Tuning af zxr750L Tuning af zxr750L
Ved godt at en zx9r motor passer på men der er ikke interessant.
Har gået og tænkt på, hvor meget man mon kan hive ud af sådan en gammel maskine. Og det kunne være sjovt at lave det selv, og holder den på 750 cm3.
Har tænkt på følgende ændringer:
zx10r spjældhuse
portet top
andre knaster
hævet kompression
evt bruge alt motorstyrring fra zx10r
Noget der ved hvor meget man kan få den til at smide? 150-160 hk på motoren?
Grunden til at bruge en gammel L-model er siddestilling, komfort og størrelsen på maskinen passer perfekt til mig, den asymetriske front og farvevalget er også lige i skabet IMO
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 601
Det smarte er at med 9r motoren ligger du på ca 130 på hjulet inden du går igang og noget bedre moment.
Hvis du vil bruge spjældhuse mener jeg ikke de passer ret godt fra en zx10r, men jeg har fundet ud af at dem der passer bedst er fra en gsxr1000 k1+k2.
Du vil dog helt klart hente mest ved at øge ccm, billigst kunne du bruge stempler fra en zx9r(mener de passer direkte og ligger så på en 800ccm)
Du er i et projekt der nok vil koste ca en 20000-30000 hvis du ikke laver ALT selv og ikke vil bruge zx9r motoren til at nå 150hk
MVH Simon J
maj 2006
Følger: 53 Følgere: 54 MC-er: 7 Emner: 219 Svar: 1.444
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 692
Kan godt være jeg burde starte lidt mere moderat, og nøjes med spjældene og motorstyring i første omgang. Om ikke andet så bare for sjov.
Kunne være lækkert at eliminere det døde punkt i mellem-området, uden at gå ned i peak-effekt. Ved ikke om det er muligt uden at gå op i kubik.
En af grundene til at jeg gerne vil undgå 900 motor, er at alt for mange kører med det efterhånden.
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 601
Volume er den bedste måde at hente nm ved lave omdr,desværre.
Knaster giver mere topeffekt pg fjerner nok en del under 6500omdr/m da de ofstest er noget skarpere, dvs den bliver mindre kørbar i labe omdr og vild i jøje omdr.
Spjældhuse er kanon da du kan programmere/indstille dem bedre end karb.
For store spjældhuse vil gi et hul i mellemområdet og for små vil tage af toppen(man kan dog bedre kompensere for den en med karb)
Portet top er igen fantastisk men igen uden at øge volumen er grunden til at øge kanalerne minimale, her kan det faktisk gå rigtig galt!!! For store kanaler vil splitte både mellemområde og topområde da du vil få mere stillestående luft så mængdem af luft/benz i cylindrene derfor bliver mindre= mindre effekt. Her gælder det om af have så meget flow som muligt så når ind. Vemtilen lukker i øges trykket bag ventilen af luftstrømmen og når den så åbner igen puf så er der gang i flowet igen.
Dog er det altid godt at fjerne ventilstyr og tilpasse manifold, pakning, og kanaler da de vil øge dit flow en del uden at det går galt.
Øge kompressionen kan der også hentes lidt i og virker godt med det andet du skal dog være opmærksom på piston to head clearance.
Tændingsområdet har du glemt:-) eller det kommer lidt automatisk, fordi for at få spjældhusene til at fungere optimalt skal du bruge et styresystem da en zx10r er med startspærre osv som slet ikke findes på en zxr, har du nok svært ved at få det til at snakke rigtigt sammen, så her kan du evt bruge micro squirt som giver mulighed for at justere indsprøjtning samt tænding for få kr.
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 692
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 601
Men for at opsumere.
Knaster: ca 5000kr
Spjældhuse: 2000kr
Micro squirt: 4000kr
Portning af toppen: 3000 til 5000
Evt zx9r stempler; 500 brugt.
Opboring: 2000kr
Indkøring: 2500kr
Der er en del arbejde som man så selv laver men det er til at gøre
Det er ca priser hva jeg lige husker, det vil nok gi ca 120 på hjulet måske lidt mere.
Zx9r motor: 5000kr
Fcr carbs: 5000kr
Ca 130hk på hjulet og en masse nm:-) samt en del mindre arbejde!
Jeg tror det er derfor man bruger zx9r motoren.
150hk på motoren er muligt men man skal nok ha skaffet kawasaki kit stumper og ALT skal bare laves til den absolutte grænse hvilket går ud over holdbarheden.
Jeg vil bestemt ikke skræmme dig fra dit meget spændene projekt og hjælper gerne med råd og vejledning om det jeg kan.
Vægt på fælge er vigtigt feks har jeg kawasakis gp magnesium fælge på min kawasa godt 6kg roterende masse=ca 24kg mindre vægt på cyken=ca 10hk mere:-) for 1500kr og så styre den bedre og har en bredere bagfælg:-)
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 692
Hvis jeg vælger at gå i gang med projektet, tror jeg at jeg deler det op i flere etaper. Hvor det første kunne være at få den til at køre med spjælde på og flowoptimeret topstykke, måske 110-115 på hjulet i førte omgang.
Men det vigtigste er, at jeg skal have min mor til at slippe den først
I øvrigt er det en super fed maskine du har, er ret vild med det klassiske look
Er det de hvide fælge der er magnesium?
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 692
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 601
De hvide fælge er magnesium fælge og det gir en noget lettere cykel i svingene.
Jeg har også tit tænkt på at få spjældhuse på min da de ville gi lidt effekt og noget mere kørbar maskine, er dog bare vild med den klassiske klapren fra fcr carb.
Men jeg er heller ikke færdig endnu:-)
Jeg syntes lige jeg kan huske en klævren på cyklen, men min støjer også en mule efterhånden.
Mit er også lavet over en 3 år ca
Tuning af zxr750L
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside