6.547 visninger
|
Oprettet:
Forklaring af NM og Hk. {{forumTopicSubject}}
Hva betyder det at den har xxx-NM? og hvad har det med hestekræfter at gøre? Lær mig noget:D
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 31
for eksembel en lastbil... den største scania har 620 hk hvilket ikk lyder af meget til 48 tons, men den har 3000 nm hvilket er rigeligt til at trække det... bedre kan jeg ik forklare det her....
patrick
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Momentet er motorens evne til alt trække under belastning. F.eks. hvis du vrider øret i 6. gear.
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 140
hvis den har så emget trækkræft, hvorfor er den så så langsom i optræk? den går vel fra 0-90 på 4 dage ca, elelr sådan noget? er det ikk ogs noget at gøre med hvor mange rpm den tager?
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 31
sådan en scania trækker uden noget i røven trækker fra alle biler inde i byen... du kan starte i 8 gear....
apr 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 1.065
NM er bundtrækket og hestene er trækket i toppen af omdrejningerne
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 31
okt 2004
Følger: 64 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 660
NM er en betegnelse for hvor store dine heste er.
Hvis en cykel yder 100 hk ved 10.000 omdr/min yden den måske kun 50 hk ved 3000 omdr/min
Hvis den så har et moment der hedder: 50 NM vil den så have en styrke på:
50 hk X 50 NM = 2500 (kraft)
Hvis du så forestiller dig vi tager en cykel med de samme hk men med 100 nm i moment hedder regnestykket:
50 hk X 100 NM = 5000 (kraft)
Derfor er det mindst lige så vigtigt at se på NM som det er at se på HK
Så HK er betegnelsen for antallet af dine heste
og NM er betegnelsen for hvor særke er dine heste.
Jannik...
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 91 Svar: 979
Nu kommer min egen teori: Hvis du forestiller dig 1 hest trække en vogn, kan det være det går langsommere end hvis du har spændt 10 heste op. Dvs hk = ydeevne.
Men plejer at måle MAX hk ved et antal omdrejninger. Fx 100 hk @ 11.000 omdr. Det fortæller bare hvornår maskinen max ved x antal omdrejninger.
NM er = drejningsmoment. Ja og hvad er moment så? Ja som sagt tidligere den styrke at man fx kan køre og trække i 5-6. gear fx mens man kører fx 40-50 km/t.
Choppere har som regel "få" hk og et stort nm tal. Dvs at de er i stand til at trække - men har ikke så stor accelerationstid. Du kan sammenligne det med at køre i en diesel og en benzin bil.
Hehe, nærmere kan jeg ikke komme med mine amatør forklaringer... håber det hjalp..og i andre skælder bare ud hvis det er forkert det jeg siger. Hehe
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 91 Svar: 979
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 91 Svar: 979
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 140
jul 2004
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 436
Hk / x-omdr. * 7.120 = Nm
eks. kan en mc yde 100 hk ved 9.500 omdr.
100 / 9.500 * 7120 = 74,95 Nm
Man kan selvfølgelig også omregne fra Nm til hk, blot ved at isolere hk i formlen:
Nm * x-omdr. / 7120 = hk
Jeg håber at det kunne bruges
Mark..
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 140
Hvis der står 12-1 komprision betyder det at 12 dele lyft og benzin bliver komprimeret til 1. jo højere komprision, jo mere moment, der for diselmotore har så højt komprisons tal. benzin motore ligger mellem 8-12 @ 1 og disel motore kan ligge helt op til 24 @ 1
Sårn har jeg forstået det:D
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 140
Det står på engelsk alt ting, så det skal man være rimelig syg til for at få noget ud af. men der står alt om alt tror jeg:d hehe.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 53 Svar: 493
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 91 Svar: 979
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Den formel der er intet værd.
Du kan sagtens have en motor der har 100 hk. Men du kan både finde en motor med 100 hk der har 50nm ved 10.000 rpm, 90 nm ved 7000 rpm eller f.eks. 160 nm ved 3000 rpm.
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 91 Svar: 979
apr 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 1.065
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.891
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
En R4 kan da sagtens have mere moment end en V2. Men det ligger typisk et helt andet sted =)
F.eks. har min Rf600R faktisk flere nm (0,2 mere:P) end en SV650S.
apr 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 52
For har du samme effekt ved samme omdr. har du samme moment...
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
Momentet (NM) er det du mærker i "røven" når du giver gas. En højtydende og omdrejningsvillig maskine vil typisk have et lavt moment i starten og det vil så stige og stige i takt med at motoren får flere og flere omdrejninger, max momentet kommer meget højt oppe på kurven. På en fx. harley har man ikke så mange omdrejninger at gøre godt med, men max momentet kommer hurtigt og daler så stille og roligt i takt med at max rpm nås.
Hvis man har en meget flad momentkurve betyder det at det "riv" man mærker, er uændret så længe kurven ikke daler. På fx. en R6'er bliver den mere og mere hysterisk og mellem 11.000 og så lige før begrænseren er momentet faktisk uændret, det er så ens betydende med at hvis du vil have den maximale accleration, skal du forblive i dette område.
Hvad skyldes så de 2 typer motorer (hvis vi lige holder os til de 2). Det gør konstruktionen på motoren. Den første vil typisk have en kort slanglængde og en stor boring. Altså stemplet er stort i diameter, men har et begrænset arbejdsrum. Dette skaber mange omdrejninger, men flytter også max momentet et godt stykke op. Omvendt så har en harley en meget lang slanglængde, hvilket betyder at stemplet har et meget større arbejdsrum. Det går desværre ud over omdrejningerne, så derfor ser man sjældent en "tung" v2'er som tager mange omdrejninger.
Ducati, VTR-SP, TL1000 osv hvad der ellers findes af supersport V2'er har en stor boring og en lille slanglængde. Da de "kun" har 2 cylindere, kan boringen være RET stor, derfor har de typisk også en god dyb lyd. Men momentet kurven er stadigvæk meget tættere på en fx. række 4'er i samme størrelse end på en harley, så tag ikke fejl af det.
Der findes desuden 3 navngivninger, som kaldes: underkvadratisk, kvadratisk og overkvadratisk. Det går i alt sin enkelhed ud på at sammenligne boring med slanglængde. Så hvis boringen er mindre end slaglængden er det tale om den første. Er de ens = nr. 2 og er boringen større end slanglængden er der tale om nr. 3
Årsagen til at en motor med lang slanglængde, set i forhold til dem med kort, ikke kan tage så mange omdrejninger, hænger sammen stempelhastigheden. Der er faktisk grænser for hvor hurtigt et stempel kan flytte sig. Dette bliver omtalt som meter/sek. Der er "gylden" regel som siger at stemplet helst skal holde sig under 25m/sek. Hvis dette overskrides, skal motoren bygges, så tingene hænger sammen. Det gøres bl.a. med keramiske foringer og speciel designet olie-ringe.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 218
Man bliver næsten mere forvirret.............
Så har jeg lige et spørgsmål:
1 stk række 4 mc 100HK, 13000rpm
Kontra
1 stk V2 mc 75HK, 10000 rpm
De har samme moment
Vil man få samme oplevelse på de cykler???
Her tænker jeg både på acc, topfart, evne til at reagere i de forskellige gear?
Jeg synes nemlig med min ringe viden at det er svært at stille op
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 218
Det jeg kunne være ræd for er, at det hurtigt ville blive for kedeligt....... Nu får jeg nok hug ; )
Det skal siges, at jeg aldrig har prøvet en V2'er så jeg ander ikke hvad jeg taler om.....
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
Og selv om et menneske kan yde 0,3 hk i en lang periode så er det faktisk muligt for et menneske at yde lige over en hk i meget kort tid.
En hk er det samme som 736 Watt så hvis man regner på det så kunne en el kedel køre fra en lovlig knallert. på den måde kan man også regne ud hvormange hk en elmotor giver fra sig, dog er der jo altid energi tab så man kan ikke regne med den energi motoren bruger.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 53 Svar: 493
Jeg har to forskellige cykler en Yamaha tdr 125ccm off-road , den har halt fantastisk 34Hp men ved en million-milliard omdrejninger , og jeg må sige at den ikke er egnet i særligt hårdt terræn da den simpelthen skal ha en masse omdrejninger for at lave noget men ikke har noget sejtræk, der ville en 500-600ccm jo klart værer noget helt andet med et godt moment ved væsentligt lavere omdrejninger ...
Omvendt har jeg også en Hayabusa (dog ikke til terræn) men den er fantastisk da den har et STORT moment 143Nm , ja den har også 175Hp , men det betyder faktisk ikke så meget , men det at den har så stor trækkraft gør at man sagtens kan starte i 2 gear hvis man vil og ikke behøver at nedgeare feks ved en overhaling eller lignende , det giver kort og godt meget mere afslappet kørsel med meget færre gearskift...
Om det skal værer en 2-cyl eller en 4-cyl afhænger nok mest af smag og behag....:-)
Forklaring af NM og Hk.