Nm, HK og Acceleration {{forumTopicSubject}}
Har aldrig rigtig forstået forskellen på disse to enheder, Nm og KM.
Men nu satte jeg mig for at finde ud af det, og har nu læst en masse artikler på nettet, nogen bedre en andre. Jeg læste dem med henblik på at finde ud af (teoretisk) hvordan man skal køre vores gixxer for at få den bedste acceleration.
Ved ved at vores gixxer topper med 24Nm (25Nm for nogle af os ) ved ca 10.500 rpm, og ca 45 HK ved ca 14.500 rpm
Gearskiftene skal så times på en sådan måde, så man efter at have passeret de 14.500 rpm i første gear, rammer 10.000 rpm i andet gear. Jeg ved ikke lige hvor mange rpm,s vi skal op i i første gear, for at et sådan skift kommer til at passe (kan nogen fortælle mig det?), men jeg er rimelig overbevist om, at det er sådan vi får vores gixxer til at accelerere bedst muligt
Altså, start ved 9-10.000 rpm med kobling ind i første gear, så over de 14.500 rpm og videre, til det passer med at motoren lander på ca 10.000 rpm efter at have skiftet til andet gear.
Nu er dette jo kun teori, og min er sat til vinter obevaring, men bliver spændende at få afprøvet.
Men der er ihvertfald ikke nogen grund til at ramme de 16-17000 rpm, med mindre man er nødt til det for at ramme de 10.000rpm ved andet gear.
Nogen der ved hvor mange rpm der er i forskel fra første til andet gear?
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
Men hvorfor ikke bare tage en 400gixxer? Er det en for lille opgradering?
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
Tja, du kører jo alligevel med flere HK end du må med det lille kort nu, så hvorfor vente
Mark
Nej min er ikke droslet. Det med kobling, har du nok ret i, og det er bestemt heller ikke fordi at det er sådan man skal starte fra hvert et lydskryds Men det jeg efterlyser er mere eller mindre den absolut hurtigste måde vores gixxer kan komme afsted på Hvis nu eksempelvis man skal snuppe en GS500 (min kammi har sådan en, og jeg SKAL bare kunne trække fra ham :D).
Og ja, man skal selvfølgelig kigge på vejen - helt enig, men derfor kunne det jo godt være der lige var en som havde set på omdrejningstælleren ud af øjenkrogen Eller måske havde optaget en video
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
Hvor mange omdrejninger du skal op og ramme før du skifter fra et gear til det næste, afhænger vel af udvekslingen mellem de to gear. Jeg har forsøgt at regne lidt på det, men er i tvivl om resultaterne passer (umiddelbart synes jeg logikken giver god mening :D)
Jeg har gjort følgende (i eksemplet er skiftet mellem 1. og 2. gear):
Udveksling 1. gear: 3,454
Udveksling 2. gear: 2,266
Forhold mellem 1. og 2. gear: 3,454/2,266 = 1.524
Så ganges dette forhold med det antal omdrejninger du gerne vil lande på:
10.500 * 1.524 = 16.004 omdr/min
Så der skal altså skiftes ved 16.004 omdr./min når du går fra 1. til 2. gear.
For de øvrige gear gælder:
Skift mellem 2. og 3. gear: 13.596 omdr/min
Skift mellem 3. og 4. gear: 12.672 omdr/min
Skift mellem 4. og 5. gear: 12.180 omdr/min
Skift mellem 5. og 6. gear: 11.413 omdr/min
Jeg synes umiddelbart ovenstående giver rimelig god mening, men jeg er ikke 100 % sikker i min sag, så hvis der er andre der har et bud hører jeg gerne
Hygge
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
Sgu noget af nogle beregninger du har dig der Mads
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
Så er spørgsmålet jo bare om det virkelig giver mest performance at ligge med flest NM eller flest HK - det har jeg stadig ikke helt forstået
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
Hygge
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
Kunne være rart hvis der var nogen som havde en performance kurve på en gixxer i vores størrelse
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
Jeg faldt over denne side: http://www.sportrider.com/tech/146_0402_art/index.html
Det er forklaret rigtigt godt, og der bliver linket til et Excel dokument i bunden af teksten. Det kræver dog at vi har en NM/rpm kurve for den lille gixxer... Er der nogle der ligger inde med sådan en?
Hygge
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
Så alle, søg efter sådan en performance kurve
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
God idé med hensyn til kurven - kan du så få cyklen rullet Mads! Så vil jeg godt være med til at regne lidt
Hygge
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
Og ja, der er ikke noget mere irriterende end småborgerlige politifolk, der ryster på hovedet, fordi de ikke lige er et pensioneret ægtepar. Derfor skal man selvfølgelig stadig overholde fartreglerne, men man må jo godt have det lidt sjovt samtidigt.
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
Nm, HK og Acceleration
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside