alle mc'ister, incl. undertegnede bliver så gode som overhovedet muligt til at føre deres køretøj
god weekend i det gode vejr !!
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.232
Men den anden side, der er ingen grund til at være spydig overfor manden han kunne jo blive ved med at køre i stedet for at spørge.
Men ja 1 gear af gangen.
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 1.925
Andre øjne hjælper tit på sagen
Held og lykke.
aug 2006
Jeg bor ikke i det vestjydske, jeg bor i det vestjyske og giver ganske vederlagsfrit et stave kursus, da jeg bare ønsker alle skal kunne stave
Den EKSTREME Jabbekot kan jo tage med
Christian B:
Jeg skal sgu ikke på noget "gearskifte-kursus". Kan godt finde ud af trykke koblingen ind og træde på pedalen. Jeg var bare ikke klar over at en mc-gearkasse ikke kunne tåle flere gearskift ad gangen.
Hekto:
Jeg filer sgu ikke på nogen kobling. Hvor har jeg skrevet det?
Jeg er ikke uddannet mekaniker og ved derfor ikke hvad forskellen er på de forskellige typer af gearkasse, hvor skulle jeg vide det fra? Der er jo en første gang til alt.
Grundlæggende færdigheder synes jeg ikke er passende at kalde det, men min kørelære burde måske have fortalt mig det som grundlæggende viden.
Problemet har ikke været der i køreundervisningen og jeg behandler min mc godt, som langt de fleste gør. Jeg har blot (pga. uvidenhed) været udsat for de omtalte situationer ganske få gange. Når mc'en opfører sig / siger som den gør i de situationer, er det selvfølgelig ikke noget man gør igen og igen...
Når det er sket har jeg jo heller ikke sluppet koblingen i 2. gear mens jeg kører sindsygt stærkt. Det har været ved hastigheder der passer til 2. gear - ca. 40-50km/t.
En af gangene det er sket var da jeg gearede ned fra 2. til neutral og så tilbage til 2 uden at slippe koblingen. Det gav en grim lyd, så det gør jeg selvfølgelig heller ikke mere.
Mht. om det er uansvarligt at lade bilen trille mod et stop i frigear er der delte meninger om. Det er langt økonomisk at læse trafikken og lade den trille og det er også derfor jeg har gjort det på mc.
Hvorfor skulle den blive sværere at styre af den grund?
Det er ikke fordi jeg selv (eller andre jeg er "chauffør" for) synes jeg stinker i trafikken (på rulleskøjter gør jeg dog). Jeg har blot været uvidende omkring dette gear-halløj, hvilket har gjort at jeg har begivet mig ud i nogle situationer, der så har givet mig nogle erfaringer, der har fået mine alarmklokker til at ringe og derfor spørger jeg her.
Så alle Jeres konklusioner om mine evner til at begå mig i trafikken, synes jeg på ingen måder er berettiget.
dec 2003
held og lykke med at splitte din Duc ad.
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.748
dec 2003
Men du var i det mindste noget heldigere end undertegnede, da du ikke havde nogle stavefejl.
aug 2005
Det er lidt skægt:
Jeg har aldrig haft problemet heller ikke på fordums tiders gamle triumpher, men vil man skifte to gear ned, er du nødt til at klille et ned, vente et kvat sekund og så klikke det næste. Kan du ikke det, så undrer jeg kig goodt nok noget
dec 2003
aug 2005
Sikke noget ævl jeg fik skrevet der!!!
Mikkel
Jeg tror da bestemt på, hvad du siger, men jeg tror du har et par MC-er der muligvis ikkehar det optimalt i det tandhjulsbesatte område.
Kim:
Godt observeret - hvis du sender mig en staveplade, skal jeg sende dig en buket næste Fars Dag !
dec 2003
Jeg prøvede såmænd bare at henlede opmærksomheden på at Morten desværre har mere travlt med at hakke på vores stavefærdigheder end at få hans egentlige problem løst.
mvh
Kim, som forbeholder sig retten til at skrive Vestjydsk med D
aug 2006
Vi mener ikke det samme når vi skriver filer på koblingen.
Det jeg mener er, at hvis man f.eks. holder for rød og skal til at køre i 1. gear. Hvis man så giver meget gas og slipper koblingen meget langsomt, så filer man på koblingen - altså typisk "gammel-mands-kørsel".
Beklager mit sure opstød til dig
C4 Uganda:
Som skrevet tidligere, så kørte jeg ikke sådan i min undervisning, men derfor burde han måske nok have fortalt mig forskellen på gearsystemerne.
Jeg kører heller ikke sådan normalt, det er blot noget der er sket en enkelt gang eller to. Med de lyde det giver er det selvfølgelig ikke noget man gentager.
Carsten Nordjylland:
Mht. til at pointere stavefejl, så var der smileys bagefter og det er derfor ikke ment så hårdt som det er skrevet.
Men når man udfra denne tråd konkluderer, at jeg er en dårlig bilist eller mc'ist, så bliver jeg da nødt til at give igen og det bedste forsvar er, som bekendt, et angreb. Det lader også til at mit indlæg virkede - Kim tager det da ret personligt!
Mit eks. med stavefejlene var såmænd blot for at være ligeså primitiv i mine argumentationer som mange andre.
Desuden skal alle vel være her uanset om man er bogligt disponerede eller ej, eller om man er ekspert i mc-teknik eller ej...
Kim Videbæk:
Siden du skriver "hvis det ikke er din ære for nær", så må du jo have været klar over at det kunne medføre en eller anden reaktion. Jeg kan ikke lade være med at blive fornærmet over sådan et tilbud, da du på ingen måder kan retfærdiggøre din konklusion om, at jeg er en dårlig mc'ist udfra denne tråd.
Hvis jeg skal give svar på tiltale, så kan jeg jo konkludere at din IQ er under 80 siden du ikke ved at jyske staves uden D... Det er vist heller ikke en særlig rationel eller retfærdig konklusion - synes du?!?
Lad os tage et eks.
Hr. Jensen har brændt sin motor af fordi han ikke ved, at der er noget der hedder motorolie. Han henvender sig derfor på mcg og spørger i forum, hvad der kan være galt siden hans mc ikke længere vil noget som helst. I løbet af tråden bliver mysteriet opklaret - han har ikke tjekket olien! Ergo, så er han en dårlig mc'ist - eller hvad?!?
I min verden kan Hr. Jensen godt være en fremragende mc'ist, men han er en elendig mekaniker!
Jeg henvendte mig her for at få svar på hvorfor min mc opfører sig som den gør i de beskrevede situationer. Det er der rigtig mange der har givet svar på og det skal I have tak for.
Alle de andre ligegyldige konklusioner kan jeg ikke bruge til noget.
aug 2006
Carsten Nordjylland:
...med stavefejlene var såmænd blot for at være ligeså primitiv som mange...
Tilføjelse til:
Jeg henvendte mig her for at få svar på hvorfor min mc opfører sig som den gør i de beskrevede situationer. Det er der rigtig mange der har givet svar på og det skal I have tak for.
Alle de andre ligegyldige konklusioner kan jeg ikke bruge til noget.
Kim Videbæk skrev blot et laaaangt indlæg om mine evner til at håndtere en mc, og svarede ikke en eneste gang på mit problem. Så kan han ligeså godt lade være med at skrive og derved var denne gang mudderkastning også undgået!
aug 2005
Jeg er normalt en af dem, der satser på en pæn tone, selv om jeg sagtens kan skrive med en skarp pen!
Man skal huske, at når man spørger ud i et stort forum som dette, så er der mange forskellige slags mennesker, der læser og reagerer. Ikke alle er lige velformulerede, ikke alle har de samme grænser for hvad man kan skrive, ikke alle udtrykker sig i samme grad af klarhed. På samme måde læser ikke alle ens.
Jeg kan godt se, at nogen spørger om du ikke har lært, hvordan man håndterer en sekventiel gearkasse, på lidt mere mindre eller mere elegante måder, men jeg kan ikke se, at nogen skriver, at du er en dårlig trafikant!
Lad dog være med at føle dig stødt - de mennesker du føler dig stødt af, bruger tid på et problem <b> du</b> har rejst - ie de prøver at hjælpe dig!
Kim er Kim
Jyder er jyder, vestjyder er vestjyder og iflg. dansk retsskrivning kan de være både vestjyske og vestjydske!
Det må være muligt at finde noget mere indholdsrigt at være uenige om
-den udvandrende vestjyde, hvis børn beskriver sig selv som andengenerationsindvandrere på Københavns Vestegn:-)
dec 2003
Nej jeg svarer ikke DIREKTE på dit spørgsmål og det gør jeg ikke fordi jeg synes at dit problem er noget som burde være elementær viden.
Effektiv gearskift kan ikke forklares på skrift, det skal opleves LIVE !! Og på trods af min sarkastiske tone så var det faktisk YDERST velment !!! Men desværre så slår det danske særdeles tit igennem når man forsøger at give sin viden fra sig fordi det altid ender med "du skal ikke tro du er bedre end mig"
Jeg er heldigvis så heldig at køre sammen med en gruppe hvor der altid foregår en særdeles konstruktiv debat mellem gruppens medlemer, både positiv og negativ og det gør os alle til bedre mc'ister.
Så klap hesten Morten.
aug 2006
feb 2006
aug 2006
Du bliver tydeligvis mindst lige så let fornærmet som jeg. Jeg skrev jo netop at det ville være en urimelig antagelse og alligevel har du behov for lige at pointere, at det ikke er tilfældet... Hvad var det du skrev?!? Nåh ja, nu kan jeg huske det:
".....fordi det altid ender med "du skal ikke tro du er bedre end mig"" Does it ring a bell?
I denne tråd spurgte jeg omkring en situation, som jeg har oplevet ganske få gange og alligevel bliver folk ved med at skrive om det, som om det er det eneste jeg laver på en mc. Det er da irriterende at folk kun læser det de vil og så stempler andre ud fra dette.
Har alle ikke prøvet at gøre et eller andet, hvor man efterfølgende tænker: "Ups, det havde mc'en vist ikke så godt af!" Og så er alle amatørnisser og de største newbies!
Jeg behandler min mc godt og er meget påpasselig på alle mulige måder - også ved gearskifte, men når ens viden er hullet kan man ikke altid gøre tingene rigtigt. Det er meget muligt, at viden omkring sekventiel gearkasse er elementær viden, men for at man ved noget (elementært eller ej), så kræver det at man har fået det fortalt eller på anden måde lært det - som tidligere nævnt er der jo en første gang til alt.
Jeg vil gerne sige tak til Mikael (Tønder) P - det er sgu et kanont indlæg. Kort og præcist svar på problemet uden alt muligt bedrevidende snik-snak.
Skal vi så ikke lukke debatten her?
Mvh. Morten K.
PS. Jeg ved godt, at jeg er en nærtagende kværulant og det beklager jeg.
apr 2005
Følger: 20 Følgere: 49 MC-er: 5 Emner: 35 Svar: 1.408
Gearproblemer... :-(