{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.055 visninger | Oprettet:

Nm, HK og Acceleration {{forumTopicSubject}}

Har aldrig rigtig forstået forskellen på disse to enheder, Nm og KM.

Men nu satte jeg mig for at finde ud af det, og har nu læst en masse artikler på nettet, nogen bedre en andre. Jeg læste dem med henblik på at finde ud af (teoretisk) hvordan man skal køre vores gixxer for at få den bedste acceleration.

Ved ved at vores gixxer topper med 24Nm (25Nm for nogle af os smiley ) ved ca 10.500 rpm, og ca 45 HK ved ca 14.500 rpm

Gearskiftene skal så times på en sådan måde, så man efter at have passeret de 14.500 rpm i første gear, rammer 10.000 rpm i andet gear. Jeg ved ikke lige hvor mange rpm,s vi skal op i i første gear, for at et sådan skift kommer til at passe (kan nogen fortælle mig det?), men jeg er rimelig overbevist om, at det er sådan vi får vores gixxer til at accelerere bedst muligt smiley

Altså, start ved 9-10.000 rpm med kobling ind i første gear, så over de 14.500 rpm og videre, til det passer med at motoren lander på ca 10.000 rpm efter at have skiftet til andet gear.

Nu er dette jo kun teori, og min er sat til vinter obevaring, men bliver spændende at få afprøvet.

Men der er ihvertfald ikke nogen grund til at ramme de 16-17000 rpm, med mindre man er nødt til det for at ramme de 10.000rpm ved andet gear.

Nogen der ved hvor mange rpm der er i forskel fra første til andet gear?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nm, HK og Acceleration
Kommentér på:
Nm, HK og Acceleration

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce