701 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

defekt TPS eller? defekt TPS eller?

Jeg har i et par tidligere post omtalt noget om lidt bøvl med min tomgang
osv!

Flere har foreslået at skifte min TPS!

Jeg har sidste dag målt lidt på den (modstand), og det er som det skal være.
Dog var der et tjek mere i håndbogen man skulle lave, men det kunne jeg ikke
komme til smiley Det var noget med spændingsforskellen, dvs voltene, når TPS var
igang

Jeg beskriver lige hvad der er jeg har oplevet, og så må en af jer kloge
hoveder komme med et bud smiley

Fik cyklen justeret ved MR. dyno! Da jeg kørte fra ham synes jeg ikke der
var problemer!
Det skal da siges, at han IKKE kunne justere den ved 2% og/eller 5%
throttle, da den for hver gang han havde indstillet gav forskellige
CO-tal.(er det noget med TPS´en?) Derfor blev powercommanderen i det område
0 stillet og en yoshimurabox blev taget frem. Dvs den kører på det original
fuelmap i det område!

Anyway. Problemet er, at i sidste uge, da nogle gange når jeg kørte,
begyndte TL´eren at dykke ned i tomgang når man koblede ud! For det meste så
meget at den døde! Dette kun i perioder. cirka hver 5-8 gang man koblede ud
fx hen til et lyskryds. pissetrælst!

Som skrevet tog jeg så sidste dag luftfilterkasen af, for at måle på TPS´en.
(den svarer til en skydemodstand åbentbart, hvad er det lige den gør den
TPS????)
Jeg fik den justeret efter værkstedshåndbogen, og nu er det lidt bedre!
Selvom jeg faktisk havde justeret den inden jeg tog op til Mr dyno.

Men efter denne justering her, så isteder for at den dør, så dykker den
faktsik bare ned på en 800-900rpm efter man kobler ud. Men kun et øjeblik,
derefter stiger den igen. Har oplevet en enkelt gang at den gjorde det samme
som først beskrevet, dvs går helt ud!

Dertil synes jeg så at tomgangsskruen kan være svær at justere! Det er som
om at det er en ENTEN/ELLER justering lige nu. Dvs drejer man lidt, så ryger
den op på 1500-1600rpm, og drejer man tilbage, så ryger den ned på 1000rpm.
Den skulle gerne ligge omkring 1200rpm

Det jeg IKKE kan finde ud af er, hvor jeg skal søge! for at afhjælpe
problemet!
Jeg vil have den bare går som den skal i tomgang UDEN problemer.

Er der nogen af jer der har et bud på hvor jeg skal søge efter fejlen?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  defekt TPS eller?
  • #1   9. okt 2005 har du pillet ved noget Chris eller ændret noget?

  • #2   9. okt 2005 Kan være du skal indstille din TPS!
    http://www.tl1000.com/pages/tps.htm


  • #3   9. okt 2005 hvis det er chris h så er der en film om hvordan du gør på denne side (link fjernet)
    se under resources nummer 8 prik der er den
    har selv set den og den fungere
    venlig hilsen
    Lasse Laursen


  • #4   9. okt 2005 Hej sebastian!
    Har ikke oplevet problemet på min tl. er det kun når du tager koblingen at omdrejningerne falder ( dvs er omdrejningerne normale når du holder i neutral) mindes at have læst at tre- moddet kan føre til ændringer i tomgang når koblingen trækkes?? just my 5 cents


  • #5   9. okt 2005 OK nu har jeg luret problemet!!
    Det er en kombination af forkert luftblanding i tomgang, en forkert justering af tomgangsskruen og TPS!

    Selve tomgangjusteringen (den løfte spjældene for at give motor mere luft) var stort set på max. Det går IKKE! da spjældene så e rløftet for meget! Det går ud over 2% thottle
    Så jeg gjorde det at jeg tog luftskruerne på begge indsprøjtningsmoduler, og skruede dem ud til 3½
    omgang fra de 1½ omgang de var sat på. (således at spjældene kunne sænkes i tomgang (vha tomgangsskruen på siden), da den jo så ikke behøver luften fra de åbne spjæld)
    Det betød at tomgangsskruen kunne komme længere ind af, og dermed blev spjældene også sænket en smule, men dog ikke helt!
    Derefter justerede jeg TPS´en, nu ser det ud til at den ikke laver det med at
    gå ud. Men skal have kørt lidt her de næste par dage.

    Jeg målte også volt og modstand på min TPS, den er IKK Ebrændt af heldigvis!
    Så det er simpelthen tongangsjusteringen der IKKE har passet til luftfilterkassen og det blandigsforhold som cyklen er indstillet til.

    Mr. dyno har så ikke kunne justere den ordentligt ved 2% throttle, da spjældene pga tomgangsskruen har været åbnet for meget!


  • #6   9. okt 2005 Og Chris. Du skal være varsom med den justering!
    Tjek først at den der som den skal være INDEN du går igang med at løsne TPS´en. Den kan fucke det hele op!

    For at få displayet frem i cockpittet, så kortslutter du bare det lille stik der sidder i "bagagerum" med en ledning. Det er det stik der er hvidt og har 2 ledere!


  • #7   21. jan 2006 @ sebastian

    Er konklusionen at tomgangsskruerne skal længere ud når man moder luftfilterkassen ???
    (originalt 1½ omgang fra bundstilling)


  • #8   30. jan 2006 bump

Kommentér på:
defekt TPS eller?

Annonce