1.980 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Toppakning må den kun spændes flad en gang? Toppakning må den kun spændes flad en gang?

Har lige haft min motor skilt af. Der er så kommet ny toppakning på.
Men da jeg spændte skålene over knasten rev den gevindet ud selvom det kun skulle have 17nm.
Mit spørgsmål er så, må man bruge den toppakning igen. Hvis jeg piller toppen af igen, for at fikse hullet.
Eller er det en ny en der skal til igen fordi den er blevet trykket flad da man spændte.
Top og cylinder er blevet planet. Bare til info om at det ikke er noget der er skævt. og det er en pap eller asbest (aner ikke hvad de er lavet af idag) med jernringe om de 4 cylindere.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Toppakning må den kun spændes flad en gang?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.711
    #1   13. jun 2015 Det er en engangsfornøjelse.

Byt til nyt.

• #2   13. jun 2015 Mente det nok, men ville lige være sikker, det er crap smiley

• #3   13. jun 2015 Kan du ikke komme til at fikse gevindet uden adskillelse ?

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.711
    #5   13. jun 2015 Der findes et udtryk som hedder "crush thickness" - som er den tykkelse pakningen har EFTER den har været spændt, uanset om motoren har været startet eller ej.
    Den tykkelse er mindre end tykkelsen på en ny pakning, fordi den er komprimeret - og under kompressionen, som kommer undervejs i spænderækkefølgen, tager pakningen form efter de to flader den skal tætne.

Dvs ingen kompression - ingen tilpasning, så hvis du bruger en pakning som allerede er komprimeret, tætner den ikke som den skal.

Ja det kan sagtens lade sig gøre at få det "tæt nok", men det er IKKE korrekt fremgangsmåde at genbruge toppakninger efter de har været spændt sammen.

• #6   13. jun 2015 Enig med Sajmon her. Det er sgu også for dumt at tage chancen, og når man så endelig får den samlet, og den kører af prut fordi den mangler kompression. Så vil du sgu blive lidt ærgerlig over at du ikke bare ofrede de penge på en ny pakning smiley

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
    #7   13. jun 2015 jeg ville bruge den igen. den har ikke været varm og smør så lige møtrikkerne inden du montere igen, så spænder du med lidt mere moment og der er sammenpresning smiley

• #8   13. jun 2015 Ny pakning er bestilt smiley
    Jo man kunne nok godt med håndholdt boremaskine lave de huller sådan lidt halvskæve smiley Så jeg afmontere istedet for og smider den i søjleboremaskinen hvor jeg kan få boret lige og skåret gevind lige smiley Det skulle jo helst bare virke i mange år endnu smiley

• #10   14. jun 2015 Det er nemlig den smiley
    Toppen er af igen og fikset. Syntes ikke jeg havde lyst til at risikere noget. Men det er sjovt det kun var på udstødnings siden. Bliver alu'et dårligt der på grund af varme?

• #11   14. jun 2015 Skulderklap til dig Relaxo! For at lave tingene ordentligt smiley

...Syntes ofte at man ser folk her inde, som benytte sig at halvfærdige løsninger, og satser på at det er fint nok.

• #12   14. jun 2015 Jow jow Milling. Men tænk lige på hvor mange cykler der fra fabrikken er fyldt med teknisk halvfærdige løsninger smiley betragt det som en videreudvikling smiley

• #14   14. jun 2015 Skal man nu også hører for, at rose en mand for at gøre et godt stykke arbejde? smiley

Kommentér på:
Toppakning må den kun spændes flad en gang?

Annonce