450 singles 450 singles
Hey alle på MCG.
Faldt lige over dette "voksende" fænomen i resten af verdenen. Det skulle være et "billigt" alternativ til en opstarts klasse. Jeg læste i det seneste motorbladet, hvis i læser det blad, at der var mange nye roadrace kørere som manglede en billig opstarts klasse. så jeg googlede lidt og fandt dette. Det er 450 cross maskiner (fx Honda Crf 450) som bliver med nogle ændringer lavet om til asfaltædere og ikke motard slagsen. et link til en film med såden: http://www.youtube.com/watch?v=mopMR3EgvVs
Jeg ville lige starte en meningsmåling/debat om denne klasse, da jeg syntes den kunne være et godt alternativ til den 125cc klasse som der knap er liv i DK. Prisen på sådan en maskine er ca. 70000 kr. hvis man køber dem færdig lavet hos 450gp.com eller en 15000-20000 for et kit, mener jeg nok. Det kan også gøres billigere ved kun at ofre i et kåbe sæt og så bruge standard affjedringen osv.
Jeg synens det lyder fedt. men ville lige høre alle jer herinde som læser dette, da det er svært at starte en klasse med kun en kører.
ps. Det er en klasse hvor USA, England har hver især et mesterskab, plus der er et Europæisk mesterskab, så det er ikke bare en lille flok tosser.
okt 2004
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 3 Emner: 16 Svar: 114
Og så det sure... det er nok desværre ikke i finanskrisetider, at man skal satse på at starte en ny klasse op i motorsport. Men lad os snakkes ved igen om 1 års tid. Så er bøtten forhåbentligt vendt og folk har fået mod på at bruge penge igen ;o)
Mvh. Kim
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
Ingen tvivl om at Supersingles450 klassen er sjov. Har for et par år siden tigget mig til en tur på sådan en ged.. Høj funfactor. INEGN TVIVL.
Men det er sku som sådan ikke en begynderklasse, der skal enten voldsom teknisk knowhow til, eller en voksen pengepung for at få en konkurrencedygtig maskine.
Nej ville man på dansk jord lave en klasse, der var billig og komme igang med. Så havde man lavet en MiniTwin klasse som de kører med i eks. UK.
Maks 650cc 2cyl maskiner. Dvs Hyosung, SV650, ER6, Cagiva Raptor.
Alle sammen maskiner der kan købes uden afg. meget billigt, og hvis det køres med nogle restrektive regler, der overflødigegør nogle menneskers tendens til uhæmmet grejforbrug.
Så ville det være en yderst sjov begynder klasse.
Som sagt, ingen tvivl om at 450 klassen er sjov, men det er bare ikke en begynderklasse imho.
Udgifterne til at holde grejet kørende er store.
Indkøb er de meget dyrere end eks. SV650
Racefee er det samme for begge klasser.
Alt i alt ville det blive en dyr klasse. Næhh du lad os få den minitwin klasse. Jeg ved ihvertfald at Finn Villadsen (ER6n) ville være at finde der så
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
www.rolandsands.com/450.html
aug 2005
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
650, 2 cyl klassen lyder som en god ide, hvis man lige lægger 400 kubik 4 cyl maskiner til
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 41 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
Den der 650 klasse, hvor store begrænsninger ligger der i den ?? altså positivt ment !! std affjedring, ens dæk type, osv osv ??
ensartet udstyr er grundlaget for sjov og økonomisk overkommeligt ræs :o)
Kim.
aug 2005
Nu findes den klasse jo ikke i DK.. Efter min mening, endnu et bevis på at DMU sport er ved at begrave sig selv, og dermed dansk roadracing som vi kender det.
Det er total tåbeligt, at man ikke tager initiativ til en stockklasse. i den kategori. Men der er ikke prestige nok efter DMU´s mening..
Men forestil dig en klasse, hvor originale affjedringskomponenter skulle bibeholdes, men der måtte modificeres på den. (ventiler og shims) det er overkommeligt (ca.3000)
ingen motortuning, og dæk skulle være gadedæk, evt fra en serie sponsor.. eks michelin pilot road2.. et dæk som alle gadekørere burde bruge.
Så fik man demonstreret hvor hurtigt man kan køre på sådan et.. og det er lige for alle.
Jeg ville gerne være den første til at melde 2 maskiner til..
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
mar 2007
Kim.
mar 2007
Måske man kunne undgå alt for meget støj med en "stock" klasse, ingen powercommander (så er alt fiksfakseri da udelukket), std udstødning, det ville da hjælpe et stykke hen af vejen :o)
Kim
aug 2005
Nu er det jo ikke sådan at en ny klasse skal have sine egne løbsdage. Så den del er ikke noget problem. Der skal bare være trænings/kval og løbstid i løbet af dagen..
Og det kan efterhånden ikke være noget problem, eftersom der ikke er ret mange klasser, tilbage i DMU regi efterhånden.
Kim: PC3 kan jeg ikke se noget problem i, men ja std. udstødning, eller gerne noget der dæmper endnu mere.
De fleste tror at dæmpede systemer koster HK, men det behøver de ikke gøre. I supermoto DM, SKAL alle køre med dæmpede potter, også mere dæmpede end de std.
Og efterhånden har vi set mange kreative løsninger, og de bedste af dem, giver faktisk ligeså mange HK som åbne anlæg..
Så glem den med at dæmpede potter ikke dur, specielt fordi det er ens for alle..
mar 2007
alt skulle være så tæt på std som muligt, dog med mulighed for at lave en anden gearing samt lettere trim af affjedring (olie, shims, ventiler) for at kompenserer for vægt af fører...
så tror jeg at det kunne fange selv min int :o)
Kim
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
http://www.thundersportgb.com/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=5&Itemid=99
Bare som eksempel
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.330
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.494
Men ja en stock 650 klasse ville være en fed ide
sep 2007
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 5
aug 2005
Junior: Den kommenterer jeg ikke. vil bare minde dig om at Supermoto er en kontaktsport
Martin R:
Det med Hyosung cuppen VAR sku en god ide. Det skulle nok bare have været grebet lidt anderledes an..
60K er mange penge, for en raceserie, på en maskine man aldrig har prøvet.. Skulle det have været en succes, skulle de have været ude på samtlige trackdays, med en 2-3 maskiner..
Det ville have givet mere blod på tanden ved evt. deltagere.
Noget andet med en åben Minitwin serie, er at her tegner man sig ikke for 60K. Men bygger en maskine, og kører de afdelinger man har lyst/tid og råd til..
Jeg vil hellere have 40 deltagere der kun deltager i halvdelen af serien, end 20 der kører alle løb.. De giver i sidste ende en større fanskarre, og er der noget en løbsklasse har brug for, så er det sku tilhængere, at de så ikke er der på fuld tid er sku ligemeget
450 singles