{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.643 visninger | Oprettet:

Prøvekørsel af MC {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Står desværre og skal sælge min mc, og i den forbindelse skal den fremvises i næste uge.
Men hvordan skal man som sælger forholde sig til prøvekørsler med at sikre sig mod tyveri og dækning ved skader?
Som udgangspunkt tænker jeg, at bruge et "testkørselsdokument" som skal skrives under og så at ville se kørekort, pas og sygesikring og så holde de to sidste i pant.
Har snakket i telefon med evt. køber, som er igang med at tage kortet og derved ikke selv kan prøve den.
Derfor tager han en ven med, der har lidt forstand på det og som derfor skal prøve den for ham, mens han selv bliver tilbage går jeg ud fra.
Lyder det fornuftigt, eller er der noget jeg har overset?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prøvekørsel af MC
  • #1   25. jul 2013 Film det hele på video.
    Få pengene først, for så har han dit, og du har hans.

Hvis din cykel står til 40, så sig at han skal give dig 30 før han prøvekører.

• michael .
    michael . Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #2   25. jul 2013 hvis han ikke har penge med skal han ikke købe noget
    har han penge med er han intraseret i den og så kan du jo få dem før han prøvekører den så vis han ikke kommer tilbage eller vælter har du fået pengene
    ellers send ham hjem igen

• #4   25. jul 2013 Jeg har nettop solgt min MC.. Og jeg gjorde det på præcis samme måde som jeg selv købte på..

Jeg bad om pengene i hånden inden han tog ud og kørte.. Og der var der forinden styr på id osv. osv. Jeg havde stadig reg. papirer osv. på cyklen..

Og skulle han ødelægge noget eller lign. Så har han købt den.. Og ellers lever han den tilbage og jeg lever hans tilbage..

Det var præcis samme måde jeg selv købte cyklen på.. Og var selv mere end tilfreds med måden det blev gjort på.. Og det samme var køber som købte min i går..

Set udefra er det jo ærgerligt at det skal virke som sådan mistillid rettet mod alle.. Men er jo desværre bygget op på alt for mange skræk historier..

Som jeg også altid selv siger som køber eller person, som har med andres ejendomme at gøre.. Så betaler man jo selvfølgelig hvis man ødelægger noget.. Og er derfor heller ikke et problem at ligge lidt "pant" mens man prøver..

- Og det med han har en til at prøve den.. Det havde jeg også til min egen aller første MC.. Da jeg selv var i gang med kortet.. Og fungerede på præcis samme måde.. Så stod jeg bare med køber og han fik penge osv. imens min kammerat var ude og køre den..

- No problommos!!

• #5   25. jul 2013 hold hans kørekort, den risiko og bøde må han acceptere hvis han vil prøvekøre uden at lægge penge.

• #6   25. jul 2013 Min kammerat fik hans R1 stjålet under prøvekørsel i mandags FÅ pengene i hånden eller nøjes med at tage billede af fyren , pas , sygesikring hvis du er modig nok smiley

• #7   25. jul 2013 @Tobias92
    Jeg har altid gjort, som dit forslag lyder.
    Hvis jeg så en interessant motorcykel og sælger krævede hele købsbeløbet inden en prøvekørsel, så fandt jeg hurtigt en anden sælger. Sælgere er der heldigvis nok af - også dem der har tillid til andre.
    Jeg har dog heldigvis aldrig oplevet ovenstående.

• #8   25. jul 2013 Kan da godt se at det er jo også et problem hvis man er køber og man aflevere f.eks 50.000 og når man så kommer retur med cyklen at den påstående ejer er væk og man står med en cykel med 60.000 i restgæld smiley

• #9   25. jul 2013 Var der delte meninger om alligevel smiley
    Men er da blevet lidt bekymret nu?
    Hvis man ser pas, kørekort og sygesikring er man vel rimelig sikker på hvem man snakker med?
    Og køber bliver jo tilbage ved mig, men er det uden betydning?

• #10   25. jul 2013 Problemmet er at køber jo heller ingen garanti for sine penge hvis han giver dig dem inden en køretur. Jeg ville heller ikke give penge før et køb. sælger ser først pengene når ting er testet og pris er aftalt. Lav et dokument og skriv testkøres navn adresse og kørekort nummer ned.
    Held og lykke med handlen

• #11   25. jul 2013 kommer sgu an på hvor stor køberen er smiley har han en nyt pas med fingeraftryk så er chancen for at han kommer tilbage nok større

• #12   25. jul 2013 smiley de 3 gange jeg har prøvekort har jeg bare fået nøglerne i hånden og så kørt afsted...

synes det lyder helt vildt med pas sygesikring penge + kørekort. Vil da heller ikke skræmme min køber væk!

Jeg tager heller en tur med ham, enten bagpå eller på en anden cykel.

• #13   25. jul 2013 Synes også det virker lidt voldsomt overfor køber at han skal lægge alle pengene, men vil jo heller ikke løbe en kæmpe risiko ved salget?
    Da jeg selv købte var det på samme metode med papiret, og kørekort og pas i pant og havde en ven der blev der, men er det ikke så sikkert som jeg tror?

• #14   25. jul 2013 Jeg er helt enig i at det er pisse trist at der skal være så meget mistillid så mange veje rundt.. Men det går jo trods alt begge veje... Nu var jeg inde for 2-3 dage siden og tjekke op på Banknoteret checks som skulle være "sikre" Men fame om de ikke er lige til at smide på en scanner og kopiere også.. Hvilket der også bliver mere og mere af..
    Jeg har ved mine salg altid haft evt. køber inde i min lejlighed og ellers omkring bolig.. Med en eller flere fra familie eller kæreste omkring.. Så de da ved at hvis de ligger pengene så sælger vi nok ikke lige bolig og flytter imens..
    "Køber" har så også altid haft en mere med ude som blev med os mens køberen prøvekørte..
    - Du slipper bare ikke uden om.. Pengene først.. prøvetur derefter.. Og så må begge parter stole på hinanden! Og have en anstændig holdning til tingene.!

Som der bliver nævnt længere oppe ang. pant osv.. så kan man jo bare selv check op på det inden prøveturen! Og så er vi jo bare igen ude på det stadie med gensidig respekt for sine medmennesker og en smugle godt sind fra begge parter.. = Det er bare desværre så hurtigt forsvundet igen..

Min pointe er bare.. Jeg både som sælger og som køber har aldrig haft problemer med at skulle ligge penge først.. Hverken den ene eller anden vej.. Nettop fordi man efterlader bekende med køber og sælgers bekendte/familie imens han eller hun er ude og prøvekøre..

• #15   25. jul 2013 Det er da ikke helt nemt at sælge privat tilsyneladende smiley
    Lyder lidt til, at der ikke er nogen vej uden om at han lægger pengene i pant?
    Men synes stadig det lyder lidt voldsomt..

• #16   25. jul 2013 har du ikke en mulighed for at side bagpå eller kører bagved ham på en anden mc?

• #17   25. jul 2013 Det lyder meget voldsomt. Hvis alle handlede sådan, gav det i hvert fald en god forklaring på, hvorfor det er så svært at sælge sin motorcykel.
    Brug din sunde fornuft, check op på køber (navn og adresse, kørekort mm.) og lav et dokument inden prøvetur, hvor køber betaler for alle skader/selvrisikoen i tilfælde af et uheld - akkurat som når man får en prøvekørsel hos en forhandler. Så er du dækket fint ind.

• #18   25. jul 2013 Ved umiddelbart ikke om hvor stor fan jeg er af, at sidde bagpå smiley
    Men at han selv bliver tilbage mens hans ven med kørekort prøver den, har det slet ingen betydning ?
    Og har jo hans tlf nr og har slået det op på nettet, så det er ikke et eller andet random taletidskort.

• #20   25. jul 2013 Undrer mig tit over det svigtende private salg, men her i tråden er da grunden, i har sku da fuldstændig tabt sutten....

Tobias; brug da din sunde fornuft, du har snakket i tlf med en evt køber, slå da lige hans tlf nummer op på nettet og, og når han kommer og kigger samt prøver så lad evt den der skal prøve lade sit kørekort ligge tilbage, og som du selv skriver bliver køberen hos dig, så mit råd er sund fornuft og åbne øjne, ikke overdrevne sanktioner som lige at skulle holde pengene, både pas kørekort sygesikring og kopi af sidste indkøbsbon fra Brugsen, dur ihvertfald ikke hos mig..

Nu har jeg handlet tre gange i år og var folk begyndt med noget med penge i depositum osv var jeg bare kørt videre til den næste, to af dem jeg har købt har jeg ikke engang vist kørekort inden prøvetur, men min bil blev selvfølgelig holdende tilbage, og håber da det var sælgers fornuft samt min troværdighed der spillede ind, handlet fik vi da..;-)

Tyv tror hver mand stjæler...

• #21   25. jul 2013 Gør som Jeppe siger, alt det andet om at ligge hele beløbet er langt ude skræmmer vel de fleste . . .

• #22   25. jul 2013 Tror jeg gør som Jeppe anbefaler, da jeg nok selv som køber også ville have lidt betænkeligheder ved at lægge hele beløbet i pant.
    Ellers er det vel, som I er inde på, et spørgsmål om sund fornuft og så lave en vurdering på dem, når de møder op smiley
    Men det er sq ikke nemt at sælge sådan en MC alligevel smiley

• #23   25. jul 2013 tilbyd dem en sodavand når de kommer, så har du fingertryk/dna på dem begge....spøg til side jeg har pt min cykel til salg, og jeg vil se kørekort/sygesikring og have 7500kr i depositum, så har jeg da til selvrisikoen hvis de skulle rende med den.........................

held og lykke med salget

• #25   25. jul 2013 hvis du udlevere nøglen til en evt. køber får du ikke en krone af forsikringen , kun hvis han kvaser

• #26   25. jul 2013 den

• #27   25. jul 2013 næææ mogens h, men så melder du den stjålet, du behøves jo ikke sige du lånte den ud;-)

• #28   25. jul 2013 Nu er det desværre sådan, at jeg ikke har mulighed for at få kasko på den så hvis de render med den så er alt tabt smiley

• #29   25. jul 2013 http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/199366-stjaalet_yamaha_r1

Hver tyv tror alle stjæler - Kan desværre også bare snart gå ud i at der er 2-3 af disse tråde ugentligt herinde.. Og problemet ligger jo i med de systemer der er sat op nu..
    Det er ikke længere et spørgsmål om du kan stjæle div. cykler der er til salg.. Men om du vil..

- Men gør det som du føler dig sikker ved.. Og så er der jo ikke andet at stille op..

Jeg er dog uforstående overfor hvorfor folk har så stort et problem med at ligge pant i en MC, som er en andens mand eje før man tager den ud og giver den gas, for at sikre den ikke hopper i gear osv. osv. osv......
    Men sådan er vi jo så forskellige smiley

• #30   25. jul 2013 Skulle jeg købe en mc og i princippet købe dem inden jeg kunne prøve den, så kunne sælger godt starte med at se sig om efter en anden køber!!!!!

Når jeg har skullet sælge selv, har jeg kigget køber godt an for at danne mig et indtryk, og så har de oftest fået lov at køre en helt problemfri tur, eller også er Testpiloten blevet sendt hjem- Jo, man hører alle mulige historier, men hvor hyppigt er det lige, der er problemer???? Jeg har sgu aldrig oplevet dem.

Jeg har heller aldrig købt en cykel ude at prøve den først - max har jeg måttet vise et kørelort, og det er heller ikke altid tilfældet.

Slap lige af ikke.....

• #31   25. jul 2013 tobias, brug din sunde fornuft, virker de oprigtigt interesseret når de kommer, kigger de længe nok eller vil de bare prøve,,evt bild dem ind at der er en gpstracker på den men du piller den af ved evt.salg, og hvis de køber den, er du bare ærlig omkring trackeren......

• #32   25. jul 2013 Kenneth N:
    Der er jo lige en der har fået taget en R1, af en der bare lod sin bil stå og ikke kom tilbage med biken.

• #33   25. jul 2013 Har handlet 6 mc'ere de sidste 18 måneder. Både købt og solgt. Jeg har aldrig bedt om penge P forhånd eller bleve bedt om det. Så var den handel sgu stoppet på stedet. For altid noget i sikkerhed af en vis værdi og checket navn på køber.
    Og så hjælper det sikkert også at være 190 cm 100 kg veltrænet MMA udøver smiley

• #34   25. jul 2013 Allan
    Js, len vil man sælge til f.eks mig eller de fleste andre i købers marked kan det intet bruges til. Vi vil betragtes som ærlige mennesker-ellers kåber vi simpeæthen et andet sted.

• #35   25. jul 2013 Liltorp Racing:
    Egentlig ikke, for han satser jo sikkert på aldrig at se dig igen hvis han vil tage biken uden at betale.
    Jeg kan jo lemlæste ham lige så meget som dig, men kun hvis jeg finder ham.
    Hvordan tjekker du hans navn?

• #36   25. jul 2013 Vil nu også sige at ældre mennesker som Knud ville få lov at prøve uden depositum, men en ung gut der ikke har penge med, glem det bare.

• #37   25. jul 2013 Jeg kan sagtens se sagen for begge vinkler i henhold til at få pengene i pant, både at det giver sælger sikkerhed men også mistænkeliggør køber.
    Men hvis sælger skal stole nok på køber til at overlade sin cykel, hvorfor kan det så ikke gælde den anden vej, at køber skal stole på sælger til at lægge pengene i pant?
    Der er godt nok mange holdninger til det, så er stadig midt rådvild om hvad jeg lige skal stille op..

• #38   25. jul 2013 Tager du billeder af manden, hans bil og hans makkere, så er der stor chance for at han kommer tilbage, samt holder hans kørekort, tror jeg.

• #39   25. jul 2013 Billed id sammen med andet, fx sygesikring. Og oftest er man jo kontaktet af en der har en profil på det medie, hvor igennem man sælger. Så har man også en adresse.
    Hvis de to ting ikke hænger sammen, må der tages andre forholdsregler!

• #40   26. jul 2013 Allan:
    Nu har jeg ikke altid været 56-hverken som køber eller sælger. Jdg dkrev vist også at der findes "testpiloter" som er blevet sendt hjem uden prøvetur. Der findes også helt unge fyre som jeg har vurderet ok og de har skam prøvet, også inden de har handlet. Det er alt sammen et spørgsmål om sund fornuft.

• #41   26. jul 2013 Har mødt mange bekymrede sælgere i telefonen, som har opstillet en masse "jeg er bange og vil se penge og din mors dåbsattest og cyklen står ikke på adressen"regler. men aldrig haft problemer Face to Face smiley

I dette tilfælde vil køber jo stå og holde sælger i hånden, mens kammeraten smider dyret i begrænseren på den nærliggende sognevej smiley

Det er altid en god ide at have et sæt øjn extra med ud at kigge ny mc, og også tillidsvækkende smiley

• #42   26. jul 2013 Der er jo fordele og ulemper ved begge metoder, så det er ikke helt nemt jo smiley

• #43   31. jul 2013 hvordan gik det så

• #44   31. jul 2013 Jamen de mødte op og efter at have snakket lidt med dem, vurderede jeg at de var reelle nok smiley
    Så de lod deres bil stå, vidste kørekort og skrev under på at dække skader osv og så kørte de en 20 minutters tid på den, så ingen problemer der smiley
    Gjorde mig nok ligelovligt mange bekymringer smiley

• #45   31. jul 2013 Fik du solgt?

• #48   1. aug 2013 Jep, fik den solgt smiley

• #49   1. aug 2013 Fedt nok, tillykke med det.

• #50   1. aug 2013 Tak smiley

• #52   2. aug 2013 jeg har nu hørt om meget snyd med bank checks... næh nej kontanter... og så ofc gratis prøvetur, hvor man selv kører efter smiley

• #53   2. aug 2013 Mødes altid hjemme hos folk og ikke på en tank i regnvejr og mørke.

• #55   3. aug 2013 Michael H - prøv at søg på Bankcheck fusk.. Der er desværre massere af det.. Og det er mere end muligt at snyde med hvis man vil.::

http://jyllands-posten.dk/motor/ECE3919416/pas-pa-nar-du-saelger-den-brugte-mc/

"Banknoteret check

Tidligere en sikker salgsmetode, men på nu har smarte købere fundet en sikkerhedsbrist. En check kan kopieres i en kvalitet, så selv bankerne narres. Når sælger indleverer check til banken, ses falskneriet ikke, men efter kort tid opdager bankerne, at samme checknummer er genbrugt, hvorefter beløbet tilbagekaldes."

• #56   3. aug 2013 N

• #58   4. aug 2013 Michael:

Der er folk, der vil se spøgelser - vær du blot tilfreds, det skulle være meget underligt, hvis det her giver dig nogen som helst problemer

Kommentér på:
Prøvekørsel af MC

Annonce