5.403 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 112 Svar

Fortrydelse af køb fra købers side ??!! Hjælp advokat !!!!! Fortrydelse af køb fra købers side ??!! Hjælp advokat !!!!!

Hej alle sammen !
Jeg har et spørgsmål. For 2 måneder siden købte jeg en yamaha xv bobber hjem fra Tyskland. Den blev leveret. Da jeg har kørt en lille prøvetur på den på prøveplader blir jeg hurtigt klar over at jeg vil sælge den igen da jeg sidder ringe på den. Jeg vælge at skippe den retur til Tyskland og smider den på Ebay som auktion. I teksten skriver jeg grunden til salget og at det er en tysk maskine med tysk Brief. Nævner i teksten hvad der står i den tyske reg attest og at jeg ikke har bygget noget om på cyklen. Endvidere skriver jeg at jeg ikke kender den tyske lovgivning. Hvad der kræves der skal stå i den tyske attest. Skriver endvidere at den er brugt og ikke i pæn stand og at man gerne må komme og kigge og prøvekøre. Privat salg så fraskriver mig at give garanti eller tage den tilbage.Så vidt så godt. Beskrevet så godt som jeg nu kan. Der er en tysker der køber den. Han betaler og jeg kontakter en speditør der leverer cyklen. Han skriver så idag at han ville til den tyske Tüv idag og få plader på. Det kunne han ikke. Fodhvilerne, bagfælget og potterne stod ikke i den tyske reg attest . Han vil nu annulere købet og vil have jeg tager den tilbage. Hvis ikke vil han pudse advokat på mig. Hmmm ... Og nu tænker jeg. Hvordan er jeg stillet ? Har beskrevet cyklen som den er. Skrevet hvad der står i den tyske reg attest. Lagt billeder op af biken og reg attesten. Manden har købt den uden at besigtige den.
Har tilbudt ham 100 euro men det vil han ikke smiley

Nogen der har lidt forstand på jura ? På forhånd tak for hjælpen smiley

Hilsen Frank

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fortrydelse af køb fra købers side ??!! Hjælp advokat !!!!!
  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #1   25. aug 2014 Spørgsmålet er vel om det er dansk eller tysk købelov der er gældende !!

Hvis du har skrevet det der er, om cyklen. Så er der vel intet at komme efter ?

• #2   25. aug 2014 Hej Frank

Sørg for at gemme jeres korrespondance med de detaljer som du beskriver, så er jeg 100% sikker på, at du intet har at frygte.

Jeg kender heller ikke den tyske lovgivning, men sådan som jeg ser det, så er salget foregået i Danmark (du er sælger) og så gælder dansk lovgivning.

Så længe han ikke kan bevise, at du har vildledt ham, så er der for ham ingen sag - advokat eller ej.

Søren

• #3   25. aug 2014 Ja det er det jeg ikke ved. Blir sgu bare nervøs når han truer med advokat. Jeg har beskrevet cyklen som den stod samt lagt billede ind af den tyske attest hvor der kunne ses hvad der var tilføjet den. Har jo ikke skrevet hvad jeg tror der mangler at blive tilføjet. Aner jeg intet om jo. Og som sagt er den hentet sådan i tyskland og der var plader på da den blev hentet.

• #4   25. aug 2014 Hvis du har fået dine penge, og han har fået sin cykel, så er den vel ikke længere - lad ham skrige!!!

• #5   25. aug 2014 Hej Søren
    Sys absolut ikke jeg har vildledt ham. Som sagt beskrevet cyklen som den står. Men der var åbenbart nogle ting som ikke stod i den tyske reg attest. Og skriver højt og tydeligt i min annonce at jeg ikke ved hvad der kræves men kun at jeg kan se hvad der står i attesten. Hmmm.. Men gider sgu ikke hænge på en advokatregning smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

#6   25. aug 2014 Hvis jeg var dig, for at få ro i sjælen. Vil jeg kontakte den lokale retshjælp, de kan fortælle dig om der en sag.. Gratis.

• #7   25. aug 2014 Ja så roligt ville jeg gerne kunne tage det lige nu Knud smiley

• #8   25. aug 2014 Ja må lige google lidt Simonsen... Har aldrig haft brug for advokat så må lige finde nogen der kan gi et gratis råd. Men måske er der joven jura gut med mc herinde smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

#9   25. aug 2014 Bare googl retshjælp+din by, de ved det, og vil evt sende manden et brev, hvor der står at der er ingen sag er.

• #10   25. aug 2014 Bor selv i Tyskland, tyskerne truer generelt med advokater vis det ikke lige går efter deres hovedet, har du evt link til salget på mc ? Artikel nummeret ?

• #11   25. aug 2014 Frank - du kan altså tage den med ro.
    Du kommer IKKE til at hænge på en advokatregning. Tyskeren rasler med en sabel, som han ikke har. Det vil koste ham mindst kr. 30.000 at få en sag i retten, og den vil alligevel ikke holde. Det er jeg helt sikker på ud fra det som du beskriver.

Søren

• #12   25. aug 2014 Eftersom du bor i Danmark, er det dansk lov der er gældende. Hvilket vil sige at han skal sagsøge dig i Danmark.

• #13   25. aug 2014 Hej Denis.... Her er artikelnummeret 161375523725

• #14   25. aug 2014 Ja er sgu godt nok lidt spændt.... Hmm... Skriver et sted i min artikel at så vidt jeg ved er alle ombygninger registreret men at jeg ikke kender de tyske regler. Efterfølgende skriver jeg hvad der står af ombygninger i den tyske reg attest. Og endvidere er der taget et billede af reg attesten og lagt i annoncen....

• #15   25. aug 2014 Hej Søren
    Ja nu må vi se. Men håber da han rasler med en sabel han ikke har smiley

• #16   25. aug 2014 Jesper C: jamen så skal / kan han vel bare sagsøge mig ?

• #17   25. aug 2014 Der er ingen garanti på ting solgt på ebay, med mindre du er oprettet som forretning på sitet, og man kan ikke som privat give garanti på en ebay annonce, nogen gør det dog, men de behøver ikke opfylde den garanti iflg tysk lov.
    Ebay køb er "købt som beset" og de fleste sælgere af større ting tilbyder da også at folk kan komme og se inden man byder, problemet er selvfølgelig afstanden, der er jo 1.500 km fra Skagen til det sydlige Tyskland.

• #19   25. aug 2014 Så er der link til min annonce....
    Ja Allan er jo så i tvivl om det med garanti da han mener at det han har fået ikke svarer til det han troede han havde købt. Men egentlig ved han jo ikke hvad han har købt da han ikke har set biken live....

• #21   25. aug 2014 Den er da ellers fed, hvad piver han for, opsøge det der gratis advokat hjælp, de kan hurtigt giver dig et svar på hvad du skal gøre, hvis du da skal gøre noget......

• #23   26. aug 2014 Sig han skal hoppe i havnen, det er fint som du har skrevet det, og der står også du ikke tager retur,
    Kan ikke forstå baghjulet ikke kan synes, den står da i papirer kan jeg se,
    Sig han kan finde sig en ny prüfer

• #24   26. aug 2014 Der står vist i papirerne at det er et 18".... Men der er faktisk kun et 15" baghjul på. Det er vist der problemet er....

• #25   26. aug 2014 Ja okay, men er det et org fælg er det ikke noget problem at få skrevet i papirerne koster bare lidt penge

• #26   26. aug 2014 Det ved jeg ikke om det er. Har slet ikke kigget på de ting. Om det der står i papirerne stemmer overens med cyklen. I min annonce skriver jeg jo også bare hvad der står i attesten. Og at jeg ud over det ikke kender til det tyske system. Tilbød ham også 100 euro så han kunne købe et 18" fælg brugt eller få det nuværende skrevet i papirerne. Men ville han ikke smiley

• #27   26. aug 2014 Gov ham et los i bollerne istedet for gratis købt som beset og beskrevet og dokumenteret med billeder så han har ingen sag, tomme trusler smiley

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

Følgere: 3 Svar: 313
    #28   26. aug 2014 Der er to forhold, der skal afklares, når man anlægger en retssag mod en fra et andet land:

(1) Hvilket lands lov skal bruges (den danske købelov fx?)

(2) I hvilket land skal retssagen anlægges (I Danmark eller Tyskland?)

For så vidt angår (1):

Eftersom du bor i Danmark og køber bor i Tyskland, er det den internationale købelov CISG, der gælder for jeres handel - med mindre i konkret har aftalt, at den ikke skal bruges.

CISG ligner den danske købelov rigtig meget, så det bør ikke være et problem.

Hvis sagen forholder sig, som du beskriver den, og du ikke har lovet køber guld og grønne skove pr. e-mail eller lignende, så ville jeg ikke være nervøs for den del. Det lyder ikke, som om motorcyklen lider af en mangel.

For så vidt angår (2):

Denne del kan vise sig mere irriterende.

Som jeg forstår dig, så har du leveret motorcyklen til køber i Tyskland - er det korrekt?

Hvis I har aftalt levering i Tyskland, så kan køber anlægge sagen i Tyskland. Hvis ikke har aftalt noget om levering, så er køber tvunget til at anlægge sagen i Danmark.

Det gør en ret væsentlig forskel - både (må man formode) for hans lyst til at anlægge sagen og for dine muligheder for at svare i sagen.

• #29   26. aug 2014 Esben Snarre : som du evt kan se i linket lover jeg ikke guld og grønne skove. Skriver motorcyklen er brugt og slidt. Den kører fint men de ting der står i det tyske brev stemmer åbenbart ikke overens med det der er på cyklen smiley skriver jo også i min annonce at jeg ikke har styr på hvad en tysk reg kræver. I annoncen skriver jeg at forsendelse med tysk speditør er inkl i prisen hvis den købes som " buy now ". Det blev den så jeg kontaktede et tysk firma der hentede cyklen hos mig og leverede den til køber.
    Og som sagt har køber ikke besigtiget biken før han købte den.
    Så det er sagen smiley smiley

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#30   26. aug 2014 Nu har jeg desværre begrænset erfaring med den her slags sager, så jeg kan ikke give dig et klokkeklart svar på, hvad der kommer til at ske.

Som flere ovenfor har skrevet, så vil det nok give dig lidt ro i maven, hvis du kontakter din lokale retshjælp. Det er gratis, og de har tid og mulighed for at sætte sig lidt ind i din sag.

Dog ligner CISG den danske købelov så meget, at køber kun kan ophæve handlen - dvs. kræve alle sine penge tilbage - hvis cyklen lider af en væsentlig mangel.

Hvorvidt cyklen lider af en mangel skal bedømmes ud fra, hvad du har givet ham opfattelsen af, at han har købt.

Dvs. hvis du har lovet, at cyklen kan indregistreres i Tyskland, så skal cyklen kunne indregistreres i Tyskland. Ellers har den en mangel, og formentlig en væsentlig mangel.

Som jeg læser din annonce, så har du dog konkret skrevet, at cyklen ikke uden videre kan indregistreres, men at den skal synes igen. Der er altså - umiddelbart - ingen garantier i det, du har skrevet i annoncen.

Hvis cyklen ellers kan køre, og du ikke har givet cyklen flere rosende ord med på vejen i jeres korrespondance, så tror jeg umiddelbart - og det er med forbehold for, at jeg stort set ikke kender din sag - ikke at cyklen lider af en væsentlig mangel.

Dvs. at køber ikke kan kræve sine penge tilbage.

Dit problem er derfor i min øjne først og fremmest, at køber måske er en skiderik, der rent faktisk anlægger sagen. Der er nemlig noget, der tyder på, at han kan anlægge sagen i Tyskland, hvilket jeg går ud fra vil være pænt irriterende for dig.

Hvis du ikke svarer i sagen i Tyskland, så risikerer du nemlig at blive dømt, uanset om du har ret.

Men tal med din lokale retshjælp, de kan hjælpe dig allerede nu, så du kan få lidt ro i maven.

• #31   26. aug 2014 Auktioner er ikke omfattet af Den Internationale Købelov smiley

• #32   26. aug 2014 Ja ved sgu ikke hvad jeg skal... Tage den tilbage eller forvente han kører en sag :-/? Og ja det eneste jeg skriver er at jeg går ud fra den kan synes da den var indreg da jeg hentede den. Men skriver jo også at jeg ikke kender de tyske regler....

• #33   26. aug 2014 Jeg ved godt, at det er nemt at sidde her på sidelinjen og give gode råd, men du skal for alt i verden ikke tage den retur. Det er virkelig ikke din skyld, at køber ikke har sat sig ordentlig ind i tingene eller blot været (for) godtroende. Hvis du havde vildledt ham (med vilje), så havde det været en anden snak.

Jeg kan med ret stor sikkerhed fortælle dig, at hvis en dansk advokat blev præsenteret for sådan en sag fra en køber, så havde han ikke taget den ;). Privat handel er IKKE omfattet reglerne om forbrugerkøb - det er alene et spørgsmål om, at køber skal bevise, at han er lovet noget andet end det han køber. Og det har jf. din annoncetekst IKKE været tilfældet - du skrev endda, at du ikke kendte de tyske regler. Hvilken større ansvarsfraskrivelse findes der? Det burde være det største vink med en vognstang om, at køber selv skulle undersøge, om den kunne indregistreres.

Endvidere modsvarer køberens udgift til en advokat slet ikke sagsgenstanden i denne sag. Du kan godt forvente, at han IKKE kører en sag!

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#34   26. aug 2014 Søren T

Jeg er fuldstændig enig med dig - jeg tror heller ikke, at der bliver en sag. Det burde jeg måske have skrevet mere tydeligt.

Mht den internationale købelov, så er det rigtigt. Den gælder ikke for auktionskøb. Men det er der - så vidt jeg kan se - heller ikke tale om her. Motorcyklen ser ud til at være købt til en fast pris. Men jeg kan selvfølgelig sagtens tage fejl.

Det gør dog nok ikke sælgers situation bedre, eftersom det i så fald er tysk ret, der finder anvendelse - og det har hverken du (gætter jeg), jeg eller Frank A's lokale retshjælp forstand på.

• #35   26. aug 2014 Ja den var på auktion på ebay men med mulighed for buy now. Og da den så var budt op på ca 700 euro valgte han buy now optionen.... Er bare så meget i tvivl om jeg kan fældes på at de ting der står i reg attesten ikke er på cyklen. Blandt andet bagfælg. Og fodhvilerne står der slet ikke.... Men har jo ikke tænkt på at tjekke om det stemmer overens smiley

• #36   26. aug 2014 Hvad vil de gøre vis du ikke tager den retur !!! Forbyde dig at komme ind i Tyskland ???

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#37   26. aug 2014 Frank A

For det første skal køber anlægge en sag. Det sker formentlig ikke, eftersom han ikke har givet mere for cyklen.

For det andet skal køber også vinde sagen. Det kan han - som du har oplyst sagen her - ikke.

Du har specifikt skrevet i din annonce, at cyklen skal synes og miljøgodkendes på ny, for at kunne indregistreres i Tyskland, OG at der er lavet konstruktive ændringer ved cyklen.

Efter min opfattelse har du derfor ikke lovet køber noget, som du ikke kan holde.

Jeg ville sove roligt, hvis jeg var dig.

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#38   26. aug 2014 denis j

En tysk dom kan fuldbyrdes i Danmark ligesom en dansk dom.

Dvs. worst case så er det altså bilen, motorcyklen, gulduret eller huset osv. der står for skud, hvis man ikke betaler.

Hvis man håber på at snyde folk for penge ved ikke at betale, så skal man være indstillet på, at man reelt aldrig kan komme til at eje noget mere.

• #39   26. aug 2014 Her er hvad han skrev efter at have været til tysk syn:Hallo Frank,
    der Skull, wie auch die zwanzig Euro sind bereits am Samstag eingetroffen, nochmals vielen Dank.
    Ich komme gerade vom TÜV, denn ich wollte meine Maschine anmelden,
    Fazit: große Schei.....e !!!!!  
    Anbei die gelisteten Mängel die nicht mit dem Kfz- Brief übereinander passen:
    1. Hinterradfelge ist eingetragen mit 18 Zoll, beim Motorrad selber ist aber eine 15 Zoll Felge drauf - Riesenproblem lt. TÜV
    2. Auspuffschalldämpfer TYP 1256 eingetragen, sind sie aber nicht, ist irgendein Eigenbau ohne KBA Zulassung -zu laut und keine Zulassung
    3. Rücklicht ist nur Bremslicht, kein Rückstrahler - ebenfalls keine Zulassung
    4. Fussrastenanlage vorverlegt, es liegt weder ein Gutachten vor, noch gibt es eine Eintragung im Brief
    5. Spiegel nicht regelkonform
    6. Hinterradabdeckung gekürzt, keine Eintragung
    7. Reifen abgefahren, muß erneuert werden, außerdem ist es eine andere marke als beim Vorderrad

Der Aufwand wäre nach Aussage des TÜV jetzt so, daß man hier erst einmal mit dem Tüv reden muß, was er anhand der Lage überhaupt freigibt bzw. genehmigt. Eine Einzelabnahme ist somit ohnehin fällig, damit erneute Kosten, die so noch nicht abzuschätzen sind.
    Letztendlich entspricht der Kaufvertrag nicht dem vorhandenen Artikel und ich würde ihn gern zurückgeben.
    Alternativ, müsstest Du vom letzten Verkäufer fehlende Unterlagen in den nächsten 14 Tagen nachreichen, die eine Normale Anmeldung ermöglicht.
    Ich weise vorsorglich daraufhin, daß ich mit dem jetzigen Kenntnisstand und den bestehenden Mängeln aus dem Kaufvertrag  meinen Rechtsanwalt informieren muss, das geht nicht gegen Dich persönlich.
    Tut mir leid, aber ich möchte nicht auf den Kosten sitzenbleiben, ein Motorrad zu haben und nicht fahren können.
    Bitte ruf mich an, damit wir die weitere Verfahrensweise besprechen können. (+498431644404).
    Mit freundlichen Grüßen 

Torsten Blohm

• #41   26. aug 2014 Det er efter min bedste overbevisning stadig hans problem. Han har købt og du har solgt - det hele er sket i privat regi

• #42   26. aug 2014 Esbern Snarre:

Hvis side er du egentlig på??? Der er jo ikke en køber der nogen sinde vil/kan forfølge sådan en sag.

Hvorfor alle disse "terror"-indlæg???

Tyskere forsøger pr. definition altid at maksimere deres egen profit! Bare spørg på vestkysten, hvor de nu vender tilbage, men denne gang medbringende føde- og drikkevarer til den tid de forventer at blive her

• #43   26. aug 2014 Jeg er taknemmelig for alle svarene... Også Esbern Snarre... Sys det er nogle gode indlæg der faktisk har givet mig lidt ro i maven smiley

• #44   26. aug 2014 Men gå nu til det der gratis advokat hjælp, koster max en time af din tid.......

• #45   26. aug 2014 Det der med en advokat, er sku spild af tid. Hvis han åbner en twist på Ebay, så er det Ebay og kun Ebay der afgør, hvad der skal sked.

Jeg har prøvet noget i den, samme retning dog som køber. Sælger fik besked på fra Ebay at opgive retur adr. Hvilket han ikke gjorde, så da twist'en udløb. Blev der overført 15.000,- til min Paypal. + en besked fra Ebay om sagen var TOTAL afsluttet. Og hvis jeg ikke ønskede at sende varen retur, så var det sælgers problem. Tro i lille kina mand, blev sur på mig ????

Så bliver der en twist så hold en god kontakt til Ebay.

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#46   26. aug 2014 Knud

Jeg har faktisk beklaget ovenfor, at jeg var for "dommedagsagtig" i mine første indlæg. Jeg kan godt selv se det.

Jeg håber, at trådstarter kan læse min beklagelse, og at det kun er dig, den er usynlig for.

Derudover er alt det jeg har skrevet kvalificerede og begrundede råd - hvis trådstarter eller du er i tvivl, om det jeg skriver er rigtigt, så kan i selv tjekke efter.

Dit indlæg er derimod ren mavefornemmelse og gætværk fra din side.

Statistisk har du sikkert ret - i 90 % af tilfældene vil en køber ikke gide at starte en retssag, og sælger kan ånde lettet op.

Ikke desto mindre er der titusindvis af dumme, ligegyldige retssager hvert år om ligegyldige småbeløb eller andre ting idiotiske, som folk er blevet sure over.

Dvs. der ER altså faktuelt folk, som kommer galt afsted med en dum køber, der anlægger en retssag om småting.

Det er med andre ord helt forkert, når du skriver, at en køber ALDRIG vil forfølge sådan en sag.

Det er ligeså forkert som at skrive, at lynet aldrig slår ned eller at folk aldrig kører galt, bare fordi man aldrig selv har oplevet nogen af delene.

• #47   26. aug 2014 Esbern Snarre

Jeg ser godt, at du trække noget af dit første indlæg i dig, men jeg køerer altså frem som jeg gør, fordi jeg er dødtræt af at diverse selvudråbte eksperter, skal rulle sig ud - med eller uden mere eller mindre værdiløse kildeangivelser, der i bedste fald er taget nogen stilling til.

Hvad er der egentlig i vejen med lidt viden og lidt holdning- det fatter jeg simpelthen ikke skulle være så slemt???

• #48   26. aug 2014 ...jeg mener, du har jo absolut ingen ide om, hvor længe jeg har boet i Tyskland og arbejdet for tyske virksomheder...

Tror du virkelig ikke at jeg i mit efterhånden-nogle vil sikkert sige "for"- lange liv har samlet mig en vis viden og erfaring????

Tror du ikke jeg har prøvet at "brænde" min røv???

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#49   26. aug 2014 Knud

Jeg kan næsten forstå, at du refererer til de to tidligere tråde, hvor jeg har "ført mig frem" og "rullet mig ud" som en "selvudnævnt ekspert".

Jeg fastholder, at jeg i alle tre tråde har forsøgt at give et godt råd eller forhindre andre i at give dårlige råd og/eller forkerte oplysninger.

Det kan umuligt være forkert, og det garanterer jeg, at du ville være enig i, hvis emnet var et, som DU sad med en viden indenfor. Måden jeg har serveret min viden på kan man evt. diskutere, hvis man vil, men princippet er godt nok.

Derudover er jeg røvhamrende træt af at høre, at jeg er selvudnævnt ekspert, fordi jeg er så fræk at skrive om noget, jeg har forstand på.

Du ville ALDRIG være efter mig, hvis jeg var mekaniker og prøvede at forklare, hvordan en motor virker.

Kan du ikke se, at det er præcis det samme, jeg gør? Det er bare to forskellige fag.

• #50   26. aug 2014 Jeg er glad for de svar jeg har fået. De har givet mig ro i maven...var nået til det punkt at jeg troede jeg havde vildledt køber og lovet ham noget jeg ikke havde. Men kan fornemme på svarene fra jer alle at min beskrivelse svarer til det han har fået. Biken kører jo super....... Men synet er der problemee med. smiley
    Jeg vil se om jeg kan besøge den lokale retshjælp der selvfølgelig kun har åbent fra 10-12 om onsdagen. Midt i arbejdstiden. Men det må jeg få hen....
    Men på jeres svar lyder det som om jeg har gode kort på hånden hvis han anlægger sag. Hvis jeg da tolker jeres svar korrekt smiley

• #51   26. aug 2014 Retshjælp på biblioteket plejer at være fra 17-19 eller noget i den stil.

• #52   27. aug 2014 hvis du har solgt ham en tysk mc i dk.. hæfter du ikke for de regler der er i tyskland.
    det er købers ansvar der skal syne den at maskinen er i orden.. og ikke sælger, hvis den er købt som beset og uafprøvet..
    eller sig han kan komme maskinen - 100 euro for bøvl..
    mener også ebay kan hjælpe. de tjener vel penge på dit salg ik??

• #53   27. aug 2014 Har ringet til ebay igår aftes. Sys nu ikke hende jeg snakkede med var til meget hjælp. Hun sagde hvis den er som beskrevet er der ikke noget at komme efter. Og det er der mit problem ligger. Er jo i tvivl om jeg har beskrevet den rigtig nu her hvor han har de problemer i forhold til TÜV.... smiley
    Og retshjælp her i Aabenraa er om onsdagen fra 10-12 på biblioteket smiley

• #54   27. aug 2014 Du skriver jo ikke at den kan synes med de ombygninger , kun at den er ombygget og at der var plader på da du hentede den,
    Det eneste eneste jeg syntes han kan komme klage over et er evt det slidte bagdæk som var en af tingene den dumpede på ved syn

• #55   27. aug 2014 Ja det rigtigt Denis.... Jeg ser hvad det blir til. Er for så vidt villig til at stikke ham penge til et nyt bagdæk. Talte i telefon forleden og tilbød ham dette hvilket han takkede nej til. Han mener jeg skal betale for alle mangler og de dertil hørende godkendelser eller tage cyklen tilbage .... Og det vil jeg ikke smiley

• #56   27. aug 2014 Havde jeg været havde jeg tilbudt et nyt bagdæk, og det var det!!! Så kunne han bare komme med advokat,
    Det er kun til mc til 1300 euro, du har på ingen måde skrevet den kan få tüv med de ombygninger, sig han skal finde en ny prüfer !!!!

• #57   27. aug 2014 Jamen har jo skrevet : " so weit ich weiss ist alles eingetragen. Kenne mich aber mit den deutschen Tüv und Regeln nicht aus " . spørgsmål er om han hæfter sig ved at jeg skriver at alt så vidt jeg ved er skrevet i attesten. Men på den anden side er det jo heller ikke at love at alt er i attesten...

• #58   27. aug 2014 Ja så vidt du ved er det skrevet ind, er ikke det samme som at skrive alt er skrevet ind, og du hentyder til at du hellere ikke kender de tyske regler

• #59   27. aug 2014 Kunne man forestille sig noget så simpelt som at køber simpelthen viste TÜV den danske registreringsattest. Både Danmark og Tyskland er jo EU-lande???

• #60   27. aug 2014 Knud : er ikke helt med

• #61   27. aug 2014 Det er fordi at Knud ikke gider at læse tråden, så han ved ikke at det er en tysk import-cykel, der aldrig er blevet indregistreret i danmark..

• #62   27. aug 2014 Nemlig Simon.... Den er tysk og har aldrig været indreg i dk. Har kun været hos mig en måneds tid smiley

• #63   27. aug 2014 Læs lige #54

Mig bekendt kan man ikke have plader på en usynet cykel her i landet, men der er måke noget jeg har misforstået???

• #64   27. aug 2014 Det var vidst tyske plader smiley

• #65   27. aug 2014 I Tyskland der sidder der 2 klister mærker som tages af når den afmeldes, men man kan beholder nummer pladen

• #66   27. aug 2014 Motorcykel kan også være blevet ændret efter et syn og man så kør som mange også går i dk

• #67   27. aug 2014 Der var plader på lige indtil jeg hentede den. Den blev afmeldt i tyskland den dag den blev hentet i tyskland. Da var der tyske plader på. Herhjemme har den kørt en tur på prøveplader smiley

• #68   27. aug 2014 Tænkte på har du selv købt den på eBay ?

• #69   27. aug 2014 Ja det har jeg ?

• #70   27. aug 2014 Hvis han er reg som sælger på ebay.de så er det de tyske regler der gælder.
    Kan parterne finde ud af at give hinanden mere end loven kræver, så er det jo bare fint.
    Hvis en sælger ikke vil lade handlen køre via PayPal, så kan det være fordi han har et dårligt produkt, men det kan også være salæret der presser, men værd at holde øje med.

• #71   27. aug 2014 Har du artikel nummer på da du købte den

• #72   27. aug 2014 Jep her :161338418039

• #73   27. aug 2014 Argh øv han har ikke dummet sig i teksten

• #74   27. aug 2014 Nope smiley

• #75   27. aug 2014 Men det at han evt havde dummet sig kan jeg jo ikke bruge til noget :-/?

• #77   28. aug 2014 Som sagt har de kun åbent onsdag mellem 10-12. Så kunne jeg ikke igår grundet arbejde. Men har besluttet at jeg vil ( hvis det blir tilfældet ) lade hans advokat sende mig et brev. Skulle det ske så tager jeg sagen med ned til den lokale retshjælp ??

• #78   28. aug 2014 Så fik jeg lige den her af køber:Guten Abend Frank,
    eigentlich weiß ich gar nicht, wie ich anfangen soll, meine Intension Motorrad kaufen, TÜV machen, anmelden und fahren, fahren, fahren.
    Dieser Wunsch ist grundlegend daneben gegangen.
    Fazit: mehrere Anrufe bzw. einige mails sind bis dato unbeantwortet vom Vorbesitzer geblieben, ans Handy geht auch keiner..... !!
    Nach einer erneuten Vorstellung beim TÜV, ist mir nun die ganze Bandbreite dieser Unzulänglichkeiten bzw. Absonderlichkeiten heute präsentiert worden:
    1. Auspuffschalldämpfer die montiert sind, sind nicht eingetragen, sondern andere - kein TÜV
    2. Hinterradfelge lt. Kfz- Brief 18 Zoll, drauf sind aber 15 Zoll - absolutes NoGo  
    3. Rücklicht, nur Bremslicht als Funktion , kein Rückstrahler
    4. vorverlegte Fußrasten - kein ABE, keine Papiere, nichts.... und natürlich auch keine Eintragung - mittlerweile das größte Problem
    5. Hinterradabdeckung nicht eingetragen und Verstrebung als Stabilisierung fehlt auch noch
    6. an den Seiten, wo das Iron Cross verschweisst ist, Spitze ragt deutlich vor, Sicherheitstechnisch geht das überhaupt nicht in Germany.
    7. Reifen vorn und hinten ein unterschiedlicher Hersteller - Reifen muß hinten erneuert werden

Die reinen anfallenden Materialkosten, die dazu dienen, überhaupt einen Umbau zu legalisieren, belaufen sich jetzt bei ca. € 500,00,
    danach kommen die Kosten der TÜV Begutachtung + Einzelabnahme dazu, Minimum € 700,00.
    Die Frage die mich brennend interessiert, wie der Vorbesitzer das gemacht hat, aber da keine Reaktion oder Antwort, wird dies wohl ein Geheimnis bleiben.
    Des Weiteren bin ich Bikemaßig überhaupt nicht zum Schrauben bzw. zum Herrichten einer älteren Maschine ausgerüstet.
    Nach langem Überlegen und natürlich auch mit den vorab genannten Mängel, Risiken und zeitlicher Aufwand , bin ich zum Entschluß gekommen, die Maschine wieder an Dich zurückzugeben.
    Die Versandkosten würde ich kulanzmäßig übernehmen, teile mir doch bitte mit, wie wir in dieser Sache weiterverfahren wollen.
    Ich hoffe hier auf Dein Einsehen und Verständnis, für weitere Rückfragen stehe ich Dir gern zur Verfügung.

• #79   28. aug 2014 Ja så det om du vil tá den tilbage

• #80   28. aug 2014 Ja det lige det ....

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

#81   28. aug 2014 Er der ikke en der kan skrive på dansk, i hovedtræk, hvad han har skrevet..

Var nemlig god til tysk...........i folkeskolen.

• #82   28. aug 2014 I grove træk skriver han at den ikke kan gå igennem syn blandt andet fordi ombygningerne ikke står i papirerne og nævner så de ting der skal laves før den kan. Det vil koste ham penge og tid hvilket han ikke vil investere. Han vil derfor fortryde købet og levere cyklen tilbage. Han betaler forsendelse for cyklen og jeg overfører pengene for købet retur til ham...

• #83   28. aug 2014 Det er overhovedet ikke anderledes end hvis du havde solgt en mc til en anden dansker og skrevet i annoncen, at du ikke vidste om den kunne synes, fordi du ikke var bekendt med reglerne.
    Der er ingen forbrugerbeskyttelse ved privatkøb - det er derfor, at priserne på privatmarkedet er lavere end hos forhandlere. Som køber skal man sætte sig ind i tingene og tager en chance hver gang man "gør et godt køb". Hvis tyskeren ville have en garanti for at mc'en overholdt tyske regler, så skulle han have gået til en forhandler og ikke en privatperson. Du har ikke lovet ham noget den mc ikke har indfriet.
    Han troede - i sin mangel på viden - at han havde gjort et en god handel. Det havde han så ikke, men er det så rimeligt, at du skal tage den tilbage, fordi han har dummet sig? Nej vel - og det vil en advokat og en domstol også konkludere.

• Peer H
    Peer H Tilmeldt:
    feb 2010

Følger: 1 Svar: 9
    #84   29. aug 2014 Med risiko for at jeg for en over snuden, for at skrive om noget jeg absolut intet ved om, ja så gør jeg det alligevel.

Som jeg læser hans besked til dig, er der ikke indblandet advokat mere.

(vil tro han har fundet ud, af at en advokat er for dyr og at han alligevel har minimal chance, for at få noget ud af det.)

Han forsøger i stedet at få dig til at acceptere et tilbagekøb.

Så sider du jo med det lange strå. Du har pludselig mulighed for at acceptere hans bøn, eller sige nej tak jeg har haft maskinen det er desværre ikke noget jeg vil købe, eller at sige jamen jeg vil da tænke over det men jeg vil ikke give det for den som du ønsker, men kun (fx) 50% da du jo har påpeget at den ikke kan indregistreres.

Som sagt, jeg er IKKE ekspert i noget af det her men det lyder som om han fedtspiller lidt for at få den igennem.

Jeg ser frem til at høre hvad det ender med.

• #85   29. aug 2014 Enig med #84 forkert eller ej

• #86   29. aug 2014 Peer: ja sådan har jeg også tænkt.
    Når alt det her er sagt så det vildt den ikke kan synes. Havde den forbi syn herhjemme og det eneste de påpegede var potterne og en nummerpladelygte og at nummerpladen er i siden ....

• Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #87   29. aug 2014 Der er jo mange indlæg her og jeg har ikke læst dem alle sammen, men jeg handler tit dele, Nye som Brugte.
    Og der står der ved nogle af de brugte at køber fralægger sig ansvaret, og at man skal se nøje på billederne.
    eBay systemet går først igang hvis køber ikke modtager en vare, eller hvis varen ikke er som billederne, eller teksten viser.
    Hvis han skriver at den ikke kan synes i tyskland, men stort set godt kan i DK, er det måske fordi han ikke selv vil have den, og så ikke gider det store arbejde som du har gjort ved, at sælge den igen.

Så jeg tror du er temmelig sikker.

• #88   29. aug 2014 Hey Frank. Skod sag du der har fået.
    Jeg har prøvet lignende 2 gang - bare omvendt, og lidt som Kim P er inden omkring, at varen jeg har modtaget IKKE matchede beskrivelsen. Begge gange har jeg påklaget dette til eBay folkene, og begge gange har de taget mit parti.
    Så jeg ville kontakte eBay. og høre deres tolkning af din tekst...
    Vurderer de, at du har redegjort korrekt for cyklens tilstand, så er det sølger der er en klovn, og omvendt... tjaa smiley
    Men HUSK at fortælle om udfaldet, for det er sgu da vist af almen interesse, det der sker her...
    Pøj pøj med sagen.
    Mike

• #89   29. aug 2014 RETTELSE:
    ....Vurderer de, at du har redegjort korrekt for cyklens tilstand, så er det KØBER, der er en klovn, og omvendt... tjaa ....

SORRY......

• #90   29. aug 2014 Ringede til ebay forleden og de sagde at hvis jeg havde beskrevet den som den er så er der ingen problemer. Og det er jo der min tvivl er. Der står jo i de tyske papirer at der er 18 tommer fælg på. Men der er jo kun 15 tommer på. Men det har jeg jo ikke kigget efter. Jeg troede at det betød at der måtte komme op til 18 tommer på. Som sagt kender jeg ikke de tyske regler. Og tænker det han vil " fælde " mig på er at nogle af de ting der er bygget på ikke står i attesten eller afviger fra den. Men har jo aldrig lovet at de ting der er på cyklen svarer til det der står i attesten. Jeg har kun haft fokus på standen og det mekaniske. Og i forhold til stand har den brugsspor og mekanisk kører den fint. Skriver jeg også i annoncen.
    Men i alt det her bunder min tvivl i om min tekst kan tolkes på anden måde så den forståes som om jeg lover at den kan synes uden problemer og alt er som det skal være ?!

Mvh Frank

• #91   31. aug 2014 Du kan jo bare sige der var et 18" fælg på, det kan aldrig bevises alligevel.
    Alle ændringer på en mc i Tyskland SKAL dokumenteres og delene skal være godkendte ved TüV. De danske myndigheder arbejder også i den retning nu, alt bliver sværere og sværere at slippe igennem med.

• #93   31. aug 2014 Ja det gør jeg også ... smiley

• #94   31. aug 2014 ...det er osse den historie, det er lettest at huske.....

• #95   31. aug 2014 Ja.... Men tror sgu jeg tager den tilbage. Orker ikke det advokat halløj frem og tilbage. Har aldrig haft en advokat sag men skulle jeg tabe så skal jeg dække hans advokat omkostninger ik ?

• #96   31. aug 2014 Nej nej, du skal ikke tage den tilbage, du har ikke gjort noget, du har optrådt som du bør, så stop nu det velgørenheds cirkus og mand dig op og stå fast. Kommer aldrig til at koste dig en krone.
    STÅ FAST!

• #97   31. aug 2014 Der er INGEN GARANTI på ebay handler, det er en tysk lov, det ved han, det ved jeg, og nu ved du det. Han har intet at komme efter, intet.

• #98   31. aug 2014 Jo men tror han kører på at han synes den ikke er som beskrevet. I og med der er nogle ting der ikke står i attesten og nogle ting der afviger fra attesten. Og er den ikke som beskrevet siger ebays regler at sælger skal tage den tilbage ...

• #99   31. aug 2014 Hvad afviger den med ????

• #100   31. aug 2014 Jamen den har jo åbenbart et 15" fælg monteret bagpå. Og i brevet står der et 18".... Og så passer udstødningen heller ikke med den der står i fz brevet... Det er de ting der afviger. Og så er fodhvilersættet ikke skrevet ind...det holder han også på. Men kunne han jo se i annoncen det ikke var. Der havde jeg jo lagt et billede ind af fz brevet ....

• #101   31. aug 2014 Den text du har skrevet har du skrevet der er 15 på ?

• #102   31. aug 2014 Jeg har ikke skrevet nogen steder hvor stor et bagfælg der er på.... Det eneste jeg skriver i min annonce er at jeg tror alt er eingetragen men at jeg ikke er sikker da jeg ikke kender de tyske love,regler,krav. Men hvis han har set på billedet af fz brief og set der står 18" og så er der reelt kun et 15" på så kan det vel godt ses som mangelfuld beskrivelse... ? Jeg har jo bare været uvidende. Har ikke tjekket om det der var bygget om stemte overens med brevet. Igen.... Tyske regler jeg ikke kender til ??

• #103   1. sep 2014 Så afviger den jo ikke, stå fast !!!!!!!

• Peer H
    Peer H Tilmeldt:
    feb 2010

#104   1. sep 2014 Prøv nu bare at gå til eller ring til den retshjælp på onsdag. Og ellers sig til ham at han ikke skal tage det personligt men han skal lige få sin advokat til at sende et officielt brev som du kan vise din advokat / retshjælp

• Peer H
    Peer H Tilmeldt:
    feb 2010

#105   1. sep 2014 Forresten skrev han til dig at han ikke selv kunne lave noget på den, er det så ikke dumt at købe en ældre maskine eller er det bare det han er kommet i tanke om også?
    Jeg mener jo at ved køb af en ikke ny maskine og så privat der må man da påregne at der både er noget der skal laves og løbende vedligeholdelse.
    Men det er nok bare mig

• #106   1. sep 2014 Jeg skriver til ham idag at jeg ikke vil tage den tilbage. Og ja... Beder ham om et brev jeg kan vise min advokat smiley

• #107   1. sep 2014 puha.
    Han kunne i teori have vundet auktion for 1 krone.
    alle facts ang cykel foreligger også piver køber.
    krydser fingre for du har ret.

• #108   1. sep 2014 Her er hvad jeg lige har skrevet til køber :
    Hallo Torsten
    Ich habe mir die ganze Sache jetzt noch einmal durch den Kopf gehen lassen. Ich bin zu dem Entschluss gelangt dass ich das Bike nicht zurück nehmen möchte. Der Grund dafür ist das ich meine das ich das Bike beschrieben habe wie ich es sehe. Mit meinen kenntnissen und wissen. Wie ich in der Artikelbeschreibung auch schreibe kenne ich mich deutschen Regeln und Tüv nicht aus. Das heisst was mus eingetragen werden und was nicht. Wie ich geschrieben habe muss das Bike neuen Tüv bevor es wieder ein Kennzeichen kriegen kann.
    Nichts desto trotz tut es mir fuer dich leid dass du nicht sofort losfahren kannst und wie ich vorher angeboten habe wuerde ich dir gerne behilflich sein und dir 150 euro überweisen.
    Falls dieses kein Interesse für dich hat denke ich du lässt wie du bereits angekündigt hast deinen Anwalt die Sache übernehmen. Dann wird sich mein Anwalt die Sache auch anschauen. Und wie du schreibst ist mir auch wichtig dass du weisst das es nicht persönlich an dich gerichtet ist. Es ist fuer mich juristisch und handelt darum das jemand für uns die rictige und korrekte juristische Entscheidung übernimmt.

Lass mich wissen was du denkst und für Rückfragen stehe ich gerne bereit. Auch telefonisch 0045 21835184

Viele Grüsse

Frank Abrahamsen

• #109   1. sep 2014 Bortset fra et par spøjse ordstillinger, der dog er aldeles forståelige, er det fra min side absolut godkedt - og så er du endda flink ved ham!

• #110   1. sep 2014 tror nok jeg havde skrevet noget i retning af:

Ich weis was Ich geschrieben habe. Scheibst du und deine Anwalt nur los - darum kann Ich mich nicht kümmern!

• #111   1. sep 2014 Knud : jeg sys sgu det er godt formuleret smiley men ja er spændt på hvad han svarer. Jeg er måske blåøjet men tror og håber på at man kommer længst med god tone og venlighed smiley i hvert fald langt hen af vejen smiley

• #112   2. sep 2014 Så er der svar fra sælger. Han dropper advokat ( tror måske også han indså sagen var tynd ) . Så nu er der ro på... Jeg takker for alle svarene, hjælpen og opmuntringerne :-).... Mvh Frank

• #113   2. sep 2014 Det var godt, men som jeg skrev før så har tyskerne meget med at true med advokat uden at ha det i, bor selv i Tyskland så kender til det hehe

• #114   2. sep 2014 Ja, dit tyske er sgu i orden :-), og tillykke med fredspiben

• Peer H
    Peer H Tilmeldt:
    feb 2010

#115   2. sep 2014 Flot tacklet.
    Udskyld sproget der følger:
    Hvor der handles og det drejer sig om penge er der altid idioter der prøver at udnytte det. Idioter som ikke sætter sig ind i hvad det vil sige at handle privat.

Jeg forstår godt dine tvivl omkring om man gider alt det besvær for pengene, men heldigvis er du en udholden mand som holder fast og står ved sin beslutning.

Ps. tillykke med hans indsigt. smiley

• #116   2. sep 2014 Takker.... Ja jeg er glad for måden det sluttede på ??

• #117   2. sep 2014 det er GODT, at du er tilfreds med forløbet......

Kommentér på:
Fortrydelse af køb fra købers side ??!! Hjælp advokat !!!!!

Annonce