{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.184 visninger | Oprettet:

Konvertere effekt (kW) til moment (Nm) {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har lidt af en kattepine, da jeg er i gang med et projekt. Selvom jeg har fundet resultatet, irriterer det mig bare helt vildt, at jeg ikke kan hvordan resultatet er fremkommet...

Jeg har en aksel som giver 127 kW ud ved 1000 omdr./min., og ved at søge på en omregning på nettet, kan jeg finde at det giver et moment på 1212 Nm.

Jeg kender formlen den anden vej (fra Nm til kW), som er:

127 kW = (1212 Nm * 1000 omdr./min.)/9549,296 (konstant).

Men hvordan pokker er det nu at formlen ser ud, for at finde 1212 Nm ud fra en effekt på 127 kW ved 1000 omdr./min????






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konvertere effekt (kW) til moment (Nm)
  • #1   11. nov 2009 "Kan se hvordan resultatet er opstået", skulle der have stået... smiley

  • #2   11. nov 2009 øhh
    kan spørge min underviser i morgen


  • #3   11. nov 2009 Ved ikke om det er den "rigtige" formel, men den giver resultatet:
    1212 Nm = (127 KW * 9549,296)/1000 omdr./min


  • #4   11. nov 2009 -> Rune.

    Doh... der var den!!

    Jeg har siddet med min lommeregner så længe at min hjerne er brændt sammen... smiley

    Tak for det!!


  • Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 23
    #5   11. nov 2009 Du gør det samme på begge sider for at isolere det, du vil finde. Ganger med 9549 og deler med 1000.
    Sagt på en anden måde. 127*9549/1000.


  • #6   11. nov 2009 Såden beskrives formlen også her: (link fjernet)


  • Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 23
    #7   11. nov 2009 Nå.. Var lidt for langsomt. smiley
    Sammenhængen mellem effekt, moment og vinkelhastighed(omdr.) er.

    Effekt=Moment*vinkelhastighed

    Enhederne er Nm/s eller watt for effekt og Nm for moment og s^-1 (svært at skrive her men 1 over s) for vinkelhastighed.


  • #8   11. nov 2009 s^-1 = 1/s

    det da ikk svært at skrive smiley


  • #9   11. nov 2009 Hmm, Hvis jeg regner med tallene fra min mc gi'r det ikke de opgivede tal.
    121 kw x 9549.296 / 10000 o/min. = 115.55 Nm

    Mc'en er opgivet til :
    164 HK / 121 kw ved 10000 o/min.
    124 Nm ved 7250 o/min.

    Nogen der kan give en forklaring på det ???


  • Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 23
    #10   11. nov 2009 nej.. smiley Det gav da ingen mening synes nok det så pænere ud med en brøkstreg tror jeg..

  • #11   11. nov 2009 Effekt er en udregnet værdi. Det er ikke en værdi man kan måle direkte, det er noget man regner ud, udfra omdrejningstallet og det moment motoren yder ved det eksakte omdrejningstal.

    Effekt som i kender den, dvs hestekrafter/kW, er en underlig diffus størrelse, som man ikke direkte kan forholde sig til i forhold til fysikkens verden.

    Effekten siger noget om hvor god en motor er til at opretholde et fornuftig moment ved stigende omdrejningstal.

    Når en motor yder maks moment ved et givent omdrejningstal, eks 7250 omdr, så vil den derover tabe momentet, jo højrere omdrejninger.

    Deraf det mindre moment på motoren ved maks effekt i forhold til det maksimale moment


  • Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 23
    #12   11. nov 2009 Du giver selv svaret.

    Dit maksimale moment og effekt ligger ikke ved samme omdrejningstal.


  • #13   11. nov 2009 du glemmer omdrejninger, det er ALT afgørende..

    og jow det hænger fint sammen.. som der bliver tidligere nævnt så måler man ikke hestekræfter på rullefelt..

    man måler moment, og så regner man effekten (hestekræfter) ud..

    dit eksepmel med at chopperen har 60 hk og 110 nm det har den ved 5000rpm mens sportmaskinen har 130hk og 100nm ved 12000rpm..

    igen omdrejninger er ALT afgørende, og det er derfor man kører motorcykel, masser af omdrejninger, masser af tæsk, masser af effekt..


  • #14   11. nov 2009 Fordi chopperen er god til at yde et STORT moment ved LAVE omdrejninger. når den har opnået sit maks moment, så DRØNER momentkurven meget stejlt nedad.
    Derfor yder den et stort moment ved lave omdrejninger, men en lille effekt ved høje omdrejninger.

    Sportsmaskinen er noget dårligere til at yde er stort moment ved høje omdrejninger. Når den har opnået sit maksimale moment, så falder momentkurven godt nok, men den er langt mere flad end chopperens kurve.

    Chopperen vil yde måske 50% af sit maks moment ved sine maksimale hk, hvor sportsmaskinen vil yde en langt større andel af sit maks moment ved maks hk.


  • #15   11. nov 2009 hvis man kunne bygge en maskine der kunne snurre med 100.000 omdrejninger i minuttet, og hvis den selvsamme maskine havde 1NM så ville den have 60hk..

  • #16   11. nov 2009 præcis smiley

  • #17   11. nov 2009 Magnus, du kan prøve det med din egen..

    det er en 1000ccm maskine, tommelfinger reglen siger at man har 1nm pr 10ccm = 100NM.. og din topeffekt bliver leveret ved 10.000 omdrejninger:

    100NM * 10000rpm/9550 = 105kW

    ca. ~130hk.. passer meget fint ikk smiley


  • Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 23
    #18   11. nov 2009 Magnus D.
    Angående din undring omkring gearing, så er gearing måden, hvorpå man omgår eller forholder sig til en motors karakteristik.
    Det er effekten der i sidste ende afgør, hvor hurtigt man kommer frem, hvis man ellers vha. sin gearing er istand til at ligge ved den største effekt. Som Mirza så klart udtrykker, så er det motorcyklens evne til at tage mange omdrejninger, der gør os alle glade. smiley


  • #19   11. nov 2009 Doh. Nåh ja...

  • #20   22. apr 2018 Fed tråd ??

Kommentér på:
Konvertere effekt (kW) til moment (Nm)

Annonce