{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.913 visninger | Oprettet:

Hk og Nm jeg forstår ikke forskellen {{forumTopicSubject}}

Der er hestekræfter og Newtonmoment.
men jeg forstår ikke hvad de er udtryk for.
for at tage et eksempel:
Maks. effekt: 62 hk / 45,4 kW ved 6000 o/min. Maks. drejningsmoment: 85 Nm ved 3000 o/min.
fra en virago 1100
den har 62 "trækkræft" ved 6000 o/m
og 85 "en anden slags trækkrætf" ved 3000 o/m
jeg ved godt at man kan omforme hk til nm ved en simpel formel. men det er forskellen på hvordan de "mærkes" jeg ikke rigtig kan finde ud af


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hk og Nm jeg forstår ikke forskellen
  • #1   6. mar 2008 Som en herinde formulerede det, heste er hvor mange muskler, Newtonmeter hvor store:)

    Ofte føles et stort monemt (NM) som godt bundtræk.
    Men det afhænger også af hvor momentet ligger og over hvor mange rpm:)



  • #2   6. mar 2008 hvor hestekræfter er energien per minut, er moment en måling af hvor hårdt den max kan trække i en stang på en meter.

  • #3   6. mar 2008 hk= arbejde på tid... nm det tungste den kan trække..

  • #4   6. mar 2008 jesper.
    ok så det vil sige noget i retning af:
    ved 3000 o/m kan den trække ufattelig hårdt da den har sit NM max der. men hvad har den så for en egenskab ved 6000 O/m?


  • #5   6. mar 2008 at den kan udlede meget energi, til for eksempel at modarbejde vindmodstanden.

  • #6   6. mar 2008 hmm.
    Jeg er stadig ikke helt med.


  • #7   6. mar 2008 Der den kan trække max belasting ved 3000 rpm, og den kan gøre det hurtigere ved 6000 rpm.
    Det er en af de ting som er svære at forklare.
    nM er hvor meget belastning den kan trække rundt og HK er hvor hurtigt den kan gøre det.
    Rasmus (Vildbjerg) ØH ! - Er nok den som forklarer det bedst.


  • #8   6. mar 2008 grunden til at motorcykler har en topfart skyldes jo at modstanden bliver så stor at hestekræfterne bliver brugt op.. derfor vil den kunne køre hurtigst ved 6000 omdrejninger hvis den har gearene der passer til.

  • #9   6. mar 2008 nemt nok ... du drejer bagud på gashåndtaget...

    -
    -


    du kommer fremad..


    hehe jeg er dygtig

    busa


  • #10   6. mar 2008 ahh nikolej nu begynder det at give lidt mening
    men hvad er så forskellen på v2 med mange NM og en r4 med mange HK?


  • #11   6. mar 2008 r4eren har mere at kæmpe imod vinden med, og v2'en er mere ligeglad med hvor meget den skal trække.
    i identiske kåber vil tophastigheden være højest for den med flest heste, men hvis de begge fik lov at trække samme trailer med øl i ville den med flest Nm accelerere hurtigst


  • #12   6. mar 2008 Vi siger at HK er energi pr. tid altså hvor meget energi din mc kan genere på x antal tid. NM er max. træk altså den maksimale den kan trække, og hvis de 2 topper ved de samme rpm. så sker der ting og sager...

    Som regel er en V2 motor også mere moment stærk end end f.eks. en R4... men ingen regel uden undtagelser


  • #13   6. mar 2008 ok jesper
    så hvis en mc har utroligt mange hk kan den køre utrolitg hurtigt men hvis den ikke har mange NM også tager det meget lang tid at komme op på den højetophastighed?
    så NM er et spørgsmål om gearing den kan ikke køre hurtigt men trække meget ved en lavere hastighed


  • #14   6. mar 2008 ja præcis. hk kæmper mod luftmodstand og Nm kæmper mod vægten

  • #15   6. mar 2008 Gearing kan gøre meget, men det ændre ikke på antal nm en motor yder. Hvis motor virkelig skal trække som f.eks. en lastvogn eller traktor, så yder de utrolig mange nm i forhold til antal hk, og trods den lave gearing har den stadig brug et rigtig højt træk for at kunne yde det den skal

  • #16   6. mar 2008 så NM er et tal beregnet til cruiserfolket der ikke vil køre så stærkt men kunne ha konen bag på uden motoren klager. og Hk er et tal til racere der vil kører hurtigt uden kone og sidetasker
    men hvis vi sagde at man satte et mindre tandhjul på baghjulet ville man bytte NM til mere hk


  • #17   6. mar 2008 gearingen kan ikke ændre på motoren, kun omdrejningerne den tager ved en given vejhastighed. så man kan "flytte" kræfterne op eller ned i forhold til hastigheden.

  • #18   6. mar 2008 Mange NM, er godt til sejtrække, kører i høje gear hele tiden.
    mange HK er gode til at accelrere hvis man kører i de RPM hvor motoren yder max effekt.

    Sammenlign det med en diesel bil (Mange NM) og en bil med en lille benzin motor (eks 1.6 16V) de har "høj" effekt i forhold til deres moment, de skal hele tiden køres op i RPM i forhold til diesel bilen


  • #19   6. mar 2008 Og så lige for en god ordens skyld. Så har en 2cyl. V2 L2 osv. ikke pr. difinition ikke et større moment end en 4 cyl. hvis vi taler samme kubik.
    V2 har bare momentet længere nede eller tidligere end en 4cyl.
    Jeg plejer at sammenligne det med en diesel og en benziner.
    I en diesel sker der en helvedes masse nede i bunden og inden for et snævert område. Derefter er festen slut.
    Hvorimod en benziner ikke er så stærk nede i bunden, men skal have nogel omdr. før der sker noget. Men så fortsætter den også med at trække længe efter. Altså over et bredre område.


  • #20   6. mar 2008 Jeg plejer at definere det lidt simpelt, som dette her:

    Nm (Newtonmeter) er evnen til at accelerere (trække)

    Hk (Hestekraft) er evnen til hastighed (topfart)

    ...eller...

    Nm er evnen til at komme fra 0 - 100 km/t

    Hk er evnen til at komme fra A til B (distance)

    Håber det gav lidt mening ;o)


    Og jeg ved godt det ikke kan defineres sådan, da både RPM, gearing, vægt, motortype o.m.m. spiller ind smiley


  • #22   6. mar 2008 og for alle nørderne...

    1 hk = 75 x 9,81 Nm/s = 736 watt

    Altså er P (effekt) = F (kraft) x v (hastighed), tager man dette til en motor vil det sige at P (Hk) = F (Nm) x v (RPM), sådan cirka! ;o)


  • #23   6. mar 2008 Ja groft sagt er HK til race og NM til cruise smiley

  • #24   6. mar 2008 Som sagt en gearing kan gøre rigtig meget.
    hvis du har en motorcykel med et ekstremt moment, ved lave rpm kan den sagtens geares til at have samme topfart som en med lavt moment ved høje rpm, hvis hestene er den samme.
    Det der er forskellen i motoropbygningen på en R4 og en V2 er at en V2 kan hvis den er bygget som en cruiser have lidt smalle stempler, men med enormt stor slaglængde, hvor en R4 har stor diameter på stemplerne men lav slaglængde, hvis begge motoren har samme slagvolumen.
    Men ser man på cykler som Ducatis 1098er så er det bestemt ikken cruiser, den har V2 motor, men den er bygget op som en R4 motor, altså stor diameter på stemplerne og lav slaglængde, dette gøres fordi stempler har en maksimale hastighed de kan bevæge sig med, så vidt jeg kan huske er det hvis 18m/s, de kan enten nås ved at have lang slaglængde og lave omdrejninger så stemplet bevæger sig langt per stempelslag, men gør det langsommere, hvor et stempel med lav slaglængde kan køre med flere omdrejninger da den bevæger sig så kortere ad gangen.


  • #26   6. mar 2008 Eks. min lille 2 liter smiley
    Ydelse: 103 hk (75,8 kw) ved 4800 o/m
    Moment: 177 Nm ved 3200 o/m


  • #27   6. mar 2008 Simpelt, gå ind til en bilhandler og få en prøvetur i to biler af samme mærke og samme hk eksempelvis en peugeot 307 med en 110 hk benzin motor og en peogeot 307 med en 110 hk HDI diesel motor, alt er ens men fanden til forskel i træk kraft, der har du det bedste eksempel på forskellen mellem ens antal heste, men væsentlig mere moment i diesel udgaven, nogen lunde den samme forskel er der på en motorcykel med V2 ellerV4 kontra en R4 racer.

  • #28   6. mar 2008 Det kan godt være at du kan køre 300 km/t, hvis du har mange heste og medvind...

    Men du kan ikke køre 300 km/t i modvind, uden en masse Nm...


  • #29   6. mar 2008 Med andre ord... Hk er hvor hurtig den er, Nm er hvor stærk er...

    Hvor hurtig topfart og acceleration, afhænger selvfølgelig også af gearingen...


  • #30   6. mar 2008 Hk er effekt, altså den ydelse en motor kan levere (rigtig power).
    Nm er en kraft (uden tid) og siger ikke noget om hvor meget effekt 'power' du får.

    I sidste ende er det altid Hk der flytter én motorcykel. Nm fortæller hvor mange omdrejninger du skal piske motoren op i og hvor mange gear du skal skifte.

    F.eks kan du træde op mod 200Nm i pedalerne på en alm. cykel, men da det kun er med 30 omdrejninger pr minut bliver det ikke rigtig til noget effekt.


  • #31   6. mar 2008 kombination.

    Hestekræfter er til at køre stærkt med, altså jo flere hestekræfter jo højere hastighed kan opnåes.

    Moment angiver en motors evne til at tage fart/omdrejninger. Det hjælper altså ligefedt med et stort moment, hvis der ikke er hestekræfter til at drive den op i fart.


  • #32   6. mar 2008 Det der afgør om en motor har HK eller Nm, er Boringen og Slaglængden... Her under krumtapslaget, altså hvor stort et moment plejlstangen, kan lave på krumtappen... Kraft gange arm... Newtons lov... Det har selvfølgelig også noget at gøre med kompressionforholdet... En racer har et højt kompressionsforhold feks. 13:1, hvor en chopper har feks 8:1... Altså hvormeget luften bliver trykket sammen inde i cylinderen...


  • #33   6. mar 2008 lol...edderbroderme mange forklaringer på det emne smiley

    Kort sagt, så er momentet noget du fysisk kan måle på motoren. Det kan du ikke med effekten. Effekten udregner du ud fra momentet. Kortere kan det vel ikke skrives smiley


  • #34   7. mar 2008 Endnu en forklaring.
    Ved topfart bruger man alle sine heste la os sige 100 hk - for at køre feks 240 kmt. ved 10000 omdr.(fuld gas)
    Ved feks 120 km/t skal måske bruge 25 hk for at holde den hastighed (1/4 gas) på samme cykel.

    Momentkurvens udseende og størrelse er af gørende for om du tit må skifte gear tit - op og ned ad bakker for at holde de 120 kmt.

    med en '' flad'' momentkurve vil man sikkert kunne blive i samme gear mens man muligvis må ty til gearskifte på en sports 4/række hvor momentkurven tit også topper i nærheden af hvor hk kurven også topper. og det kræver gearskift for at holde omdr. i dette '' smalle omdr. område.
    Ved acceleration er jo større moment den 100 hk motor
    har generelt lig med hurtigere accelerationstider.

    Dvs en 100 hk motorcykel med f.eks 150 Nm i drejningsmoment- vil accelere hurtigere en en 100 hk motorcykel med f.eks 75 Nm - hvis de har samme vægt.

    Og alligevel har momentkurvens forløb op igennem omdr.antallet stadige en del at sige også
















  • #35   7. mar 2008 En hestekraft er den kraft der skal til at løfte en vægt over jorden på et sekund This means that a horse, harnessed to an appropriate machine, can lift 550 pounds at the rate of 1 foot per second

Kommentér på:
Hk og Nm jeg forstår ikke forskellen

Annonce