16.311 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
60 Svar
Maskinmester Maskinmester
Hej alle.
Selv om jeg er ved, at være lidt grå i siderne har jeg meget lyst til, at uddanne mig til Maskimester og jeg regner med, at starte i Fredericia til Januar 2013.
Jeg ved godt, at det er en uddannelse der kræver, at man hænger i jeg har da også forberedt mig en masse feks ved at læse matematik og fysik op.
Er der nogle af jer der er:
Maskinmester?
I gang med maskinmester uddannelsen ?
Påtænker at begynde?
Så høre jeg gerne fra jer.
0 synes godt om
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 90 Svar: 506
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 4 Emner: 7 Svar: 287
Sad ofte til midnat med lektier.
Men når du står med dit papir i hånden, er der et utal af brancher og stillinger du kan besætte.
Kan man sin matematik, kan det ikke gå helt galt.
Da næsten alle fag kører med matematikken som baggrund.
sep 2011
Emner: 17 Svar: 454
Styrken ved maskinmesteruddannelsen er at den kommer rundt i mange mange brancher og fag. Det er så samtidigt også den store svaghed, for der er ikke nogen af tingene man kommer rigtigt til bunds i.
Jeg er fint tilfreds med at være maskinmester, men kunne jeg gøre det om ville jeg have læst en form for ingeniør istedet. De går mere i dybden med nogle færre områder.
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 38 Svar: 124
maj 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 77
Vil sige lektie byrden variere meget, både reelt set fra skolen af, men også rent personligt - vi har jo alle vores styrker..
Men vi havde dog ingen over 40 i vores klasse, men da vi sluttede her til januar var vi fra 23 til 37 år - fordelt på 17 mand..
Derudover er arbejdsløsheden for os jo lav, og (nu ved jeg ikke hvad du har lavet inden) men umiddelbart vil jeg antage du har noget erfaringen inden for nogen af områderne som vil komme dig til hjælps, om ikke andet så bagefter når du skal søge job
maj 2008
Så er der så noget indledende skole, alt efter hvad du har af foregående uddannelse - er du eksempelvis gymnasielt uddannet skal du 1,5 på værkstedsskole(9 mdr skole og 9 mdr praktik), er du derimed håndværksmæssigtuddannet skal du på nogle adgangskurser(fysik, kemi, matematik, dansk osv), der vist nok tager ca 6 mdr(jeg tog den gymnasielle vej, så er ikke sikker)..
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.670
mulighederne er uendelige og der er massere af jobs og der er hele tiden nye markeder der får øjene op for hva vi kan. på Simac kan vi prale af at ud af de sidste 282 der demitterede, er der 1 der er ledig.
mvh
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 88
Det er en meget bred uddannelse, som giver utroligt mange muligheder i hele verden.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 10
Jeg studerer i Aarhus, som jeg synes er et rigtig godt sted.
Spørg endelig, hvis du har noget på hjerte
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 38
Jeg er i sin tid udlært Plade & Konstruktionssmed og jeg har en maskintekniker uddannelse. Jeg arbejder på olie og gas anlæg på Norsk sektor som smed / svejser / rørlægger men jeg har længe haft lyst til, at
komme videre så jeg har sparet penge sammen til at kunne læse uden at skulle tænke for meget på økonomien så jeg er faktisk fast besluttet på at skulle læse til maskinmester dog skal jeg have adgangskurset først.
Jeg har fysik matematik, engelsk, dansk på C niveau men jeg skal opgradere matematik og fysik til B niveau.
Så jeg har sat mig lidt ind i sagerne
Jeg syntes det er rart, at høre fra andre der har haft eller har samme ønsker om uddannelse.
Er EL delen sværere end det andet stof ?
aug 2011
aug 2007
Held og lykke med uddannelsen
aug 2011
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 110
Forresten er det rigtig godt at være maskinmester, dog er der mange der tror at man er en slags udvidet smed og det kan være lidt irriterende i længden altid at skulle forklare hvad det går ud på
mar 2007
Følger: 65 Følgere: 55 MC-er: 12 Emner: 91 Svar: 511
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 17
Jeg er udlært Rustfast Klejnsmed, og har tit overvejet den uddannelse.
Mit spørgsmål er så, om man ikke kan tage adgangs kurset på aftenskole?
Altså så man kan arbejde samtidig med, og op til selve uddannelsen starter.?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.020
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 10
aug 2011
jeg starter på adgangskursus på skolen så kan man nå at lære nogen af de andre at kende inden maskinmesterstudiet..
maj 2010
Jeg kender ikke nogen maskinmestre som har gået arbejdsløs, og ikke har kunnet finde et nyt job.
Der hvor jeg arbejder, suger vi ligefrem alle de maskinmestere til os, som vi kan få. Og vi tager dem også gerne lige fra skolen, og har rigtig mange praktikanter. Så hvis man ikke er alt for kræsen i starten ( startløn og transport ), ja så vil jeg sgu` sige, at det er 99% sikker at finde arbejde som maskinmester.
aug 2011
Det er nok rigitg hvad du skriver , og jeg tror da også, at jeg finder et job ret hurtigt ellers ville det ikke give mening , at læse til maskinmester. Jeg mener ud over at gøre det fordi det interessere mif så skal man jo også have noget at leve af.
Jeg tror DONG kan være interressant det virker som om de tjener godt der
maj 2010
Og hvis du tegner en DONG kontrakt, så husk og få den 20 mill. klausul med. Det er jo blevet så moderne.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Hvis din interesse og vilje er til stede, har dine uddannelsesønsker og behov Ikke noget at gøre med antallet af år du har på arbejdsmarkedet. Det lyder for mig som om du har haft en drøm i årevis, og du har til oog med anskaffet dig mulighederne - bare kom i gang, ellers vil du fortryde det resten af dine dage:-)
aug 2011
Jeg er også fast besluttet på, at starte til januar 2013.
Tak for dit indlæg.
aug 2011
Og jeg har taget dem alle til mig. Og jeg skal nok komme med flere spørgsmål
aug 2011
En mulighed, men personligt tror jeg det er bedst, at studere på almindelig vis hvor man er i kontakt med lære og medstuderende
dagligt.
De tilbyder adgangskursus fra August 2012 via fjernundervisning..
maj 2008
Har selv engang prøvet noget fjernundervisning hvor jeg skulle læse op fra mat b til mat a, men da jeg ikke havde andre end mig selv til at hjælpe mig gjorde det, det virkelig besværligt at løse opgaverne, og selvom læreren havde givet udtryk for man kunne komme i kontakt med ham var det aldrig rigtig muligt når man skulle bruge ham..
Så ja, almindelig undervisning hvis det er muligt!
aug 2011
af den simple grund, at der er stor intersse for uddannelsen...
Men det er ok så kan jeg spare lidt mere sammen...
nov 2007
jul 2011
jul 2011
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.076
Jeg har dog HTX, og er udlært smed her til juli, så kan tage den direkte
Er der nogle der har noget at fortælle om skolen i frederikshavn?
nov 2007
jul 2011
MEN. hvis i alligevel skal til at flytte efter det, så gør lige op med jer selv hva i gerne vil beskæftige jer med, Fx så gør fredericia meget ud af off shore og grøn energi. så i skal måske kigge lidt efter hva skoler til byder af linjer for der nogle valgfag som ik er på andre skoler en den ene.
aug 2011
Dvs hvis alle består adgangskurset i Fredericia, så er kommer man videre på maskinmester studiet.
I Århus har jeg ladet mig fortælle, at adgangkurset foregår på Århus ingeniør højskole eller i samarbejder dermed. Dvs, at de kan have 50 elever der alle består adgangskurset, men Århus maskinmester skole vælger så ud hvem de vil have på selve maskinmeter studiet.
Jeg har vlagt Fredericia fordi jeg har hørt godt om skolen og da jeg i mange år har arbejdet i olie og gas industrien er det måske den vej jeg vil fortsætte med.
Men det er jo mange muligheder uanset hvilken skle man læser på..
jul 2011
aug 2011
Så er jeg igang med maskinmester uddannelsen eller dvs, at jeg er startet på et matematik opfrisknings torsdag og fredag i denne uge hele næste uge.
officelt starter vi på adgangskursus den 12 .
Det bliver spændende og hårdt ( specielt i denne varme ) Jeg føler det er det helt rigtige jeg gør, det er en drømmeuddanelse for mig så nu skal det være
Og så kan jeg gå og fundere over hvilken mc jeg skal give mig selv i gave når jeg for maskinmester diplomet ..
nov 2007
Motorer at gøre, så en boss hoss er vel det mest rigtige valg?
aug 2011
Den er sikker fremragende til, at køre meget meget langt på og kun lige ud
nov 2007
Andre relativt gode forslag kan også forefindes
aug 2011
jul 2011
har du allerede en ide om hvilken retning du vil eller?
aug 2007
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
aug 2011
Jeg har ikke besluttet mig for hvilken retning jeg vælger men det bliver enten energi på havet eller den maritime.....
okt 2014
Følger: 1 Svar: 1
Er selv studerende på AAMS på bachelorsemestret.Og bare lige som et lille selvtillidsboost til dig, så er en af mine klassekamerater 51år, han havde en erhvervserfaring som virkelig prægede hans tilgang til det teoretiske på en positiv måde, så alder er kun hvad man selv gør det til!
PS. Hvis du sidder og alt sammen ser sort og fuldkommen uoverskueligt ud, så vent 1-2 uger op til eksamen, der kommer altid en åbenbaring, og spring IKKE eksamensopgaver over. held og lykke!
aug 2011
Som jeg før har skrevet så har jeg bestået adgangskursus og jeg klarede mig også igennem 1 semester og jeg er nu i gang med 2 semester.
På første semester skulle vi så rigtig i gang med EL, Damp, Motor og hydraulik desuden havde vi materiale lære og vi blev undervist i viberation i lejer mm.
EL har jeg skullet kæmpe med da min teoretiske viden om EL har været begrænset til det vi lærte på adgangskursus, men efterhånden er jeg ved at komme efter det.
Det samme gælder for motor og damp der er dage hvor det går nemt og andre dage hvor man er meget i tvivl. Men man skal bare kæmpe så kommer det.
Her på andet semester er vi gået videre i EL hvor vi ser på og laver beregninger med EL motorer og generatorer og vi har undervisning i miljø som feks. slam behandling på spildevands anlæg. Og vi har mere motor og damp lære.
Vi skal op til 2 mundtlige prøver her til Jul en i EL og en eksamen hvor man kan trækker et spørgsmål inden for motor, damp, miljø og nååå ja pumper så er der er skisme nok at se til.
Held og lykke til dig Chris og tak for dit indlæg...
nov 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 654
aug 2011
nov 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 654
Undervisningen på fjernstudie foregår over videokonference med programmet, Adobe Connect, hvor vi har mulighed for at stille underviseren spørgsmål undervejs og desuden bliver disse forelæsninger optaget så man kan se dem igen senere hvis man ikke fik det hele med. Det syntes jeg er rigtig rart. Desuden har vi mulighed for at booke en underviser til hjælp og vejledning hvis der skulle komme ekstra spørgsmål op efter en forelæsning.
Uddannelsen er meget projektorienteret, da vi i vores studiegrupper får et nyt mini projekt hver uge ifm. de forskellige fag. dette resulterer altid i en skriftlig rapport, samt en klasse fremlæggelse hver fredag, igen via videokonference. Desuden er der ugentlige afleveringer som skal laves for at man kan blive indstillet til eksamen. Desuden har vi på hvert semester et overordnet projekt som vi arbejder med over hele semestret og som danner grundlag for en eksamen også. Lidt som forberedelse til bachelor projektet.
I min studiegruppe har vi valgt at bruge meget tid sammen via connect (ca. 8-9 timer om dagen), da det giver mange gode debatter omkring forskellige problemstillinger, og det syntes jeg er med til at give god forståelse for stoffet.
Det blev en halvlang forklaring, men det var mest for at give dig en ide om hvordan det er at læse på fjernstudie
aug 2011
I denne uge skal vi 2 dage til Esbjerg og prøve at bruge en Autolog og skille en turbolader ad samt en seberator..
Der er nok plus og minusser ved begge uanset om man studere på den ene eller anden måde, feks er jeg i en gruppe der ikke fungere så godt desvære.
mar 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
aug 2011
mar 2007
Jeg er selv maskinmester AAMS, jeg har Erfaret at man skulle være god til at sidde stille og ikke lade sig distrahere, så skal man nok komme igennem, men det er ET totalt forfærdeligt studie at komme igennem, hvis du spørger mig
aug 2011
Jeg har så arbejdet i Norge de sidste par år men nu er gløden vendt tilbage og det trækker i mig jeg syntes, at EL er virkelig spændende men svært
har du / i set ham her ?
https://www.youtube.com/watch?v=tKki89sq0XY&t=68s
Men jeg bliver 53 næste år så det er ved at være sidste udkald bare jeg var 20 men det kan man jo ikke lave om på...
Men hvis jeg kan nå, at arbejde som maskinmester 10 - 15 år så er det bedre end ingenting...
Har du fået job Nico ?
mar 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
Må jeg spørge hvor lang du var i det?
Tænker(ja har faktisk tænkt over det i nogle år) at begynde på studiet. Er selv snart 40, og trænger til nye udfordringer.
mar 2007
Det er nemt:)
Pt på barsel, det skal der tid til-
Vh
aug 2011
Jeg nåede et stykke ind i 2 semester...
40 så er du ung endnu
Jeg tror det sværeste er, at skule starte i skole igen sammen med nogle med studerende som er 20 år gamle.
aug 2011
Maskinmester