{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.250 visninger | Oprettet:

Prøvekørsel af mc {{forumTopicSubject}}

Hejsa McG smiley

Jeg er ved at sælge min cykel og ville lige forhøre mig.

Mht når køber ankommer og prøvekører cyklen, lad os antage at vedkommende stikker af med cyklen!

Hvordan kan dette forhindres? Forslag?

Jeg ved at hvis det skulle ske, kan han ikke rigtig omregistrere cyklen uden kodedelene på attesten, eller kan man??
men ved også at man ikke får en skid fra forsikringen pga man selv har udleveret nøglen til en evt køber.

Men kan jo heller ikke rigtig nægte køber at prøve cyklen, det er jo lidt et tillidsspørgsmål fra begge sider, men folk vil bare ikke aflevere pengene inden en prøvetur for så at få dem tilbage hvis ikke der sker et salg.

Kør forsigtigt!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prøvekørsel af mc
  • #1   29. apr 2015 Følger lige med

• #2   29. apr 2015 tag evt billed af kørekort og sygesikring så kan man altid melde det til politiet eller opsøge dem og gøre deres liv rigtig rigtig surt.?

• #4   29. apr 2015 Har jeg også tænkt smiley mht politiet, mener jeg ikke de betegner det som et tyveri, når man udleverer nøglen.

• #5   29. apr 2015 Du har jo stadig alle papir på cyklen så selvfølgelig er det tyveri det hedder vel trick tyveri du er jo blevet snydt til at udlevere nøglen?

• #6   29. apr 2015 Det er i princippet det samme som gamle mennesker som lukker "hjemmeplejen" ind som i virkeligheden er en tricktyv. De har jo også selv lukket dem ind, men derfor er der stadig tyveri smiley men ellers ja tag kørekort i pant?

• #7   29. apr 2015 Kopi af kørekort til dig, og evt. Kontant depositum eller underskrift på at køber betaler evt. Skader i forbindelse med prøvekørsel ( skriftligt ) sammen med kopi af kørekort mv.

Burde være rigeligt!

Det hedder bedrageri / tyveri med rette nøgle, hvis han ikke kommer tilbage???

• #8   29. apr 2015 Tak for svar smiley så er det lidt at overveje smiley

• #11   29. apr 2015 Personligt havde jeg ikke lyst til som køber at skulle til at overdrage sælger så store kontantbeløb, hvordan er køber stillet hvis sælger smutter med pengene og man står med et sminket lig af en mc uden slutseddel?
    De gange jeg har prøvet/købt maskine, har sælger fået mig kørekort nr. og når bilen så står ved sælger, så må det vist være pant nok.

• #12   29. apr 2015 Du lader dem kun prøve hvis de komer for at købe. Ikke hvis de kommer for at se.
    Det vil sige hvis de har bil med trailer og hele svineriet med, så lader jeg dem gerne få en prøvetur inden handlen bliver foretaget.

Hvis de bare kommer og vil kigge på motorcykel kan de sgu tage ind til en forhandler.

• #13   29. apr 2015 Præcis Simon. Og jeg kan også sagtens se det ud fra købers synspunkt mht til dit svar.

Men fra sælgers side, så er et kørekort og lad os sige en skrotbil til 5-10 tusinde ikke meget at få for en cykel til 75000kr jo smiley

Men som der er andre der har skrevet, så kan den jo bare meldes, og køberen opsøges på hans adresse.

• #15   29. apr 2015 Kørekort og sygesikringsbevis holder du, tag billeder af personen og hans bil.

• #16   29. apr 2015 Du kan så også vælge at være så mistroisk over for alle, at du er nødt til at sælge til en forhandler, bare for at være helt sikker!! Så skal du så være glad for at få ca. 33% mindre for din cykel! Hvor tit er det lige at det en køber ligefrem ruller dig for cyklen? Spøgelser kan man se overalt, hvis man vil, man kan også lade være smiley

• #17   29. apr 2015 Det er også rigtig Tom.. Ville også bare høre hvordan man stod ( hvis det nu var)

• #18   29. apr 2015 Den har været oppe før, tjek forum. Og jeg skal så lige snakke med en veninde fra NY - så jeg melder mig ud, hun er meget sødere end jer hjemmefødsler smiley smiley

• #20   29. apr 2015 Jeg er ening med Don T i at, hvis køberen vil prøvekøre den, så er der fordi vedkommende agter at tage mc'en med sig hjem.

Personligt ville jeg ALDRIG lade en person prøvekære min mc hvis han kom på gå-ben, så skulle pengene i hvert fald ligge på bordet først - vil han ikke lade penge ligge i pant...så er han ikke interesseret.

Som tidligere nævnt, så er jeg lidt mere large hvis de har en bil med tilhørende trailer holdende i min indkørsel.

• #21   29. apr 2015 Jeg har lige solgt en mc, lavede en kontrakt som den #10 linker til, så hans kørekort og skrev nummeret ned, der blev ligeledes skrevet på at ved skade blev handlen betragtet som gennemført, fik nøglerne til hans bil (BMW M5) i pant mens han prøvede cyklen. og så brugte jeg min sunde fornuft....

• #22   29. apr 2015 Kender en som mistede sin bil på den måde, den stod så nede ved en mand i Tønder som savnede sin HD, den var ude og blive prøvekørt og vendte aldrig tilbage.
    Bilen måtte Jens tage ned og hente i Tønder.

• #23   29. apr 2015 #22 Puuuuuha den er heller ikke sjov... så er det sku' snart svært at sikre sig imod noget som helst.

Skulle jeg sælge en dyr mc/bil, så ville jeg godt nok også gå med livrem og seler - pengene på bordet, eller ingen prøvetur.

• #26   29. apr 2015 Der er en herinde som fik en konvelut med papir klippet som pengesedler, not funny, han opdagede det da han var kørt, de fik vidst fat i ham igen, han var gået i stå et sted mener jeg.

• #27   29. apr 2015 Jacob:
    Hvorfor ville du ikke lægge nogen penge før en tur?

• #29   29. apr 2015 Vil lige tilføje til tråden, at jeg så sent som i påskeferien, havde besøg af netop denne type som bare smutter med mc'en. Her er hvordan det foregik, forhåbentlig kan nogle bruge det.

Han ringede og sagde at han stod udenfor mit hus, havde hverken hjelm, støvler, handsker eller noget som helst udstyr med, kun med en tynd jakke under armen. Sagde at hans kæreste havde sat ham af og at hende og deres søn lige var smuttet på McD.
    Vi snakkede så lidt tid og da han spurgte ind til prøvetur, sagde jeg med et blink i øjet, at vi nok lige skulle vente på hans kæreste og barn, så jeg kunne holde dem som gidsler imens.
    Det endte så med at kæresten lige pludselig ikke "kunne finde tilbage", hvortil han var nødt til at gå ud til hovedvejen for at vinke dem ind.
    Siden har jeg ikke set ham..

Faresignalerne jeg lagde mærke til i det her tilfælde var følgende:
    Brugte taletidskort.
    Prisen var han ikke interesseret i at snakke om.
    Sagde til at starte med at han bare ville låne en computer og "overføre" pengene til min konto når han hentede cyklen, det blev så til at han kun kom for at kigge på cyklen og først kunne forlade stedet med den, hvis jeg stod med kontanter eller check i hånden. (Det var i påskeferien, så bankerne var lukket)
    Kom på gå-ben og uden et eneste stykke udstyr.
    Sagde han var fra jylland, men havde en nordsjællandsk accent. (Havde en kammerat som lagde mærke til en lille mistænkelig bil, som under hele seancen holdte længere nede på hovedvejen, med hans kammerat i går vi ud fra. Bilen var fra nordsjælland, så tillader mig at koble de to ting sammen.)

• #30   29. apr 2015 Man kan også have 2 kammerater holdende med deres mc, så kan de køre med ud på turen, følge din mc, der også kunne have meget lidt benzin på.

• #31   29. apr 2015 Frederik:
    Var det motarden der skulle sælges?

• #32   30. apr 2015 Normalt ankommer de jo i form af et transportmiddel, jeg plejer at tage nøglerne, deres pung+ mobil. så er den skid vist slået smiley

• #33   30. apr 2015 Allan(Kolding)R:
    Yep

• #34   30. apr 2015 Jeg må holde med Jacob, jeg skal heller ikke ligge nogen penge inden en prøvetur. Jeg kan godt smide kørekortet, men jeg vil ikke risikere at han render med pengene og jeg står med en stjålet MC eller som Jacob siger, hævder at jeg har lavet skader på den.

Ps, Jeg har ikke forlangt penge på bordet før en prøvekørsel, og det skal virke noget mistænksomt før jeg gør smiley

• #35   30. apr 2015 Hvad koster den sådan en?

• #36   30. apr 2015 Hvis jeg skulle ligge pengene på forhånd for en prøvetur, ville jeg kræve at have registreringsattesten med. Ellers kan sælger jo stikke af med kontanterne og melde køretøjet stjålet.

Min næste handel bliver en bytter, så der tænker jeg, at vi kører en tur sammen.

• #37   30. apr 2015 Alternativt(det har jeg gjort en gang), så havde jeg pengene med(sælger så dem) og så låste jeg dem inde i bilen mens jeg var ude at prøve den. Så er det lidt svært for nogen af parterne at snyde medmindre sælger brækker bilen op. Jeg købte dog ikke mc'en, sælger kunne ikke finde reg attest i hans papirrod og af samme grund, skulle han ikke stå med små 20000 kr. i hånden.

• #38   30. apr 2015 God metode, Simon. Altså, hvad filan havde sælger regnet med? at han kunne sælge uden attesten?

• #39   30. apr 2015 Syntes faktisk også at Simons metode lyder fint.

• #40   30. apr 2015 #37 afhængig af beløbets størrelse havde jeg aldrig ladet mine penge ligge i en låst bil. Din indbo dækker (typisk) ikke en krone, hvis det bliver stjålet. Er sælger en hustler (og prøver at sælge en stjålet kværn) brækker han bare bilen op, tager dine dollars og smutter mens du er ude og køre. Tilbage står du med en knust rude, mangler dine penge og en stjålet kværn.

• #41   30. apr 2015 Så konklusionen må være, at vi på ingen måde kan vide os sikre

• #43   30. apr 2015 Simons metode er faktisk rigtig god. Skal man hente har man vel en anden person med til at køre bilen hjem, som kan blive siddende i bilen med pengene og MC ejer kan holde bilnøgler og kørekort mens der køres prøvetur.

• #44   30. apr 2015 Jeg har solgt flere privat mc , kørt dem ud til den lokale mc forhandler til fremvisning og lad ham tage sig af salget og omregistrering og så betale ham et mindrer salær for arbejdet med at afmontere nr. Plade og sætte prøve plade på til prøve kørsel og gøre det klart at den sælges for kunde , det løser mange problemer , han har kopi af kørekort , nummerpladen ligger hos han og hans nummerplade dækker og han afregner mig samme dag og jeg betaler hans faktura omg. Samme dag , bim bam færdig smiley

• #45   30. apr 2015 jeg lage de 40-45 tusinde kr i hånden på sælger og sagde nu går jeg ud og prøver en tur... kom tilbage glad... bang. handel...

havde han sagt "du har da ikke givet mig nogle penge" skulle jeg nok sørger for det ikke kunne betale sig at snyde mig på den ene eller anden måde. smiley

Men syntes man som køber skylder sælger at han ikke skal være nervøs mens man er ude og self.. you break it u buy it, det er en uskreven regel som gælder ved ALLE handler imo.

Men når jeg selv sælger, låner jeg enten kærestens eller en kammerats motorcykel, og kører med.. så er man sikker..

• #46   30. apr 2015 Johnny B:
    Det er ikke korrekt, man kan ikke bare montere en prøveplade på en mc der er indregistreret. Ved en skade vil det være den lige afmonterede nr plades forsikring der dækker og ikke prøvepladen.
    Og hvis biken forsvinder på prøveturen er den jo væk.

• #47   30. apr 2015 #38
    Han havde vist regnet med at han kunne finde reg attesten mens jeg var ude at prøve den. Det kunne dog være det samme, en mc i "perfekt stand" viste sig efter kørsel at lække forgaffelolie, trænge til karburator indstilling/renovering samt flere andre ting.

• #48   30. apr 2015 #45, hvad så hvis motoren bryder sammen eller kæden springer f.eks, hænger køber så også på den fordi det er misvedligeholdt mc?

• #49   30. apr 2015 med break it mener jeg self crasher den

• Jyden
    Jyden Tilmeldt:
    jan 2014

Emner: 15 Svar: 80
    #50   30. apr 2015 Brug sund fornuft! Jeg har mødt købere der gerne ville bytte med guld og diamanter (ja den er god nok!) De fik ingen prøvetur, men jeg har aldrig forlangt depositum, af en eller anden grund kommer de fleste heller ikke alene, og kan man stå og tale med en kammerart/onkel/whatever imens, ja så kommer vedkommende nok igen.
    Jeg ville også selv blive fornærmet hvis jeg skulle lægge pengene inden prøvetur, næsten alle de gange jeg har handlet mc/bil har sælger taget pænt imod mig og tilbudt sodavand/kaffe og en snak, jeg gør i øvrigt det samme.

Ofte kan man mærke på folk om de vil handle, som med ham hvor kæresten ikke kunne finde vej... Ofte kan man allerede frasortere i telefonen inden.

• #52   1. maj 2015 Keld W:
    Det sjove er at dem som får stjålet en mc netop ikke troede det om tyven, det blev så deres eget problem, at de troede han var en fin fyr.

• Webster
    Webster Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 10
    #54   6. maj 2015 Der er mange her der vil tage pant og gidsler osv. MEN lad os da lige holde os til loven.
    Uanset hvor meget du tager i pant af hans bil og lignende, Og han så smadrer din mc er der KUN dig til at betale...
    Hvis du evt. tager hans bil i pant kan han roligt stille sig ude på vejen og ringe til politiet. De vil komme og fortælle dig at selvtægt ikke er lovligt og at du skal udlevere hans bil UANSET hvor meget han har smadret din mc. Dette er nemlig et forsikringsspørgsmål og ikke en ulovlighed.
    Prøv at spørge dit forsikringsselskab... De vil måske godt dække din smadrede mc, men selvrisikoen hænger du selv på.
    Der er ikke ret meget man kan gøre (lovligt) hvis uheldet er ude..
    Lad køber høre den i gang, og skil den måske lidt ad så han kan se den efter i sømmene. Hvis han er tilfreds kan han købe den. Ellers må man beklage uanset hvor sur han bliver. Jeg har solgt 3 mc'er på denne måde og kun oplevet et par der blev MEGET sure over ikke at kunne prøve maskinen.
    Lad køber tage risikoen og vær ærlig omkring maskinen.

Kommentér på:
Prøvekørsel af mc

Annonce