GSX-R 250

GSX-R 250

Medlemmer: 76
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
2.167 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Nm, HK og Acceleration Nm, HK og Acceleration

Har aldrig rigtig forstået forskellen på disse to enheder, Nm og KM.

Men nu satte jeg mig for at finde ud af det, og har nu læst en masse artikler på nettet, nogen bedre en andre. Jeg læste dem med henblik på at finde ud af (teoretisk) hvordan man skal køre vores gixxer for at få den bedste acceleration.

Ved ved at vores gixxer topper med 24Nm (25Nm for nogle af os smiley ) ved ca 10.500 rpm, og ca 45 HK ved ca 14.500 rpm

Gearskiftene skal så times på en sådan måde, så man efter at have passeret de 14.500 rpm i første gear, rammer 10.000 rpm i andet gear. Jeg ved ikke lige hvor mange rpm,s vi skal op i i første gear, for at et sådan skift kommer til at passe (kan nogen fortælle mig det?), men jeg er rimelig overbevist om, at det er sådan vi får vores gixxer til at accelerere bedst muligt smiley

Altså, start ved 9-10.000 rpm med kobling ind i første gear, så over de 14.500 rpm og videre, til det passer med at motoren lander på ca 10.000 rpm efter at have skiftet til andet gear.

Nu er dette jo kun teori, og min er sat til vinter obevaring, men bliver spændende at få afprøvet.

Men der er ihvertfald ikke nogen grund til at ramme de 16-17000 rpm, med mindre man er nødt til det for at ramme de 10.000rpm ved andet gear.

Nogen der ved hvor mange rpm der er i forskel fra første til andet gear?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nm, HK og Acceleration
  • #1   4. nov 2007 nope.. når min skal accelere hurtigt, så får den bare en masse spade.. smiley så skifter jeg deromkring de 15k vidst..

  • #2   4. nov 2007 Når du så skfiter der ved de 15k, hvor mange rpms lander den så på lige efter du er røget ned i andet gear?

  • #3   4. nov 2007 kan jeg ikke lige huske, tror den falder et par 1000.. kikker ikk på omd tælleren når jeg har skiftet, kun lige inden smiley

  • #4   4. nov 2007 Kunne være rart at finde ud af, det gælder om at ramme de 10500 i andet gear smiley ihvertfald ifølge min teori smiley

  • #5   4. nov 2007 Samtidig med at man rammer de 14.500 i første smiley

  • #6   4. nov 2007 gider ikke rigtig tænke så meget over det, trodsalt er det en lille cykel der intet optræk har Overhoved.. smiley og når jeg skal have noget nyt, bliver det en hvor man sikkert alligevel dårlig nok tør give bundgas >:D

  • #7   4. nov 2007 Haha ja.

    Men hvorfor ikke bare tage en 400gixxer? Er det en for lille opgradering?


  • #8   4. nov 2007 ja det er det da! smiley desuden må jeg først køre stor mc om 1års tid.. så (hvis økonomien og det hele tillader det) skal jeg have en zxr 750, den er forholdsvis billig.. og hvis jeg vinder i lotto, så bliver det noget fra Italien der kommer og står i garagen..

  • #10   4. nov 2007 netop.. måske hvis du kører 1/4mile, og der bliver taget tid kan du se det på mile sekunderne.. men ellers ikke

  • #11   4. nov 2007 Alex
    Tja, du kører jo alligevel med flere HK end du må med det lille kort nu, så hvorfor vente smiley

    Mark
    Nej min er ikke droslet. Det med kobling, har du nok ret i, og det er bestemt heller ikke fordi at det er sådan man skal starte fra hvert et lydskryds smiley Men det jeg efterlyser er mere eller mindre den absolut hurtigste måde vores gixxer kan komme afsted på smiley Hvis nu eksempelvis man skal snuppe en GS500 smiley (min kammi har sådan en, og jeg SKAL bare kunne trække fra ham :D).

    Og ja, man skal selvfølgelig kigge på vejen - helt enig, men derfor kunne det jo godt være der lige var en som havde set på omdrejningstælleren ud af øjenkrogen smiley Eller måske havde optaget en video smiley


  • #12   4. nov 2007 Spændende diskussion du har fået startet her Mads!

    Hvor mange omdrejninger du skal op og ramme før du skifter fra et gear til det næste, afhænger vel af udvekslingen mellem de to gear. Jeg har forsøgt at regne lidt på det, men er i tvivl om resultaterne passer (umiddelbart synes jeg logikken giver god mening :D)

    Jeg har gjort følgende (i eksemplet er skiftet mellem 1. og 2. gear):
    Udveksling 1. gear: 3,454
    Udveksling 2. gear: 2,266
    Forhold mellem 1. og 2. gear: 3,454/2,266 = 1.524
    Så ganges dette forhold med det antal omdrejninger du gerne vil lande på:
    10.500 * 1.524 = 16.004 omdr/min
    Så der skal altså skiftes ved 16.004 omdr./min når du går fra 1. til 2. gear.

    For de øvrige gear gælder:
    Skift mellem 2. og 3. gear: 13.596 omdr/min
    Skift mellem 3. og 4. gear: 12.672 omdr/min
    Skift mellem 4. og 5. gear: 12.180 omdr/min
    Skift mellem 5. og 6. gear: 11.413 omdr/min

    Jeg synes umiddelbart ovenstående giver rimelig god mening, men jeg er ikke 100 % sikker i min sag, så hvis der er andre der har et bud hører jeg gerne smiley

    Hygge


  • #13   4. nov 2007 naah.. men lidt lettere at bortforklare en 250er end en 400.. smiley

    Sgu noget af nogle beregninger du har dig der Mads smiley


  • #14   4. nov 2007 Mads jeg giver dig helt ret!! Tror du har ramt the motherload der smiley

    Så er spørgsmålet jo bare om det virkelig giver mest performance at ligge med flest NM eller flest HK - det har jeg stadig ikke helt forstået smiley


  • #15   4. nov 2007 Hmm.. god pointe Mads... Det gælder vel om at skifte gear lige før HK-kurven falder - dvs. ved 14.500 omdr/min. Men så giver min beregning absolut ingen mening. Jeg går lige lidt i tænkeboks smiley

    Hygge


  • #16   4. nov 2007 Måske man bare skal gå efter de 15000rpm, og så skifter der ved alle gear.

    Kunne være rart hvis der var nogen som havde en performance kurve på en gixxer i vores størrelse smiley


  • #17   4. nov 2007 Så! Nu har jeg fået mig lidt ny viden - det er knap så simpelt som jeg stillede det op i første omgang smiley

    Jeg faldt over denne side: http://www.sportrider.com/tech/146_0402_art/index.html
    Det er forklaret rigtigt godt, og der bliver linket til et Excel dokument i bunden af teksten. Det kræver dog at vi har en NM/rpm kurve for den lille gixxer... Er der nogle der ligger inde med sådan en?

    Hygge


  • #18   5. nov 2007 Har googlet og googlet, og kan sku ikke finde sådan en kurvel...

  • #20   5. nov 2007 Der er jo ikke andet end at gøre, end at prøve at skifte lidt forskelligt, og prøve at mærke forskel på trækket i cyklen. Bare satans irtriterende der er 1/2 år til vi kan gøre det smiley

    Så alle, søg efter sådan en performance kurve smiley


  • #22   5. nov 2007 Mark: Korrekt - men det er jo kun udvekslingen i gearkassen vi ændrer på når vi skifter gear smiley Af samme grund blander jeg heller ikke hverken forreste eller bagerste kædetandhjul ind i udregningerne.

    God idé med hensyn til kurven - kan du så få cyklen rullet Mads! smiley Så vil jeg godt være med til at regne lidt smiley

    Hygge


  • #23   5. nov 2007 altså, syntes på min at 1gear mere er til at starte i, tager den aldrig højt op i omd der,(hvertfald ikke meget over 12-13k :p) så når den kommer i andet gear begynder den rigtig at trække.. 1gear er nærmest et start gear, da den jo kører med så mange omd(min teori)

  • #25   5. nov 2007 ok.. hader bare at den larmer så F**k meget hvis man gør det.. eller med laseren på, så lyder det jo somom man kører 300 når man bare ligger på de 40 i 1gear smiley

  • #27   5. nov 2007 Fan ofte at jeg ser små børn holde sig for ørene, og voksne der ryser på hovedet ellers slår sig for panden.. fan irriterende når man ikke engang kører for stærkt (sån engang imellem altså)

  • #29   5. nov 2007 min larmer virkelig bare meget.. helt sygt smiley også fordi den (stadigvæk) er små utæt hvor forrørene går ind i cylinderen, så der kommer også en del støj fra..

  • #30   5. nov 2007 Meeeeen, er der ikke en der har haft cyklen på en drejebænk, eller hvad det nu hedder, så vi kan regne det helt præcist ud smiley

    Og ja, der er ikke noget mere irriterende end småborgerlige politifolk, der ryster på hovedet, fordi de ikke lige er et pensioneret ægtepar. Derfor skal man selvfølgelig stadig overholde fartreglerne, men man må jo godt have det lidt sjovt samtidigt. smiley


  • #32   6. nov 2007 Hehe smiley

Kommentér på:
Nm, HK og Acceleration

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce