Ombygning af motorcykler {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, der bygger om eller har planer herom.
1. december 2011 trådte nye regler i kraft, efter godt 1½ års slagsmål mellem SKAT og SKAD. Problemet har været at der ikke fandtes klare regler om ombygning, og de forskellige skattefolk "opfandt" deres egne regler.
Formålet med de nye regler, som SKAD står bag er, at man nu afgiftsfrit kan bygge om over minimum 3 år.
Ombygning forudsætter dog at motorcyklen kan synes med de ombygninger. Hertil skal man anvende godkendte dele, bl.a. TÜV. Hvis der ikke står på ens registreringsattest "Konstruktive ændringer", så ved man allerede der, at de ombygninger (f.eks. gaffel, bagsvinger, fremflytterkit, bremser, udstødning etc.), der er foretaget, ikke er synet korrekt. Dvs. at motorcyklen i værste tilfælde kan beslaglægges og miste køretilladelsen, som man løbende ser det.
Samtidigt kan man miste den betalte afgift og modtage en bøde i samme størrelse som afgiften.
Husk, at reglerne i Sverige, Tyskland og andre lande er meget strammere end i Danmarkj, men her har man et system, der gør det muligt, lovligt at ombygge. Dog har vi i Danmark skatteregler, der ikke findes i de andre lande, og derfor er det svært.
I kan læse om det hele på http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm. Her finder I synsregler og afgiftsregler.
Bemærk, at der ved udskiftning af motor ikke er tilladelse til at drosle motoren, så den kommer under de 20 %, som loven har indeholdt i mange år.
Vi arbejder videre på at få mulighed for endnu større ombygninger med godkendelse. Trafikstyrelsen er i gang med at arbejde på sagen, men ting tager tid. F.eks. er højt styr nu tilladt, som er super fedt. Vi gør i SKAD vores bedste at løbende at arbejde for mere "Freedom to build".
Det bliver spændende de kommende år.
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 986
Men som jeg forstår det er det stadig næsten umuligt at bygge noget om lovligt, selv over de 3 år.
Eksempel1: du har en Harley som du gerne vil have skal ende med USD gaffel og bredt bagdæk fra Suzuki gsxr 1000. Første år monterer du gaflen/forhjulet/bremserne. Året efter monterer du bagsvinger/hjul/bremser. Reglen om de 3 år er overholdt, men du kan aldrig få godkendt delene på din motorcykel(?).
Eksempel2:du har en gammel Suzuki katana som du gerne vil have skal ende med USD gaffel og bredt bagdæk fra Suzuki gsxr 1000. Første år monterer du gaflen/forhjulet/bremserne. Året efter monterer du bagsvinger/hjul/bremser. Reglen om de 3 år er overholdt, men du kan aldrig få godkendt delene på din motorcykel selvom det er fra Suzuki også(?).
Allan
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
- en godkendelse i et andet EU land (hvis en cykel er ombygget), gælder kun i det pågældende EU land - det kalder man for "Enkeltstyksgodkendelse".
- hvis man vil have indregistreret den i Danmark, så skal man oplyse om ombygningerne til syn og fremlægge dokumentation for godkendelser, så som TÜV certifikat på de anvendte dele.
OG nu til SKAT:
- bland IKKE syn med afgift. Det er to vidt forskellige ting, og det er typisk det folk udtaler sig om og skaber endnu mere forvirring.
- importeres en ombygget cykel, og bliver den godkendt korrekt ved syn, så kan man betale afgift. Man skal dog sikre sig at alle ombygninger er nævnt i synsrapporten, da det er den eneste dokumentation man har. Hos SKAT bør man så fremlægge billeder, der svarer til cyklen. Få stemplet billederne og gem dem.
Mht. en bastard cykel - dele fra den ene cykel til den anden cykel - det er generelt ulovligt, hvis motorcykelproducenten ikke giver grønt lys.
Vi arbejder på sagen, for at ting godkendt hos Trafikstyrelsen. Vi fik dog godkendt en HD med Suzi forgaffel. Men det koster at få gennemført køretests, udstillet rapport osv.
Når man køber gafler, bagsvingere etc. i USA, så køber man ofte billigt Kina udstyr, som ikke har godkendelser. Man kan kun anbefale folk at sikre, at de ikke kommer svært til skade, ved at køre med ikke afprøvet udstyr. Der findes ofte udstyr der er godkendt. Så bør man også fokussere på det, som det sker i mange andre lande. I Tyskland, Sverige osv. kan man heller ikke bare få godkendt hvad som helst. Mht. Sverige, så kan I læse mere om godkendelser på www.sfro.com. De har faktisk ganske skrappe regler øst for os.
Før an begynder at sprede ting, man ikke kan dokumentere, så se på www.skad.dk under den røde motorcykel. Det er det eneste sted i Danmark, hvor alle regler er skrevet ned.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
Har I behov for hjælp, så henvend jer til et SKAD medlem. De ved alt om hvad der er vigtigt at vide, og de kan også hjælpe jer med at få indhentet aktindsigt på den korrekte måde.
HUSK: til dem, der brokker sig over at der findes nogen der lever af at arbejde med motorcykler - SKAD har brugt i omegn af 500.000 kroner på at få indført og ændret forbedrede regler, uden at nogen privatperson, klub eller andre har støttet op. Så nu skal vi bare tjene pengene hjem igen hvis det nogensinde kan lade sig gøre
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
Alt hvad du syns og laver skal godkendes af et anerkendt prøvningslaboratorium.
dec 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
Den del forstår jeg ikke helt, hvorfor skulle det ikke være lovligt at drosle den mere end 20% hvis bare forureningen er overholdt og at motoren kommer fra samme model. Kan bedre forstå det den anden vej med hvorfor man ikke må tune eller udskifte sin motor til en med mere end 20%.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
Hvor de havde en Prüfer der målte, tjekkede maskinen i hoved og røv og test kørte den i en time der lavede han en rapport med hans stempel osv
Ville den være god nok ?
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
1. visse dele må man umiddelbart udskifte - de er bla nævnt i reglerne....
2. man kan simpelt udskifte en forgaffel, evt med producent/importør-accept...
3. man kan lave enkelte ændringer hvert år og og køre til syn en gang årligt og få noteret ændringerne.......
Jeg har indhentet typegodkendelse på 2 (stort set ens) cykler og der er en del ting som hverken SKAT eller synshallen aldrig vil kunne dokumentere er ændret, da det ganske simpelt ikke er nævnt, hvordan det er udført originalt......
Dette gjorde jeg, efter en forespørgsel på denne side, samt et besøg på SKAD's side, som jeg synes ikke helt reelt beskriver visse problemstillinger.....!!
okt 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 81
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
Din afprøvning hos TÜV er super, men den falder mht loven stadigvæk under enkeltstyksgodkendelse. Vi arbejdet på at sådan en afprøvning også kan godkendes i DK. Men ting tager tid.
Jeg forholder mig 100% til loven, hvor der også står at borgeren har pligt til at anmelde ændringer.
Hvad folk gør er for egen regning. I SKAD vil vi aldrig pege fingre af nogen, da vi vil have frihed i loven og ikke lege politi.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Check selv typegodkendelserne på f.eks en GS1000 fra 77 og den samme fra 81.....
Så vil du forstå hvad jeg mener. Og iøvrigt omgår jeg intet ved at følge reglerne....
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 83 MC-er: 10 Annoncer: 42 Emner: 240 Svar: 1.307
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.685
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
MEN hvis man kører veteran, så må man kun bruge dele af samme udseende som originalt, med mindre man omafgifter til normal afgift, hvorefter man må bygge om efter 3 års reglen.
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
Der findes ikke ekstra afgift, hvis cyklen har været indregistreret før ombygning. Desuden har SKAT iht loven ikke lovhjemmel til at udtale sig om anvendte dele i ombygningen. Det er kun Trafikstyrelsen der må. Sådant er loven.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.685
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
Hvad der sket i din sag kan jeg af gode grunde ikke forholde mig til, da det kræver indsigt i papir, hvilket tager mange timer i normaltilfælde. Men man får ikke penge tilbage fra Skat, så løbet er kørt.
Synd du ikke kontaktede et Skad værksted før du kom i Skats søgelys. Der er mange der ude, som kan få et problem med Skat, men det er jo en hver even sag hvad man ønsker at gøre.
Vi arbejder for overskuelige regler og hjælper folk når de henvender sig til et Skad værksted, men vi er jo ikke loven og har ikke ret til at blande os i enkelt sager hos Skat.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Jeg har en typegodkendelse på en cykel der er registreret første gang 14.06.1977,
Men typekodkendelsen den hidrører under - S2513- er dateret 21.06.1977.
Med andre ord, så er den typegodkendt EFTER at den blev registreret....
Så hvilke regler hører den under??
Er den reelt set typegodkendt eller er der sket en fejl et sted - kan jeg "gøre hvad jeg vil" uden at komme i klammeri med SKAT??
En pasus i reglerne om veterankøretøjer (jvnf APPlus) så skal de til syn tage hensyn til arbejdets beskafffenhed, mulighed for fremskaffelse af original reservedele, samt om tilsvarende modeller er udført med lign ændringer..... i dette tilfælde kan jeg henvise til S2633 - hvor der pludselig er vildt mange muligheder...... Det lokale SKAT er kun interesseret i hvad evt salgsværdi er bagefter evt ombygning/restaurering.......!!
Ombygning af motorcykler