16.311 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 60 Svar

Maskinmester Maskinmester

Hej alle.
Selv om jeg er ved, at være lidt grå i siderne har jeg meget lyst til, at uddanne mig til Maskimester og jeg regner med, at starte i Fredericia til Januar 2013.
Jeg ved godt, at det er en uddannelse der kræver, at man hænger i jeg har da også forberedt mig en masse feks ved at læse matematik og fysik op.
Er der nogle af jer der er:
Maskinmester?
I gang med maskinmester uddannelsen ?
Påtænker at begynde?
Så høre jeg gerne fra jer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • sætte hylder op bad og køkken 3.000 kr.
  • Tilskæring af ca 14 have fliser 400 kr.
  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Maskinmester
  • #1   13. mar 2012 Har selv læst til maskinmester da jeg var i 30'erne, og hvis ellers du har rygraden til at få lavet lektiern, "og der er mange", og har lidt teknisk snilde, er det ikke noget problem. Der hvor folk knækker nakken, er når de finder ud af at de har 3-6 timers lektier HVER dag.

• #2   13. mar 2012 Blev udvidet maskinmester ( som det hed dengang ) i 1988, og enig med Tommi J.
    Sad ofte til midnat med lektier.
    Men når du står med dit papir i hånden, er der et utal af brancher og stillinger du kan besætte.
    Kan man sin matematik, kan det ikke gå helt galt.
    Da næsten alle fag kører med matematikken som baggrund.

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

Emner: 17 Svar: 454
    #3   13. mar 2012 Enig - den der har flair for matematik kommer lettere igennem.
    Styrken ved maskinmesteruddannelsen er at den kommer rundt i mange mange brancher og fag. Det er så samtidigt også den store svaghed, for der er ikke nogen af tingene man kommer rigtigt til bunds i.
    Jeg er fint tilfreds med at være maskinmester, men kunne jeg gøre det om ville jeg have læst en form for ingeniør istedet. De går mere i dybden med nogle færre områder.

• #4   13. mar 2012 har gået og overvejet at læse til maskinmester, hvor lang tid tager det?

• #5   13. mar 2012 Er selv nyuddannet maskinmester fra københavns maskinmesterskole. Som de andre nævner, er den meget bred - men det har også gjort at jeg har kunnet finde ud af hvad der egentlig interesserer mig mest og derefter søge arbejde inden for det.
    Vil sige lektie byrden variere meget, både reelt set fra skolen af, men også rent personligt - vi har jo alle vores styrker..
    Men vi havde dog ingen over 40 i vores klasse, men da vi sluttede her til januar var vi fra 23 til 37 år - fordelt på 17 mand..
    Derudover er arbejdsløsheden for os jo lav, og (nu ved jeg ikke hvad du har lavet inden) men umiddelbart vil jeg antage du har noget erfaringen inden for nogen af områderne som vil komme dig til hjælps, om ikke andet så bagefter når du skal søge job smiley

• #6   13. mar 2012 Den tager 3 år, hvor der er ½ års praktik..
    Så er der så noget indledende skole, alt efter hvad du har af foregående uddannelse - er du eksempelvis gymnasielt uddannet skal du 1,5 på værkstedsskole(9 mdr skole og 9 mdr praktik), er du derimed håndværksmæssigtuddannet skal du på nogle adgangskurser(fysik, kemi, matematik, dansk osv), der vist nok tager ca 6 mdr(jeg tog den gymnasielle vej, så er ikke sikker)..

• #7   13. mar 2012 alder er ikke et problem... og hvis du er vant til en arbejds uge på 37 timer så vil du ikke føler dig presset... og ja der er meget EL ... burde næsten hedder ELmester istedet for maskinmester ];oD

mulighederne er uendelige og der er massere af jobs og der er hele tiden nye markeder der får øjene op for hva vi kan. på Simac kan vi prale af at ud af de sidste 282 der demitterede, er der 1 der er ledig.

mvh

• #8   13. mar 2012 Er selv maskinmester, og hvis du har modet til det, så er det bare at slå igang.
    Det er en meget bred uddannelse, som giver utroligt mange muligheder i hele verden.

• #9   13. mar 2012 Jeg er i gang med uddannelsen på 1. semester. Har HTX baggrund og jeg har indtil videre ikke været ramt af hverken stress eller noget som helst. Mit karaktergennemsnit på værkstedsskolen var på 12, både teoretisk og praktisk. Men som det også nævnes ovenfor har det meget med personlige styrker og svagheder at gøre.

Jeg studerer i Aarhus, som jeg synes er et rigtig godt sted.

Spørg endelig, hvis du har noget på hjerte smiley

• #10   13. mar 2012 Jeg er igang med enkeltfag på fjernundervisning for at blive det. Med fjernundervisning har jeg så lært det med mange lektier. Men lyder godt nok til at de får mange for, og at man skal være meget dygtig til matematik.

• #11   13. mar 2012 Tak for alle de gode svar det er jeg virkelig glad for ..,

Jeg er i sin tid udlært Plade & Konstruktionssmed og jeg har en maskintekniker uddannelse. Jeg arbejder på olie og gas anlæg på Norsk sektor som smed / svejser / rørlægger men jeg har længe haft lyst til, at
    komme videre så jeg har sparet penge sammen til at kunne læse uden at skulle tænke for meget på økonomien så jeg er faktisk fast besluttet på at skulle læse til maskinmester dog skal jeg have adgangskurset først.
    Jeg har fysik matematik, engelsk, dansk på C niveau men jeg skal opgradere matematik og fysik til B niveau.
    Så jeg har sat mig lidt ind i sagerne smiley
    Jeg syntes det er rart, at høre fra andre der har haft eller har samme ønsker om uddannelse.

Er EL delen sværere end det andet stof ?

• #12   13. mar 2012 Jeg er foresten 45 så jeg bliver nok alderspresident, jeg talte forleden med Fredericia maskinmester skole de havde en elev der lige demiterede som 56 årig men klassens anden højeste gennemsnit.

• #13   13. mar 2012 El delen er ikke sværer, der er bare MEGET af det smiley
    Held og lykke med uddannelsen

• #14   14. mar 2012 The difference between the impossible and the possible lies in a man's determination

• #15   14. mar 2012 efter min mening er det slet ikke noget problem at starte lidt sent, det gør bare at du er mere motiveret og hænger bedre i uddannelsen, jeg startede som 25 årig og det var rigtig fint, hvis jeg havde været meget yngere var jeg ikke kommet igennem da jeg slet ikke var motiveret nok.

Forresten er det rigtig godt at være maskinmester, dog er der mange der tror at man er en slags udvidet smed og det kan være lidt irriterende i længden altid at skulle forklare hvad det går ud på

• #16   14. mar 2012 følger lige med:)

• #17   14. mar 2012 Jeg er os lidt nysgerrig.

Jeg er udlært Rustfast Klejnsmed, og har tit overvejet den uddannelse.

Mit spørgsmål er så, om man ikke kan tage adgangs kurset på aftenskole?
    Altså så man kan arbejde samtidig med, og op til selve uddannelsen starter.?

• #18   14. mar 2012 Det klare du som en mis.. eneste problem er om du får arbejde når du er færdig. de fleste vælger en ung erfaren gut på 30 :-//

• #19   14. mar 2012 Hvis jeg var i jeres sted - med spørgsmål om kurserne kan tages på aftenhold/fjernundervisning eller noget helt tredje, ville jeg da bare rette henvendelse til den skole som I kunne forestille jer at starte på? Der er intet ondt skabt i de ansatte på maskinmesterskoler, de er næsten alle uddannet under samme vinge, og er derfor meget behjælpelige med besvarelser af spørgsmål, hints, tips og tricks.!

• #20   14. mar 2012 Jeg ved ikke om det bliver svært , at få job efterfølgende der er jo mange muligheder og jeg skulle da gerne have en 15 - 20 år tilbage på arbejdsmarkedet eller mere...

jeg starter på adgangskursus på skolen så kan man nå at lære nogen af de andre at kende inden maskinmesterstudiet..

• #21   15. mar 2012 Søg på "maskinmester" på jobindex. Så kommer der 120 stillinger frem. Ud over dette, vil der nok ca. være 500 andre stillinger på jobindex, som man kan besætte som maskinmester.
    Jeg kender ikke nogen maskinmestre som har gået arbejdsløs, og ikke har kunnet finde et nyt job.
    Der hvor jeg arbejder, suger vi ligefrem alle de maskinmestere til os, som vi kan få. Og vi tager dem også gerne lige fra skolen, og har rigtig mange praktikanter. Så hvis man ikke er alt for kræsen i starten ( startløn og transport ), ja så vil jeg sgu` sige, at det er 99% sikker at finde arbejde som maskinmester.

• #22   15. mar 2012 Kim C Sejler du ?

Det er nok rigitg hvad du skriver , og jeg tror da også, at jeg finder et job ret hurtigt ellers ville det ikke give mening , at læse til maskinmester. Jeg mener ud over at gøre det fordi det interessere mif så skal man jo også have noget at leve af.

Jeg tror DONG kan være interressant det virker som om de tjener godt der smiley

• #23   15. mar 2012 Har sejlet i flere år, men stoppede for flere år siden.
    Og hvis du tegner en DONG kontrakt, så husk og få den 20 mill. klausul med. Det er jo blevet så moderne.

• #24   15. mar 2012 Allan L:

Hvis din interesse og vilje er til stede, har dine uddannelsesønsker og behov Ikke noget at gøre med antallet af år du har på arbejdsmarkedet. Det lyder for mig som om du har haft en drøm i årevis, og du har til oog med anskaffet dig mulighederne - bare kom i gang, ellers vil du fortryde det resten af dine dage:-)

• #25   15. mar 2012 Knud ( Ølstykke)

Jeg er også fast besluttet på, at starte til januar 2013.
    Tak for dit indlæg.

• #26   15. mar 2012 Jeg er blevet positiv overrasket over de inlæg som er blevet skrevet.
    Og jeg har taget dem alle til mig. Og jeg skal nok komme med flere spørgsmål smiley

• #27   2. apr 2012 Aarhus Maskinmesterskole udbyder igen fjernundervisning

En mulighed, men personligt tror jeg det er bedst, at studere på almindelig vis hvor man er i kontakt med lære og medstuderende
    dagligt.

De tilbyder adgangskursus fra August 2012 via fjernundervisning..

• #28   4. apr 2012 Personligt ville jeg også mene at almindelige undervisning var det bedste.
    Har selv engang prøvet noget fjernundervisning hvor jeg skulle læse op fra mat b til mat a, men da jeg ikke havde andre end mig selv til at hjælpe mig gjorde det, det virkelig besværligt at løse opgaverne, og selvom læreren havde givet udtryk for man kunne komme i kontakt med ham var det aldrig rigtig muligt når man skulle bruge ham..
    Så ja, almindelig undervisning hvis det er muligt! smiley

• #29   4. jan 2013 Jeg må vente med, at starte til den 12 August 2013 da der ikke er plads på skolen
    af den simple grund, at der er stor intersse for uddannelsen...
    Men det er ok så kan jeg spare lidt mere sammen...

• #30   7. jan 2013 Lyder lidt som noget skidt. de har råbt højt om mangel på maskinmestre, og nu siger du at der ikke er plads smiley Håber da det er faldet til ro i 2014 når jeg skal ind da! smiley

• #31   7. jan 2013 det er fordi der er kommet et loft på optaget af maskinmester studerne...

• #32   7. jan 2013 vi arbejder stærkt på at få det hævet

• #33   7. jan 2013 Jeg satser også på at starte til august i frederikshavn, glæder mig rigtig meget til at komme igang!
    Jeg har dog HTX, og er udlært smed her til juli, så kan tage den direkte smiley
    Er der nogle der har noget at fortælle om skolen i frederikshavn?

• #34   7. jan 2013 Har hørt at Martec i Frederikshavn er en rigtig god skole. Var deroppe for 2 år siden, og så også fint ud. Man ser ud til at lære meget alsidigt indenfor faget, og har da aldrig hørt noget skidt om det.

• #35   7. jan 2013 Martec er fin nok, de skal til at sætte lidt i stand så det bliver en "næsten" ny skole,

MEN. hvis i alligevel skal til at flytte efter det, så gør lige op med jer selv hva i gerne vil beskæftige jer med, Fx så gør fredericia meget ud af off shore og grøn energi. så i skal måske kigge lidt efter hva skoler til byder af linjer for der nogle valgfag som ik er på andre skoler en den ene.

• #36   13. jan 2013 Grunden til, at jeg må vente på at komme på adgangskursus i Fredericia er, at de kun optager det antal elever som der er plads til på selve maskinmester studiet.
    Dvs hvis alle består adgangskurset i Fredericia, så er kommer man videre på maskinmester studiet.
    I Århus har jeg ladet mig fortælle, at adgangkurset foregår på Århus ingeniør højskole eller i samarbejder dermed. Dvs, at de kan have 50 elever der alle består adgangskurset, men Århus maskinmester skole vælger så ud hvem de vil have på selve maskinmeter studiet.
    Jeg har vlagt Fredericia fordi jeg har hørt godt om skolen og da jeg i mange år har arbejdet i olie og gas industrien er det måske den vej jeg vil fortsætte med.
    Men det er jo mange muligheder uanset hvilken skle man læser på..

• #37   14. jan 2013 det er nemlig det fede ved den uddannelse... der er så mange muligheder...

• #38   3. aug 2013 Hej ...
    Så er jeg igang med maskinmester uddannelsen eller dvs, at jeg er startet på et matematik opfrisknings torsdag og fredag i denne uge hele næste uge.
    officelt starter vi på adgangskursus den 12 .
    Det bliver spændende og hårdt ( specielt i denne varme ) Jeg føler det er det helt rigtige jeg gør, det er en drømmeuddanelse for mig så nu skal det være smiley
    Og så kan jeg gå og fundere over hvilken mc jeg skal give mig selv i gave når jeg for maskinmester diplomet .. smiley

• #39   3. aug 2013 Maskinmestere har jo en del med store
    Motorer at gøre, så en boss hoss er vel det mest rigtige valg? smiley

• #40   4. aug 2013 Selvom man er maskinmester så tror jeg, at en boss hoos er lige i overkanten smiley
    Den er sikker fremragende til, at køre meget meget langt på og kun lige ud smiley

• #41   4. aug 2013 Hmm...costum cykel med Zab bådmotor så? Du ved de der (somregel turkisblå) med gigantisk svinghjul, så de i tomgang står med måske 50 omdrejninger/minut? smiley
    Andre relativt gode forslag kan også forefindes smiley

• #42   13. jan 2014 Så har jeg gennemført adgangskursus på Fredericia maskinmester skole og er nu klar til, at starte på selve uddannelsen den 27 januar smiley

• #43   13. jan 2014 det er fanme kanon... tillykke..

har du allerede en ide om hvilken retning du vil eller?

• #44   13. jan 2014 god vind fremover, og hæng nu I med lektierne, det betaler sig I sidste ende

• #45   14. jan 2014 Godt gået, har selv været igennem adgangskurset på SIMAC smiley

• #46   14. jan 2014 Gert
    Jeg har ikke besluttet mig for hvilken retning jeg vælger men det bliver enten energi på havet eller den maritime..... smiley

• Chris -
    Chris - Tilmeldt:
    okt 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #47   3. okt 2014 Hej alle, jeg har oprettet en profil udelukkende for trådens skyld, super god tråd som Allan L har fået lavet. Syntes du løbende skal skrive lidt fra hvert semester for andre interesserede, hvis du har overskuddet smiley

Er selv studerende på AAMS på bachelorsemestret.Og bare lige som et lille selvtillidsboost til dig, så er en af mine klassekamerater 51år, han havde en erhvervserfaring som virkelig prægede hans tilgang til det teoretiske på en positiv måde, så alder er kun hvad man selv gør det til!

PS. Hvis du sidder og alt sammen ser sort og fuldkommen uoverskueligt ud, så vent 1-2 uger op til eksamen, der kommer altid en åbenbaring, og spring IKKE eksamensopgaver over. held og lykke!

• #48   3. okt 2014 Status på mit uddannelses forløb på Fredericia maskinmesterskole.
    Som jeg før har skrevet så har jeg bestået adgangskursus og jeg klarede mig også igennem 1 semester og jeg er nu i gang med 2 semester.
    På første semester skulle vi så rigtig i gang med EL, Damp, Motor og hydraulik desuden havde vi materiale lære og vi blev undervist i viberation i lejer mm.
    EL har jeg skullet kæmpe med da min teoretiske viden om EL har været begrænset til det vi lærte på adgangskursus, men efterhånden er jeg ved at komme efter det.
    Det samme gælder for motor og damp der er dage hvor det går nemt og andre dage hvor man er meget i tvivl. Men man skal bare kæmpe så kommer det.
    Her på andet semester er vi gået videre i EL hvor vi ser på og laver beregninger med EL motorer og generatorer og vi har undervisning i miljø som feks. slam behandling på spildevands anlæg. Og vi har mere motor og damp lære.
    Vi skal op til 2 mundtlige prøver her til Jul en i EL og en eksamen hvor man kan trækker et spørgsmål inden for motor, damp, miljø og nååå ja pumper så er der er skisme nok at se til.
    Held og lykke til dig Chris og tak for dit indlæg...
    smiley

• #49   3. okt 2014 Spændende læsning i denne tråd, og fedt at du bliver ved med at opdatere tråden. Jeg er selv på 4. teori semester som jeg læser som fuldtids fjernstudie på AAMS. Vi har også et par stykker på din alder i klassen, men også ældre smiley Jeg mener at den ældste er 53. Det giver nogle rigtig gode diskussioner i klassen, da næsten alle i klassen kommer med en god del erhvervserfaring i bagagen.

• #50   4. okt 2014 Hej Kim er det ikke svært, at læse via fjernundervisning ?

• #51   5. okt 2014 Der er ingen tvivl om at det kræver disciplin at læse herhjemme fra, der er mange muligheder for at lave alt muligt andet end skolearbejde. Så om det er svært er nok mest et spørgsmål om man kan holde sig selv i ørene og få læst og lavet de ting der skal laves. Og så kommer jeg også kun i laboratorier 5-6 gange i løbet af et semester i forbindelse med at vi her indkald på skolen. Det plejer at være 2 gange af tre dages varighed på et semester. Men det er da nogle gange man kunne ønske sig at der var mulighed for noget mere lab tid smiley
    Undervisningen på fjernstudie foregår over videokonference med programmet, Adobe Connect, hvor vi har mulighed for at stille underviseren spørgsmål undervejs og desuden bliver disse forelæsninger optaget så man kan se dem igen senere hvis man ikke fik det hele med. Det syntes jeg er rigtig rart. Desuden har vi mulighed for at booke en underviser til hjælp og vejledning hvis der skulle komme ekstra spørgsmål op efter en forelæsning.
    Uddannelsen er meget projektorienteret, da vi i vores studiegrupper får et nyt mini projekt hver uge ifm. de forskellige fag. dette resulterer altid i en skriftlig rapport, samt en klasse fremlæggelse hver fredag, igen via videokonference. Desuden er der ugentlige afleveringer som skal laves for at man kan blive indstillet til eksamen. Desuden har vi på hvert semester et overordnet projekt som vi arbejder med over hele semestret og som danner grundlag for en eksamen også. Lidt som forberedelse til bachelor projektet.
    I min studiegruppe har vi valgt at bruge meget tid sammen via connect (ca. 8-9 timer om dagen), da det giver mange gode debatter omkring forskellige problemstillinger, og det syntes jeg er med til at give god forståelse for stoffet.

Det blev en halvlang forklaring, men det var mest for at give dig en ide om hvordan det er at læse på fjernstudie smiley

• #52   6. okt 2014 Tak for dit indlæg Kim smiley Vi har nu heller ikke så meget lab tid vi har lige lavet 5 forsøg / opstillinger i EL som vi skal fremlægge til en mundtlig intern eksamen individulet. Til hvert forsøg havde vi kun 2 lektioner hvilket jeg syntes er alt for lidt når man ikke har haft el før. Et forsøg går ud på, at kople en generator ind på en ande genrator der er i drift og der skal monteres lednigner mm og vi har kun 20 til at lave forsøgene inklusiv klargøring... så det er ikke bare lige.
    I denne uge skal vi 2 dage til Esbjerg og prøve at bruge en Autolog og skille en turbolader ad samt en seberator..
    Der er nok plus og minusser ved begge uanset om man studere på den ene eller anden måde, feks er jeg i en gruppe der ikke fungere så godt desvære.

• Erling M
    Erling M Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
    #53   26. sep 2017 Hej, hvordan gik dit maskinmesterstudie?

• #54   5. dec 2018 Det gik ikke så godt smiley

• #55   6. dec 2018 Hvorfor Allan? smiley
    Jeg er selv maskinmester AAMS, jeg har Erfaret at man skulle være god til at sidde stille og ikke lade sig distrahere, så skal man nok komme igennem, men det er ET totalt forfærdeligt studie at komme igennem, hvis du spørger mig smiley

• #56   6. dec 2018 Jamen jeg var lidt uheldig på flere måder som jeg ikke vil kede jer med bla. dødsfald i familien.
    Jeg har så arbejdet i Norge de sidste par år men nu er gløden vendt tilbage og det trækker i mig jeg syntes, at EL er virkelig spændende men svært smiley

har du / i set ham her ?

https://www.youtube.com/watch?v=tKki89sq0XY&t=68s

Men jeg bliver 53 næste år så det er ved at være sidste udkald bare jeg var 20 men det kan man jo ikke lave om på...
    Men hvis jeg kan nå, at arbejde som maskinmester 10 - 15 år så er det bedre end ingenting...
    Har du fået job Nico ?

• Erling M
    Erling M Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
    #57   9. dec 2018 Ærgerlig over at høre dette ikke kunne lykkedes for dig, i denne omgang, men håber du kan vende stærk tilbage.
    Må jeg spørge hvor lang du var i det?
    Tænker(ja har faktisk tænkt over det i nogle år) at begynde på studiet. Er selv snart 40, og trænger til nye udfordringer.

• #58   9. dec 2018 Fik job
    Det er nemt:)
    Pt på barsel, det skal der tid til-
    Vh

• #59   10. dec 2018 Hej Erling
    Jeg nåede et stykke ind i 2 semester...
    40 så er du ung endnu smiley
    Jeg tror det sværeste er, at skule starte i skole igen sammen med nogle med studerende som er 20 år gamle.

• #60   10. dec 2018 Tillykke Nico ..

Kommentér på:
Maskinmester

Annonce