{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.445 visninger | Oprettet:

HK / NM - Forskellen? {{forumTopicSubject}}

Hvad gør NM og hvad gør HK - hvilken forskel har de på topfart, acceleration eller andet?

Kan man regne sig frem til topfart og acceleration (0-100) ud fra vægt, hk og nm?

Eks. kan man regne sig frem til hvor hurtigt en bil på 1 ton med 150hk og 300nm kører?

Jeg har INTET styr på det der, men kunne godt tænke mig at lærer det, så helst ikke for inviklede svar :)))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HK / NM - Forskellen?
  • #1   27. sep 2012 Hvis du har dine HK ved et hvis antal omdrejninger, og kender gearings foløbet gennem motoren, kan du regne din fart, ved det det antal omdejninger, som yder dit antal HK.

  • #2   27. sep 2012 Grundlæggende er:

    NM (Newton meter) er standard enheden hvorved man måler drejningsmoment af et roterende legeme. Drejningsmomentet er for roterende bevægelser, hvad kraft er for legemer der bevæger sig i en lige linie.

    HK (Hestekræfter) er det man i gamle dage brugte til at beskrive den effekt som tilsvarende hvad en enkelt hest kunne yde. Det er dog forskelligt afhængig af hvor i verden man er, men de fleste bruger metriske hestekræfter, det defineres ved den effekt det kræver for at løfte en masse på 75 kg 1 meter lodret op fra jordens overflade i løbet af 1 sekund.

    Hvordan man udregner et tophastighed er vist (det er længe siden at jeg har haft fysik) en længere udredelse som ikke kun afhænger af HK og NM som Johannes også skriver, så der må jeg være dig svar skyldig smiley



  • #3   27. sep 2012 En metrisk hestekraft er den effekt, der er nødvendig for at løfte en masse på 75 kg 1 meter lodret op fra jordens overflade i løbet af 1 sekund.

    Newtonmeter er SI-enheden for drejningsmoment. Populært sagt den "kraft" hvormed, f.eks. et hjul, drejes rundt.



  • #4   27. sep 2012 Fart er hvor hurtigt bilen kører på flad vej
    Heste kræfter er og de kræfter bilen har brug for at opretholde den samme hastighed op af en bakke.


  • #5   27. sep 2012 Hvad gør NM og hvad gør HK - hvilken forskel har de på topfart, acceleration eller andet?

    Hk er bestemt udfra momentet og omdrejninger, man kan ikke have en ting uden den anden.. Momentet er et udtryk for hvor meget en motor trækker, men hvis den kune trækker med 1000omdrejninger, så vil effekten ikke være særlig stor.. Det er nemlig effekten (hk) som har betydning for accelerationen.

    Formlen hedder: NM*omdrejninger/7126 = effekt [hk]


  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #6   27. sep 2012 HK og NM hænger sammen, du ved ikke hvad du har af heste før du har NM.. HK er en måde at måle effekt, ligesom Watt..
    Kender du momentet på din motor, findes effekten ved at gange med omdrejninger pr. sek.x 2(phi) (vinkelhastigheden).. Idet effekt er Newton meter pr tidsenhed.. Eller kraft x strækning x tid = effekt..
    så har du mange NM og få omdrejninger, så har du lige så meget effekt, som lille moment og mange omdrejninger..
    Med andre ord, du har altid de samme hk til rådighed i alle gear, men NM vil falde propotionalt med omdrejningerne..

    Udregne topfart, har vel en masse med luftmodstand og rullemodstand at gøre, og ikke så meget vægten af køretøjet?


  • #7   27. sep 2012 Med andre ord, du har altid de samme hk til rådighed i alle gear, men NM vil falde propotionalt med omdrejningerne..

    Øh?? Nej du har sgu ikke 100hk til rådighed ved 1000omdrejninger og ved 10.000omdrejninger.. eller det kan du godt, men så har du MEGET moment til at starte med og så dykker den helt vildt i takt med at omdrejnigner stiger


  • #8   27. sep 2012
    HK = Antallet af muskler
    NM = Størrelsen af musklerne


  • #9   27. sep 2012 Hmm.
    Jeg gør lige et forsøg på at føre det helt ned i knæhøjde.
    fx sammenlignet med en cykel.
    Moment er hvor hårdt du kan træde i pedalerne, og måles i Nm. (som i hvor stejl en bakke kan du cykle langsomt op af).
    Effekt er hvor meget arbejde du kan udføre, måles i kW eller hk, som er energi per tid. (som hvor hurtig kan du cykle med x kg på bagagebæreren).


  • #10   27. sep 2012 Effekt er hvor hårdt du kan træde i pedalerne kombineret med hvor mange omdrejninger/hvor HURTIGT du kan træde..

  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #11   27. sep 2012 Mirza A

    Det jeg mener er at hvis en motor har 60hk ved 5000omdr/min på motoren.. og du kører i første gear, så har den flere NM på hjulet end når du kører i 5gear, men stadig 60hk til rådighed..

    Fik du måske forklaret lidt kludret...


  • #12   27. sep 2012 Morten.. det er desværre stadig forkert.. hvilket gear du er i har INTET at gøre med hvor mange NM/hk en motor har til rådighed..

    her er en effektkurve, den om du er i 1. gear ved 5000 omdrejnigner eller i 5. gear så har du alligevel ens moment og effekt

    Det er ivørigt en 2200ccm motor uden tryk, niiice


    profilbillede
  • #13   27. sep 2012 Morten J. Nej
    Den har samme i alle gearene medmindre der er ændret i mappingen/timing m.m i ECU i nogle eller alle gear


  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #14   27. sep 2012 Den med cyklen som eksempel er ikke dum

    Din motor, benene, kan levere en konstant effekt.
    Det resultere i:

    Ad lige landevej - lille moment, men hurtigt frem af, mange meter pr. sek
    Op af bakke (samme effekt) - stort moment, langsom frem af, få meter pr. sek.

    Det der er at forstå, er at moment og hk hænger sammen, kan vises ved at praktisk eksempel på en rulning af bil. se dette billede.

    http://www.kurts-garage.dk/upload/Lotus_Elise_S2/Lotus_power.JPG

    138Nm, ved 4531o/min = 75,5 omdr/sek
    Effekt = Nm x omdr/sek x 2 x (phi) = 182 x 75,5 x 2 x 3,14 = 86293,48Watt
    86293,48 x 1,36/1000 = 117 HK
    Det stemmer meget godt overens med grafen, hvis man aflæser lodret op på effektkurven der hvor motoren har max moment..


  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #15   27. sep 2012 JA, den har hele tiden samme moment og HK på motoren self, det har jo intet med gear at gøre, men på tænker på baghjulet smiley

  • #16   27. sep 2012 nårh, hmm det ved jeg faktisk ikk så meget om, men hvorfor skulle den levere flere hk på hjulene i 1. gear end i 5. ??

  • #17   27. sep 2012 puha en kedelig kurve sådan en Elise har, en motor skal altid have flere hk end moment ellers er det ikke sjovt smiley

  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #18   27. sep 2012 men topfart kan vil kun estimeres ud fra erfaring? med mindre man har avanceret modstandstal for køretøjets udformning.

    Acceleration.. Det har noget med vægten at gøre, hvis du har x kg og en effekt, og ser bort fra vind og rullemodstand, så kan du udregne en 0-100 tid..


  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #19   27. sep 2012 Mirza A

    Den levere også den samme effekt på baghjulet, det er momentet der ændre sig..

    Moment x omdr x 2 x (phi) = Effekt..

    Forudsætter at motoren får fuld gas, ved konstant omdrejninger målt på krumtappen. Du sætter den i første gear, hjulet rotere få gange i minuttet, men har stort moment, du skifter nu op i 5 gear, stadig fuld gas og samme omdrejninger på krumtappen, nu har du et hurtig roterende baghjul og et lavt moment..


  • #20   27. sep 2012 Nu skriver Morten på hjulet. Hvis det er baghjulet, så har du ret. Når du kører igennem en gearkasse og fx halverer omdr i forhold til motoren. så fordobles momentet på udgangs akslen.
    Moment på udgangs akslen (fx på det foreste tandhjul på mc) er højere i 1ste gear end i 5te.


  • #21   27. sep 2012 Det havde du på glimrende vis selv forklaret imens jeg sad og skrev(og passede mit arbejde). smiley


  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #22   27. sep 2012 Hvis vi skal nørde lidt videre kan du også estimere en 0-100 tid.. det bliver bare lidt mere langhåret.. men du spurgte selv smiley

    Kinetisk energi.. Motoren tilfører bilen energi, bilen kommer op i fart og får mere og mere kinetisk energi i takt med farten der øges.

    Bilen har ingen kinetisk energi når den står stille, og når den kører, inde holder den ( 1/2 * massen * hastigheden^2).

    En bil på 1000kg med 100km/t indeholder altså:
    W.kinetisk = 1/2 * 1000 * (100/3,6)^2 = 385802 Joule = 385,8kJ

    Du har en 100hk motor = 100/1,36 = 73,5kW eller 73,5 kJ i sek

    Din motor tilfører altså bilen 73,5 kJ i sek.. og får at nå 100km/t skal du bruge 385,8kJ

    Altså: 385,8/73,5 = 10,3 sek..

    Dette er self 100% teoretisk og kan ikke som sådan overføres til virkligheden, idet der ikke tages højde for vind, underlag, gearing, osv osv osv...

    men passer det ikke ok med at en 100hk bil rammer 0-100 på 10 sek?
    tjek evt denne ford.. 1100kg og 100hk, 0-100 på 10,9sek..

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/16-4d-ghia-100hk/1328753


  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #23   27. sep 2012 Jeg har lavet en taste fejl...

    385,8/73,5 giver 5,2sek..

    Så som sagt, det er 100procent teoretisk smiley og ikke tage højde for, reaktionstid, det faktum at du ikke har fuldeffekt hele tiden, vejgreb, osv osv osv osv..

    Var ellers lige så imponeret over at teori og praksis hang så godt sammen smiley hehe

    Så jeg ved ikke hvad du skal bruge det til, ud over at det er temmelig svært at regne på, fordi der netop er en masse ukendte faktorer, som er forskelligt fra køretøj til køretøj..


  • #24   27. sep 2012 Men for at udtrykke det så alle forstår det
    HK = antal muskler
    NM = Størrelsen af dem
    smiley


  • #25   27. sep 2012 Hehe okay - mange tak for alle jeres svar, må lige læse det igennem, er godt nok en større videnskab smiley Men har forstået det, bare ikke alle de udregninger der kommer smiley

  • #26   27. sep 2012 Jeg mener ikke man kan sætte HK og NM sammen så de følger en bestemt kurve.
    HK = Effekt opnår man helst ved mange omdrejninger og er det man bruger til at accelerer med,
    NM = Moment opnår man ved stor volume( mange ccm) turbo giver også meget moment, og bruges til at holde farten.
    En lille motor feks 2 takt knallert motor på 50cm kan måske opnå 10 HK ved 10000 omdrejninger med ca 5 NM, hvorimod en 16.000 ccm lastbilmotor med turbo yder ca 700 HK og har ca 3000NM


  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #27   28. sep 2012 Det er ved at blive en kæphest for mig det her.. smiley

    HK (Effekt) hænger sammen med Nm (Moment)..

    Idet Effekt er Joule pr. sek,
    Joule er Arbrejde..
    Arbejde er kraft x strækning,
    altså Newton x meter

    Første side i fysikbogen..

    Find en momentkurve for en hvilken som helst motor og skjul effektkurven for mig, så skal jeg give dig effekten ved et hvilket som helst omdrejningstal...

    Punktum smiley


  • #29   29. sep 2012 Nu er det der med cykler og pedaler ikke lige min stærke side, men her er en udlægning der er til at forholde sig til:

    Nm = hjulspin
    HK = topfart.

    Man kan godt beregne topfarten, hvis man kender frontarealet, luftmodstandskoeficienten og max HK. Jeg skal lige finde formlen. Så vidt jeg husker et det meget nemmere hvis man regner effekten om til Kg. Altså hvor mange Kg skal man hive med i et tov, for at få køretøjet til at bevæge sig med en vis hastighed. I fysiktimerne har nogen ( dem der ikke pjækkede) prøvet de der forsøg med en lille vogn, en trisse og et lod der var forbundet med vognen med en snor.


  • #30   29. sep 2012 Her er den,
    -
    Efffekt (Kw) = rullemodstand + V^3 *Cd*A/76716

    V = hastighed i km/t i tredie potens
    Cd = luftmodstandskoefficienten (omkring 0,3 på en moderne bil, 0,8 på en mc uden kåbe, og godt over 1 på en gammel sidevognsmotorcykel)
    A = frontarealet i kvm
    De 76716 er et faktor for lufterns tæthed.

    Har man en motorcykel med et frontareal på 1 kvm, en koeffficient på 0.8, og en vægt på 180 kg og 100HK kan man teoretisk køre 195 km/t. Der bruges 97 HK til luftmodstanden og 3 HK til rullemodstand. En eller anden kan lige regne det om til kg, jeg smutter under dynen nu.


  • #31   29. sep 2012 Michael din formel er ikk rigtig.. Faktoren er 7120.. Den faktor du har er til torque

  • #33   30. sep 2012 Nej. Det er en helt anden enhed.. Svarer til at sige at pund er det engelske ord for kg.. Moment er newton meter.. Torque er lbs feet hvis jeg husker rigtigt, og er altså en anden faktor smiley

  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #34   30. sep 2012 Nix Mirza. Torque er engelsk for moment. Du kan sagtens opgive torque i NM og moment i obskure birtiske/amerikanske enheder.

  • #35   30. sep 2012 I har lidt ret begge to. En engesktalende lande kalder man det torque, det betyder (drejnings)moment og regnes i lbs/ft pund/fod. I lande med metrisk system hedder det drejningsmoment og regnes i Nm, tidliger kg/m. Man skal så huske ikke at blande begreberne work- torque sammen. Det er ikke helt det samme. Work regnes i joule.

    Det metriske system er langt det letteste at have med at gøre, især hvis man holder sig indenfor SI systemet, for så passer enhederne sammen. De engelske mål er noget rod, nok om dem.

    Formlerne er de samme, fysikken er ens over hele verden, men for at få enhederne til at gå op, er der som regel smidt en faktor ind, så en formel tastet ind med engelske mål - eller amerikanske der ikke er helt det samme, kommer ud som ISO eller metriske, f.eks Nm.
    Den jeg har fortalt om ovenfor virker med metriske enheder. Vil man have HK ud af formlen ovenfor, deler man bare resultatet med 0,736. Det kan man gøre ved at modificere faktoren for luftens tæthed og bruge faktor 56426 i stedet for 76716. Synes man det er at gøre vold på matematikken, kan man samle alle måleomregningerne i en samlet faktor som så bare indgår i formlen. Så har man en omregningsfaktor til ISO eller metriske mål, og en anden for US eller UK, eller gamle danske fod og skæpper hvis man vil det. Den er lidt smukkere, for så forbliver selv formlen intakt, det er kun faktoren for enhederne man retter i. Den kan i selv pusle med på sådan en søndag hvor turen til Karoline alligevel nok aflyses på grund af regn.

    www.hotrod.com har de en fin forklaring på begreberne. Dragracere skal både bruge masser af moment og masser af HK, og de to ting hænger, heldigvis for dem, sammen. Her er an anden med fine animationer.
    http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/fpte5.htm


  • #36   1. okt 2012 For lige at gøre forvirringen total... *SS* vover jeg lige et lille eksempel ud fra egen empiri:
    En GPX 750R fra slutfirserne er opgivet til:
    106 hp 77.3 kW @ 10500 rpm (rear tyre 90.4 hp @ 10200 rpm ); 77.8 Nm v. 8500 rpm
    en Suzuki VS 1400GL Intruder er opgivet til:
    72 hp 52.5 kW @ 4800 rpm (rear tyre 58.3 hp @ 5000 rpm ); 115 Nm @ 3200 rpm
    Foruden at Kawa´en kan køre langt hurtigere (ca. 240-250 km/t, mod Suzu´ens ca 170) spurter den fra Suzu´en som ingenting. Så det ekstra drejningsmoment den har ved de lave omdrejininger kan ikke rigtig bruges til så meget, ihvertfald hvis du tænker på hurtighed.


  • #37   2. okt 2012 Esben.. jeg ved godt man kan regne det om!! Men den her formel er misvisende, da moment vil kendetegnes ved N*m og så kan faktoren ikke bruges..

    HK = Moment x Omdrejninger / 5252


  • #38   2. okt 2012 Nu kan jeg jo principielt ikke udtale mig om emnets ophavsmand baggrund, men jeg tror en del af bør overveje om ikke jeres forklaringer er en smule "til en side" i dette tilfælde.
    Han skrev bl.a.:
    Jeg har INTET styr på det der, men kunne godt tænke mig at lærer det, så helst ikke for inviklede svar ))
    Hvis ikke personen har en vis fysikbasis tror jeg en stor del af det nævnes her er relativt malplaceret. Jeg kan henvise til Ingeniørens forum, hvor I sikkert vil få meget med mod/medspil.
    Måske i stedet et par sammenligningseksempler mere fra det virkelige liv og knap så meget indbyrdes fysikfnidderi ;-). Men det kan emnets ejer naturligvis kommentere på smiley


Kommentér på:
HK / NM - Forskellen?

Annonce