Motorhavari - ingen garanti ????? Motorhavari - ingen garanti ?????
Hej MCG !
Laver dette indlæg for at få jeres vurdering/mening og forhåbentlig gode råd til problemet da jeg selv er i tvivl om hvad jeg kan gøre og hvilke muligheder jeg har rent juridisk !
Her kommer forløbet som jeg husker det !
Jeg købte i April 2008 min zx6r hos forhandler.
Den kørte perfekt og problemfrit lige indtil den rundede ca 11-12000 km. Så begyndte den at tikke . Jeg kontaktede forhandler og fortalte om problemet ! Han sagde at det var knastkædestrammeren - den skulle justere sig selv men hvis ikke det blev bedre skulle jeg komme ned og få den justeret. Fint tænkte jeg - kørte en tur eller to mere uden at tikkeriet forsvandt - så besluttede mig for at køre ned og få den justeret og det hjalp på den ( dette var i foråret 2009) jeg kører resten af 2009 og den må justeres igen inden sæsonafslutning 2009!
I 2010 begynder den så at tikke igen og kører ned for at få den justeret (dette er i Juli måned). 3 uger senere sker så det at jeg har været ude og køre med en kammi og vi accelererer friskt fra et lyskryde- pludselig efter at have skiftet til 3 gear og den trækker deropad kommer der en uhyggelig raslen fra motoren og den går ud. Jeg trækker koblingen og triller ind til siden. Herefter kommer den til forhandleren som skal se på den. Han ringer dagen efter og siger at motoren er total smadret - to knækkede ventiler-en revnet motorblok og en smadret cylinder og stempel! fladt nok tænker jeg ! Spørger hvad årsagen er og hvad med garanti ? Han siger at det med 100% sikkerhed er et "gearkiks" - spørger ham om han dermed mener at det er min egen skyld ? hvortil han svarer JA ! Det forstår jeg så ikke helt???? Garantien dækker så heller ikke da den lige er overskredet med 3 mdr og den havde nok heller ikke dækket hvis det var sket inden for garantiperioden !!!!
Det skal tilføjes at jeg ikke har dokumentation på de 3 knastkædejusteringer der er lavet på den - der er ikke skiftet sliddele ved nogen af justeringerne - den gamle fjeder er bare taget ud - blevet strukket og sat i igen !
Mit spørgsmål går så på følgende -
Skal jeg bare æde den forklaring og købe en ny motor og sætte på eller er der noget at gøre rent juridisk mht garanti eller lign ?
Skal tilføjes at alle mine service er lavet hos forhandleren og synes jeg har fået god behandling og service hos ham !
hvad siger i ??
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.862
Du skal nok indstille dig på at finde en anden motor, evt. i Tyskland.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
mar 2008
Følger: 48 Følgere: 57 MC-er: 6 Emner: 48 Svar: 985
For den burde kunne holde til at blive kørt.. og som præsi siger.. kan et kikset gerskifte vist ikke helt forvolde de skader... lyder mest som en knækket eller alt for løs knastkæde!!
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
At koste 28000kr på renovering. Det var så et dumt valg. Jeg skulle ha fundet en anden motor på ebay. Men igen man ved hvad man har men ikke hvad man får. gynger og karuseller !!!.
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
Lige for at starte. Gearkiks, kan og må ikke resultere i dette.
Ved gearkiks, rammer du ikke gear, og motoren ryger direkte i begrænseren...
... Og så ikke mere, begrænseren er der jo lige netop af den grund, for at forhindre motoren bliver drejet over.
Du har UNDER garanti perioden, påklaget en fejl, som forhandler 3 gange har forsøgt at udbedre. En fejl der direkte vedrører noget der driver de 2 ventiler der er knækket.
Det er efter min mening ikke okay, at "strække" fjederen i en knastkædestrammer for at fjerne en lyd fra knastkæden.
Det er sku klytværk
Hvis ikke importøren hjælper her, så forstår jeg intet. Men så skal jeg gerne hjælpe med at finde en motor.
Og hvis importøren lover at betale halvdelen, så afvis dem. Siger du ja til det så skal der reppes på din motor, og du får halvdelen af regningen.
Det billigste er at finde en motor fra en brugt maskine, den burde ikke koste over 8000kr. og en flok kyndige hjemmeskruere burde nok kunne smide den i for dig.
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.324
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
Så en hurtigt google..
http://www.kawiforums.com/2007-2008-zx-6r/100828-06-zx6r-vs-07zx6r.html
Det bekræfter også min mistanke om at det er en tabt ventil (2 ) der er skyld i morskaben...
Der er noget om snakken, og jeg gad godt vide hvilken forhandler, der velvidende om problemet på disse maskiner, har strukket fjederen i knastkædestrammeren..
jul 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 773
http://www.bike-teile.de/index.php?seite=startseite
Men fingrene er krydset for - at imp. har lidt moral og etik i den her sag.
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 66 Svar: 1.768
Men mon ikke der kan findes en knust cykel med intakt motor for rimelige penge, hvis alt andet skulle fejle..
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 64 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.334
det må da være en fejl fra fabrikkens side, og burde da også være efter min mening dem du skal hive fat i
den motor skulle da nemt have kørt 20-30000 km uden de store reparationer
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Med andre ord, skal du have noget dækket, bliver det ene og alene på en eller andens gode vilje - du får næppe nogensinde medhold i et KRAV.
Sorry - spørg pænt hos for forhandler eller eventuelt importør. Måske er du heldig:-)
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 371
Hvad du kan forvente af dette er svært at vurdere, men jeg ville prøve det.
Hvis ikke du har overholdt dine service til punkt og prikke er der ikke noget at gøre.
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
Kulance kan importøren vælge
NB til andre husk nu for f.... at få en UB regning på ting udbedret under reklamationsperioden, det er det eneste bevis for en startet sag
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Garanti eller ej - nå en sag er udbedret starter man IKKE på en ny garantiperiode. Så er det helt underordnet, om du eller jeg mener at skaden er tilfredsstillende udbedret eller ej. Læs trådstarters eget udsagn: "det blev udbedret" - der foreligger IKKE et dokument, der beskriver fejlen og, hvad der er gjort for at udbedre den - Sorry - der er kun at håbe på noget god vilje.
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
Han har en del erfaring med motorhavari
PS. Undskyld Knud, men den lå lige til højrebenet
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.862
Derfor tvivler jeg meget at det nytter noget at klage til importøren.
Men jeg ville da helt bestemt selv gøre forsøget.
Er importøren fornuftig, så vil han nok kunne indse, at motoren må har haft en fejl fra ny, da det er helt usædvanligt, at den skal få problemer fra kun 11- 12000 km.
Men ofte er det sådan, at skal de til at betale, så er de ofte ikke så fornuftige.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
LOL:-)
De motorhaverier jeg har haft er nu selovforskyldte, men jeg har brugt rigtig mange år på at købe og sælge teknologiprodukter:-) Både til /fra private og virksomheder.
Der er ikke nogen grund til at bilde trådsatrter ind, at han er bedre stillet end han er - husk nu Don Quixote - han sloges mod vindmøller og så kan man ikke vinde - men man kan håbe på lidt god vilje i en sag som denne her:-)
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.232
jun 2008
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 117
I øvrigt skriver trådstarter jo at den er købt som ny
mar 2006
Følger: 41 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.089
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
grundlæggende er jeg helt enig med dig, men dine betragtninger virker bedst på langsigtet strategi. Med det marked MC-forhandlere har haft de seneste år, SKAL mange af dem have kortsigtede løsninger frem - noget af det allerletteste er at holde igen på omkostninger - desværre.
Men jeg synes da bestemt at trådsatrter skal forsøge at opnå noget på en forhandlers/importørs gode vilje - han har bare ikke et retskrav.
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
Du er inde på noget af det rigtige der:
De fleste motorcykelforhandlere vil gerne drive en god forretning, og gerne yde en rigtigt god service.
Men det kan bare ikke lade sig gøre, hvis forretningen ikke tjener penge.
Og fortjenesten på en spritny MC, er forsvindende lille, og skal man så indregne at forhandleren skal tage din brugte MC, med afgift ibytte, så kræver det virkeligt likviditet.
En likviditet som nogle havde sparet op, men den er ved at være væk nu, og lånemarkedet for små virksomheder er VÆK.
Der hvor forhandleren tidligere kunne tjene penge, det var på udstyret. Men nu om dage, sælges det over internettet, af forhandlere i udlandet, der er hver enkelt er større end de danske importørere. og dermed mange gange større end den danske forhandler.
Det giver nogle indkøbspriser som danskerne ikke kan få, og dermed råd til lavere udsalgspriser.
Jo jo, så kunne den danske importør/forhandler da bare tage de mængder, så de opnår de samme priser, Nej, det er der hverken midler, eller marked til.
Det korte af det lange er, at handler man KUN sin mc ved de danske forhandlere, så dør de. Og indtil da, så har de været tvunget til at skrue ambitions niveauet for service ned. Det koster nemlig penge de ikke har.
Det korte af det lange er, at MC branchen som vi kender den i DK, er godt på vej til at uddø. Det er simpelthen ikke ordentligt forretningsgrundlag til at drive forretningen med det service niveau som kunderne forventer.
-
Morten
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
Der er INGEN garanti forbundet med købeloven.. Garanti er noget der stiller dig BEDRE end købeloven.
Du har 2 års reklamationsret, hvor de 6 første måneder, hører ind under formodningsreglen.. Man formoder at fejlen var til stede ved købet, er forhandler uenig, er det op til HAM at bevise den IKKE var det..
De sidste 18md, er det omvendt bevisførelse, der er det op til KUNDEN at bevise fejlen var der ved lev.
DER ER IKKE GARANTI.. DER ER IKKE GARANTI
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Men i dette tilfælde er der tale om en ny MC, og der tilbyder Kawasaki 2 års garanti.
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
Jo jo, men som sagt GARANTI er valgfrit, men det SKAL stille dig bedre end købeloven...
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg tror desværre ikke det er så let for en distributør at tryne en producent længere. I næsten hele den vestlige verden døjer producenterne jo også med likviditet om sløjt marked. Jeg har i hvert fald i mange tilfælde set dem holde igen også - jeg kunne levende forestille mig at Kawasaki bakker ud af denne sag - ingen dokumentation og udløbet ....og så er jeg ligeglade med om det er reklamationsret eller garanti. Essensen er at den skid er slået!!!
... jeg tror kun, der er muligheden for at håbe på noget god vilje.
Motorhavari - ingen garanti ?????