3.100 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
32 Svar
Godkendelse af ombygning Godkendelse af ombygning
Hej.
Jeg vil gerne have bygget en anden bagende på min cykel. Jeg skal derfor have lavet om på bagstellet der holder sæderne. Hvordan kan man få det godkendt. Ved det skal kunne lad sig gøre men ikke hvordan. Håber en klog mand kan hjælpe
0 synes godt om
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.233
men hvis det er bolt on burde det ikke være det helt store problem
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
så vidt jeg ved er der kun 1 mand herhjemme der er godkendt til at lave godkendelser af "hjemme byg". Han har firma som lever af det. Jeg kan ikke lige huske hans navn men mon ikke der er nogle herinde der kan det.
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 5 Annoncer: 3 Emner: 30 Svar: 227
Nogle mener bagstellet høre med til stellet og man derfor ikke må svejse i det.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 215
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 5 Annoncer: 3 Emner: 30 Svar: 227
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 985
Mit indlæg til debatten er at jeg mener det kan ikke lade sig gøre lovligt.
Bare noget så simpelt som at sætte en ny forgaffel på, eks fra 2010 Yamaha R1 over på en 1990 vmax, hvilket ville være en klar forbedring, er kun lovligt hvis man får Yamaha til at dokumentere at det kan holde (som om de ville stikke næsen frem for det). Og det er udskiftning af dele, svejse i stellet er nok værre...
Vejen frem er at melde sig ind i SKAD og få vejledning af dem
Allan
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Kender en der kørte til syn med en BMW bil, tågelygterne overholdt ikke de krav der var til højden over jorden, men synsmanden sagde at han kunne få en mekaniker til at køre bilen til syn, så ville det blive godkendt.
Så der er altså forskel på folk.
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
maj 2009
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 20
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 985
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Hans ord vælger jeg at tage for gode varer.
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Skifter man affjedringstype, bagsvinger, hjulstørrelse mv, er der tale om en konstruktiv ændring, som kræver dokumentation. Har man sin dokumentation på plads, er der intet til hinder for at få den synet.
Man kan lave (og syne) en konstruktiv ændring pr år, uden der skal betales ekstra afgift af ombygningen.
Kig på de cykler wrenchmonkees laver. De har en serie som ikke kan godkendes til gadebrug, men alle de andre, inkl kundecykler er synet og godkendte maskiner.
Hvis det de lavede ikke kunne godkendes, ville deres virksomhed ikke kunne eksistere.
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.773
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
Ombygning af motorcykler må i princip i henhold til Trafikstyrelsens synsvejledning kun ske med godkendte dele. Det vil sige, at delene er testet med den respektive motorcykelmodel af for eksempel TÜV.
Konstruktive dele omfatter for eksempel følgende områder: Gaffelbroer og komplette gafler, bremsekalibre, bremsetypeskift og bremsefastgørelse, fremflytterkits, hvor bremsen flyttes med, enten med ny hydraulikcylinder eller stangsystem, motor og motordele, herunder udstødning, der har indflydelse på forbrænding – det vil sige udstødningsgasserne. E-mærkede motorcykler må kun køre med E-mærkede udstødninger. Her gælder EURO3 normen på de nyeste motorcykler. Yderligere omfattede dele er bagsvinger og baghjulsophæng, hjul når omkredsen øges med mere end 5 %,
alle ændringer på stellet, det vil sige svejsning, skæring og boring. Disse ændringer skal dokumenteres med godkendelser fra for eksempel Force Institut eller andre. Her er der en hel ny undtagelse for afskæring af fender-struts på en Softail, som SKAD har fået godkendt hos Trafikstyrelsen, og som ikke længere anses som en konstruktiv ændring – mere herom på SKAD værkstederne.
Her har jeg lige taget lidt fra lovgivningen og læs det om og skære og bore i stel.... Det er fra SKAD
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
WM sælger også ders færdige modeller i DK, har set et par stykker af dem på gaden herhjemme.
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 985
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 389
de må lave hvad de vil-der er mange som gør det men det gør det ikke lovli.
nu har jeg også kørt us vogn og der kør ikke mange som er lovlige men de blir synet alligevel-feks med skivebremser hvor de er født med trumle.
der er hvis ikke mange af wm cyklerne som er lovlige selvom de har plader på.
men hvis ordensmagten gad ku de jo tage mange mcere med forkert udstødning det ville ikke kræve meget og skabe noget omsætning.
mkh kk
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 9
Men stel bagsvinger forgaffel bremser er altsammen noget der har med sikkerhed at gøre og her skal man passe på. Så lad være med at skære , svejse , slibe i de dele.
Godkendelse af ombygning