6.420 visninger
|
Oprettet:
Strøm til gps {{forumTopicSubject}}
Jeg er lidt i tvil om hvor jeg skal tage strøm til en gps, ikke direkte fra batteri vel? det er på en Hayabusa K8
maj 2008
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 82
jul 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 25 Svar: 122
jun 2007
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 474
nov 2005
Følger: 49 Følgere: 50 MC-er: 1 Emner: 179 Svar: 4.560
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.533
Men Karsten J, tænk over om du vil have permanent strøm eller ej. Jeg skal selv i løbet af sæsonen igang med at montere min GPS og jeg tænker på at bruge et tidsstyret relæ, så kan den stilles til at stå med strøm på eks. 10min efter cyklen er slukket, hvis man lige holder ind og skal taste ruter.
jul 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 25 Svar: 122
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
(dermed sagt jeg ikke er mekaniker, red.).
Men jeg har set denne type installation mange gange, og selv lavet en del af dem.
Direkte på batteriet er selvfølgelig en mulighed.
Men det nemmeste er, at tage strømmen et sted det er nemt, og gerne et sted der kun er spænding, når nøglen er drejet i "on".
I langt de fleste tilfælde, er strømkabel ved bremselyskontakten til bag bremsen et rigtig godt valg. Den er nemt at gå til, der er kun strøm når der er tænding på (i de fleste tilfælde anyway), og så er der sikring i forvejen...
GPS´en bruger så forsvindende lille spænding, at det ikke kan overbelaste sikring til bremselyset.
Bare mit råd, og det er virker
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
Og så kan man selvfølgelig også gøre det på den guldtandede metode og købe sig en power-boks, trække denne til batteri, relækobling til tænding og og og og... meeeeen, for én enkelt GPS montering, ah!
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.778
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 237
Den bruger ikke lidt spænding, den er jo altid batterispændingsforskellen, men strøm =amp forbrug er korekt meget lille. :-))
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Dannie; Der er helt sikkert mange professionelle løsninger på hvad der er korrekt og ikke korrekt.
Nu vil Karsten jo bare gerne have strøm på sin GPS, og ikke en dypkoger eller andet campinggrej
Det kan gøres på mage måder - og der er vist ingen der har nævnt strømtyve.
Men jeg vil da gerne bakke dig op her : Strømtyve er IKKE en option, når man laver ledningsnet på en MC/Bil... i det hele taget er de no-go!
De er roden til alt ondt man kunne forestille sig af el fejl på et ledningsnet.
Der skal loddes og bruges krympeflex med lim, eller evt. samle-kabelsko med lim (de fås også i en udgave med loddetin så de loddes når de varmes op.).
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.533
Og ikke mindst du er inde for at tanke osv så skal den til at starte op igen hvis nu du lige havde glemt at godkende at den skal forblive tændt. Og så er det også lidt cool med ting som ikke alle har he he
Strøm til gps