Lovliggørelse / konstruktiv ændring af stel? {{forumTopicSubject}}
Hej med Jer
Jeg har købt en GL500 Silverwing, som er stor og tung - og må laste 190 kg.
Den kunne jeg godt tænke mig, som en del af et café projekt, blev bygget om til kun 1 person - og væk med bagagebærere og sidetasker.
Mit ønske er at skære et par stivere af til det nuværende dobbeltsæde og bagagebærer, og montere et nyt subframe med plads til kun et enkelt sæde.
Cyklen har mono-dæmper, så det er principielt ikke en bærende del.
Er der nogen der har erfaring med, hvad man skal gøre for at kunne få sådan en ombygning permanent godkendt som en konstruktiv ændring?
Jeg har vedlagt 3 billeder:
- Cyklen som den ser ud nu.
- En cykel der er ombygget i bagenden, som jeg vil have den.
- Et subframe der kan bruges i stedet.
Hvilke råd har I? (Og ja, rent håndværksmæssigt bliver det naturligvis lavet forsvarligt)
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 2 Svar: 10
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 2 Svar: 10
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 12 Svar: 271
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973538&vId=0
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1947435&vId=209219
I øvrigt syntes jeg det er synd at ombygge en så fin Silverwing. Økonomisk ville det bedre kunne betale sig, at sælge Silverwing'en og så finde en gammel dansker til projektet.
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 2 Svar: 10
Og har fået den billigt, fordi der er skade på kåbe og en flænge i sædet. Så som donor er den perfekt. Har kun kørt 32.000 km.
Jeg prøver at læse på dine links, tak for det.
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 2 Svar: 10
Den del er jeg ikke så bange for, for cyklen er veteran og afgiften er meget lille eller slet ikke.
Det er selve syns-delen af den konstruktive ændring, som jeg interesserer mig for. Denne har principielt ikke noget med skat at gøre.
dec 2014
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 232
Så synd at alle de fine gamle cykler skal ødelægges håber snart den dille slutter..
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 2 Svar: 10
Jeg har også en fin gammel klassisk cykel, som skal vedblive med at være original. Og denne donor har altså nogle kosmetiske mangler, så den aldrig vil blive restaureret igen - det vil være alt for dyrt i forhold til hvad den er værd.
Så enten lider den en stille død, eller også skal den genopstå og blive værdsat.
En GL500 har vist aldrig været elsket af nogen. Men det bliver den nu. At noget er gammelt gør det ikke nødvendigvis bevaringsværdigt.
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 12 Svar: 271
SKM2008.954.HR:
Højesteret fastslog, at de ændringer, der blev foretaget ved en motorcykels stel i forbindelse med en motorudskiftning, og som bestod i en forlængelse af de to forreste stelrør med ca. 38 mm, en forlængelse af de øverste stelrør foran saddelrøret og selve saddelrøret med ca. 20 mm samt en opretning af de øverste stelrør bag ved saddelrøret, var konstruktive ændringer af stellets dimensioner, som bevirkede, at motorcyklen ikke i afgiftsmæssig henseende var identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj. Ændringerne udløste derfor ny registreringsafgift.
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 2 Svar: 10
Det der står er, at motorcyklen efter ombygningen har skiftet identitet. Præcis det samme som sker, hvis man smider en 330i motor i en bmw 320i.
Der står IKKE at ombygningen kan synes.
okt 2010
Følger: 16 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 49 Svar: 506
Du bliver nød til at være en crime rider hvis du vil gennemføre dit projekt.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Jeg ved at de gerne vil have ændret reglerne så stort set alt (forsvarligt) kan synes. Men hvordan eller hvornår det bliver ved jeg ikke.
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.591
mar 2007
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 23
At få godkendt sådan en ændring er normalt ikke noget den almindelige hobbybygger har ressourcer til. Dit bedste bud vil nok være at tage kontakt til SKAD, de vil om nogen kunne rådgive dig i forhold til dine muligheder.
90% af de svar du får herinde mht. ombygning af stel er rent gætværk fra folk der læser lovtekster som fanden læser biblen.
F.eks. i den konkrete sag der linkes til ovenover, hvor der mangler oplysningen om at denne stelændring kun er lovlig, da der foreligger en godkendelse fra færdselsstyrelsen til at ændre i stellet ved udskiftning af motor. HD motorcykler er lidt specielle på dette punkt.
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 12 Svar: 271
Synshallerne syner alt som kan bremse og ingen politimænd ved noget som helst om MC'er.
Hvis en gammel MC f.eks. har en anden kåbe så betyder det ikke noget fordi den jo har været skadet.
Hvis en gammel MC er lavet om til scrambler så må man jf. ovenstående links til SKAT gerne gøre det. Husk det er centralt løbende ombygning - d.v.s. over mere end 12 måneder - kan dokumenteres (f.eks. v.h.a. regninger på dele):
"Mange motorcykler ombygges hen ad vejen i vidt omfang. En ny forgaffel det ene år, en ny motor (under 20 pct. effektforøgelse) det andet år, og en ændring fra kædetræk til remtræk det tredje år. Sådanne ændringer falder ind under lovens fritagelsesbestemmelser for almindelige løbende vedligeholdelse. Hvis ændringerne blev foretaget på én gang, ville det blive betragtet som afgiftsmæssigt identitetstab, hvorefter der skal betales ny registreringsafgift.
Ved ombygninger foretaget på én gang forstås ombygninger, der er foretaget inden for samme år (12 efter hinanden følgende måneder).
Det er således afgørende i relation til spørgsmålet om identitetstab eller ej, at det kan dokumenteres/sandsynliggøres, at der er tale om, at ombygningen er foretaget over et længere tidsrum. Dokumentationen kan eksempelvis bestå i fakturaer på indkøb af reservedele eller værkstedregninger i tilknytning til ombygningerne, eller i form af billeddokumentation for en trinvis ombygning over nogle år. Det er ejeren af motorcyklen, der har denne forpligtelse til at kunne dokumentere ombygningen, og at ombygningen er foretaget over et længere tidsrum".
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1947435&vId=209219
mar 2007
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 23
Nu er det ikke praksis manden spørger om. Og det gør det stadig ikke lovligt. Og uanset hvor mange gange du bringer SKAT på banen, så har de INTET at gøre med hvorvidt en ændring bør kunne synes eller ej. Det tager de IKKE stilling til.
Så nej, SKAT bestemmer ikke om du må eller ej, de tager udelukkende stilling til afgiften. Så er det vist heller ikke sværere at forstå.
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 2 Svar: 10
Det har ikke noget med selve den tekniske godkendelse at gøre. Selvom skat ikke vil have afgift pga. monteringen af en ny forgaffel, så kan fstyr sagtens have en holdning til, at det ikke er lovligt at bytte den alligevel.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
De siger begge at det er rørende simpelt. Har du et stel hvor bagstel og bærende trekant (det rundt om motoren) er i en og samme konstruktion, så SKAL der være en eller anden form for anerkendt dokumentation på det.
De mest indlysende er TÜV og producenten.
Har du løst bagstel som boltes på, så hakker du bare løs - det er ikke bærende.
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
http://autoconsult.dk
Ham her er hvis den vej man skal gå hvis det skal være lovligt.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
I freedom to build, fremgår det dog, at man ikke må skære i bagrammen.
Og til trådstarter:
Jo, GL500 har skam været elsket af nogen, og er også stadig en populær model blandt CX-kørere.
En GL500/650 kan ikke blive til en pæn caferacer
jun 2006
Følger: 1 Følgere: 49 MC-er: 2 Emner: 216 Svar: 844
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
apr 2020
Følger: 53 Følgere: 39 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 1
Må jeg høre hvordan det hele endte? Jeg står lidt i samme situation - dog hvor min GL’er ER blevet ombygget og jeg nu skal have plader på.
Mvh. Jacob
Lovliggørelse / konstruktiv ændring af stel?