{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.690 visninger | Oprettet:

Udskiftning af karburator {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

Jeg er ret ny her og står med en lille 125cc motorcykel med kun 8,2 hestekræfter. Denne kunne jeg så godt tænke mig at hæve med de lovlige 20%, så jeg kommer op på 9,8 hk, da jeg har problemer med at køre 80 km/t hvis der er modvind eller en bakke. På lige vej, hvis jeg lægger mig bag en lastbil på motorvejen har den en topfart på lige over 90 km/t, hvor den kører omdrejningerne ud til 10.000 omdr.

Det ser umiddelbart ud til at den lave effekt kommer delvist af at den kun har en Ø17,5mm karburator og studs, hvilket i følge mine beregninger skulle være for småt til flowet af luft allerede ved 6500 omdr., hvilket kun er 500 omdr. over maks. moment.
Derudover er knastakslen vist også en del af årsagen til lav effekt, da indsugningsventilen kun er åben i 151 grader af indsugningstakten og udstødningsventilen åbner længe før arbejdstakten er ovre.

Jeg tænker så på, hvad siger lovgivningen til, hvis jeg skifter karburatoren og studsen ud til noget der passer i størrelsen på en 125cc?
Hvis man skulle bestemme sig for at skifte en sådan del, er det så noget der nogensinde bliver tjekket?

Jeg håber at i kan give mig svar på mine spørgsmål.
Med Venlig Hilsen
Sebastian Jørgensen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udskiftning af karburator
  • #1   4. nov 2014 Der er nok aldrig nogensinde nogen der tjekker det selvom du smider bigbore, skarpe knaster og større karburator på!
    Men du får nok aldrig ret meget mere effekt end det du har nu medmindre du har planer om at ofre flere tusinde kr.
    Det skulle ikke undre mig at din motor er ret identisk med de små 125cc motard man kan få med 15-20hk.. Måske du kan stjæle nogen dele der fra smiley


  • #2   4. nov 2014 Hej Casper, tak for svaret.

    Motoren er den type som Honda udviklede i 50-60'erne, hvis jeg husker rigtigt og der findes tonsvis af tundele på nettet. Jeg har ikke haft problemer med at finde topstykker med dobbelt overliggende knastaksel eller andet lækkert gøgl, så det er slet ikke det med at finde delene der er problemet. smiley

    Det er dog ikke meningen at jeg skal op på de 15-20 hk som du nævner, men blot at den lige skal have det ekstra der skal til for at holde farten på landevejen i modvind. smiley

    Jeg tænkte mere blot på om der var nogen der ville ske noget ved det. Jeg har søgt lidt, men det har mest været noget dele i den bærende konstruktion der har været omtalt og ikke så meget motordele. smiley


  • #3   4. nov 2014 ville heller ikke have det store problem mad at tune den lidt og ændre lidt på forreste kædehjul for at sænke omdrejninger lidt og med de hastigheder bliver du ikke stoppet

  • #4   4. nov 2014 Godt at høre at der er flere med holdningen at der ikke er noget problem i at hive de ekstra kræfter ud der skal til. smiley

    Jeg har allerede bestilt et bagerste kædehjul og det skulle gerne være klar til afhentning hos forhandleren i morgen eller torsdag. smiley

    Udvekslingen mellem krumtap og baghjul er originalt højest 0,36, da 4. gearet har en udveksling på 0,96, fortandhjulet er 14-tands og bagtandhjulet er 36-tands. smiley

    Fordi kædestrammeren allerede er i en position tættest mod motoren vil jeg kunne nøjes med at rykke baghjulet lidt bagud når jeg putter et mindre kædehjul på. Det jeg har bestilt er et 34-tands, da forhandleren før har haft solgt den størrelse til en med samme model som min. Det vil dog kun give en 6% hastighedsforøgelse, så det er ikke det helt vilde og det behøver det ikke at være med de kræfter denne maskine har i øjeblikket. smiley


    profilbillede
  • leif s
    leif s Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 111
    #5   4. nov 2014 det er sgu rart at læse om en der har sat sig ind i tingene,mange andre tuningsforsøg er gået op i øget forbrug,mere larm mistet moment og yderest få ekstra hk,så kæmp bare vidre smiley

  • #6   4. nov 2014 Selvfølgelig da. smiley

    Mistanken kom da det specifikke output var på sølle 8,2 hk, men da jeg ikke fandt nogen begrænsende elementer imellem karburator og luftfilterkasse måtte jeg jo investere i en værkstedsmanual, hvor specifikationerne står i. smiley

    Det hele ser ud som om de enten for at gøre maskinen mere nybegynder-venlig, for at gøre den mere miljøvenlig eller for at minimere produktionsomkostninger har gjort den svagere end jeg ville mene den skulle være. smiley
    Ø17,5mm er jo også alt alt for småt til motoren. Studsen er forresten sat fast med en knæk-bolt, så jeg er nysgerrig efter at se om hullet i topstykket har en fornuftig diameter. smiley


  • #7   4. nov 2014 En 24mm karb og en anden knast ville ik skade.

    kig på ooracing.com


  • #8   4. nov 2014 Super!

    Tak for det Ronni, det ser ud til at der er en knast med samme løft som originalt (6,7mm ind og 6,8mm ud), så hvis den bare har lidt bedre åbningstider er det jo perfekt. smiley


  • #9   5. nov 2014 En anden grund til de få HK er vel også levetid på motoren .. Jo mindre presset den er jo længere holder de

    Men ja mere saft ,, Og hvordan ser det ud med modstanden i potten ? ... Lyder som en dax motor og jo mere fri udblæsning de kan få jo bedre plejer de at gå


  • #10   5. nov 2014 Jeg har ikke haft lyddæmperen af for at måle indenvendigt men forrøret fra motor til lyddæmper har en ydre diameter på 25mm og afgangsrøret fra lyddæmperen har en indre diameter på 16mm.
    Det lyder i mine øre ikke af meget, men det eneste jeg har fundet af udstødning der passer er lyddæmpere fra ét firma på e-bay med priser fra 120 pund op til 190 pund, hvilket jeg synes er lidt voldsomt. smiley

    http://www.ebay.co.uk/itm/420mm-Tri-Oval-Carbon-Fibre-Exhaust-Silencer-Slip-on-Kymco-K-Pipe-125-2013-/281405799704?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item418517bd18


  • #11   5. nov 2014 Det ligner sq motoren på ungernes kina crosser, ud over at carben vender den "rigtige" vej på deres. Det burde være rimelig nemt at finde dele til den, åbning af udstødningen, større forrør skulle gøre underværker på de der motore, men jeg har ikke gidet prøve.

Kommentér på:
Udskiftning af karburator

Annonce