1.375 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

2V-teknik vs 4V-teknik 2V-teknik vs 4V-teknik

Hej NG

En ting jeg ikke har helt styr på. Hvorfor er det en motor med 4 ventil-teknik har højere ydelse end en med 2 ventil teknik. Og den med 2v har et større moment end den med 4v-teknik?
Ved at 4v teknik giver en hurtigere fyldning af cylinderen.

Og så er der lige outsiderne som Honda og Yamaha der også gør brug af 3v og 5v teknik.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lampe 400 kr.
  • Drill in concrete 300 kr.
  • Ophængning af lampe i loft udtag 500 kr.
  • Reparation af plæneklipper 880 kr.
  • Vakskemaskine tilslut 1.200 kr.
  • Ikea Pax Skab Estimat 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2V-teknik vs 4V-teknik
  • #1   29. jan 2007 en 2-ventilet motor vil typisk dreje med et lavere omdrejningstal (større inerti), og derfor være oplagt til en længere slaglængde, og der er der en del moment at hente.... Der er selvfølgelig ingen regler uden undtagelser

• #2   29. jan 2007 Med 4v har man mulighed for et større ventil-areal og dermed opnå et større brændstof-"flow" gennem motoren og dermed højere ydelse. Desuden er 4 små ventiler lettere end 2 store - den mindre inerti er så ubetinget en fordel ved høje RPM.

• #3   29. jan 2007 du sagde det selv...

Hurtigere fyldning... hurtigere takter.
    Langsom fyldning... lange seje takter.

Vandringen af stempler er længere...

lige den bedste måde jeg kan udtrykke det på

• #4   29. jan 2007 Niels H: Det er lige netop undtagelsen jeg tænker på. Hvorfor har en 2v motor bedre moment end med 4v-teknik?
    Hondas 3V teknik var jo set som en kompromis mellem høj ydelse og godt moment. Altså hvad giver det høje moment? Og tænker ikke på slaglængden.

• #5   29. jan 2007 Nicolai: 3000 rpm er 3000 rpm hvad enten det er en 2v motor 2ller en 4v motor, så takterne bliver ikke længere eller sejere. Samme slaglængde.

• #6   29. jan 2007 Honda udnytter jo teknikken i deres Vtec på VFR'eren... Ikke særlig heldigt siger nogen.

Men der bliver der kørt med 2 ventiler op til omkirng 7500 RPM også skifterden over og bruger alle 4 ventiler... Men det rykker vist noget i cyklen når den gør det... Ikke så behageligt...

• #7   29. jan 2007 Nicolai: Taler ikke om V2 eller R4, men teknikken i topstykkerne. 2 ventilet forbrændingkamre Vs 4 ventilet forbrændingskamre.
    Altså en R4 motor med 8 ventiler Vs en R4 motor med 16 ventiler.
    I dag støder man ikke rigtig på det ved motorcykler, men man kan stadig godt finde bilmotorer med en R4 motor der har 8 ventiler. Og de har flere kræfter (moment) ved lave omdrejninger end en med et 16v topstykke.

Altså, hvorfor har en R4 med 8v topstykke flere kræfter/ større moment ved lave omdrejninger end en med 16V topstykke?

/
    Jesper

• #8   29. jan 2007 Richard: Jo kender godt teknikken, men kan du forklare hvorfor den har større moment under de 7500rpm med kun 8 ventiler i brug, frem for hvis den der kørte med alle 16 ventiler i brug??...

• #9   29. jan 2007 ooh shou... min fejl... jeg trækker mig.

Mon ikke jeg bare burde gå i seng nu

• #10   29. jan 2007 jeg er som altid enig med Jesper Lyngby - som jeg i øvrigt ivrigt refererer til.
    Det eneste jeg vil sige er bedre ånding med flere ventiler... Derfor FZR1000 har 5V... smiley

• #11   29. jan 2007 Jeg er lige med på en lytter her........

• #12   29. jan 2007 Er lige i gang med min gamle lærermester, der er halvhård i motoropbygning - Vender tilbage med noget info smiley

/Anders

• #13   29. jan 2007 Arne: Præcis, og de brugte det også på R1 frem til 07 modellen. ved det giver hurtigere fyldning ved høje omdrejninger, men kan satdig ikke se logikken i et 2v topstykke giver mere moment.

• #14   29. jan 2007 Anders: Det glæder jeg mig til at høre mere om.

• #15   29. jan 2007 Morten G: - jeg er enig i den teori... smiley

• #16   29. jan 2007 Kom nu Hekto en Dremmel skulle jo være vældig god.......

• #17   29. jan 2007 Hekto: 2cylindret kontra 4 cylindret hænger ikke sammen i denne kontekst. For en 2 cylindret med 4v-teknik har jo bedre moment ved lave omdrejninger end en 4 cylindret med 2v-teknik...
    Stadig forudsat vi taler om motore der er ens i størrelse/ydelse.

• #18   29. jan 2007 Jeg lytter også lige lidt med smiley

• #19   29. jan 2007 Jeg vil sige at den primære årsag til forskellen på moment/top-ydelses forholdet mellem 2 og 4 ventiler pr. cylinder, skyldes motor opbygningen generelt. Moderne motorer er så godt som alle med 4 ventiler eller flere pr. cylinder, og moderne motorer yder i dag massere af moment også i bunden, hvis det er det der ønskes fra producentens side af.

Jeg tror den primære årsag til at "man" er tilbøjelig til at sige 8v har mere moment i bunden, er at dengang 16v motorene begyndte at vinde frem, var det samme tidspunkt hvor man begyndte at fokusere på andre karakteristika ved en motor.

Tager man udgangspunkt i motorer fra dengang 16v teknikken var "ung" i udbredt forstand, så var der helt sikkert en stor forskel i karakteristikken på de to motorer, men i dag, vil jeg faktisk mene at man sagtens kan bygge en motor med 16v, og karakteristik som en 8v´er af ældre dato. Spørgsmålet er; hvorfor skulle man, når man i dag kan få begge dele?(bundtræk <i>og</i> topydelse) smiley

• #20   31. jan 2007 Jesper...
    Fidusen ved 4ventil teknik er at kunne dreje motoren med højere omdr. og derved vinde effekt (hk). Hvis motoren ikke har brug for at yde meget effekt, kan man vælge den billigere løsning med de 2 ventiler, og her designer man ofte motorerne med mere slaglængde. 2 ventiler giver ikke automatisk bedre moment
    Man vil sagtens kunne opnå samme moment på en 4ventilet som på en 2ventilet motor ved samme omdrejningstal... men hvorfor skulle man det?
    Alt andet lige er 4 ventiler den bedste løsning både med hensyn til moment og effekt, da det jo er den teknik der bruges på racerbanerne.

• #21   31. jan 2007 "= skarpere knaster (lad nu være med at file i dem!)." Muhahaha.

Er det ikke det samme som med de derens 'tunpotter' Der er mindre modstand i effekt potter end standard ditto - derfor mindre moment med effekt potten?????? Og altså med et mindre ventilareal = større modstand = mere moment??? Ja ja jeg skyder bare fra hoften!!

CB

• #22   1. feb 2007 selv med 2 ens motore vil en 2v'er have bedre bundtræk end en 4v'er.

Det er jo netop det der er hele fidusen i Vtec og lignende systemer.

Nej 6-7 skylle kanaler og 2 udstødningsporte med 2 boostere pr. cylinder og så 14.000 omdrejninger. Det er top effekt pr. liter så det vil noget. (Sorry, det var et sidespor!)

• #23   1. feb 2007 Et Vtec system har da ikke noget med antallet af ventiler at gøre, det er da udelukkende knast-timing!?!

• #24   1. feb 2007 Vtec findes i flere forskellige udgaver.
    Bl.a hvor den kun kører med en ind og ud ventil intil et bestemt omdrejningstal. Der begynder den så at åbne for alle 4 og senere igen åbner den alle 4 ventiler i længere tid.

Det giver en usandsynligt "bred" effekt.
    Prøv evt. at søge på det på. howstuffworks

• #25   1. feb 2007
    Jeg tjekkede faktisk "Howstuffworks" inden jeg postede, for lige at være helt sikker på jeg huskede korrekt, og nu har jeg lige tjekket igen, og kan stadig ikke se hvor der står at det jeg siger er forkert?!
    Du må meget gerne linke til det, eller "sakse" det her ind, hvis du kan finde det smiley

Bortset fra det, så ændrer det jo stadig ikke ved at det <i>du</i> postulerer er forkert smiley smiley
    Det er ikke antallet af ventiler der gør tricket om en motor har mere eller mindre bundtræk, det er åbningstid og højde...(Når man snakker ventiler/knaster i hvertfald)

Vtec systemet drager jo ikke nytte af at det er 2 og 4 ventiler, men af at du kan differentiere timingen/åbningen. Selv om de skulle lave et system der kun åbnede to ventiler ved lave RPM og 4 ved høje, ville løsningen med de 2 ventiler alene jo ikke virke ved de højere RPM = ineffektiv motor smiley

• #26   1. feb 2007 På VFR800 V-tech fungerer det ved at at motoren kun har 8 ventiler i spil ved lave omdrejninger, og efter 6500 rpm (tror jeg) slår de sidste 8 ind, og så bliver det til en 16v motor.
    Ifølge Honda selv er det for at give bedre bundtræk ved lave omdrejninger, og topeffekt ved de høje omdrejninger.

/
    Jesper

Kommentér på:
2V-teknik vs 4V-teknik

Annonce