5.420 visninger
|
Oprettet:
HK / NM - Forskellen? {{forumTopicSubject}}
Hvad gør NM og hvad gør HK - hvilken forskel har de på topfart, acceleration eller andet?
Kan man regne sig frem til topfart og acceleration (0-100) ud fra vægt, hk og nm?
Eks. kan man regne sig frem til hvor hurtigt en bil på 1 ton med 150hk og 300nm kører?
Jeg har INTET styr på det der, men kunne godt tænke mig at lærer det, så helst ikke for inviklede svar :)))
apr 2011
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 47 Svar: 61
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
NM (Newton meter) er standard enheden hvorved man måler drejningsmoment af et roterende legeme. Drejningsmomentet er for roterende bevægelser, hvad kraft er for legemer der bevæger sig i en lige linie.
HK (Hestekræfter) er det man i gamle dage brugte til at beskrive den effekt som tilsvarende hvad en enkelt hest kunne yde. Det er dog forskelligt afhængig af hvor i verden man er, men de fleste bruger metriske hestekræfter, det defineres ved den effekt det kræver for at løfte en masse på 75 kg 1 meter lodret op fra jordens overflade i løbet af 1 sekund.
Hvordan man udregner et tophastighed er vist (det er længe siden at jeg har haft fysik) en længere udredelse som ikke kun afhænger af HK og NM som Johannes også skriver, så der må jeg være dig svar skyldig
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 195
Newtonmeter er SI-enheden for drejningsmoment. Populært sagt den "kraft" hvormed, f.eks. et hjul, drejes rundt.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 66 MC-er: 3 Emner: 125 Svar: 682
Heste kræfter er og de kræfter bilen har brug for at opretholde den samme hastighed op af en bakke.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Hk er bestemt udfra momentet og omdrejninger, man kan ikke have en ting uden den anden.. Momentet er et udtryk for hvor meget en motor trækker, men hvis den kune trækker med 1000omdrejninger, så vil effekten ikke være særlig stor.. Det er nemlig effekten (hk) som har betydning for accelerationen.
Formlen hedder: NM*omdrejninger/7126 = effekt [hk]
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
Kender du momentet på din motor, findes effekten ved at gange med omdrejninger pr. sek.x 2(phi) (vinkelhastigheden).. Idet effekt er Newton meter pr tidsenhed.. Eller kraft x strækning x tid = effekt..
så har du mange NM og få omdrejninger, så har du lige så meget effekt, som lille moment og mange omdrejninger..
Med andre ord, du har altid de samme hk til rådighed i alle gear, men NM vil falde propotionalt med omdrejningerne..
Udregne topfart, har vel en masse med luftmodstand og rullemodstand at gøre, og ikke så meget vægten af køretøjet?
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Øh?? Nej du har sgu ikke 100hk til rådighed ved 1000omdrejninger og ved 10.000omdrejninger.. eller det kan du godt, men så har du MEGET moment til at starte med og så dykker den helt vildt i takt med at omdrejnigner stiger
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
HK = Antallet af muskler
NM = Størrelsen af musklerne
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
Jeg gør lige et forsøg på at føre det helt ned i knæhøjde.
fx sammenlignet med en cykel.
Moment er hvor hårdt du kan træde i pedalerne, og måles i Nm. (som i hvor stejl en bakke kan du cykle langsomt op af).
Effekt er hvor meget arbejde du kan udføre, måles i kW eller hk, som er energi per tid. (som hvor hurtig kan du cykle med x kg på bagagebæreren).
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
Det jeg mener er at hvis en motor har 60hk ved 5000omdr/min på motoren.. og du kører i første gear, så har den flere NM på hjulet end når du kører i 5gear, men stadig 60hk til rådighed..
Fik du måske forklaret lidt kludret...
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
her er en effektkurve, den om du er i 1. gear ved 5000 omdrejnigner eller i 5. gear så har du alligevel ens moment og effekt
Det er ivørigt en 2200ccm motor uden tryk, niiice
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Den har samme i alle gearene medmindre der er ændret i mappingen/timing m.m i ECU i nogle eller alle gear
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
Din motor, benene, kan levere en konstant effekt.
Det resultere i:
Ad lige landevej - lille moment, men hurtigt frem af, mange meter pr. sek
Op af bakke (samme effekt) - stort moment, langsom frem af, få meter pr. sek.
Det der er at forstå, er at moment og hk hænger sammen, kan vises ved at praktisk eksempel på en rulning af bil. se dette billede.
http://www.kurts-garage.dk/upload/Lotus_Elise_S2/Lotus_power.JPG
138Nm, ved 4531o/min = 75,5 omdr/sek
Effekt = Nm x omdr/sek x 2 x (phi) = 182 x 75,5 x 2 x 3,14 = 86293,48Watt
86293,48 x 1,36/1000 = 117 HK
Det stemmer meget godt overens med grafen, hvis man aflæser lodret op på effektkurven der hvor motoren har max moment..
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
Acceleration.. Det har noget med vægten at gøre, hvis du har x kg og en effekt, og ser bort fra vind og rullemodstand, så kan du udregne en 0-100 tid..
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
Den levere også den samme effekt på baghjulet, det er momentet der ændre sig..
Moment x omdr x 2 x (phi) = Effekt..
Forudsætter at motoren får fuld gas, ved konstant omdrejninger målt på krumtappen. Du sætter den i første gear, hjulet rotere få gange i minuttet, men har stort moment, du skifter nu op i 5 gear, stadig fuld gas og samme omdrejninger på krumtappen, nu har du et hurtig roterende baghjul og et lavt moment..
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
Moment på udgangs akslen (fx på det foreste tandhjul på mc) er højere i 1ste gear end i 5te.
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
Kinetisk energi.. Motoren tilfører bilen energi, bilen kommer op i fart og får mere og mere kinetisk energi i takt med farten der øges.
Bilen har ingen kinetisk energi når den står stille, og når den kører, inde holder den ( 1/2 * massen * hastigheden^2).
En bil på 1000kg med 100km/t indeholder altså:
W.kinetisk = 1/2 * 1000 * (100/3,6)^2 = 385802 Joule = 385,8kJ
Du har en 100hk motor = 100/1,36 = 73,5kW eller 73,5 kJ i sek
Din motor tilfører altså bilen 73,5 kJ i sek.. og får at nå 100km/t skal du bruge 385,8kJ
Altså: 385,8/73,5 = 10,3 sek..
Dette er self 100% teoretisk og kan ikke som sådan overføres til virkligheden, idet der ikke tages højde for vind, underlag, gearing, osv osv osv...
men passer det ikke ok med at en 100hk bil rammer 0-100 på 10 sek?
tjek evt denne ford.. 1100kg og 100hk, 0-100 på 10,9sek..
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/16-4d-ghia-100hk/1328753
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
385,8/73,5 giver 5,2sek..
Så som sagt, det er 100procent teoretisk og ikke tage højde for, reaktionstid, det faktum at du ikke har fuldeffekt hele tiden, vejgreb, osv osv osv osv..
Var ellers lige så imponeret over at teori og praksis hang så godt sammen hehe
Så jeg ved ikke hvad du skal bruge det til, ud over at det er temmelig svært at regne på, fordi der netop er en masse ukendte faktorer, som er forskelligt fra køretøj til køretøj..
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
HK = antal muskler
NM = Størrelsen af dem
apr 2011
Følger: 13 Følgere: 162 MC-er: 1 Emner: 230 Svar: 1.299
apr 2008
Følger: 1 MC-er: 3 Emner: 16 Svar: 64
HK = Effekt opnår man helst ved mange omdrejninger og er det man bruger til at accelerer med,
NM = Moment opnår man ved stor volume( mange ccm) turbo giver også meget moment, og bruges til at holde farten.
En lille motor feks 2 takt knallert motor på 50cm kan måske opnå 10 HK ved 10000 omdrejninger med ca 5 NM, hvorimod en 16.000 ccm lastbilmotor med turbo yder ca 700 HK og har ca 3000NM
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
HK (Effekt) hænger sammen med Nm (Moment)..
Idet Effekt er Joule pr. sek,
Joule er Arbrejde..
Arbejde er kraft x strækning,
altså Newton x meter
Første side i fysikbogen..
Find en momentkurve for en hvilken som helst motor og skjul effektkurven for mig, så skal jeg give dig effekten ved et hvilket som helst omdrejningstal...
Punktum
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Nm = hjulspin
HK = topfart.
Man kan godt beregne topfarten, hvis man kender frontarealet, luftmodstandskoeficienten og max HK. Jeg skal lige finde formlen. Så vidt jeg husker et det meget nemmere hvis man regner effekten om til Kg. Altså hvor mange Kg skal man hive med i et tov, for at få køretøjet til at bevæge sig med en vis hastighed. I fysiktimerne har nogen ( dem der ikke pjækkede) prøvet de der forsøg med en lille vogn, en trisse og et lod der var forbundet med vognen med en snor.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
-
Efffekt (Kw) = rullemodstand + V^3 *Cd*A/76716
V = hastighed i km/t i tredie potens
Cd = luftmodstandskoefficienten (omkring 0,3 på en moderne bil, 0,8 på en mc uden kåbe, og godt over 1 på en gammel sidevognsmotorcykel)
A = frontarealet i kvm
De 76716 er et faktor for lufterns tæthed.
Har man en motorcykel med et frontareal på 1 kvm, en koeffficient på 0.8, og en vægt på 180 kg og 100HK kan man teoretisk køre 195 km/t. Der bruges 97 HK til luftmodstanden og 3 HK til rullemodstand. En eller anden kan lige regne det om til kg, jeg smutter under dynen nu.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
sep 2011
Emner: 17 Svar: 454
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Det metriske system er langt det letteste at have med at gøre, især hvis man holder sig indenfor SI systemet, for så passer enhederne sammen. De engelske mål er noget rod, nok om dem.
Formlerne er de samme, fysikken er ens over hele verden, men for at få enhederne til at gå op, er der som regel smidt en faktor ind, så en formel tastet ind med engelske mål - eller amerikanske der ikke er helt det samme, kommer ud som ISO eller metriske, f.eks Nm.
Den jeg har fortalt om ovenfor virker med metriske enheder. Vil man have HK ud af formlen ovenfor, deler man bare resultatet med 0,736. Det kan man gøre ved at modificere faktoren for luftens tæthed og bruge faktor 56426 i stedet for 76716. Synes man det er at gøre vold på matematikken, kan man samle alle måleomregningerne i en samlet faktor som så bare indgår i formlen. Så har man en omregningsfaktor til ISO eller metriske mål, og en anden for US eller UK, eller gamle danske fod og skæpper hvis man vil det. Den er lidt smukkere, for så forbliver selv formlen intakt, det er kun faktoren for enhederne man retter i. Den kan i selv pusle med på sådan en søndag hvor turen til Karoline alligevel nok aflyses på grund af regn.
På www.hotrod.com har de en fin forklaring på begreberne. Dragracere skal både bruge masser af moment og masser af HK, og de to ting hænger, heldigvis for dem, sammen. Her er an anden med fine animationer.
http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/fpte5.htm
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
En GPX 750R fra slutfirserne er opgivet til:
106 hp 77.3 kW @ 10500 rpm (rear tyre 90.4 hp @ 10200 rpm ); 77.8 Nm v. 8500 rpm
en Suzuki VS 1400GL Intruder er opgivet til:
72 hp 52.5 kW @ 4800 rpm (rear tyre 58.3 hp @ 5000 rpm ); 115 Nm @ 3200 rpm
Foruden at Kawa´en kan køre langt hurtigere (ca. 240-250 km/t, mod Suzu´ens ca 170) spurter den fra Suzu´en som ingenting. Så det ekstra drejningsmoment den har ved de lave omdrejininger kan ikke rigtig bruges til så meget, ihvertfald hvis du tænker på hurtighed.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
HK = Moment x Omdrejninger / 5252
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Han skrev bl.a.:
Jeg har INTET styr på det der, men kunne godt tænke mig at lærer det, så helst ikke for inviklede svar ))
Hvis ikke personen har en vis fysikbasis tror jeg en stor del af det nævnes her er relativt malplaceret. Jeg kan henvise til Ingeniørens forum, hvor I sikkert vil få meget med mod/medspil.
Måske i stedet et par sammenligningseksempler mere fra det virkelige liv og knap så meget indbyrdes fysikfnidderi ;-). Men det kan emnets ejer naturligvis kommentere på
HK / NM - Forskellen?