{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.799 visninger | Oprettet:

Søger hjælp til motor {{forumTopicSubject}}

Hey Mcg smiley

Så er jeg startet på vinterprojektet!!! Men må nok indrømme mit vinterprojekt gør jeg kommer på MEGET dybt vand...

Leder derfor efter en som er kyndig i adskillelse af en motor...

Det er nemlig sådan jeg har en cb750 K fra 1982 som jeg skal have totalt afskilt da jeg skal have sendt hele motoren til vandpolering...

Jeg har muligheden for at betale i øl hyggeligt sammenvær, hjælp og lidt Uganda dollars men det er begrænset mængde jeg har af dem...

Det hele forgår i Tranbjerg 6km syd for Århus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger hjælp til motor
  • #1   22. nov 2016 Hvorfor får du den ikke bare sodablæst eller lign?

    Det andet er alt for besværligt når du ikke selv kan lave det.


  • #2   22. nov 2016 Fordi sodablæseren er for dyrt koster mig langt over 2000kr plus arbejdstid... og det her koster mig 500kr i vandpolering plus adskillelsen af motor og resultat bliver meget meget pænere og skal alligevel have nye pakninger i hele motoren

  • #3   22. nov 2016 Skiller du den helt ad, skal du nok regne med at sætte "lidt" af til, ventiller/styr m.m. evt. en boring af cylindre, stempler, knastkæde og strammer, kobling, diverse lejer + alt det løse! Finder du nogen der kan fikse det for et par bajere og lidt sorte håndører (under 2000!!) så husk endeligt at melde tilbage!! For så bliver der vist en der får travlt smiley smiley

  • #4   22. nov 2016 Det er jo ingen sag at skille en motor ad, det er når den skal samles at man skal vide hvad man laver og jeg tror ikke det er noget du kan få gjort for et par øl og en slat penge, og slet ikke på din adresse med din hjælp..
    Der er ikke noget værre end en "kunde" der står og ånder en i nakken med en masse spørgsmål og gode ideer..
    Køb en bog over din mc (jeg går ud fra at du har en grundviden omkring mekanik siden du har kastet dig over et projekt) og gør det selv, så lærer du noget samtidigt smiley


  • #5   22. nov 2016 VD har en grund viden og en haynes har selv skiftet alt der hedder olie filtre bremser helt ledningsnet m.m. Men når det kommer til den indvendige mekanik i motoren føler jeg bare det er meget meget kompliceret... tager jeg fejl?

  • #6   22. nov 2016 Man skal selvfølgelig vide lidt om hvad man laver men kodeordet er "omhyggelig"..
    Skal den skilles ad så du står med en totalt adskilt motor, altså ud med krumtap, gearkasse osv?


  • #7   22. nov 2016 VD jeg skal have sendt motorblokken og bundkaret og alt det "udvendige" af motoren til vandpolering... så tror det er mere eller mindre det hele der skal ud efter min viden

  • #8   22. nov 2016 Ok, ja det er et pænt stykke arbejde så..
    Jeg tror desværre at det bliver en del dyrere end du forventer, men sådan er det ALTID når man laver noget i stand, specielt hvis det er til en selv og det bare skal være perfekt smiley


  • #9   22. nov 2016 Ved jeg regner heler ikke med jeg kan klare det hele for 2000kr er jo ikk din nye pakninger koster alene 1500kr ca... men det er adskillelsen og samlingen af motoren jeg frygter

  • #10   22. nov 2016 Det forstår jeg godt hvis du ikke har prøvet det før, men igen, jeg tror at det kommer til at koste dig en hel del at få det gjort af en anden.
    Jeg vil faktisk strække mig så langt og sige at det ikke kan betale sig hvis man ikke selv kan, det bliver alt for dyrt.


  • #11   22. nov 2016 Jeg er selv ved og renovere en k5. det svage punkt i disse motorer er primær kæden og ventilstyrene ved udstødnings ventilerne. så selv hvis du går med tanken om selv og skille og samle så tjek mindst disse to ting. husk nye stempelringe og en honing er et must!

    profilbillede
  • #12   22. nov 2016 Hvis den kører godt, er det direkte dumt at flå den fra hinanden! Er det af kosmetiske årsager, så er der bedre - og billigere smiley - løsninger! Kan du lave det hele selv (på nær boring osv) kan du måske holde det på 5000 i dele, men kan snildt blive mere! Og selv om der er rigtig mange der mener at de er rigtig gode til den slags, er der sjovt nok ikke mange der lige tilbyder at fikse det en onsdag aften! Men spørg dog et værksted (koster intet at spørge) hvad de vil have for sådan et job. Så får du et pejlemærke om hvad du er ude i, held med det smiley

  • #13   22. nov 2016 Jeg syntes ikke det har meget med viden og gøre. jeg gør alt selv pånær cylinder boring og fræsning af ventil sæder. jeg bruger i gennemsnit 150 timer på at renoverer en motor. Så meget tid "gidder" man altså ikke lige bruge på en fremmed person. Jeg kan så sige til tråd starter at min motor ikke er specielt slidt men alligevel koster i omegnen af 20.000kr at renovere. jeg er klart enig i at hvis der ingen problemer er med motoren skiller man den ikke ad! Der er ikke noget værre end og skulle renovere en forskruet motor. Som en anden har haft skilt stort set kun for "sjovt"

  • #14   22. nov 2016 Hvis du bare polerer og samler igen, så er det i virkeligheden spild af tid. Ja det bliver dyrt, men minimum er nok nye stempelringe og honing, men hvad med ventiler, ventilsæder, ventilstyr, olietyve, skal det ikke kigges igennem?

  • #15   22. nov 2016 Det er en motor som har kørt 889 km i alt den har bare stået udsat er er kosmetisk total smadret

  • #16   22. nov 2016 Det var da utroligt lidt. MEN skild den endelig ikke ad, kører den godt så lad den være.
    Uanset hvad det koster at få den blæst tror jeg du kommer af med lige så mange penge for pakninger osv.


  • #17   22. nov 2016 Søren: Har det ikke meget med viden at gøre??
    Jeg tror ikke at den lokale bager kan gøre det for ham, en vis form for viden skal man da ha vil jeg mene og ud over det så skal man være meget omhyggelig.
    Jeg er også "kun" selvlært og gør tingene selv men havde jeg stået på bar bund hvad mekanik angår så skulle jeg satme ikke nyde noget af at skille sådan en motor ad.


  • #18   22. nov 2016 Masser af bordplads som vist her i tråden, det er sagen.

  • #19   22. nov 2016 Ja DET er omhyggeligt smiley

  • #20   22. nov 2016 forstå mig ret viden og værktøj betyder ekstremt meget. Men om så han var min bedste ven så syntes jeg en tjeneste på Ca 150 timer er lige voldsomt nok. 6 meters bord længde så kan du skille en 750 motor helt ad smiley alene måleværktøj til og renovere en motor løber hurtigt op

    profilbillede
  • #21   22. nov 2016 Tror i misforstår for skal ikke renovere moteren... jeg skal have renoveret den udvendigt, da den kosmetisk er smadret... det indvendige fejler intet da motoren er som ny indvendigt da den kun har kørt 889 km men da jeg skal have det udvendige vandpoleret skal jeg have taget alt "indmad" i motoren ud

  • #22   22. nov 2016 Der går stadig en masse timer i det.

  • #23   22. nov 2016 #21 Og det er det man kalder for renovering, det er noget helt andet end en knallertmotor du her har med at gøre!

  • #24   22. nov 2016 Jeg havde malet den, bum smiley

  • #25   22. nov 2016 Fantastiske billeder drenge.. Den slags skulle vi have nogle flere af.. smiley

    Selv har jeg aldrig haft behov for at skille længere ned end til gearkassen, så selve motorblokken er forblevet samlet.. (Jeg har kun prøvet V2'ere)
    jeg har aldrig oplevet der var problemer med det, sliddet i gearkassen er for lille til at det kan betale sig at skille den.. smiley
    Største slid er også som Søren nævner kam-kæde, ventil styr + der hvor knasterne rammer vippearmene..

    David, er det ikke muligt at nøjes med det, og så dække blokken af, så du kan behandle den..?
    plejlstængerne der stikker ud af blokken, pakker du ind og stripper ellers blokken helt og lukker alle huller med gaffa og plast.?

    Jeg har så også kun højtryksspulet og ikke sandblæst eller vandpoleret (hvad det så end er..?)

    Lad os se lidt billeder som dit projekt skrider frem - altid interessant..
    smiley


  • #26   22. nov 2016 #25 Hvis plejlstængerne ligefrem stikker ud af blokken, er det så ikke lidt lige meget det hele? smiley smiley

  • #27   22. nov 2016 Ha..ha.. Ja bare glem det.. smiley

  • #28   22. nov 2016 Om den skal renoveres er irellevant her. Adskillelse og samling er det samme. Og det tager laaaaaaaaaang tid..... Jeg gad ikke for 5k smiley

  • #29   22. nov 2016 Hvis du finder en der vil hjælpe dig er det nok en der ikke helt vil ligge så mange timer i det som man skal. Så står du bagefter med en pæn motor fuld af helicoils og klyt for hvad skal man dog med en momentnøgle. Efter du så har kørt nogle hundrede kilometer finder du så ud af at den bruger olie, fordi en honing er da ligegyldig. Efter dette går motoren så helt i smadre fordi man ikke var opmærksom på at boltene i plejlstængerne var stræk bolte og nye skulle til. Honda samlede deres motorer med kvalitets pakninger, pakdåser, "o" ringe osv. Og samle motoren igen med samme kvalitetskrav koster også penge. Billigere og dårligere alternativer er til rådighed. Jeg havde også klart malet motoren uden at skille den ad. En gammel motor der aldrig har været skilt er desværre sjælden, så vær glad for dens "jomfruelighed"

  • #30   22. nov 2016 Inden i kommer for godt i gang, så find lige ud af hvad det er for en motor der er tale om.
    En Ho 750 K fra "82 er en 16 v med dobbelt overliggende kanstaksler, altså ingen vippearme.
    Så er det så lige om det er rigtigt den kun har kørt 900 km !
    Skille og samle uden at skal høvle gamle og fastgroede pakninger af ca 16 timer.
    Men det vil være meget mærkeligt om ikke der dukker en lille brist op et sted, for ellers har det været en meget omfattende renovering den motor har været igennem, tro mig, je3g har lavet mange, rigtig mange af de hondaqmotorer..... smiley


  • #31   22. nov 2016 Hvis du nu endelig skal gøre det, er her et lille trikot. Når du begynder og at skille den af, så tag billeder ikke bare 10 men 1000 stk. Det brugte jeg til og lære en knallert motor af (ved godt det ikke er det helt samme) smiley

  • #32   22. nov 2016 David hvad tænker du på...det giver ingen mening at skillendennad...tror du tænker at det er et hyggeprojekt... dermkommer en og adskiller dennforndignsom en tjenestenognsåmsmider du 15k efter den under samling dandu ikke kan huske hvordan og bliver nædt til at sende den ril et værksted der ikke cil samle den inden at alle sliddele er udskiftet ... tag nu en soda blæsning alt andet er som at smide penge ud af vinduet

  • #33   22. nov 2016 Den har kun kørt knap 900 km den er købt af min gode vens far der desvære døde 2 mdr efter køb af cancer... han købte den af en forhandler der havde haft den stående i 8 år uden at få den solgt (er en 82'er fra Canada importeret til dk i 86 derfor noteret som en 86'er ved skat solgt i 1994) den kan ikke "bare" males da den er angrebet meget af ir udvendigt... har haft toppen skruet af og den står som ny inden i der er enke et eneste gram Sod eller skidt at se et eneste sted og den har stået med olie i alle år... ser ikke dette som et hygge projekt forventer jeg er færdig med hele motorcyklen til 2018 sæsonen men det jeg leder efter er egentlig bare en der bor i Århus området der ku være klar på at få et opkald i ny og næ når jeg ikke føler jeg selv har HELT styr på det... da jeg allerede har momentnøgler i alle størrelser og værktøj der skal til med undtagelse af det der skal bruges til at indstille ventiler, karb nåle og i den dur som jeg vil betale mig fra da jeg ikke har den nødvendige viden og værktøj... håber det giver lidt syn for sagen!

  • #34   22. nov 2016 jo men når du skiller den ad ødelægger du en masse ting fra strækbolte til pakninger... og du kan godt regne med at mange dele er groet sammen nårnden er så irret udenpå såmhar der sikkert også været en del kondens inde i motoren .. derfor er der en større risiko for mere skade end gavn...
    og sodablæsning kan redde ydersiden uden afmontering..
    du må ikke tro at det nødvendigvis er.en fordel at.den har srået stille... motoren forgår hcis de ikke bliver brugt


  • #35   22. nov 2016 Alexander... det er netop grunden til jeg gerne vil have skilt den ad for at skifte de pakninger for er 100 på de er forgået over tid

  • #37   22. nov 2016 hvis du lader være med at gøre noget kan du køre mange sæsoner uden problemer... man kan jo sige at det lyder lidt som at profitere på gratis hjælp til et unødigt projekt... som måske ikke giver den store mening og mest af alt giver en fornemmelse om manglende mekanisk indsigt og fornemmelse om hvor stort et arbejde der er i det... og at gøre det unødigt ville være at spilde andre menneskres tid... i sredet for at få den renset så de ser fin ud og så køre med den urørt.. og rent værdimæssigt er den mere værdi urørt end hvis en ikke mekaniker går igang med en haynes bog og muligvis laver fejl undervejs da det er lærepenge..
    men igen det er bare min mening


  • #38   22. nov 2016 Med fare for at få en shitstorm, men fuck, jeg kan klare det smiley Nogen gange er det sgu rart med de der profilbilleder! Jeg kom lige i tanke om at jeg vist havde været med i noget før http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/207268-hjaelp_en_fattig_studerende
    og den gik så i personlige beskeder, og laderen blev hentet af en kammerat, og fint med det, jeg er da glad for at kunne hjælpe folk! Men jeg må ærligt indrømme, at jeg blev skuffet, for ikke om man kunne finde ud af lige at skrive : tak! Så hvis der er nogen der vil påtage sig denne opgave, skal i sgu nok selv have de øl med i skal dele smiley


  • #39   23. nov 2016 Tom L

    Jeg mindes jeg skrev en besked med et dybfølt tak men er den glippet må jeg da erkende min fejl da dette BESTEMT har været min hensigt at skrive tak for hjælpen!!! Så Tusind tak for den lader! Kan informere dig om at den stadig virker og på nuværende tidspunkt står og lader et batteri! Og jeg undskylder at det ikke er blevet sagt før.


  • #40   23. nov 2016 #39 Tja, nu skriver jeg ikke det jeg gør, bare fordi jeg har noget imod dig, sådan vil jeg virkelig ikke have at du opfatter det! Men jeg bliver nogen gange bare så nedtrykt af den generation du tilhører! Og Jeps, ved det godt, det er min generations børn, så det lander nok ved mig igen : ) Jeg kalder det "mig" generationen, for i har stort set kun øje for jer selv! Men glem det - sammen med de umulige idéer om den motor smiley - jeg ville såmænd gerne hjælpe hvis jeg kunne, både rent fysisk og så med at se fornuften i det smiley
    Sodablæs, og en gang maling!! Aldrig skille en motor ad for sjov smiley


  • #41   23. nov 2016 Kom i tanke om den her http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/263955-sodapulver_i_en_alm__sandblaesepistol_
    Tjek den ud, prøv evt, at skrive til Rasmus, han er en venlig og hjælpsom fyr smiley


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #42   23. nov 2016 Desuden er der heller ikke nogen pakning imellem motor halvdelene, kun ude ved dækslerne, så skild den for guds skyld ikke ad, du får kun problemer ud af det, så som Tom siger, eller bare slib det løse af, med diverse slibe rundeller og andet grej, og så en gang varmefast sølv maling, det bliver selfølgelig ikke perfekt, men bedre end at risikere noget, ved at skille ad, kunne forstå det hvis den alligevel skulle renoveres, og hvis man selv kan.

  • #43   23. nov 2016 Lad os et billede af hvor skrækkelig den motor ser ud.


  • #44   23. nov 2016 som han siger

    profilbillede
  • #45   23. nov 2016 Du kan godt slippe afsted med at sodablæse motoren samlet, du skal bare være omhyggelig med afdækning osv.

    Jeg gjorde det selv der hjemme, med en billig pistol fra Biltema og rigeligt med tid. Pistolen var måske ikke optimal, så måske man skulle invistere i en rigtig sodablaster... og så kræver det en kompressor med en god buffertank.

    Største minus er at det svinder AF HELVEDS til smiley

    Men som du selv siger... en motor der har stået stille så længe... det er måske ikke nogen dårlig idé at få den åbnet op, og se hvordan det står til indvendig.


    profilbillede
  • #46   24. nov 2016 Nu har han jo taget toppen af, så er det jo for sent, men topstykket kan da blæses af, males og monteres igen. Dernæst kan man afdække det ny malede og blæse resten af.
    Stempelringene har helt sikkert bedst af at blive hvor de er, rør dem ikke, de knækker også nemt hvis man er for skødesløs eller uheldig.

    Der hvor jeg ville bruge energien er på karburatorerne, de er sikkert mega irrede, i sådan en ultralyds renser som Lidl har på tilbud i denne uge til kr 199,- slidte er de jo nok ikke.

    Skilte først min ad da den brugte rigtig meget olie, CB500 Four, det var et stort stykke arbejde, men brugte bare en vinter til det, boede jo hjemme osv, den gik godt bagefter, men ikke bedre end før, havde bare et mindre forbrug af olie.
    Det var den første motor jeg afmonterede, i 1982, spændende og lærerigt, det var sværere og dyrere end jeg havde regnet med, stempelringe kostede dengang kr 100,- pr stempel, stemplet kr 38,- men dem skiftede jeg ikke.

    Jeg er spændt på hvad du ender ud i!

    Lav et album om renoveringen og link til det her??!!


  • #47   24. nov 2016 Jeg tror jeg ender ud i en fuld renovering... og det kommer til at ske henover vinteren... og nok også halvvejs ind i sommeren! Hehe nu må vi se... har fundet en ny brugt motor der er i god stand til forholdsvis billige penge... men vil gerne lærer. Derfor bliver det prøvet først, og kan jo læse mig til 98% af jer syntes jeg er vanvittig og dum ved at gøre det men er heldigvis min MC haha smiley men lykkedes det skal det nok

  • #49   25. nov 2016 Nix
    Jeg får det igennem aquanife som ligger i Århus


Kommentér på:
Søger hjælp til motor

Annonce