2.477 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 54 Svar

Ringe bagbremse på ældre cykler? Ringe bagbremse på ældre cykler?

Med henvisning til dette emne:

http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Teknik/198067-bagbremse_har_ingen_effekt___cbr900

Var i dag lige et smut forbi den lokale pusher for at købe et sæt nye, og overraskende billige, sæt klodser. Fik en hurtig sludder med mekanikeren, der mente at der ikke var noget at gøre ved mit problem - ældre racercykler kunne ikke bremse med bagbremsen, og den var sådan set også unødvendig. Nå ja, jo jo og bevares smiley

Jeg vil bare mene at den er der af en grund og den er dejlig at have, i funktionel tilstand.

Er der nogen af Jer hoveder, der har et input vedr. mekanikerens udsagn?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ringe bagbremse på ældre cykler?
  • #1   24. jun 2013 Jeg bruger faktisk kun min bagbremse, for at den ikke skal sætte sig fast.
    Når du bremser hårdt op (hvor du virkelig har brug for bremsekraften) flytter al vægten sig til forhjulet, hvorved baghjulet blokerer, hvis du bare tænker på at røre pedalen.
    Den er selvfølgelig rar nok at have når man holder på en bakke og skal sætte i gang. Og den skal jo også virke til syn, men ellers er der jo ikke rigig brug for den.

• #3   24. jun 2013 På min gamle 250kg tunge honda kan bagbremsen heller ikke ret meget. Den kan sagtens blokkere, men sænke farten er den ikke ret god til smiley

• #4   24. jun 2013 Min kammerats R6 fra '05 har en aldeles fint fungerende bagbremse? Cyklerne vejer det samme, plus/minus 5 kg. Det kan ikke være rigtigt? Den kan ikle synes sådan der.

• #5   24. jun 2013 Den virker fint på min smiley

• #6   24. jun 2013 Hvad er det helt præcist din bagbremse fejler?
    Du skriver at den enten ikke bremser eller at den blokerer, det kan jeg ikke helt forstå. Bremsekraften forøges jo normalt med bremsetrykket.

• #7   24. jun 2013 Ingen bremseeffekt eller blokeret. Som en glaseret skive. Som om klodser ikke griber i skiven, men bare glider med. Svært at forklare. Men den kan ikke bremse cyklen ned, end ikke fra hastigheder under 50 km/t.

• #8   24. jun 2013 Så er det vel din kaliber det er galt med?

Den kan sagtens side fast og så bremser den ikke(ret meget).

• #9   24. jun 2013 Jeg bruger min bagbremse hver gang jeg bremser, og jeg har kun én gang på otte år blokeret baghjulet uden det var planlagt. Det er et spørgsmål om at aktivere bagbremsen et splitsekund før forbremsen, dette får osse flyttet tryk på forhjulet så det har bedre greb på vejen under nedbremsning.

• #10   24. jun 2013 Fik du ikke købt ny skive og klodser? Det synes jeg du skrev at du havde.

• #11   24. jun 2013 Har prøvet 2 forskellige kalibre, 2 forskellige slanger og 2 forskellige cylindre. Begge kalibre fungere fint, stempler kører uden problemer. Selv 2 sæt klodser er prøvet. Samme resultat. Kun skive er ikke prøvet skiftet. Ny skive og klodser er på vej.

I mellem tiden ville jeg bare høre om nogen havde hørt den påstand om gamle cykler?

Ved godt hvordan den skal virke, tage ved, føles osv. Men flere øjne på sagen, gør ikke ondt jo smiley

• #12   24. jun 2013 Jeg bruger faktisk min bagbremse mere end min forbremse....

• #13   24. jun 2013 Bruger også min bagbremse meget på min gamle cykel, og der kan jeg mærke en væsentlig forskel på bremseevnen med og uden brug af bagbremse, så ældre cykler kan godt bremse på baghjulet (min er dog med tromlebremse i bag istedet for skive)

• #14   24. jun 2013 det er meget tæt på almindeligt det du beskriver. man træder på bagbremsen hårdt, uden at man sakner farten ret meget, hvis man så træder hårdere blokkerer baghjulet, det er alt hvad der er af bremsekraft i et baghjul der mister vægt lige så snart du rører bremsen

• #15   24. jun 2013 Jeg bruger også begge bremser.
    Min bagbremse fungere ganske udemærket(sports cykel fra 92)
    Jeg kan nemt blokkere baghjulet men også fint dosere det præcis som forbremsen.
    Jeg kan mærke tydeligt forskel på brug af begge bremser eller kun forbremsen.
    Er det std klodser du kører med på std skiver, eller nogle upgraded?

• #16   24. jun 2013 jeg bruger også altid bagbremsen sammen med forbremsen, men træder man alene på bagbremsen så sker der sgutte meget på min GPZ 1000RX

• #17   24. jun 2013 Min gamle ged bremser nu også fint på bagbremsen

• #18   24. jun 2013 Dosere er et godt ord. Kan ikke dosere noget som helst kraft på bagbremsen, at all. Og det er ikke normalt - selvfølgelig skal den virke? Ved ikke med klodserne, tror det er sintermetal. Har købt nye SBS sintermetal klodser og en ny org skive.

• #19   24. jun 2013 Jeg er nemlig 99,9% sikker på at jeg har læst et sted at sintermetal ikke kan arbejde med alle slags metaller, og det skulle nemlig gi de symptomer du har, jeg vil ikke ligge hovedet på blokken men jeg er bare sikker på at ha læst det et sted.
    Hvis du er sikker på at kaliber virker perfekt ville jeg prøve med nogle helt std klodser, ikke nødvendigvis org. Men bare med std matriale.
    Det er billigt at prøve og det er rimelig nemt ar gøre selv.

• #20   24. jun 2013 Det var hvad han langede over disken ude hos Honda, selvom jeg også forventede et sæt alm klodser. Er mekaniker, så kan sagtens selv skrue. Men et bremseproblem i denne størrelse, ser jeg ikke særlig tit, så er lidt på bar bund smiley

• #21   24. jun 2013 Jeg ved godt det lyder meget mærkeligt, jeg mener bare der var noget med det da jeg skulle ha nye klodser så jeg turde ikke købe den type alligevel.
    De skulle virke bedst med rustfri wave skiver.
    Har det fået tid nok til lige at blive slidt sammen?

• #22   24. jun 2013 Ja, de har kørt sammen længe. Prøvede også med andre klodser, lige lidt hjalp det.

• #23   24. jun 2013 De andre klodser var det andre af samme type eller et set std?

• #24   24. jun 2013 Martin: Min Blade er sq heller ikke specielt god på bagbremsen, og jeg har lige haft alt fra hinanden, og renset det, og klodserne er sq fine.. Min kammerat har en SC33 og den er sq lige så ringe.. Tror bare ikke de gamle blades er specielt gode lige til det.. Har du husket at rense bøsningerne så kaliberen kan bevæge sig frit? Mine bøsninger var nemlig helt rustet til! smiley

• #25   24. jun 2013 Fatter ikke den er der, så? For den har ingen nytte, overhovedet. Og det kan simpelthen ikke være rigtigt. En SC44 kan sagtens bremse? Ja, alt er renset og smurt.

Mht klodserne, så tror jeg det ene sæt er std. Men sintermetal klodserne montere de på et autoriseret Honda værksted, så mon ikke de burde have pillet dem ned fra hylden, hvis andre cykler også fejlede?

Er der nogen der ved om master og kaliber går igen fra en SC28 og på nogen andre Hondaer?

• #26   24. jun 2013 Jo det burde de helt sikkert gøre!
    Det var bare en mulighed.
    Jeg kunne heller ikke forestille mig at en motorcykel producent kan finde på at sende noget på gaden der ikke kan bremse.

• #27   24. jun 2013 Pain in the ass, er det!! Håber det hjælper noget med den nye skive.

• #28   24. jun 2013 Havde du ikke lige skiftet skiven?

• #29   24. jun 2013 Martin, kan du ikke få den til at blokere baghjul da? Det kan min godt nemlig, men du kan jo på ingen måde bremse som med for bremserne smiley

• #30   24. jun 2013 Nej, har ikke skiftet skiven endnu. Den kommer først i morgen eller onsdag. Klodserne ligger og venter.

Jeg kan godt få den til at blokere, men der skal meget træd på pedalen, før den gør det. Jeg kan ikke dosere bagbremsen, som alle andre cykler jeg har prøvet, kan. Det er ingen brems eller blokerer brems. Den er udluftet korrekt, nyt væske. Hård og kontant pedal. Men ingen reaktion, før man står med 80 kg (overdrivelse fremmer forståelsen) på den, først da reagere den ved at blokere...

• #31   25. jun 2013 Ok, velkommen til de gamle blades smiley Den kræver bare lidt tilvænning.. Den har også kun et stort stempel, det er bare en møg bremse smiley

• #32   25. jun 2013 Jesus Kristensen .. Det er jo livsfarligt?

• #33   25. jun 2013 næ, som det allerede er skrevet, når du virkelig skal stoppe, så er bagbremsen ikke særlig anvendelig, og den smule greb der er tilbage i baghjulet hvis du har hårdt fat i bagbremsen, det kan du sagtens opbruge med en MEGET svag bagbremse, dvs i en nødbremse situation der er din bagbremse RIGELIG kraftig, og der vil du prise dig lykkelig for at den ikke tager vildt hådt ved bare du rører pedalen

• #34   25. jun 2013 Nemmerlig, lige hvad Andreas skriver smiley

• #35   25. jun 2013 I skal jo lige læse hvad han skriver
    Han kan ikke dosere bremsen, dvs han trykker lidt, ingen effekt. Lidt mere, og stadigiingen effekt. Nu trykker han yderliger lidt mere, og så blokere den.

Så er det sådan set fuldstændig irrelevant Hvordan man bør bremse, og kan bremse og opføre sig i trafikken. Så skal en bremse selvstændigt kunne få standset et køretøj forsvarligt, dvs at den har bremsekraft som man kan ha føling med, uden at den pludselig stiller cyklen på tværs af gaden

Det hvad mekanikeren har sagt er sgu noget vrøvl. Selvfølgelig kan der Gøres noget ved problemet. Problematikken er selvfølgelig at finde ind til problemet.
    Der er da ingen der skal bilde mig ind, at man i tidernes morgen har fået typegodkendt en bremse, der enten ikke bremser, eller blokker.

Har du prøvet at skifte eller lege med masteren/hovedcylinderen? Jeg har set samme fænomen på biler hvor den var i stykker.

• #36   25. jun 2013 Jeg kan kun være enig med det Nicholai P skriver, men OP har allerede skrevet at han har prøvet flere kombinationer af hovedcylindre, kalibre og klodser. Han mangler kun at prøve en nye skive og umiddelbart tror jeg at det er der problemet ligger.
    Han har jo også bestilt en ny skive, så lad os se om ikke det løser problemet.

• #37   25. jun 2013 Fedt at folk svarer for mig smiley Er på vej hjem og prøve ny skive og nye klodser, så må vi se.

• #38   25. jun 2013 Bliver spændende at høre, men eftersom det er det eneste du ikke har prøvet børn det jo være den smiley

• #39   25. jun 2013 Du må i hvert fald endelig skrive når du finder løsningen. Så vi andre kan tage ved lære. Kunne man tro at bremseslangen kan være ødelagt indvendig, bare en tanke.

• #40   25. jun 2013 Altså æh, det er skiftet nu og det er da blevet bedre. Ikke 100%, men jeg er nok bare smålig? Stop mig lige hvis I ser mig, så vi kan sammenligne smiley Der er sat "gammel" kaliber og master på igen. Ved ikke om det skal køres til, som sådan?

• #41   25. jun 2013 Om end ikke andet, så pynter det smiley

profilbillede
  • #42   25. jun 2013 En ny skive skal slides til, også selvom der er nye klodser på.. Men i og med alt er forsøgt skiftet så er bremsen nok som den skal være..

• #43   25. jun 2013 Tror bare du skal "lære" den bagbremse at kende, de er sq ikke specielt gode.. Legede lidt med min i dag, og jow man kan da mærke at den bremser, men ikke noget jeg bruger med mindre jeg katastrofe bremser..

• #44   25. jun 2013 Det kan godt være du har ret. Nyere maskiner må man åbenbart ikke sammenligne med smiley

• #45   26. jun 2013 Korrekt Martin, man sammenligner heller ikke bremseeffekt på en kadett c fra 1979 med en BMW 525 fra 2005 smiley

• #46   26. jun 2013 De bremser sgu næsten lige godt smiley

• #47   26. jun 2013 man sammenligner heller ikke bremseeffekten på motorcyklernes bagbremse med bilernes bremser i det hele taget..

mange motorcykler bremser generelt dårligt bagpå.. min 400RR som er 23år gammel bremser ligeså godt/ringe som en 1000RR fra 2005..

Forbremsen er dog en helt anden snak..

• #48   26. jun 2013 Mirza nu var det generelt årgangs forskellen jeg mente man ikke skulle sammenligni bremse effekt på.

• #49   26. jun 2013 Men det kan man godt, en gammel fireblade må ikke bremse væsentlig dårligere end en ny fireblade.. når vi snakker bagbremse.. alene og ene af den grund at bagbremsen er underdimensioneret på sportscykler..

de kører nærmest alle med samme størrelse skive og 1 stempel.. men der på forbremsen kan være 2 eller 6 stempler og 100mm i diameter i forskel..

• #50   28. jun 2013 min bagbremse bruger jeg hver gang, den bremser på begge hjul hele tiden, og det virker bare super med abs smiley

• #51   1. jul 2013 Jeg bruger næsten kun min bagbremse, men tror det er " dovenskab"

Selvom man ikke brugte den ville det nok stadigt værerart at kunne bringe lortet til standsning, hvis bremsekablet knækkede ell. Lign,,

• #52   1. jul 2013 En bagbremse på en RR maskine er ikke meget bevendt... jo, man kan i nogen grad forhindre at den dykker så meget i forgaflen ved først at bruge bagbremsen lidt.
    Jeg har dog aldrig kunne mærke en forskel, så jeg bruger den faktisk ikke særlig meget.. dvs. på min baneged bruger jeg den aldrig

• #53   9. jul 2013 Jonas: Bremsekablet? er din cykel fra 70'erne? smiley

• #54   9. jul 2013 Den er uden hydraulik i hvert fald... smiley

• #55   11. jul 2013 Ok smiley

Kommentér på:
Ringe bagbremse på ældre cykler?

Annonce