1.866 visninger
|
Oprettet:
Nm og Moment. {{forumTopicSubject}}
Jeg er ret meget nybegynder ved alt, der angår motorcykler og motorer i det hele taget.
Jeg er ikke helt 100% sikker på, hvad "Nm" og "moment" er for noget, og hvad det betyder hvis der er meget/lidt af det, om det er godt eller skidt - håber I forstår mig
Nogen, der kan give mig en forklaring på det, så ville jeg være glad =)
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Eller omvendt set hvor meget din motor sejtrækker... eller evnen til at acc. hurtigt. Det er det man bruger moment til.
Det er godt at have meget moment, for jo mindre behøver du at skifte gear, ved overhalinger osv., - hvis ikke skal du ramme det rigtige gear hele tiden for at opnå den ønskede trækkraft.
mvh Offslow
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
NewtonMeter
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
Det gode ved mange Nm (moment) i bunden er at motoren kan bruges alsidigt og du er derfor ikke nødvendig til at skifte gear hele tiden, for at lave pludselige accelerationer. Det dårlige ved mange Nm, er så at de kan komme pludseligt og på de forkerte tidspunkter, for den uerfarne og det kan resultere i baghjulsudskridninger m.m.
Få Nm finder du typisk på racere, dog har 1000'erne dog rigeligt med det, men fælles er at de kommer langt oppe på spektret og derfor er det nemmere at dosere dem. Det dårlige her at man mange gange er nødt til at trykke et par pinde ned, for at lave en pluselig hård acceleration. Det gode er dog at den manglende Nm i bunden gør dem suveræne til kurvekørsel, da trækket i lave omdrejninger er begrænset.
Håber det kan hjælpe lidt
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.453
Effekt = Moment x rpm (i radianer pr. sek)
Derfor kan en Suzuki GSX-R250 yde hele 45 HK til trods for et moment på beskedne 2,4 kpm. Men de 45 heste kommer så osse ved 14.500 rpm ...
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.453
Nm og Moment.