3.807 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
25 Svar
2-takt lyd vs 4takt lyd? 2-takt lyd vs 4takt lyd?
Godeftermiddag MG
Bare rolig, jeg vil ikke starte en diskution om hvorvidt 2- eller 4-takt lyder bedst. Det er jeg er nysgerrig efter er hvorfor lyden er anderledes? En 250cc 4-takt lyder jo som oftest dybere end en 250cc 2-takt. Jeg er klar over at en 2-takt ofte kommer op i flere omdrejninger end en 4-takt, hvilket giver en højere frekvens og dermed en "tyndere" lyd.
Men lader vi en motor fra hvert hold med samme volumen køre med fx 5.000 omdrejninger, så lyder en 4.takt stadig dybere. Hvorfor?
/Arsukfjorden
0 synes godt om
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.773
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
En 1 cyl. 3L hundesteder er 2 takt
Står du blot 2 m fra den, er lyden så dyb at du kan mærke hvert stempelslag i mellemgulvet.. Hmm... Sweet.. ( NÅ Sorry back 2 emnet)
Tror det er som du siger.. Højere frekvens..
5000 omdr. - 2 takt er dobb. så mange knald i potten..
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Så ser vi isloeret set på den takt hvor forbrændingen sker, så burde lyden være den samme. Altså om jeg slår 1 gang i bordet pr sekund eller 2 gang pr sekund ændrer jo ikke på de frekvenser der forekommer hver gang jeg rammer bordet.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Samtidig ville det også betyde at en 2-cylinderet(med takterne forskudt 2 takter) 4-takter burde lyde ligesom en 1 cylinderet 2-takter. Det er jo bare slet ikke tilfældet?
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 19 MC-er: 13 Emner: 17 Svar: 223
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Konstruktionerne ER jo meget forskellige.. Ikke mindst udstødnings forholdene som jo er meget afgørende for der hvor jeg tolker du vil hen..
Teoretisk burde vi tage potterne af og - som du siger lyd teste ved forskellige omdr. - dobb. op på 4 takteren..
Men.. 2 takt får mere power af mindre modstand så udstødningsknaldet bliver blot skarpere.. 4 takteren har brug for en vis modstand i udstødningen, så uden potter bliver den jo blot et vattet skud mæ vådt krudt..! (sammenlignet m 2 takteren !)
Hvilket i sig selv er en dybere frekvens..
Wanckel er også 4 takt, men har igen en helt anden zindzyg lækker lyd.. Jeg heller ikke mener man kan sammenligne m en (i denne sammenhæng) røvkedelig stempelmotor..
Nå - min point er blot pærer-banan argumentationen..
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Husker du ikke forkert på 2 og 4T mht udstødningen?
En 4T er (næsten) ligeglad med hvor meget modstand der er i udstødningen, hvorimod en 2T er meget afhængig af at der er den rette modstand.
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
ligeledes har mange 4t også overlappende ventiltider og en på en 2t styres indsugningstidspunkt og udstødningstidspunkt jo af stemplet eller af feks. drejeventil så der bliver da lukket og åbnet ligesom på 4t blot er det andet mekanisk udstyr der udfører arbejdet...
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Der var altså noget ved en motor dengang man kunne tune blot ved at lave et hak med en fil og plane topstykket på en have flise..
Easy- piecy..
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
det er altså ikke kun antallet af anslag der bestemmer frekvensen af motorlyden, men selvfølgelig er den medvirkende årsag
Som der bliver nævnt er det samlede lydbillede fra en motor ikke blot en frekvensen af antal "knald", men et samlet bidrag fra mange forskellige processer som tilsammen udgør motorens lyd..enhver der har prøvet f.eks. en honda vtec motor må give mig ret i at der er en tydelig ændring af motorlyden når der skiftes ventiltider...tænk også på forskydningen mellem antal "knald" eks. en 270graders twin sammenlignet med en 180graders twin...
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Vi tager dem lige fra en ende af:
http://referate.mezdata.de/sj2007/15verbrennungsmotor_marius-schmiedt/ausarbeitung/index.html
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 167
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Han sidder sikkert i grønnedal og ryster på hovedet, der ER jo ikke noget at stille op over for sådan en "pose nødder" som os Emil..;-)
Fortæl os nu bare hvilken snescooter der er hurtigst r det den 2takts ski-doo eller Den 4 takts yamaha..??
(nu vi er dybt off topic anyway)
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 167
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 167
Min skal også kun kunne køre på oktan 108 og svine som pæsten
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Hehe jeg bor skam ikke i Grønnedal længere. Det er faktisk nogle år siden efterhånden. Men dengang jeg tog dervækfra, var jeg temmelig bedrøvet over det(jeg var vel 11 år) og dengang var internettet næsten ikke eksisterende deroppe, så da jeg tog til Danmark og begyndte at bruge diverse internet sider, så skulle jeg jo finde en brugernavn og det blev pga "hjemve" til Arsukfjorden. Det har hængt på lige siden.
Nå men for at vende tilbage til on-offtopic, så husker jeg ikke at der dengang var nogen snescootere der udmærkede sig. Dengang var der kun faldefærdige snescootere og ATV'er.
Men jeg ville da klart foretrække en 4-takter i en snescooter, for det kræver en hel del moment at drive sådan et bælte igennem tung sne op af en stejl fjeldside
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.649
derfor har snescootere cvt-træk for at kunne være i momentområdet , husk på at 2vs4-takt intet har med moment at gøre , har de samme effekt har de også ca samme moment , dog ved forskellige omdrejningstal (effekten er kalkulerbar udfra momentet så de 2 tal kan altid tilbageregnes udfra en fast formel jeg dog ikke lige kan huske)
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Diskuteret i denne tråd:
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/50578-hk_moment___sammenhaeng
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.649
den er nu god nok , spørg hvilken som helst rullefeltsoperatør , man måler kun moment og regner sig frem til HK ud fra RPM mit eksempel var måske lidt tyndt da jeg ikke havde regnet med trykmotorer eller dieseler, men når alt kommer til alt kan man altid regne sig til effekten hvis man har moment og RPM
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
formlen hedder "NM*omdrejninger/7026 = effekt [hk]"
Så ja hvis effekten er ens og momentet er ens.. så vil den eneste forskel være arbejdsområdet effekten bliver leveret i.. Men en 2-takter har jo dobbelt så meget moment som en 4-takter ifht volumen..
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.649
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
2-takt lyd vs 4takt lyd?