18.913 visninger
|
Oprettet:
Hk og Nm jeg forstår ikke forskellen {{forumTopicSubject}}
Der er hestekræfter og Newtonmoment.
men jeg forstår ikke hvad de er udtryk for.
for at tage et eksempel:
Maks. effekt: 62 hk / 45,4 kW ved 6000 o/min. Maks. drejningsmoment: 85 Nm ved 3000 o/min.
fra en virago 1100
den har 62 "trækkræft" ved 6000 o/m
og 85 "en anden slags trækkrætf" ved 3000 o/m
jeg ved godt at man kan omforme hk til nm ved en simpel formel. men det er forskellen på hvordan de "mærkes" jeg ikke rigtig kan finde ud af
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
Ofte føles et stort monemt (NM) som godt bundtræk.
Men det afhænger også af hvor momentet ligger og over hvor mange rpm:)
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 22 MC-er: 4 Emner: 147 Svar: 505
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 134 Svar: 602
ok så det vil sige noget i retning af:
ved 3000 o/m kan den trække ufattelig hårdt da den har sit NM max der. men hvad har den så for en egenskab ved 6000 O/m?
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 134 Svar: 602
Jeg er stadig ikke helt med.
okt 2005
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 215
Det er en af de ting som er svære at forklare.
nM er hvor meget belastning den kan trække rundt og HK er hvor hurtigt den kan gøre det.
Rasmus (Vildbjerg) ØH ! - Er nok den som forklarer det bedst.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
jul 2004
Følger: 70 Følgere: 57 MC-er: 4 Emner: 98 Svar: 440
-
-
du kommer fremad..
hehe jeg er dygtig
busa
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 134 Svar: 602
men hvad er så forskellen på v2 med mange NM og en r4 med mange HK?
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
i identiske kåber vil tophastigheden være højest for den med flest heste, men hvis de begge fik lov at trække samme trailer med øl i ville den med flest Nm accelerere hurtigst
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.597
Som regel er en V2 motor også mere moment stærk end end f.eks. en R4... men ingen regel uden undtagelser
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 134 Svar: 602
så hvis en mc har utroligt mange hk kan den køre utrolitg hurtigt men hvis den ikke har mange NM også tager det meget lang tid at komme op på den højetophastighed?
så NM er et spørgsmål om gearing den kan ikke køre hurtigt men trække meget ved en lavere hastighed
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.597
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 134 Svar: 602
men hvis vi sagde at man satte et mindre tandhjul på baghjulet ville man bytte NM til mere hk
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 5 Emner: 48 Svar: 201
mange HK er gode til at accelrere hvis man kører i de RPM hvor motoren yder max effekt.
Sammenlign det med en diesel bil (Mange NM) og en bil med en lille benzin motor (eks 1.6 16V) de har "høj" effekt i forhold til deres moment, de skal hele tiden køres op i RPM i forhold til diesel bilen
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
V2 har bare momentet længere nede eller tidligere end en 4cyl.
Jeg plejer at sammenligne det med en diesel og en benziner.
I en diesel sker der en helvedes masse nede i bunden og inden for et snævert område. Derefter er festen slut.
Hvorimod en benziner ikke er så stærk nede i bunden, men skal have nogel omdr. før der sker noget. Men så fortsætter den også med at trække længe efter. Altså over et bredre område.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 334
Nm (Newtonmeter) er evnen til at accelerere (trække)
Hk (Hestekraft) er evnen til hastighed (topfart)
...eller...
Nm er evnen til at komme fra 0 - 100 km/t
Hk er evnen til at komme fra A til B (distance)
Håber det gav lidt mening ;o)
Og jeg ved godt det ikke kan defineres sådan, da både RPM, gearing, vægt, motortype o.m.m. spiller ind
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 334
1 hk = 75 x 9,81 Nm/s = 736 watt
Altså er P (effekt) = F (kraft) x v (hastighed), tager man dette til en motor vil det sige at P (Hk) = F (Nm) x v (RPM), sådan cirka! ;o)
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 5 Emner: 48 Svar: 201
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
hvis du har en motorcykel med et ekstremt moment, ved lave rpm kan den sagtens geares til at have samme topfart som en med lavt moment ved høje rpm, hvis hestene er den samme.
Det der er forskellen i motoropbygningen på en R4 og en V2 er at en V2 kan hvis den er bygget som en cruiser have lidt smalle stempler, men med enormt stor slaglængde, hvor en R4 har stor diameter på stemplerne men lav slaglængde, hvis begge motoren har samme slagvolumen.
Men ser man på cykler som Ducatis 1098er så er det bestemt ikken cruiser, den har V2 motor, men den er bygget op som en R4 motor, altså stor diameter på stemplerne og lav slaglængde, dette gøres fordi stempler har en maksimale hastighed de kan bevæge sig med, så vidt jeg kan huske er det hvis 18m/s, de kan enten nås ved at have lang slaglængde og lave omdrejninger så stemplet bevæger sig langt per stempelslag, men gør det langsommere, hvor et stempel med lav slaglængde kan køre med flere omdrejninger da den bevæger sig så kortere ad gangen.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 339
Ydelse: 103 hk (75,8 kw) ved 4800 o/m
Moment: 177 Nm ved 3200 o/m
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 56 Svar: 234
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Men du kan ikke køre 300 km/t i modvind, uden en masse Nm...
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Hvor hurtig topfart og acceleration, afhænger selvfølgelig også af gearingen...
sep 2005
Følger: 1 MC-er: 5 Emner: 6 Svar: 121
Nm er en kraft (uden tid) og siger ikke noget om hvor meget effekt 'power' du får.
I sidste ende er det altid Hk der flytter én motorcykel. Nm fortæller hvor mange omdrejninger du skal piske motoren op i og hvor mange gear du skal skifte.
F.eks kan du træde op mod 200Nm i pedalerne på en alm. cykel, men da det kun er med 30 omdrejninger pr minut bliver det ikke rigtig til noget effekt.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 339
Hestekræfter er til at køre stærkt med, altså jo flere hestekræfter jo højere hastighed kan opnåes.
Moment angiver en motors evne til at tage fart/omdrejninger. Det hjælper altså ligefedt med et stort moment, hvis der ikke er hestekræfter til at drive den op i fart.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
Kort sagt, så er momentet noget du fysisk kan måle på motoren. Det kan du ikke med effekten. Effekten udregner du ud fra momentet. Kortere kan det vel ikke skrives
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 150
Ved topfart bruger man alle sine heste la os sige 100 hk - for at køre feks 240 kmt. ved 10000 omdr.(fuld gas)
Ved feks 120 km/t skal måske bruge 25 hk for at holde den hastighed (1/4 gas) på samme cykel.
Momentkurvens udseende og størrelse er af gørende for om du tit må skifte gear tit - op og ned ad bakker for at holde de 120 kmt.
med en '' flad'' momentkurve vil man sikkert kunne blive i samme gear mens man muligvis må ty til gearskifte på en sports 4/række hvor momentkurven tit også topper i nærheden af hvor hk kurven også topper. og det kræver gearskift for at holde omdr. i dette '' smalle omdr. område.
Ved acceleration er jo større moment den 100 hk motor
har generelt lig med hurtigere accelerationstider.
Dvs en 100 hk motorcykel med f.eks 150 Nm i drejningsmoment- vil accelere hurtigere en en 100 hk motorcykel med f.eks 75 Nm - hvis de har samme vægt.
Og alligevel har momentkurvens forløb op igennem omdr.antallet stadige en del at sige også
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 336
Hk og Nm jeg forstår ikke forskellen