Zx6r ninja 2008 model TIKKER. Zx6r ninja 2008 model TIKKER.
Hejsa..
Jeg ville høre om nogle har erfaring med deres ninja 08model at den tikker når den er kold..?? Den har gået ca 19000 og skal først have stillet dem ved 24000.
Har fået at vide at alle kawasakis modeller skal tik lidt.. Men sys det er lidt meget.. Olien er fin og kontrolleret. Når den bliver ca 80 grader forsvinder det dog os...
Det er ikke fordi jeg mishandler den på nogle måde. Den får lov at løbe engang imellem men ikke noget jeg ikke ville betegne som normalt..
Håber der lige er nogle der har nogle kloge ord med på vejen. Jeg sys altid man bliver meget klogere af at høre jer..
Hvis der er nogle der kende nogle der lige ved hvordan den skal drejes høre jeg meget gerne fra dem.
Mvh Jan
maj 2006
Følger: 26 Følgere: 23 MC-er: 8 Emner: 13 Svar: 307
mvh
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
http://youtu.be/Z43FJaPZOiE
http://youtu.be/894-t5g6zNE
feb 2008
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 64 Svar: 79
maj 2006
maj 2006
mvh
feb 2009
Husk dog på at strammeren fungerer i trin og at noget klikkeri kan skyldes at strammeren er meget tæt på at skifte til næste tand, men ikke helt er der endnu. Når den så skifter tand kan lyden være væk igen. Man kan også resette den originale og lade den stramme ud igen på ny. Det kan også afhjælpe nogle gange. Ydermere kan man skifte til strammere fjeder eller shimse den så strammeren skifter tænder lidt tidligere, hvis nu fjederen er blevet gammel og slap. Der er mange små tricks...
feb 2009
feb 2008
ville nemlig lave en Video som din men da jeg have sat det op for at optage sagde den bare INTET... spandt som jeg aldrig har hørt det før.. så gav den lige nogle timer og prøvede igen... INTET...
Er det godt eller dårligt den er (skiftet til næste trin)??
Jeg er glad for at høre om dine erfaringer Jacob S. er lidt i dilemma om jeg ikke bare skal vælge den originale også prøve det så den med garanti er klar til Skagen.
Men vil helt sikkert overveje den anden mulighed hvis det skulle ske igen...
men nu da den er holdt op betyder det vel stadig jeg skal gøre noget ved det.??
Mvh Jan
og tak for jeres tid.
feb 2009
Det betyder intet for motoren at strammeren har skiftet en tand, - tvært imod er det det den er designet til jo... At skulle justere kædespændingen op automatisk så ikke man skal tænke på den hele tiden...
Fordelen ved den manuelle strammer er at man selv kan justere kædespændingen så den altid står hvor den ikke larmer. Ulempen er at man så skal servicere det og at man kan overspænde kæden, eller have den for løst hvis man snakker worst case scenarios... Derfor har kawasaki valgt for os at hvis deres cykler skal kunne køres af hr og fru jensen så er det sikrest med en manuel strammer der justerer efter kawasakis forskrifter med fjederforspænding osv osv...
Mange baneracere vælger dog at skifte til de manuelle da man har mere kontrol over det, og at operationen med at justere ind og sådan er super nemt når først man har gjort det en enkelt gang... Og at det er trinløst med de manuelle, hvor de automatiske går i klik.
Hvis du piller kåben af i højre side af cyklen skal du kunne se ind til strammeren. Den sidder med to bolte, en i hver side af strammeren til at holde den inde til motorblokken. Derudover sidder en bolt i midten hvor fjederen sidder inde bag ved og trykker ned på palen med tænderne på. Hvis du løsner de to bolte der holder den til motorblokken vil du kunne tage hele strammeren ud. Vær opmærksom på at den klikker mens du løsner boltene da det virker som hvis kæden bliver slap når du løsner den bag ud... Du må derfor ikke spænde den ind igen hvis du fortryder, da palen så er længere fremme, og derved vil overspænde kæden...! Du skal derfor tage den helt ud af motorblokken for at kunne "nulstille" strammeren.
Det gøres ved at den lille fjederplade der går ned og låser i tænderne så palen ikke kan køre baglæns, den skal løftes. Derved kan palen nu trykkes tilbage i bund af strammeren, hvis midterbolten er løsnet og fjederen er fjernet. Hvis ikke fjederen er fjernet vil denne presse palen frem med det samme man slipper den og så skal man igen nulstille før man monterer.
Når strammeren er ude af motoren, fjederen er fjernet, pladen er løftet så palen er trykket sammen igen kan man montere strammeren med de to bolte igen. Når de er spændt fast lægges fjederen ned og midterbolten spændes på plads. Imens det sker vil man høre strammeren klikke, da fjederen presser den på plads på vej ned mens fjederholderen bliver spændt ned. (Håber du forstår...)
Når det hele er på plads igen og alt er spændt efter kan man prøve at starte motoren igen og høre hvordan den klikker - om det har hjulpet eller om det er det samme.
NÅR MAN LAVER OVENSTÅENDE PROCEDURE MÅ MAN IKKE DREJE PÅ MOTOREN ELLER FLYTTE CYKLEN MENS STRAMMEREN ER UDE DA DET KAN ÆNDRE PÅ TIMINGEN AF KNASTKÆDEN OG RESULTERE I MOTORHAVERI. SÅ LAD VÆRE MED AT PILLE VED ANDET END KNASTKÆDESTRAMMEREN.
Klikker motoren stadig kan man hvor fjederen er, trykke den mildt for at spænde fjederen yderligere, og se om man kan tvinge den til næste tand. Det kan gøre at den præcist får kræfter nok til at skifte til næste tand og kliklyden forsvinder, men man bør ikke presse den mere end den ene tand. Man kan også sætte cyklen i fx 3. gear og trække den baglæns og så slippe koblingen (tror ikke man kan gøre det med slipperkoblinger monteret) for det vil gøre at knastkæden bliver spændt i den modsatte omløbsretning og det vil give det slæg der skal til lfor at den kan spænde en tand mere.
Sidste løsning er at man tager fjederen ud og med en lille skruetrækker selv presser palen ned mens man lytter efter klik og så prøver sig frem, men det skal man ikke kaste sig ud i hvis ikke man ved hvad man skal lytte efter.
PIVER KÆDEN VED OPSTART ER DEN OVERSPÆNDT OG MOTOREN SKAL STRAKS STOPPES OG STRAMMEREN TAGES UD OG NULSTILLES FRA NY.
Indstilling af den manuelle strammer er en anden sag da den ikke klikker, men kun justeres med gevind. Men da der ikke er mange der kører med dem vil jeg ikke lave en længere forklaring dertil andet end sige der er mange gode videoer på youtube fx der viser det. Mener også firmaet APE har lavet en direkte instruktionsvideo dertil hvor der er den "lette" måde at gøre det på, og den "svære" som dog er mere præcis hvis man vil køre banerace eller lign med den, og alt skal spille max...
Men håber forklaringerne oven over har været forståelige nok.
Hvis ikke den klikker mere ville jeg ikke være nervøs ihvertfald. Alle cyklerne klikker, kawasaki har bare ry for at de klikker lidt mere end mange andre...
(Der er også mærker der har hydrauliske strammere, men det er en helt anden sag...)
feb 2009
feb 2008
Der er ingen tvivl om den har taget et "klik" og jeg afbestiller kransen til begravelsen.
Jeg var ellers ved at sende hende på værksted så hun ku blive klar.. Men der bliver så råd til lidt flere øller på Skagen i år..
Sku du komme forbi gir jeg gerne et par stykker..
Vh Jan
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 1.585
feb 2008
Så jeg gør ikke noget nu. det må komme op på møde igen når jeg rammer problemet igen..
Tak MCG.
Zx6r ninja 2008 model TIKKER.