3.753 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Udbetalt løn ved en fejl? Udbetalt løn ved en fejl?

Nogen der er stærkt ud i løn-regler?

Jeg sagde op d. 1 November sidste år i det offentlige.

Her d. 23 februar har de så udbetalt mig en månedsløn. Det tænkte jeg ikke videre over i første omgang, andet end at det nok var noget jeg havde til gode, nogle feriepenge eller lign.

Men nu har de igen her d. 31 marts udbetalt mig en månedsløn, og så tænker jeg altså at der er tale om en fejl.

...Det er jo fristende at bare lade som ingen ting.

Meeeeeeeen man må vel forvente at der er nogen der opdager ''fejlen'', hvilket jeg antager det er... og så vil de jo nok gerne have nogle penge retur forstiller jeg mig. Hvilket jo potentielt kan blive til mange penge hvis det fortsætte sådan i fremtiden.

Hvordan er reglerne på dette område? For pengene fra første udbetaling er brugt, hvilket måske nok var en fejl... Kan de kræve at man betaler beløbet tilbage, eftersom det jo er deres fejl, og jeg jo har handlet i god tro eller uvidenhed om man vi?

Pengene fra anden udbetaling har jeg sat en ind på en anden konto, så der ikke bruges af dem.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udbetalt løn ved en fejl?
  • #2   9. apr 2017 ja det er jo fristende...

...Men det er jo så efterfølgende ikke sjovt at skulle betale en masse penge tilbage, som man har brugt smiley

• #4   9. apr 2017 Hvis de er udbetalt ved en fejl er det ikke dine penge. Derfor kan de kræve pengene retur, så lad være med at bruge dem.

• #5   9. apr 2017 Hvis du er i ond tro, og det er du, så bliver du dømt til at betale tilbage samt hvis det er grovt nok, en frihedsstraf, betinget eller ubetinget alt efter hvordan din "score" ser ud i forvejen.

• #6   9. apr 2017 Jeg fandt selv. lige lidt omkring det.

''Spørgsmålet om, hvorvidt lønmodtageren har pligt til at tilbagebetale den for meget udbetalte løn, er ikke lovreguleret.

Udgangspunktet er, at arbejdsgiveren kan forlange for meget udbetalt løn tilbagebetalt, idet arbejdstageren alene har krav på den løn, som er aftalt mellem parterne.

Ifølge praksis kan en lønmodtager, der i god tro har modtaget for meget i løn, ikke afkræves tilbagebetaling af den for meget udbetalte løn.

Arbejdsgiveren har som udgangspunkt ansvaret for, at det er den korrekte løn, der udbetales og arbejdsgiveren bærer samtidig risikoen for, at der er sket en fejludbetaling.

Tilbagebetaling kan således alene kræves, når lønmodtageren vidste eller alene på grund af grov uagtsomhed var uvidende om (burde vide), at der blev udbetalt for meget i løn. ''

Ud fra det tolker jeg, at den sidste udbetaling kan de kræve tilbage, idet jeg er vidende om at det (formegentlig) er en fejl.

Men det første troede jeg (hånden på hjertet) var et udestående de afregnede med mig - ellers havde vi ikke brugt dem. Og derved kan jeg vel ikke have handlet i ond tro i første omgang?

• #7   9. apr 2017 taler af erfaring Informer dem om det jeg fik et smæk pga en fejl

• #8   9. apr 2017 Jeg tager skam også fat i dem i morgen... jeg er mere bare nervøs for, om jeg skal ud og finde ca. 15.000kr. vi ikke har.

• #9   9. apr 2017 Det er jo ikke dig der har lavet fejlen, ikke har styr på det!! Men hvis du ikke tør bruge dem (var det mig var de brugt for længe siden) så findes der noget der hedder en "kreditor-sikret" konto , hvis du har pjatpengene stående der, kan du få meget sjov ud af det smiley

• #10   9. apr 2017 hvis du får en million tilbage i skat og du kun skulle have 200kr ville du så hurtigt ud og bruge dem ?? så bliver du skuffet hvis du tror du ikke skal betale dem tilbage

• Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    dec 2014

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 231
    #11   9. apr 2017 Havde nok også taget fadt i dem nu hvor det sket mere ind en gang men prøvede selv for lidt over 15år siden at få udbetalt 2 gange feriepenge og det fandt de aldrig ud af eller hørte hvert fald aldrig noget for det..

• #12   9. apr 2017 Jamen for mig at se er det ikke feriepenge, det er løn (jeg har modtaget lønsedler på eboks, som jeg først har set efter jeg har opdaget 'problemet').

Jeg brgriber slet ikke hvordan jeg kan være inde i deres lønsystem, når jeg sagde op i oktober 2016. Og jeg forstår slet ikke, hvorfor at det først er i februar 2017 de begynder at udbetale løn igen?

Noget helt andet er, at man burde da ikke kunne være ''ansat'' to steder på én gang. Og her tænker jeg på A-skat, hvor en sekundær arbejdsplads jo bør være B-skat.

• Jannik H
    Jannik H Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 56
    #13   9. apr 2017 Hold os informeret om udviklingen, om du skal betale eller hvad...

• #14   9. apr 2017 Har snakket med lidt forskellige, og jeg bliver rådet til at tage den igennem min fagforening, så det ikke er mig selv der har kontakten til min tidligere arbejdsplads.

Skal nok lade jer høre nærmere.

• #15   9. apr 2017 Jeg synes det er tåbeligt du har brugt pengene. Du ved hvad du får i løn og fra hvem. At du ikke undersøger hvorfor du har fået en uventet udbetaling inden du bruger dem er, og især når din økonomi er så stram at der ikke findes en buffer på et så relativt lille beløb. Det er sgu dumt!

Jeg havde flyttet dem over på opsparingskontoen og ventet et årstid med at brænde dem..

• #16   9. apr 2017 #15 Brian, du kender vel ikke fyrens økonomi, og hvad nu hvis han havde en terminal sygdom? Så har han da ingen glæde af det om et år smiley Nej brug dem hurtigst muligt, man kunne jo blive syg!!

• #17   9. apr 2017 smiley Tom
    Svar på økonomi findes i #8
    Finder ingen tegn på terminal sygdom siden der ønskes ordning smiley

Ret mig bare hvis jeg mistolker smiley

• #18   9. apr 2017 #15 Jeg kan kun give dig ret - set i bakspejlet var det dumt at bruge pengene fra første udbetaling.

Jeg ved dog at jeg har noget ferie til gode, og beløbet passer umiddelbart meget godt. Så jeg tænkte ikke videre over det i første omgang.

Og det er også rigtig opfattet, at der ikke er voldsomt meget på kistebunden.

Kan godt se når jeg selv kigger på det, at det ikke virker voldsomt gennemtænkt eller for den sags skyld særlig ansvarligt.

...Det eneste fornuftige i dette sammenhæng er nok, at penge gik til at betale et ældre billån ud smiley og trods alt ikke er snoldret væk.

• #19   10. apr 2017 Hvordan kan du være i god tro når det er mere end 4 måneder siden du stoppede med at arbejde der? Og feriepenge i den størrelse (går ud fra at det er mere end 1.500,-) kommer ikke bare "af sig selv".
    Måske kan de juridisk ikke komme igennem med at kræve pengene tilbage - men der er jo også noget der hedder moral - eller måske er der ikke det?

• #20   10. apr 2017 Jeg har prøvet det samme for noget tid siden.
    De ville ha´ pengene tilbage, men jeg fandt reglerne som minder meget om det du selv har skrevet længere oppe. Jeg meddelte dem at jeg ikke mente at der var begået nogen fejl samt at de var velkommen til at gå rettens vej, hvis de mente at de havde noget tilgode.
    Det er deres ansvar at sikre den rette udbetaling, og mener de at din arbejdsindsats har været det værd, hvilket du naturligvis osse selv mener, så er det vel helt i orden at gi´ sådan en bonus.

Behold du bare dine penge og vær glad. Bare skriv til dem at du på ingen måde finder at der er sket nogen fejl. Således har du osse givet udtryk for at du er i god tro smiley

Der er en del sider om det på nettet. Her et par stykker

http://www.business.dk/oekonomi/ansatte-maa-beholde-for-meget-udbetalt-loen

http://www.etf.dk/sites/default/files/uploads/public/documents/Andre_aftaler/for_meget_for_lidt.pdf

Kort sagt: Du mener bestemt ikke at der er sket nogen fejl.

• #21   10. apr 2017 Man kan da ikke modtage penge i god tro 4 måneder efter man er sagt op?

• #22   10. apr 2017 Og så finder advokaten lige det her forum hvor folk opfordre ham til at bruge pengene. Det er der nok ikke så meget "god tro" over.

• #23   10. apr 2017 #21 det vel meget normalt man få tilgodehavende feriepenge tilbage på dette tidspunkt hvis man ikke længere er ansat.

TS
    Meget fornuftigt at lade fagforeningen klare sagen. Så bare gem beløbet på en konto og afvent sagens udfald.

• #24   10. apr 2017 Jeg har 'kun' været på arbejdsmarkedet i ca. 2½ år, hvor Kommunen er det første sted jeg har været ansat.

Så hvordan man normalt afregner ferie er jeg faktisk lidt usikker på - andet end det nok ikke er sådan her smiley

• #25   10. apr 2017 Det er stadig arbejdskøberens ansvar at udbetale korrekt løn. Du har slet ikke pligt til at tjekke den.

Så længe du ikke opfatter at der er sket noget forkert, er det dine penge. - Så enkelt er det jo.

• #26   10. apr 2017 Har snakket med en advokat idag. Det sidste beløb er der ingen tvivl om, det skal betales tilbage da jeg selv er klar over at der nok er tale om en fejl. Det første beløb er lidt mere tricky sagde han - og kan gå lidt begge veje an på hvordan situationen vurderes.

Snakkede med fagforeningen, som opfordrede mig selv til at tage kontakt, men at det skal ske via mail så jeg har tingene på skrift.

Efterfølgende var jeg i telefonisk kontakt med min tidligere ''chef'' driftslederen for den afdeling jeg var i, som får lønkontoret til at tage kontakt til mig via mail.

• #27   10. apr 2017 Jeg har prøvet det samme som dig Milling. Jeg kan garantere dig for, at Aalborg kommune ikke mente det var deres fejl. Jeg endte med en afbetalingsordning, hvor jeg skulle afdrage ca. 30.000kr. Det blev jeg sgu lidt tyndslidt af.

Da banken på et andet tidspunkt ved en fejl satte 625.000kr ind på min lønkonto, turde jeg simpelthen ikke røre ved pengene, selvom min bankrådgiver forsikrede mig om at de var der

• #28   10. apr 2017 du kan da bare arbejde dem af,som du har brugt. smiley

• #29   10. apr 2017 Tjah, du bestemmer jo selv.

• #31   10. apr 2017 Sig at du troede det var for meget indbetalt skat, og at de fremover skal sende pengene til din konto i Dubai.
    Det har virket før, har jeg læst mig til.

• #33   11. apr 2017 Jeg har fået en helt almindelig lønseddel smiley

På mit nuværende arbejder modtager jeg dog lønseddel på mail, og fra kommunen lander den i e-boksen, som jeg gerne indrømmer at jeg ikke er god til at få tilset.

Men du har helt ret i, at jeg stadig har de feriepenge til gode, som jeg mente jeg havde fået udbetalt, og dem vil jeg også ''forhandle'' med.

• #34   11. apr 2017 Sæt pengene til side og afvent.
    Når eller hvis de opdager det, så meddel dem, at du regnede med at det var for lidt udbetalt løn, fra da du var ansat, da du var af den opfattelse, at du aldrig fik den løn du fortjente smiley

• #35   11. apr 2017 Det sidste kan vi godt blive enige om smiley

• #36   12. apr 2017 Sæt pengene ind på en separat konto og undlad at bruge dem til forældelsesfristen udløber.
    Brug så pengene fornuftigt (på kvinder og sprut) og klat resten væk.
    Så har du fået en lille rabat på det bidrag, du vil komme til at knokle resten af dit liv for betale til den bundløse statskasse.

• #38   13. apr 2017 Synes godt nok moralen er lidt "flosset i kanten".
    Hvad er det der gør at man synes det er OK at beholde noget man ved man har fået ved en fejl??
    Kan godt forstå at samfundet er ved at køre af sporet når det er den moral "folket" går rundt med smiley

Alle jer der synes det er OK at beholde pengene - ville I have samme holdning hvis I ved en fejl kom til at lave en bankoverførsel til et forkert kontonummer - og så modtageren bare ville beholde pengene?

• #39   13. apr 2017 Jens:
    Sådan som de sorte har knust samfundet siden 2001, er det vel forventeligt at folket følger trop. En statsminister der ender som krigsforbryder, efterfølges af en har svindlet sig gennem livet i en konstant rus af fadbamser... - Tror da fanden at moralen er forsvundet.

• #40   13. apr 2017 Ahh... så løsningen er at vi bare alle gør hvad der passer os bedst - mig først...

• #41   13. apr 2017 Tjah, det er jo det signal man som politikker udsender, når man opfører sig som de gør. Forbillederne på Borgen... LOL

• #42   13. apr 2017 Hvis man sender en bruger på MCG 200,- og ikke får dine varer .. så er helvede løs og vi vil alle have en pb med brugerinfo så vi ALDRIG selv kommer i kløerne på sådan en svindler..... næ fy for satan da hvor en moral at have..

Men snyder vi skat eller vores arbejdsgiver så får vi nærmest en medalje blandt "ligestillede" ....

Prøv at forestille jer et "arbejdsgiver galleri "........ Der tror jeg MANGE godt ville have en pb med Flex's personnummer....... Så man slap for nogensinde at få ham på lønningslisten....

At nogen sælger deres moral fordi de mener den lovgivende magt har solgt deres. Kan jeg slet ikke forholde mig til. Imo er den måde at agere på ikke et tegn på selvstændig fungerede intelligens. Det er blot en dum bortforklaring for hvorfor man er kriminel......

• #43   13. apr 2017 Nej, og man er også en forbryder hvis man kører for hurtig osv osv.
    Klap nu lige hesten og rolig nu.

• #44   13. apr 2017 Hold da op, præsten kom lige forbi... -og jeg har solgt min glorie....... LOL

• #45   15. apr 2017 condictio indebiti!

Kommentér på:
Udbetalt løn ved en fejl?

Annonce