951 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Hjælp til fejlfinding i batteri system Hjælp til fejlfinding i batteri system

Har en CBR 900 RR Fireblade fra 96.

Er igang med, at fejlfinde mit ladesystem...

Jeg er ret ny på dette område og har ikke arbejdet med et mulitmeter mere. Men hvorom alting er, så er jeg fast opsat på, at finde fejlen selv (eller prøve ihvertfald).

Jeg kan ikke forstå når jeg skal måle lækagen på batteriet, så er der slet ingen spænding... Den foreskriver op til maks 1mA. Måske jeg bruger mulitmeteret forkert?

På samme måde har jeg tjekket kablet til ensretteren. Når jeg skal tjekke spændingen imellem "Battery Charging line (R/W) og Ground) så viser den ingenting, selvom den skulle vise spænding.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til fejlfinding i batteri system
  • #1   2. maj 2008 Hvad er dit problem siden du skal fejlfinde på ladesystemet?
    Du skal i alt fald starte med at måle strøm, volt i stedet for ampere. Alt efter hvilket multimeter du har skal du
    måske slå den over på jævnstrøm
    og hvis der er forskellige intervaller skal du slå den over på 20V
    Nu kan du måle på batteriet hvor mange volt der er på. Når der ikke er tænding på cyklen vil der være fra 11-13 volt.
    Hvis du skal måle om den lader, starter du mc-en og måler i tomgang, så giver du den omkring 5000omdrejninger og nu skal den stige- helst til mellem 13 og 14 volt. Hvis den ikke ændrer sig er det din ensretter eller stator der er noget galt med. Hvis den er over 15 volt er det din ensretter
    Det kan også være dit batteri der skal lades op, eller er faldet sammen hvis den slet ikke kan starte?

• #2   2. maj 2008 Den lader ikke!

Jeg har målt på et fuldt opladt batteri og fik en måling på 12,5V efter at jeg har haft den startet. Den øges overhovedet ikke når jeg gir den gas.

Jeg har netop udskiftet ensretteren, men det hjalp ikke en skid!

Når jeg måler på de gule ledninger er der korrekt modstand ca. 00,8, men der er tilgengæld også forbindelse til minus på batteriet og det skal der vist ikke være.

Så derfor er det nok statoren der skal skiftes...eller hvad?

• #3   2. maj 2008 Nej, der må ikke være forbindelse fra statoren til minus på batteriet, så det er højest sandsynlit din stator der er stået af. Den sidder i venstre side af motoren på krumtap-motordækslet. Hvis den er brændt af kan isoleringen om viklingerne været gået og der er derfor at der er gennemgang til stel. Hvis du er interesseret har jeg en motor fra en ´93, med nogle bøjede ventiler, jeg ikke kan bruge til så meget, så jeg kan godt sælge dig en stator. Det er den samme stator som på din ´96

• #4   3. maj 2008 Hvis du vil måle dig frem til de 50-60 volt Lars skriver om, skal du huske at det skal måles i vekselstrøm og ikke i jævnstrøm!!Desuden skal de ikke måles faserne imellem men fra hver af de gule ledninger til stel

• #5   3. maj 2008 Jeg går ud fra, at den måde jeg har gjort det på er ligeså korrekt som den du nævner Lars. Jeg har fulgt værkstedsmanualen og den foreskriver på ingen måde, at motoren skal være startet under målingen.

Ved i om det er muligt, at reparere på en stator?

Pia, det er pænt af dig, men måske for besværligt, da du bor i KBH.

• #6   5. maj 2008 Hej Lars.
    Ved ikke om jeg får skrevet det uklart, eller ikke forstår havd du mener. Men, som jeg også har skrevet må der ikke være forbindelse fra stel til de gule ledninger, det er vi vist enige om. Men du skriver du vil måle imellem de tre faser om der er 50-60 volt. Du kan da ikke måle fra en plus til en plus (altså en gul ledning til en anden gul ledning) og få noget frem på voltmeteret. Du bliver da nødt til at måle fra hver af dem til stel, for at kunne måle strøm.
    Men så længe Kenneth har fået målt det han skal ifølge sin værkstedshåndbog er det vel også ligegyldigt...

Kommentér på:
Hjælp til fejlfinding i batteri system

Annonce