2.404 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Hvor meget spænding kræver LED blinklys? Hvor meget spænding kræver LED blinklys?

Som over skriften siger, mine bagerste blink virker ikke ordentligt, har målt der kommer ca. 7 volt ud til dem når blink/havari er aktivt. Hvis man tilslutter dem direkte til 12 volt lyser de som de skal, det mærkeligt er, at hvis jeg sætter ét led til og et alm glædepærer, så virker led´en helt fint, men hvis jeg fjerner glædepæren med den anden led, så lyser de kun på halvt kraft. WHY?

Og... burde de ikke få 12 volt under alle omstændigheder?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor meget spænding kræver LED blinklys?
  • #1   6. jul 2012 12 volt.

• #2   6. jul 2012 Det kan være du skal have et LED blinkrelæ

• #3   7. jul 2012 Har jeg allerede, det ændre intet om jeg monterer det smiley

• #4   7. jul 2012 ok - det er vel monteret rigtigt - bare for at udelukke evt. fejlmuligheder.
    Hvordan er batteriets tilstand ?
    Når de ikke lyser er det med motoren igang ?
    Ellers må man jo følge ledningerne og tjekke for eventuel dårlig stelforbindelse.

• #5   7. jul 2012 med den beskrivelse, ville jeg tjekke stel....

• #6   7. jul 2012 nu er det jo sådan at blinklys tænder og slukker (surprise :-))
    Er du sikker på at din 7 V måling ikke kommer af, at dit voltmeter ikke kan følge med? - og altså måler en form for gennemsnit?
    Kortslut evt dit blinkrelæ, så du har spænding på pærene/ledérne hele tiden og mål igen. Får du stadig 7 V har du 5 volt spændingstab (12 minus 7 = 5), og spændingstab kan forekomme såvel på plus, som på minussiden

• #7   7. jul 2012 de fleste dioder/led lamper jeg har haft med at gøre, har virket fra 4volt til 32 mener jeg. Og så kast det voltmeter langt væk, og brug en prøvelampe til s¨dan noget der. Voltmeteret snyder jeg!

• #8   7. jul 2012 Desværre er det ikke alle LED blinkrelæer der i virkeligheden ER LED blinkrelæer - Jeg købte et i MC nøglen og selvom det blev solgt som et sådant, kunne man udfra diagrammet på siden se at det var et kombi relæ. Det vil sige der skulle som minimum være en glædepære i hver side???
    Så sørg for dit blinkerrelæ er elektronisk og ikke mekanisk (spole, kondensator og kontaksæt)

Ud over det, så tror jeg du skal jagte spændingsfald i dette tilfælde. Prøv at tilslutte dit LED blink direkte til dit blinkrelæ - lav en prøve opstilling med et batteri der er fuldt opladet på et bord så er det nemmere at komme til.

Hvis det fungerer her så skal du i gang med dit multimeter og måle modstand fra minus polen på dit batteri og op til kabelskoen ved dine blinkere (se et diagram for din mc, men ofte sort eller sort/hvid) Dernæst skal du måle fra kabelskoen ved dit relæ og til den anden kabelsko ved dine blink - HUSK at aktivere blinker kontakten til den side du vil måle på!!! I begge tilfælde må din modstand kun være på ganske få Ohm og ca ens for de to kredse.

God fejl jagt - når man begynder at fatte bil / mc el er det faktisk sjovt selv at kunne fejlsøge og ikke så svært endda selvom diagrammerne kan se lidt forvirrende ud første gang smiley

• #9   7. jul 2012 Urban har ret, en prøvelampe bruger strøm og er derfor god at måle med.

• #10   7. jul 2012 Selvfølgelig har jeg ret;) hehe ej. Man skal bare også huske, at hvis man vil måle komponenter der har og gøre med strybokse o.l. må man IKKE bruge prøvelampe. Man risikere at brænde styrboksen af. Men alt det der med at måle volt ud til en pære, det kan ikke bruges til noget. hvis en 5 watt's gløde pære lyser, er der spænding nok:)

• #11   7. jul 2012 Multimeteret kan godt følge med, for det skifter mellem 0/12 volt når jeg slår blinkrelæet igang ( med glædepærer)

Og det "led relæ" jeg har har kun to tilslutninger, og der er tre kabelsko på mc´en. Så det må være et kombi relæ som du skriver Henrik, og ja. med én glødepære ( de 2 led´er foran virker fint) virker de 3 led´er helt fint, det kun hvis jeg monterer alle 4 led´er eller piller de bagerste af det går i kage.

• #12   7. jul 2012 Det tredje ben på relæ'et er blot til stel for relæ'et Hvorfor der er to typer er jeg lidt i tvivl om, men det er ikke afgørende for om det er elektronisk eller mekanisk. Hvis det giver dig ro i sindet sælger T-hansen et udmærket elektronisk relæ med tre ben til billig penge: http://www.thansen.dk/product.asp?c=6548579005&n=1387906047&pn=-877251480

Har du modstande i dit ledningsnet så flå dem ud! De er blot en ekstra fejlkilde efter min mening.....

Se evt dette indlæg for mere inspiration: http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/175763-led_blink__modstand_

Hvordan gik det med modstandsmålingerne??????

• #13   15. jul 2012 Så er der blevet målet lidt, på stel siden ser der ikke ud til at være noget, der er de V der skal være og OHM´ne passer nogenlunde på begge sider. Men ved Plus siden er det noget højere de passer dog stadig i begge sider. Hvis jeg tilslutter en modstand til stel og plus for hvert blink bag så virker de begge. Dog lyder kun halvdelen af dioderne da de som sagt stadig kun får ca. 7 volt. Modstandende bliver dog hurtigt MEGET varme. Er konklusionen så at jeg skal finde spændingsfaldet på plus siden?

• #14   15. jul 2012 Det lyder meget mærkeligt....

Modstanden fra batteri til relæ og videre fra relæ til lygte burde være næsten ens med stel siden. Måske skal du se om der er dårlig forbindelse i styrkontakten!

Ja modstande bliver varme, det er sådan de forbruger den elektriske energi smiley Og hvis de ikke kan komme af med varmen dør de med tiden...

Hvis du kobler lysene direkte på batteriet lyser alle dioderne så? Jeg spørger fordi de blink jeg har monteret på varanen er med indbygget positions lys, så der er det kun nogle af dem der lyser gult.

Hvis det virker bedre med modstande kunne det godt tyde på en dårlig forbindelse eller et forkert relæ. Har dog svært ved at pege på noget bestemt sådan som det er beskrevet.

Kommentér på:
Hvor meget spænding kræver LED blinklys?

Annonce