{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forklaring af NM og Hk.
  • #1   31. mar 2007 præv at søge lidt i forum... jeg har nemlig haft spurgt om det samme engang og jeg fik forklaret det på omkring 100 forskellige måder... så hvis ikke an lige forstår den ene forklaring så forstår man måske den næste. go læsning

  • #2   31. mar 2007 hk betyder realt ikke en skid... det er nm der er siger hvor meget træk kraft den har....

    for eksembel en lastbil... den største scania har 620 hk hvilket ikk lyder af meget til 48 tons, men den har 3000 nm hvilket er rigeligt til at trække det... bedre kan jeg ik forklare det her....

    patrick


  • #3   31. mar 2007 Hk er sådan set accelerationen. Du bruger dine heste når du accelererer alt hvad du kan.
    Momentet er motorens evne til alt trække under belastning. F.eks. hvis du vrider øret i 6. gear.


  • #4   31. mar 2007 Flemming O
    hvis den har så emget trækkræft, hvorfor er den så så langsom i optræk? den går vel fra 0-90 på 4 dage ca, elelr sådan noget? er det ikk ogs noget at gøre med hvor mange rpm den tager?


  • #5   31. mar 2007 Jesper J - ( Lemvig ) beder forklaring havde lige glemt det helt præsist....

    sådan en scania trækker uden noget i røven trækker fra alle biler inde i byen... du kan starte i 8 gear....


  • #6   31. mar 2007 Urban mht lastbiler så er det omdrejningerne som gør de ikke er så vilde.. de går i tomgang ved godt 500-700omdr og arbejder max mellem 1100 og 1700 omdr..(afhængig af model) derfor forskellen. plus de har mellem 12 of 16 gear.. smiley

    NM er bundtrækket og hestene er trækket i toppen af omdrejningerne


  • #7   31. mar 2007 de fleste lastbiler har 6 eller 8 hele gear og mellem 12 og 18 "halve gear"...

  • #8   31. mar 2007 En god måde at forklare det på er:

    NM er en betegnelse for hvor store dine heste er.

    Hvis en cykel yder 100 hk ved 10.000 omdr/min yden den måske kun 50 hk ved 3000 omdr/min

    Hvis den så har et moment der hedder: 50 NM vil den så have en styrke på:
    50 hk X 50 NM = 2500 (kraft)

    Hvis du så forestiller dig vi tager en cykel med de samme hk men med 100 nm i moment hedder regnestykket:
    50 hk X 100 NM = 5000 (kraft)

    Derfor er det mindst lige så vigtigt at se på NM som det er at se på HK

    Så HK er betegnelsen for antallet af dine heste
    og NM er betegnelsen for hvor særke er dine heste.

    Jannik...


  • #9   31. mar 2007 Hk = hestekraft(er), stammer fra den tid man brugte heste til at udføre noget arbejde, men da dampmaskinen blev introduceret da valgte man at benævne maskinens ydelse til "kh". (I andre siger lige til hvis jeg er gal på den). Pga det med maskinen gik man til det at regne med kW hvilket man ganger med 1,36 for at få i hk.

    Nu kommer min egen teori: Hvis du forestiller dig 1 hest trække en vogn, kan det være det går langsommere end hvis du har spændt 10 heste op. Dvs hk = ydeevne.

    Men plejer at måle MAX hk ved et antal omdrejninger. Fx 100 hk @ 11.000 omdr. Det fortæller bare hvornår maskinen max ved x antal omdrejninger.

    NM er = drejningsmoment. Ja og hvad er moment så? Ja som sagt tidligere den styrke at man fx kan køre og trække i 5-6. gear fx mens man kører fx 40-50 km/t.

    Choppere har som regel "få" hk og et stort nm tal. Dvs at de er i stand til at trække - men har ikke så stor accelerationstid. Du kan sammenligne det med at køre i en diesel og en benzin bil.

    Hehe, nærmere kan jeg ikke komme med mine amatør forklaringer... håber det hjalp..og i andre skælder bare ud hvis det er forkert det jeg siger. Hehe smiley


  • #10   31. mar 2007 Stryg lige min bemærkning.... det jannik siger er sagt simpelt og godt smiley

  • #11   31. mar 2007 og nu vi er ved diskussionen.... er der så ik nogen der kan forklare mig hvad kompression er??? al de der kompressionsforhold????

  • #12   31. mar 2007 så man skal altså have så mange hk som muligt, og så meget nm som muligt så man for den største "kraft". hmm tror sgu ikk jeg har forstået det til bund endnu, men det kan da være det kommer. tak for svarende.. i er selvfølgelig velkommen ti at komme med flere forklaringer:D

  • #13   31. mar 2007 Man kan omregne hk til Nm, vha. følgende formel:

    Hk / x-omdr. * 7.120 = Nm

    eks. kan en mc yde 100 hk ved 9.500 omdr.

    100 / 9.500 * 7120 = 74,95 Nm

    Man kan selvfølgelig også omregne fra Nm til hk, blot ved at isolere hk i formlen:

    Nm * x-omdr. / 7120 = hk

    Jeg håber at det kunne bruges

    Mark..


  • #14   31. mar 2007 V.B
    Hvis der står 12-1 komprision betyder det at 12 dele lyft og benzin bliver komprimeret til 1. jo højere komprision, jo mere moment, der for diselmotore har så højt komprisons tal. benzin motore ligger mellem 8-12 @ 1 og disel motore kan ligge helt op til 24 @ 1
    Sårn har jeg forstået det:D


  • #15   31. mar 2007 Kompression er hvor meget din "luft i cylenderen bliver komprimeret...f.eks. 10:1 betyder at din luft og benzin bliver komprimeret til at fylde 10 gange så lidt, når stemplet er i top

  • #16   31. mar 2007 ellers gå ind på http://www.howstuffworks.com/
    Det står på engelsk alt ting, så det skal man være rimelig syg til for at få noget ud af. men der står alt om alt tror jeg:d hehe.


  • #17   31. mar 2007 NM.....Yes........

  • #18   31. mar 2007 faark... smiley

  • #19   31. mar 2007 Mark J-->

    Den formel der er intet værd.

    Du kan sagtens have en motor der har 100 hk. Men du kan både finde en motor med 100 hk der har 50nm ved 10.000 rpm, 90 nm ved 7000 rpm eller f.eks. 160 nm ved 3000 rpm.


  • #20   31. mar 2007 @Mark -> Kan det virkeligt passe det du siger? For så ville jo alle motorcykler der har fx 100 hk have 74,95 Nm??? Og det kan da ikke passe...

  • #21   31. mar 2007 Hvis man regner marks formel efter på f.eks en gsx 1400 med 106 hk ved 6000 omdr, så passer den...!



  • #22   31. mar 2007 du må ud og prøve en v2 og en række 4 så finder du ud af hvad nm er...

  • #23   31. mar 2007 Lars-->

    En R4 kan da sagtens have mere moment end en V2. Men det ligger typisk et helt andet sted =)

    F.eks. har min Rf600R faktisk flere nm (0,2 mere:P) end en SV650S.


  • #24   31. mar 2007 V.B du skal lige huske at regne omdrejningerne med.
    For har du samme effekt ved samme omdr. har du samme moment...


  • #25   31. mar 2007 Det eneste tal der er interessant, er faktisk NM værdien. Det er også denne værdi der bliver målt på et rullefelt. HK er et biprodukt af NM og er noget der bliver udregnet med en formel fra momentet

    Momentet (NM) er det du mærker i "røven" når du giver gas. En højtydende og omdrejningsvillig maskine vil typisk have et lavt moment i starten og det vil så stige og stige i takt med at motoren får flere og flere omdrejninger, max momentet kommer meget højt oppe på kurven. På en fx. harley har man ikke så mange omdrejninger at gøre godt med, men max momentet kommer hurtigt og daler så stille og roligt i takt med at max rpm nås.

    Hvis man har en meget flad momentkurve betyder det at det "riv" man mærker, er uændret så længe kurven ikke daler. På fx. en R6'er bliver den mere og mere hysterisk og mellem 11.000 og så lige før begrænseren er momentet faktisk uændret, det er så ens betydende med at hvis du vil have den maximale accleration, skal du forblive i dette område.

    Hvad skyldes så de 2 typer motorer (hvis vi lige holder os til de 2). Det gør konstruktionen på motoren. Den første vil typisk have en kort slanglængde og en stor boring. Altså stemplet er stort i diameter, men har et begrænset arbejdsrum. Dette skaber mange omdrejninger, men flytter også max momentet et godt stykke op. Omvendt så har en harley en meget lang slanglængde, hvilket betyder at stemplet har et meget større arbejdsrum. Det går desværre ud over omdrejningerne, så derfor ser man sjældent en "tung" v2'er som tager mange omdrejninger.
    Ducati, VTR-SP, TL1000 osv hvad der ellers findes af supersport V2'er har en stor boring og en lille slanglængde. Da de "kun" har 2 cylindere, kan boringen være RET stor, derfor har de typisk også en god dyb lyd. Men momentet kurven er stadigvæk meget tættere på en fx. række 4'er i samme størrelse end på en harley, så tag ikke fejl af det.

    Der findes desuden 3 navngivninger, som kaldes: underkvadratisk, kvadratisk og overkvadratisk. Det går i alt sin enkelhed ud på at sammenligne boring med slanglængde. Så hvis boringen er mindre end slaglængden er det tale om den første. Er de ens = nr. 2 og er boringen større end slanglængden er der tale om nr. 3

    Årsagen til at en motor med lang slanglængde, set i forhold til dem med kort, ikke kan tage så mange omdrejninger, hænger sammen stempelhastigheden. Der er faktisk grænser for hvor hurtigt et stempel kan flytte sig. Dette bliver omtalt som meter/sek. Der er "gylden" regel som siger at stemplet helst skal holde sig under 25m/sek. Hvis dette overskrides, skal motoren bygges, så tingene hænger sammen. Det gøres bl.a. med keramiske foringer og speciel designet olie-ringe.


  • #26   31. mar 2007 Hold da op alle de forklaringer.....
    Man bliver næsten mere forvirret.............

    Så har jeg lige et spørgsmål:

    1 stk række 4 mc 100HK, 13000rpm
    Kontra
    1 stk V2 mc 75HK, 10000 rpm
    De har samme moment

    Vil man få samme oplevelse på de cykler???

    Her tænker jeg både på acc, topfart, evne til at reagere i de forskellige gear?

    Jeg synes nemlig med min ringe viden at det er svært at stille op


  • #27   31. mar 2007 Svært at sige. Ting som gearing, vægt og momentkurve er nok afgørende for at fortælle, hvilken der "teoretisk" burde vinde.

  • #28   31. mar 2007 For mit eget vedkommende kunne jeg på sigt forestille mig at købe en V2 istedet for R4, ikke mindst for at få rpm tallet lidt ned.

    Det jeg kunne være ræd for er, at det hurtigt ville blive for kedeligt....... Nu får jeg nok hug ; )

    Det skal siges, at jeg aldrig har prøvet en V2'er så jeg ander ikke hvad jeg taler om.....


  • #29   31. mar 2007 Og til Marks forsvar, så er hans formel altså ok. Man skal bare læse den rigtigt og forstå at når man omregner, så er HK og NM værdien på SAMME omdrejningstal og ikke ensbetydende med den maximale effekt el. moment.

  • #30   31. mar 2007 Måske lige et side spring, men benævnelsen hestekraft stammer fra den tid hvor maskinerne overtog hestenes arbejde som sagt tidligere. En hestekraft er den mængde arbejde en hest kan udføre i løbet af en hel dag, dette betydder at hvis en hest der løber/køre om kap med en knallert der også har en hestekraft så vil hesten vinde da hesten kan yde meget mere end en en hestekraft i løbet af en kort periode.

    Og selv om et menneske kan yde 0,3 hk i en lang periode så er det faktisk muligt for et menneske at yde lige over en hk i meget kort tid.

    En hk er det samme som 736 Watt så hvis man regner på det så kunne en el kedel køre fra en lovlig knallert. på den måde kan man også regne ud hvormange hk en elmotor giver fra sig, dog er der jo altid energi tab så man kan ikke regne med den energi motoren bruger.


  • #31   1. apr 2007 Var det ikke nohet med at 1 hestekraft = 75kg løftet 1meter på 1 sek...? Og så kunne man jo lave det om så det blev eks. 7,5kg løftet 10 meter på 1 sek istedet hvis man har en motor med ringe moment men mange omdrejninger ,dvs istedet for at sejtrække så er den hurtig...? og så kommer det hele jo vel an på at gearingen skal passe til den enkelte motor og hvad man skal bruge sin maskine til.....
    Jeg har to forskellige cykler en Yamaha tdr 125ccm off-road , den har halt fantastisk 34Hp men ved en million-milliard omdrejninger , og jeg må sige at den ikke er egnet i særligt hårdt terræn da den simpelthen skal ha en masse omdrejninger for at lave noget men ikke har noget sejtræk, der ville en 500-600ccm jo klart værer noget helt andet med et godt moment ved væsentligt lavere omdrejninger ...
    Omvendt har jeg også en Hayabusa (dog ikke til terræn) men den er fantastisk da den har et STORT moment 143Nm , ja den har også 175Hp , men det betyder faktisk ikke så meget , men det at den har så stor trækkraft gør at man sagtens kan starte i 2 gear hvis man vil og ikke behøver at nedgeare feks ved en overhaling eller lignende , det giver kort og godt meget mere afslappet kørsel med meget færre gearskift...
    Om det skal værer en 2-cyl eller en 4-cyl afhænger nok mest af smag og behag....:-)


Kommentér på:
Forklaring af NM og Hk.

Annonce