Knastkædestrammer {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Som i nok kan se i min profil er jeg den lykkelige ejer af en Kawasaki skridtraket - eller en klapper-saki som de også kaldes i nogle kredse...
Kawasaki er generelt kendt for at have lidt "snakkende" motorer når det kommer til knastkæderne. De er fra fabrikken udstyret med automatiske knastkædestrammere hvori der sidder en fjeder og tandsystem så de selv kan køre frem men ikke tilbage. Systemet er rigtig fint som sådan, men mellem tænderne kan der godt være lidt kædesnak da strammeren justerer i ryk og dermed ikke nødvendigvis står helt optimalt hvad angår "snakken".
Det har jeg tænkt mig at optimere lidt på og har derfor taget kontakt til APE (American Performance Engineering) der laver manuelle knastkædestrammere.
Grunden til jeg har taget kontakt til dem er, at jeg har haft ringet til Rydbergs MC, Special MC samt diverse andre værksteder/forhandlere og har spurgt ind til problematikken. Efter deres udsagn skifter man kædestrammerne til en ny original (eller deres værksted gør $$$$$) og så kan de ikke engang give garanti for at lyden går væk... Det skal lige siges at prisen på en original strammer er ca 1100,- plus montering...
Da jeg nævner manuelle strammere fortæller de lidt om at de "har hørt" om fænomenet, men aldrig har set det eller forhandlet det... (?!)
Derfor har jeg haft kontakt til en del amerikanske kolleger der kører zx6r og rigtig mange af dem kører med APE´s produkter med stor tilfredshed.
Jeg kontakter derfor APE´s salgsafdeling og får informationerne på en svensk kontaktperson. Igennem ham har jeg nu bestilt en manuel knastkædestrammer, med garantien for at kawasaki-klapren forsvinder hvis jeg installerer den efter forskrifterne og til den halve pris af en original som der sidder i i forvejen...
Der er leveringstid på ca en uge, så jeg venter spændt på at fortælle jer om det har båret pote eller om det ikke var besværet værd
Men jeg må da ærligt talt indrømme jeg er lidt skuffet over at der ikke var ét eneste værksted der havde erfaring med knastkædestrammerne når man på diverse internationale forum/trackdayforum læser om knastkædeopdateringer og hvordan de gør cyklen meget mere lydløs...
Der står også flere indlæg om Honda´s problemer med knastkædestrammerne og sådan... Så det er åbenbart ikke kun kawasaki der har problemer med dem
Det eneste minus er at man selv skal huske at justere dem da intet sker automatisk længere, men dem der kører med dem siger de kører flere sæsoner uden at stille dem og så kommer snakken stille og roligt tilbage... 2 min justering senere kan der igen køres en del sæsoner med lydløs motor...
I kan se produkterne her... http://www.aperaceparts.com/
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 1.585
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
var vordingborg MC et af den ?? de har ellers en rimeligt kyndig kam-over-sakimand og overall nice gut der ikke går i vejen for urtaditionelle løsninger (andre kender ham nok som jesper )
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Er det ligesom herinde, hvor der er mange weekendryttere, der når 1000km. på en sæsong? OG får du stillet den stramt, så slider du unødigt på kæden i starten....
Den er lavet som den er, af en grund. der sidder folk, med en alen lang uddannelse (stavespade lol) og regner ud, hvordan det virker bedst!!
Min cykel får kørt en del km. på et år, og den manuelle (Honda CBR, med samme "problem") skifter en til 3 gange på denne sæsong...
Det ville betyde 1-3 manuelle justeringer på den manuelle, og hvorfor?? den tager jo ikke skade??? Den smule tikken, tager HELT op til en uge, så er det gjort, og du hører normalt kun tikken, når den er kold!
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Men nu skal du ikke bekymre dig om din orginale strammer vælger at gå i stykker, og måske tage ventilerne med sig i graven.
Det er ikke det vilde du skal ordne for at sætte sådan en strammer i, du skal have ventildækslet af cyklen, også er det sådanset bare at afmontere den gamle strammer, og sætte den nye i og justere den indtil der er den korrekte frigang i mellem knastakslerne.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Men den laver ingen underlige lyde som før jeg skiftede, hvis man kørte i de høje omdrejninger og slap gassen hurtigt, så skiftede den lyd fordi den orginale strammer var dårlig, så kæden kunne give sig alt for meget.
Det er nu meget udbreds i USA at bruge APE strammeren, men man høre ikke rigtigt om det i danmark, hvad grunden til det er ved jeg sq ikke lige.
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
anden løsning er et stykke 8 eller 10 mm rustfri fladjern, herpå aftegner man skabelon fra den automatiske kædestrammer, laver hullerne som skal holde den fast i blokken, kørner og borer et 7 mm hul i midten og derefter skærer 8 mm gevind, som pakning bruges ganske alm. silikone på tube og WUPTIIII så har man igen en manuel kædestrammer
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
http://www.youtube.com/watch?v=Z43FJaPZOiE
manuel fra APE
http://www.youtube.com/watch?v=894-t5g6zNE
Jeg synes der er betydelig forskel!
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 637
Knastkædestrammer