640 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Pension - Hvad/Hvor/Hvorfor Pension - Hvad/Hvor/Hvorfor

Hejsa

Har netop købt hus og fået lavet en pensionsordning, da dette ikke indgår i min løn... og har derfor et spørgsmål:

Når man indbetaler til pensionen skal man jo betale skat af lortet når man skal have det udbetalt på sine gamle dage. Men kan man ikke ligesågodt smide dem i "en bankboks/bankkonto" og så selv "administrere" det? Hvad er fordelen ved at tegne en pensions ordning fremfor selv at spare op???

Det eneste jeg umiddelbart kan se er, at man får mindre ud af at tegne en pension , fremfor selv at spare op?

Er der nogen der kan forklare mig fordele og ulemper?? og hvad gør i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pension - Hvad/Hvor/Hvorfor
  • #1   10. maj 2007 Lad os sige jeg indbetaler 3000 kr i måneden, så vil jeg på mine gamle dage måske få 2000 af dem? hvorimod på en bankkonto vil jeg få det fulde beløb plus renter?

er jeg helt galt på den

• #2   10. maj 2007 Lavere skat

Hvis jeg ikke husker helt forkert, er det noget med, at når du bliver pensioneret, falder din trækprocent væsentligt, og derfor får du mere ud af penge, som du sætter på en pensionsopsparing, end hvis du havde dem i banken på en alm. konto

/jens

• #3   10. maj 2007 og du får vel også renter på pensionsopsparingen....?

• #4   10. maj 2007 Det skal være besværligt:)

• #5   10. maj 2007 Søren > Nemlig smiley der er kraftedeme så mange ting, og INGEN af dem er lige til højre benet....

• #6   10. maj 2007 Ok.... hmmm... så er det nok fint nok med pensions opsparingen... flere siger at det er dumt allerede at begynde med nu (er 24), men i mine øjne, jo før jeg begynder, jo flere penge har jeg vel når jeg lbliver gammel?

Smart trick med huset i øvrigt... smiley

• #7   10. maj 2007 Det er af skattemæssige årsager at det langt bedre kan svare sig at skyde ind på pension, fremfor at have dem stående på en ganske alm. konto, hvis formålet er at spare op til din "alderdom".
    De penge du skyder ind på en pensionkonto, får du fradrag for. Det kan bl.a hjælpe dig med ikke at betale for meget topskat.

Men der er mange andre fordele i det, kontakt dit pengeinstitut for nærmere forklaring på hvad der kunne være mest fordelagtig for dig at skyde penge ind på.

Mvh
    Rasmus - Elev i Ringkjøbing Landbobank

• #8   10. maj 2007 har 3 pensionsopsparinger, men overvejer istedet at investere i noget fast ejendom, det er squ da om noget en opsparing der vil noget

• #9   10. maj 2007 Der er nemlig rigtigt som Rasmus siger.... Ved at spare op på en pensionsordning kan du trække 42k fra i skat, og det er her gevinsten ligger....

Er du oppe og betale topskat er er gevinsten endnu større, da du kan "skubbe" indkomsten på 42000 kr til du er pensionist er derved undgå at betale topskatten. I mellemtiden er det jo også det fulde beløb der trækker renter... hvilket jo bliver til rigtig meget når du kun er 24 år.

Så hvis man betaler topskat får man rigtig meget ud af det foholdsvis beskedne offer det er at opspare det beløb man alligevel betaler topskat af. (optil 42000 kr årligt)

• #10   10. maj 2007 Kig herind.

ratepension: http://www.tax.dk/pjecer/ratepension.htm

kapital pension: http://www.tax.dk/pjecer/kapitalpension.htm

• #11   10. maj 2007 og for folk der overvejer at starte eget firma i fremtiden, er der lidt fradrag her..

http://www.tax.dk/pjecer/etableringskonto.htm

• #12   10. maj 2007 Kan kun opfordre dig til at spare op til pension. Du kan næsten ikke begynde for tidligt. I en alder af 24 år er det bestemt ikke for tidligt at sparer op.

johnny f (tilst/århus) *: Må jeg tillade mig at rette dig i din udtalelse med at sparer op i boligen. Det er helt forkert det du siger. Hvis du ser over en længere årrække er det faktisk en af de dårligste investeringer du kan gøre. Afkastet er væsentligt mindre end hvad du kan få på alternative investeringer.
    Mange er dog af samme opfattelse som dig, men hovedparten af befolkningen ser kun på de seneste års kæmpe stigninger. Men husk lige på den store nedgang der var i 80'erne og det fald i huspriserne der har været det seneste års tid. I denne periode er investeringer i aktier og obligationer fortsat op ad.

Kommentér på:
Pension - Hvad/Hvor/Hvorfor

Annonce