{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.886 visninger | Oprettet:

Nm og Moment. {{forumTopicSubject}}

Jeg er ret meget nybegynder ved alt, der angår motorcykler og motorer i det hele taget.
Jeg er ikke helt 100% sikker på, hvad "Nm" og "moment" er for noget, og hvad det betyder hvis der er meget/lidt af det, om det er godt eller skidt - håber I forstår mig smiley

Nogen, der kan give mig en forklaring på det, så ville jeg være glad =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nm og Moment.
  • #1   16. jul 2008 det er sådan set en beskrivelse af hvad nm er, det er jo moment og et udtryk for hvor stor en vægt din motor kan holde i en stang en meter ude fra center af en glide kobling.
    Eller omvendt set hvor meget din motor sejtrækker... eller evnen til at acc. hurtigt. Det er det man bruger moment til.
    Det er godt at have meget moment, for jo mindre behøver du at skifte gear, ved overhalinger osv., - hvis ikke skal du ramme det rigtige gear hele tiden for at opnå den ønskede trækkraft.

    mvh Offslow


  • #2   16. jul 2008 Kræft * arm
    NewtonMeter


  • #3   16. jul 2008 Nm er motorens trækevne og det du faktisk mærker i sædet, når du giver gas. Motorens konstruktion er meget afgørende for, hvordan "momentet" skal afgives. Fx. vil en en langslående motor have et højt moment, men langt nede i omdrejninger, hvor en kortslående har momentet oppe i toppen af omdrejningsspektret.

    Det gode ved mange Nm (moment) i bunden er at motoren kan bruges alsidigt og du er derfor ikke nødvendig til at skifte gear hele tiden, for at lave pludselige accelerationer. Det dårlige ved mange Nm, er så at de kan komme pludseligt og på de forkerte tidspunkter, for den uerfarne og det kan resultere i baghjulsudskridninger m.m.
    Få Nm finder du typisk på racere, dog har 1000'erne dog rigeligt med det, men fælles er at de kommer langt oppe på spektret og derfor er det nemmere at dosere dem. Det dårlige her at man mange gange er nødt til at trykke et par pinde ned, for at lave en pluselig hård acceleration. Det gode er dog at den manglende Nm i bunden gør dem suveræne til kurvekørsel, da trækket i lave omdrejninger er begrænset.

    Håber det kan hjælpe lidt smiley


  • #4   16. jul 2008 Hvis man sammenligner med en trædecykel: Momentet er hvor hårdt man kan træde i pedalerne. Det har betydning for mellemaccelerationerne f.eks. 60-100 km/t i topgear. Mange cruisere har rigtig gode tider her, på trods af at motoreffekten (HK/Kw) ikke er speciel høj. En høj motoreffekt kan opnås, hvis motoren kan tage mange rpm, selvom momentet kun er middelmådigt:

    Effekt = Moment x rpm (i radianer pr. sek)

    Derfor kan en Suzuki GSX-R250 yde hele 45 HK til trods for et moment på beskedne 2,4 kpm. Men de 45 heste kommer så osse ved 14.500 rpm ...


  • #5   16. jul 2008 momentet er det der gir smilet på læben... hk er det der giver brune streger i buksen...

  • #6   16. jul 2008 Sådan ka' det føles - hehe ... smiley

Kommentér på:
Nm og Moment.

Annonce