Skad informere (ombygning) {{forumTopicSubject}}
Jeg sad lige og læste det her http://www.magacin.dk/motorcykler/skad-informerer/ar2815/ ang. nye/ændrede regler for ombygning af motorcykler.
Og da jeg selv på et tidpunkt vil have "upgraded" min Ducati Sport 1000, kommer jeg en del i tvivl om Skat kan forlange at der skal laves en ny afgifts beregning.
1: Hvis jeg nu sætter et par BST hjul på, som selvfølgelig er godkendt til den. Er det så en konstruktions ændring og vil de vurdere at den er blevet mere værd. På biler kan man jo uden problemer sætte for 50000,- hjul på uden problemer.
2: Jeg vil have en Öhlin forgaffel og bagdæmpere på. Det kunne man oprindeligt købe som upgrade fra Ducati til den. Må man jeg ikke det, uden at komme i problemer. Og hvad nu hvis jeg satte en anden bund på forgaflen eller valgte en anden Öhlin forgaffel, så jeg fik Radial bremser på. Vil det kunne udløse en nu afgifts beregning.
3: Der står bla. " •Dem, der har ombygget motorcyklen på én gang, indenfor 12 efter hinanden følgende måneder, i sådan en grad, at motorcyklen mister sin identitet, skal betale ny registreringsafgift, hvor den gamle bortfalder"
Betyder det så at den afgift der nu engang er betalt på motorcyklen, bare bortfalder og der skal betales en ny ? Jeg kunne forstå hvis der skulle betales en forhøjet/ekstra afgift oven i den oprindelige. Men de kan sgu da ikke bare fjerne den nu engang betalte afgift og så kræve en ny afgift af mc'en.
Jeg ved godt at disse regler hovedsageligt nok mest rammer ældre "billige" indkøbte Harley'er, som bliver ombygget i sådan en grad at de fremstår som nyere årgange og dermed bliver en del mere værd.
Men hjul, affjedring og bremser, kan de vel forfanden da ikke slå så hårdt ned på, at det udløser en ny afgift.
For hvad så med bil ejere der køber dyre fælge, bedre affjedring og større bremser.
Men i følge det her, så kan et sæt bedre bremser jo udløse en ny afgift.
"Ombygninger, der indebærer ændringer i forhold til dets fremtræden ved første registrering, vil som udgangspunkt medføre, at den afgiftsmæssige identitet anses for tabt, og at der skal betales ny afgift. Ombygninger Der skelnes mellem almindelig løbende vedligeholdelse og den om- og genopbygning, der sker i én omgang."
Argh, hvor jeg dog hader det her lorte afgifts sytem.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
mar 2005
http://skad.dana1.dk/data/images/nyheds%20dokumenter/thefreedomtobuild.pdf
jan 2005
Følger: 46 Følgere: 35 MC-er: 4 Emner: 63 Svar: 2.041
Forbuds Danmark er til at brække sig over!
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 935
Men det kan undre at man kan tage en gammel Kadett og pimpe den helt vildt - og stadig slippe for afgift...
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 935
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.365
Så lad være med at spørge, med gør det du selv finder forsvarligt.
Alle ved jo godt at den ikke går, den med at strikke en gammel mc om til en ny model, eller smide en monster motor i den gamle mc osv. osv.
Men fordi du vil sætte et par andre fælge eller andet li´r på kan du tage ganske rolig. For hvis der er forbudt, uden at skulle betale ny afgift, så kan halvdelen af de danske biler og mc ´er godt begynde at finde pungen frem.
Men Hunter siger det lidt mere klart, og jeg er ganske enig med ham.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 132
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 206
Cyklen har ikke ændret identitet, så der skal ikke betales en ekstra afgift.
De spurgte hverken til syn eller TÜV, de gik kun op i om cyklen havde identitets krise.
Så det var rimeligt smertefrit at få et svar fra Skat.
God jul
jun 2008
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 206
Ombygningen gik ind under hvad de kaldte "løbende vedligeholdelse"
jun 2008
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 18 Annoncer: 3 Emner: 57 Svar: 641
forsikringen kan nægte at betale hvis maskine er ombygget.
maj 2008
Det er det samme gør sig gældende hvis mc´en ikke er i forsvarlig stand, bremser der ikke virker osv. og igen ved groft uforsvarlig kørsel så kan der også rejses tvivl om erstatning.
Lad os lige slå det fast, inden panikken over ombygninger får tag i folket.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.861
Har cyklen en langt større værdi end forsikringsselskabet forventer, så får man altså ikke fuld erstatning ved en totalskade.
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 18 Annoncer: 3 Emner: 57 Svar: 641
begynder man at svejse i stel osv. skal det efter hvad jeg har læst og hørt godkendes ved f.eks Force osv.
kun til orientering, jeg er ikke ude på at være lyseslukker....
maj 2008
Mathias H. M..........selvfølgelig får du erstattet det ekstra du har sat på din mc. Det er da stadig tilladt at sætte gejl og li´r på sin mc.
Hvis du eftermonterer lædersæder, dyre alufælge og musikanlæg i din bil til en mindre bondegård, får du da også det erstattet.
Du skal bare kunne dokumenterer det du har købt over for forsikringen.
feb 2010
Følger: 37 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 78 Svar: 577
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.861
Hvis du køber en cykel til f.eks. 30.000 kr. og så bagefter monterer udstyr for f.eks. yderligere 50.000,-, maling og crom for skal vi sige 20.000,-, så får du altså ikke alt det betalt, hvis ikke der er tegnet en ekstra forsikring.
mar 2005
Men så er der ren røv at trutte i hvis pot-Jens stopper en.
maj 2008
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
Skad informere (ombygning)