3.100 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Godkendelse af ombygning Godkendelse af ombygning

Hej.
Jeg vil gerne have bygget en anden bagende på min cykel. Jeg skal derfor have lavet om på bagstellet der holder sæderne. Hvordan kan man få det godkendt. Ved det skal kunne lad sig gøre men ikke hvordan. Håber en klog mand kan hjælpe

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Godkendelse af ombygning
  • #1   28. nov 2014 kan vis kun lade sig gøre ved en bolt on bagenden da du ikke må røre stellet med hverken skære eller svejser
    men hvis det er bolt on burde det ikke være det helt store problem smiley

• #2   28. nov 2014 Så længe du ikke piller ved hovedstellet, det der er omkring motoren, så er der ingen problemer. Bagstellet som bare holder sædet mv må der gerne skæres i.

• #3   28. nov 2014 Husk nu godkendelse af ombygning ikke er skat det er trafikstyrelsen...
    så vidt jeg ved er der kun 1 mand herhjemme der er godkendt til at lave godkendelser af "hjemme byg". Han har firma som lever af det. Jeg kan ikke lige huske hans navn men mon ikke der er nogle herinde der kan det.

• #4   28. nov 2014 Syntes det er svært at finde ud af for der er mange delte meningerne om det.
    Nogle mener bagstellet høre med til stellet og man derfor ikke må svejse i det.

• #5   28. nov 2014 Autoconsult måske?.. Jeg ved i hvert fald at de har en form for samarbejde med trafikstyrelsen, og ret til at godkende ombygninger på biler.

• #6   28. nov 2014 Lars. Det ville være fedt at få kontakt med ham da han nok ved hvad man må og ikke må

• #7   28. nov 2014 Så husk lige at give en melding hvis du får fat i sådan en mand, kunne være godt at vide smiley

Mit indlæg til debatten er at jeg mener det kan ikke lade sig gøre lovligt.
    Bare noget så simpelt som at sætte en ny forgaffel på, eks fra 2010 Yamaha R1 over på en 1990 vmax, hvilket ville være en klar forbedring, er kun lovligt hvis man får Yamaha til at dokumentere at det kan holde (som om de ville stikke næsen frem for det). Og det er udskiftning af dele, svejse i stellet er nok værre...

Vejen frem er at melde sig ind i SKAD og få vejledning af dem

Allan smiley

• #8   28. nov 2014 Bare Google autoconsult... det var dem jeg mente... De er som sagt de eneste jeg ved af der kan godkende ombygninger... men skulle der være andre må man da gerne sige til.... De fleste link folk henviser til er skat godkendelser men det er kun i forhold til afgift og ikke godkendelse af ombygning

• #9   28. nov 2014 Allan R: I det tilfælde er der tale om en konstruktiv ændring, som skal dokumenteres. Men hvis bagstellet fjernes, og det ikke påvirker måden affjedringen bag, så er der ikke tale om en konstruktiv ændring.

• #10   28. nov 2014 Den regel har jeg aldrig set før... ved det er godkendt til nogle Harley men ikke andre mærker...

• #11   28. nov 2014 Jeg siger ikke at man ikke kan få den gennem syn. Jeg siger bare at den ikke er godkendt af den grund.

• #12   28. nov 2014 Den mand har været ansat i Skat i 15 år, ham og hans makker kan få det meste igennem, men det koster da de jo skal udarbejde dokumentation og styrkeberegne.

Kender en der kørte til syn med en BMW bil, tågelygterne overholdt ikke de krav der var til højden over jorden, men synsmanden sagde at han kunne få en mekaniker til at køre bilen til syn, så ville det blive godkendt.
    Så der er altså forskel på folk.

• #13   28. nov 2014 Det er ikke godkendt de vælger bare og se gennem fingrene med det

• #14   28. nov 2014 af hva jeg har hørt så må man godt skære af stellet så længe det er bag ved støddæmperne

• #15   28. nov 2014 Vis mig et sted der står at trafik styrelsen godkender det uden nogle former for dokumentation... så tror jeg på det...

• #16   28. nov 2014 Lars: Det blev godkendt i forbindelse med at fenderstruts også blev godkendt at fjerne. Du skal ind på SKADs hjemmeside og finde det.

• #17   28. nov 2014 Nej der står det er godkendt til visse harleyer... ikke det samme som man må gøre det på alle cykler...

• #18   28. nov 2014 #9, Jesper - hvis du har dokumentation for det, lyder det sgu godt smiley ?!? Det eneste jeg har læst om i den retning er SKAD der har fået gennemført at fenderstruts der fjernes på nogle Harley er lovligt..

• #19   28. nov 2014 Den synsmand jeg har brugt de sidste par gange, arbejder med SKAD, og er tidligere MC mekanikker. Det var ham der forklarede mig reglerne.
    Hans ord vælger jeg at tage for gode varer.

• #20   28. nov 2014 synsmænd kan ikke lave sådan nogle godkendelser uden dokumentation... så tror ikke jeg ville tage det for gode vare... det har været i retten før at synsmænd ikke kan godkende ombygninger uden den nødvendige dokumentation, det er også derfor det er er skrevet ind at det er ejeren der har oplysningspligt om ombygninger der er fortaget.

• #21   28. nov 2014 Det er HD softtail fender struts. Og ikke alle andre.

• #22   28. nov 2014 Lars: Inde på Facebook kan du finde en gruppe fra SKAD, spørg derinde, så vil du få samme svar som jeg har givet. At skære i den del af stellet, som ikke betragtes som hovedstellet, er ikke en konstruktiv ændring og kræver derfor ikke dokumentation.
    Skifter man affjedringstype, bagsvinger, hjulstørrelse mv, er der tale om en konstruktiv ændring, som kræver dokumentation. Har man sin dokumentation på plads, er der intet til hinder for at få den synet.
    Man kan lave (og syne) en konstruktiv ændring pr år, uden der skal betales ekstra afgift af ombygningen.

Kig på de cykler wrenchmonkees laver. De har en serie som ikke kan godkendes til gadebrug, men alle de andre, inkl kundecykler er synet og godkendte maskiner.
    Hvis det de lavede ikke kunne godkendes, ville deres virksomhed ikke kunne eksistere.

• #23   28. nov 2014 # 2 Kan du finde det på skrift, så ville det være kanon !!

• #24   28. nov 2014 wrenchmonkees lever af og sælge til udlandet.... jeg er desværre ikke på facebook... jeg siger ikke de ikke kan synes( jeg har selv lavet en del af de ombygninger efterhånden og der har aldrig været problemer)... jeg siger bare trafikstyrelsen ikke vil godkende det uden man har dokumentation på det. Men hvis du har noget fra skad hvor der står man må skære i stellet må du gerne ligge det op her, så man kan se det er lovligt.

• #25   28. nov 2014 Dem, der har ombygget motorcyklen med ikke godkendte dele (f.eks. TÜV), kører rundt på en ulovlig motorcykel i henhold til synslovgivningen.

Ombygning af motorcykler må i princip i henhold til Trafikstyrelsens synsvejledning kun ske med godkendte dele. Det vil sige, at delene er testet med den respektive motorcykelmodel af for eksempel TÜV.

Konstruktive dele omfatter for eksempel følgende områder: Gaffelbroer og komplette gafler, bremsekalibre, bremsetypeskift og bremsefastgørelse, fremflytterkits, hvor bremsen flyttes med, enten med ny hydraulikcylinder eller stangsystem, motor og motordele, herunder udstødning, der har indflydelse på forbrænding – det vil sige udstødningsgasserne. E-mærkede motorcykler må kun køre med E-mærkede udstødninger. Her gælder EURO3 normen på de nyeste motorcykler. Yderligere omfattede dele er bagsvinger og baghjulsophæng, hjul når omkredsen øges med mere end 5 %,

alle ændringer på stellet, det vil sige svejsning, skæring og boring. Disse ændringer skal dokumenteres med godkendelser fra for eksempel Force Institut eller andre. Her er der en hel ny undtagelse for afskæring af fender-struts på en Softail, som SKAD har fået godkendt hos Trafikstyrelsen, og som ikke længere anses som en konstruktiv ændring – mere herom på SKAD værkstederne.

Her har jeg lige taget lidt fra lovgivningen og læs det om og skære og bore i stel.... Det er fra SKAD

• #26   28. nov 2014 #25: Og det der defineres som stel, er det der omkranser motoren. Det der holder sædet hedder bagramme.

WM sælger også ders færdige modeller i DK, har set et par stykker af dem på gaden herhjemme.

• #27   28. nov 2014 Jamen jeg er da kun glad hvis det er sådan... synes bare ikke at have set at de deler stellet op sådan... Det er ikke fordi jeg ikke tror på dig.... Jeg vil bare gerne se noget dokumentation på det... link lovtekst eller noget...

• #28   28. nov 2014 #27: Næste gang jeg skal have en MC til syn hos ham, skal jeg nok spørge om dokumentationen.

• #29   28. nov 2014 Sådan, Jesper smiley !!

• #30   28. nov 2014 ja meget gerne... det er ikke for at diskutere... jeg har bare mødt flere der siger at det er lovligt, men har endnu ikke snakket med nogen der har kunne dokumentere det...og det gør det da kun nemmere hvis det er lovligt for mig... så ja spørg endelig.

• #31   29. nov 2014 hvis regler er som jesper siger vil det da glæde dem som kør ældre englændere og også boxer BMW hvor bagstel er boltet på og der er et stel som omkranser motor.
    de må lave hvad de vil-der er mange som gør det men det gør det ikke lovli.
    nu har jeg også kørt us vogn og der kør ikke mange som er lovlige men de blir synet alligevel-feks med skivebremser hvor de er født med trumle.
    der er hvis ikke mange af wm cyklerne som er lovlige selvom de har plader på.
    men hvis ordensmagten gad ku de jo tage mange mcere med forkert udstødning det ville ikke kræve meget og skabe noget omsætning.
    mkh kk

• #32   4. dec 2014 Som grundregel skal du ikke svejse skære eller andre ting i dit stel. Uanset hvor god du er, du kan ende med en motorcykel som ikke kan godkendes og har mistet sin identitet, dvs ny afgift. Du må udskifte løsdele skærme osv , men kun 30 % om året og tag billeder og gem alle kvitteringer . Jeg har fået min godkendt og afgiftet hos skat . Men har også kvitteringer på alt samt tuv godkendelse på alt.
    Men stel bagsvinger forgaffel bremser er altsammen noget der har med sikkerhed at gøre og her skal man passe på. Så lad være med at skære , svejse , slibe i de dele.

Kommentér på:
Godkendelse af ombygning

Annonce