770 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Har du styr på elektronik Har du styr på elektronik

Jeg har brug for en spændings-regalator 12/14 Volt ind og 7 Volt ud,skal bruges til temp-måler på en MC.
Det jeg har fundet ud af er , at L7806cv = 6Volt og giver derfor ikke det rette udslag på temp-uret.
En L7808cv = 8Volt MEN !! hvilken modstand skal der bruges for at komme ned på de 7Volt .

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har du styr på elektronik
  • #1   22. okt 2009 stop nu lige en halv. en 7805 el. 7806 kan fint bruges, man kan nemlig snyde dem til at regulere op, ved at give dem en fiktiv groundspænding. du kan evt. indsætte et potmeter på ref. benet så du kan finjustere spænding, og dermed offset på dit meter.

• #2   22. okt 2009 Hej Simon K og Gregeren.
    Takker for den hurtige hjælp.

• #3   22. okt 2009 ellers kan du sikkert også lodde en Zener diode på...de fås i mange forskellige slags

• #4   22. okt 2009 En zenerdiode duer da vist ikke. Spærrer den ikke bare spændingen hvis den overstiger den trykte værdi? Så hvis dioden har en værdi på 7v og regulatoren spytter 8v ud, så giver den jo ingenting?

• #5   22. okt 2009 Eller er det omvendt? :o)

• #6   22. okt 2009 en zenerdiode har i lederetningen typisk et spændingsfald på 0,6-0,7v så man kan godt bruge den til at sænke spændingen en smule med..

• #7   22. okt 2009 Jeg har brugt en zener diode på mit ledningsnet til at få spændingen ned fra 12v til ca. 5 volt (brugte en zener på 6,8v)

Så vidt jeg ved så lukker den så af for 6,8v og lader resten passere (ca 5 volt)

Jeg har skiftet fra analogt instrument til digital instrument på min BB og her skulle FI lampen have et spændingsfald da det analoge bruger en pære i FI lampen og det digitale bruger en diode som jo bruger meget mindre strøm...derfor en zener og det duer bare

• #8   22. okt 2009 som jeg ser læser Erik L´s indlæg så skal han bare bruge en Zener diode på ca.5v så kommer spændingen ned omkring de 7v han skal bruge

• #9   22. okt 2009 Carsten sådan virker en zener altså ikke, din spænding er garanteret ikke rigtig så. Prøv at måle..

• #10   22. okt 2009 tja....det virker som det skal såååå smiley

• #11   22. okt 2009 jeg fik denne forklaring fra en gut som har lavet samme ombygning som jeg

A normal diode only lets voltage one way.

A zener diode will allow the voltage to travel the other way when certain conditions are met.

The canditions are that the voltage must be higher than the rated voltage of the diode.

If that condition occurs it lets the voltage passes in the other direction minus the zener diode rated voltage.. but it only lets the voltage higher than the rating though

• #12   22. okt 2009 Hej alle Mand.
    Jeg har nu prøvet at bygge et sæt.
    Det skal lige siges, jeg er ikke nogen ørn når der arbejdes i OHM's lov,
    Så det blev Gregeren's model, en L7806cv + et potmeter, efter lidt justering ligger spændingen på præcis 7,00 Volt, så nu skal den bare monteres på cyklen og afprøves.
    Stor Tak til Gregeren for den fine tegning.
    Også en stor Tak til alle dem der har deltaget i dette forum.

Kommentér på:
Har du styr på elektronik

Annonce